POHÁDKY (měsíc čtenářství)
Na naší škole proběhl další projekt, který
byl zaměřen na čtenářskou gramotnost, na čtenářské dovednosti a probíhal
v měsíci dubnu 2010 na I. stupni, v přípravné třídě a ve školní družině.
Probíhal pod názvem „Darovaná záložka pro
mou knihu kamarádku“ s tématem Z pohádky do pohádky, kdy se pozornost
žáků zaměřovala spíše na klasické pohádky jako např. Perníková chaloupka,
Hrnečku vař, O Červené Karkulce, Otesánek, O Spejblovi a Hurvínkovi, O
rybáři a rybce a některé další.
Žáci si donesli různé pohádkové knížky o
kterých se svými pani učitelkami diskutovali, vybrané si přečetli,
dramatizovali (zahrát si roli Karkulky, vlka, mít kouzelnou moc jako zlatá
rybka, vařit kaši, chtěl každý žák), potom si žáci připravovali potřebné
pomůcky na výrobu záložky a její výroba mohla začít )viz. některé obrázky
z průběhu výroby).
Záložky mají stejný tvar, ale různou podobu.
Jedno mají ale všechny společné. Představují nám různé postavičky
z klasických pohádek, které nám mohou přinést potěšení a radost.
Na samém počátku byl zpracován vedením školy
projekt:
Námět činnosti |
Školní ročníkový
projekt – I. stupeň, ŠD, Př. tř. (krátký) – přibližně 4hod.
„DAROVANÁ
ZÁLOŽKA PRO MOU KNIHU KAMARÁDKU“
Téma:
Z pohádky do pohádky (pouze klasické)
Třídy: 1. A, 1. B,
2. A, 3. A, 3. B, 4. B, 5. A, 5. B, ŠD, Příp. tř.
Termín …7. 4 - 13.
4. 2010 |
Vzdělávací oblast
Průřezová témata |
Jazyk a jazyková
komunikace (ČJ, CJ)
Umění a kultura (VV,
HV)
Člověk a svět práce
(PRČ)
………………………………………………………………………………
OSV
(Osobnostní rozvoj ) – kreativita (pružnost nápadů, citlivost atd.).
OSV
(Sociální rozvoj) – komunikace (umění se domluvit, zrealizovat nápad).
VDO
– občanská společnost a škola (demokratické vztahy ve škole).
MV
– vnímání autora mediálních sdělení (mediální sdělení autora záložky). |
Výchovně
vzdělávací cíl |
Podpora čtenářské
gramotnosti, motivace k aktivnímu čtení s porozuměním, více dětí do
knihoven, navazování kontaktů s kamarádem při společné četbě, společný
výběr knih se svým oblíbeným hrdinou (vzorem), samostatná výroba záložky
do své oblíbené knihy |
Motivace |
Měsíc knihy,
čtenářství, udělat kamarádovi radost, prožít hezké chvilky u knížky,
hlasité čtení pohádek svému sourozenci, mamince, babičce atd.
Výzdoba třídy, školy
– výstavka pro rodiče a ostatní návštěvníky školy. |
Pomůcky |
Stanovená velikost
záložky a počet obrázků pro všechny děti, technika libovolná. Bude
vycházet i z osnov a výstupů výtvarné a praktických činností.
Pohádkové knížky
s klasickými pohádkami, výběr podle věku žáků. |
Metody |
Libovolné – zvolí si
vyučující samostatně v souladu s výukou.
Metody slovní,
metody názorně demonstrační, metody samostatné práce, metody motivační. |
Formy |
Libovolné – zvolí si
samostatně vyučující či vychovatelka |
Průběh činnosti |
Protože se bude
jednat o projekt menšího rozsahu, provede vyučující motivaci v hodině,
provedou se žáky výběr pohádkové knížky, dojde k výběru pohádky,
společné hlasité čtení, čtení s porozuměním, návaznost na výuku, může
proběhnout i dramatizace zvolené pohádky, výběr hereckých rolí, návrh
různých technik, vlastní realizace, vyhodnocení, společná úprava
nástěnky. |
Očekávaný výstup |
Záložka do knihy,
stejná velikost, různé techniky.
Vyučující si
připraví podklady pro nástěnku v prostorách školy - projekt , název
pohádky, třída, záložka od každého žáka, včetně podpisu, kdo záložku
vyrobil, úprava nástěnky, vyhodnocení projektu a zveřejnění na www.
stránkách školy, vlastní zpracování realizace projektu v kmenové třídě.
|
Způsob a kritéria
hodnocení |
Vyučující provede se
žáky sebehodnocení, vlastní hodnocení žáka, třídy, ze strany učitele,
vedení školy provede vlastní hodnocení a vyhlášení výsledků
(hodnocení spíše
motivační charakter), prohlídka u ostatních tříd. |
Klíčové
kompetence
(získávání a
posilování)
|
K.k učení – najít
vhodnou pohádkovou knížku
K. pracovní –
vlastní zpracování zvoleného tématu libovolnou technikou
K. k řešení problémů
– výběr a vlastní realizace obrázku (kompozice)
K. komunikativní –
vypravování a čtení, využívá obrázkový materiál
K. občanské –
respektuje, chrání a oceňuje naše tradice a kulturní dědictví. |
………
a na konci vznikaly velice pěkné nástěnky,
kterou vždy všichni žáci společně se svojí pani učitelkou upravili
v prostorách naší školy (ředitelství školy).
Přijďte se podívat a zavzpomínat na naše
krásné klasické pohádky a pohádkové příběhy.
Pro ty, kteří nemají možnost či čas se přijít
do školy podívat, představujeme na fotografiích nástěnky jednotlivých
školních tříd, nebo výtvarnou výzdobu v prostorách školní chodby (školní
družina).
Přípravná třída – pohádka Červená Karkulka –
pani učitelka Mgr. Eva Potrebuješová a děti
1. A – pohádka Hrnečku vař – pani učitelka
Mgr. Lenka Meruňková a žáci
1. B – pohádka Perníková chaloupka – pani
učitelka Monika Křížková a žáci
2. A – pohádka O Červené Karkulce – pani
učitelka Mgr. Milana Korfová a žáci
3. A – pohádka Hrnečku vař – pani učitelka
Mgr. Jiřina Nipaueorvá a žáci
3. B – pohádka Otesánek – pani učitelka Mgr.
Blanka Beckertová a žáci
4. B – pohádky a příběhy Spejbla a Hurvínka –
pani učitelka Mgr. Marie Rambousková a žáci
5. A – pohádky Červená Karkulka, Tři
prasátka, Otesánek, Hrnečku vař, Perníková chaloupka, O Červené Karkulce –
pani učitelka Mgr. Lenka Marešová a žáci
5. B – pohádky O rybáři a rybce, O Červené
Karkulce
3. A, 3. B, 4. B, 5. A – Z pohádky do pohádky
/ hodiny AJ – pani učitelka Dana Šánová a žáci
(zde probíhala pouze výuka, rozhovory,
dramatizace, není zpracovaná nástěnka).
Školní družina – české pohádky doprovázená
říkadly – pani vychovatelky + žáci.
Louny, duben 2010
vedení školy
|