S E T K Á N Í S E S P I S O V A T E L
E M
BESEDA A W O R K S H O P
PRO ŽÁKY VII. B a VIII. A
Garant - p. Jana
Hrbková
Lektor - p. Ondřej
Horák
Termín - 08. 10.
2015
Místo konání - Městská
knihovna v Lounech
Doprovod - Mgr.
Alena Zákutná, Mgr. Jaroslava Rychtrová
Beseda v Městské
knihovně v Lounech v rámci celostátní akce Týden knihoven umožnila žákům
setkání se spisovatelem Ondřejem Horákem, spoluautorem knihy „Proč obrazy
nepotřebují názvy“.
Společné setkání splnilo u žáků veškeré
očekávání, neboť zajímavý, především svižný a poutavý projev autora, který
s dětmi tohoto věku aktivně spolupracuje a jednoznačně se umí s nimi o umění
bavit a bezprostředním vystupováním zároveň vytvořit příjemnou, neformální
atmosféru, jež po celou dobu doprovázela i společné připravené aktivity
v podobě malého workshopu, do kterého se všichni žáci bez váhání zapojili
s obrovským elánem.
Nadšení a zaujetí nevyprchalo ani při
představování jednotlivých zdánlivě obyčejných věcí, kterých si kolikrát ani
nevšímáme nebo chodíme kolem věcí, o kterých vůbec nic nevíme. A pak
najednou je tady možnost setkání s člověkem, který jen lehce poodhalí jejich
původ, tajemství či historii a znenadání je vše jinak. Přitom stačilo jen
mírně poodhrnout roušku nevědomosti a rázem to u žáků vzbudilo zájem,
vyvolalo nečekanou zvídavost, hledali souvislosti, zapojili fantazii, dané
skutečnosti je dokonce vedly až k zamyšlení.
Náhle se nabízela i jednoduchá otázka:
„Tak potřebují obrazy jména, nebo ne?“ Odpovědi žáků byly různé.
-
Potřebují, aby jimi autor vyjádřil přesně
svůj záměr.
-
Nepotřebují, vždyť je přeci na každém
pozorovateli, co na obrazech vidí, jak hodně zapojí vlastní představivost,
nápaditost, jaké souvislosti upřednostní.
Populárně - naučná publikace ukrývá i :
-
seznam největších loupeží obrazů v dějinách
-
obrázkový přehled osobností moderního umění
-
dějiny uměleckých směrů, jednoduchý průřez
nejznámějšími uměleckými díly.
Žáci prostřednictvím prezentace, kdy autor
nejen definoval podstatné pojmy, ale i ve zkratce nastínil různé zlomy
v dějinách lidstva, které výtvarné umění provázely, ba dokonce nahlédli na
výtvarné skvosty jako například Monetův Východ slunce, Milletovy Sběračky
klasů, Duchampův Pisoir, Kupkovo Klávesy piána …….
A závěr besedy?
-
Zůstal krásně otevřený, žáci byli tou
nejlepší formou pozitivně naladěni a především se nebránili novým
informacím, někteří obohatili, jiní upevnili slovní zásobu, jelikož při
představování obsahu knihy zaznělo i poměrně velké množství slov známých i
méně známých jako například: restaurátor, impresionista, moderna, kurátor,
depozitář, originál, reprodukce, aukce, instituce, galerie, …………
Představování však proběhlo snadno
pochopitelnou a zábavnou formou a právě tyto nové přístupy, originální
metody, jimiž lektor, spisovatel Ondřej Horák seznamuje děti se současným
výtvarným uměním, ho staví do pozice zajímavé, ale především přínosné
osobnosti v oblasti moderního umění. Vše je doplněno kvalitním výtvarným
zpracováním Jiřího Franty, který v knize střídá formu komiksu a klasické i
celostránkové barevné ilustrace.
Beseda byla obrovským přínosem
-
pro žáky, neboť se mohli aktivně zapojit do
nejrůznějších činností, jak pomoci třeba i menším čtenářům pochopit
podstatu moderního umění, jak vstoupit do nitra obrazu, jak prožít příběh
každého obrazu společně s hlavními postavami - průvodci knihy,
-
tak ale i pro lektora, spisovatele Ondřeje
Horáka, který se opravdu v našich galeriích pohybuje velice často, tak i
on byl maximálně potěšen nezvykle aktivním a kladným přístupem
zúčastněných žáků.
Fotogalerie:
Zapsala: Mgr. Zákutná Alena
|