Školní projekt - "Z pohádky do pohádky"  2010

 

POHÁDKY (měsíc čtenářství)

 

Na naší škole proběhl další projekt, který byl zaměřen na čtenářskou gramotnost, na čtenářské dovednosti a probíhal v měsíci dubnu 2010 na I. stupni, v přípravné třídě a ve školní družině.

Probíhal pod názvem „Darovaná záložka pro mou knihu kamarádku“ s tématem Z pohádky do pohádky, kdy se pozornost žáků zaměřovala spíše na klasické pohádky  jako např. Perníková chaloupka, Hrnečku vař, O Červené Karkulce, Otesánek, O Spejblovi a Hurvínkovi, O rybáři a rybce a některé další.

Žáci si donesli různé pohádkové knížky o kterých se svými pani učitelkami diskutovali, vybrané si přečetli, dramatizovali (zahrát si roli Karkulky, vlka, mít kouzelnou moc jako zlatá rybka, vařit kaši, chtěl každý žák), potom si žáci připravovali potřebné pomůcky na výrobu záložky a její výroba mohla začít )viz. některé obrázky z průběhu výroby).

Záložky mají stejný tvar, ale různou podobu. Jedno mají ale všechny společné. Představují nám různé postavičky z klasických pohádek, které nám mohou přinést potěšení a radost.

 

Na samém počátku byl zpracován vedením školy projekt:

 

Námět činnosti

Školní ročníkový projekt – I. stupeň, ŠD, Př. tř. (krátký) – přibližně 4hod.

 „DAROVANÁ ZÁLOŽKA PRO MOU KNIHU KAMARÁDKU“

 Téma: Z pohádky do pohádky (pouze klasické)

Třídy: 1. A, 1. B, 2. A, 3. A, 3. B, 4. B, 5. A, 5. B, ŠD, Příp. tř.

Termín …7. 4 - 13. 4. 2010

Vzdělávací oblast

 

Průřezová témata

Jazyk a jazyková komunikace (ČJ, CJ)

Umění a kultura (VV, HV)

Člověk a svět práce (PRČ)

………………………………………………………………………………

OSV (Osobnostní rozvoj ) – kreativita (pružnost nápadů, citlivost atd.).

OSV (Sociální rozvoj) – komunikace (umění se domluvit, zrealizovat nápad).

VDO – občanská společnost a škola (demokratické vztahy ve škole).

MV – vnímání autora mediálních sdělení (mediální sdělení autora záložky).

Výchovně vzdělávací cíl

Podpora čtenářské gramotnosti, motivace k aktivnímu čtení s porozuměním, více dětí do knihoven, navazování kontaktů s kamarádem při společné četbě, společný výběr knih se svým oblíbeným hrdinou (vzorem), samostatná výroba záložky do své oblíbené knihy

Motivace

Měsíc knihy, čtenářství, udělat kamarádovi radost, prožít hezké chvilky u knížky, hlasité čtení pohádek svému sourozenci, mamince, babičce atd.

Výzdoba třídy, školy – výstavka pro rodiče a ostatní návštěvníky školy.

Pomůcky

Stanovená velikost záložky a počet obrázků pro všechny děti, technika libovolná. Bude vycházet i z osnov a výstupů výtvarné a praktických činností. 

Pohádkové knížky s klasickými pohádkami, výběr podle věku žáků.

Metody

Libovolné – zvolí si vyučující samostatně v souladu s výukou.

Metody slovní, metody názorně demonstrační, metody samostatné práce, metody motivační.

Formy

Libovolné – zvolí si samostatně vyučující či vychovatelka

Průběh činnosti

Protože se bude jednat o projekt menšího rozsahu, provede vyučující motivaci v hodině, provedou se žáky výběr pohádkové knížky, dojde k výběru pohádky, společné hlasité čtení, čtení s porozuměním, návaznost na výuku, může proběhnout i dramatizace zvolené pohádky, výběr hereckých rolí, návrh různých technik, vlastní realizace, vyhodnocení, společná úprava nástěnky.

Očekávaný výstup

Záložka do knihy, stejná velikost, různé techniky.

Vyučující si připraví podklady pro nástěnku v prostorách školy - projekt , název pohádky, třída, záložka od každého žáka, včetně podpisu, kdo záložku vyrobil, úprava nástěnky, vyhodnocení projektu a zveřejnění na www. stránkách školy, vlastní zpracování realizace projektu v kmenové třídě.

Způsob a kritéria hodnocení

Vyučující provede se žáky sebehodnocení, vlastní hodnocení žáka, třídy, ze strany učitele, vedení školy provede vlastní hodnocení a vyhlášení výsledků

(hodnocení spíše motivační charakter), prohlídka u ostatních tříd.

Klíčové kompetence

(získávání a posilování)

 

 

K.k učení – najít vhodnou pohádkovou knížku

K. pracovní – vlastní zpracování zvoleného tématu libovolnou technikou

K. k řešení problémů – výběr a vlastní realizace obrázku (kompozice)

K. komunikativní – vypravování a čtení, využívá obrázkový materiál

K. občanské – respektuje, chrání a oceňuje naše tradice a kulturní dědictví.

………

a na konci vznikaly velice pěkné nástěnky, kterou vždy všichni žáci společně se svojí pani učitelkou upravili v prostorách naší školy (ředitelství školy).

Přijďte se podívat a zavzpomínat na naše krásné klasické pohádky a pohádkové příběhy.

Pro ty, kteří nemají možnost či čas se přijít do školy podívat, představujeme na fotografiích nástěnky jednotlivých školních tříd, nebo výtvarnou výzdobu v prostorách školní chodby (školní družina).

 

Přípravná třída – pohádka Červená Karkulka – pani učitelka Mgr. Eva Potrebuješová a děti

 

1. A – pohádka Hrnečku vař – pani učitelka Mgr. Lenka Meruňková a žáci

 

1. B – pohádka Perníková chaloupka – pani učitelka Monika Křížková a žáci

 

2. A – pohádka O Červené Karkulce – pani učitelka Mgr. Milana Korfová a žáci

 

3. A – pohádka Hrnečku vař – pani učitelka Mgr. Jiřina Nipaueorvá a žáci

 

3. B – pohádka Otesánek – pani učitelka Mgr. Blanka Beckertová a žáci

 

4. B – pohádky a příběhy Spejbla a Hurvínka – pani učitelka Mgr. Marie Rambousková a žáci

 

5. A – pohádky Červená Karkulka, Tři prasátka, Otesánek, Hrnečku vař, Perníková chaloupka, O Červené Karkulce – pani učitelka Mgr. Lenka Marešová a žáci

 

5. B – pohádky O rybáři a rybce, O Červené Karkulce

 

3. A, 3. B, 4. B, 5. A – Z pohádky do pohádky / hodiny AJ – pani učitelka Dana Šánová a žáci

(zde probíhala pouze výuka, rozhovory, dramatizace, není zpracovaná nástěnka).

Školní družina – české pohádky doprovázená říkadly – pani vychovatelky + žáci.

 

 

 

Louny, duben 2010                                                                          vedení školy

 

 

 

zpět na hlavní stránku