Školní řád Základní školy Louny, Školní 2426

příloha

 

 

Výchovný kodex pro žáka (příloha ke školnímu řádu) čj. 1069/2007

Ředitelka Základní školy Louny, Školní 2426, příspěvková organizace vydává Výchovný kodex pro žáka, který je součástí školního řádu školy (příloha č. 4) Dokument si klade za cíl seznámit podrobně všechny žáky školy s nejrůznějšími konkrétními formami porušování školního řádu během školního roku. Podle míry závažnosti porušení školního řádu a výše vyjmenovaných bodů, bude žákovi uloženo výchovné opatření. Výchovná opatření jsou součástí školního řádu školy a v jeho příloze Pravidla pro výsledky hodnocení žáků školy.

 Školní řád – Výchovný kodex pro žáka je vnitřní normou školy, který je dostatečně plastický pro případné změny, náměty a připomínky ze strany zaměstnanců a žáků školy.

 Jednotlivé oblasti možného porušování školního řádu:

1) Nekázeň žáka v prostorách školy, neuposlechnutí pokynu či příkazu vyučujícího či jiného zaměstnance školy, vulgární projevy či nevhodné chování žáka při vyučování nebo na ostatních akcích pořádaných školou mimo prostory školy, nevhodné chování o přestávkách, na WC, ve školní jídelně a o volných hodinách (např. vyhazování různých předmětů z oken, vykřikování z oken, úmyslné narušování výuky na chodbách, v šatnách, před školou v době, kdy se ostatní žáci učí).

 2) Nevhodné chování (porušování školního řádu a nedodržování pravidel slušného chování) vůči dospělým osobám, zaměstnancům školy. Sem také patří tzv. odmlouvání vyučujícímu, nemístné poznámky, slovní útoky hraničící s drzostí a tzv. „diskuse nad rozhodnutím“ vyučujícího, doplněné komentováním. Jedná se o nerespektování autority dospělé osoby.

 3) Nevhodné až vulgární chování ke spolužákům své kmenové třídy, ale i k mladším spolužákům (posměch, ponižování, úmyslné ubližování). To samé platí i obráceně, kdy naopak mladší žáci (hlavně z I. stupně) slovně a často vulgárními výrazy napadají starší spolužáky i zaměstnance školy. Vztahuje se i na nesportovní a nekorektní jednání mezi žáky při sportu a různých sportovních akcích školy, soutěžích, olympiádách.

V případě prokázané šikany či spoluúčasti nebo krytí této formy chování ke spolužákům, bude uděleno výchovné opatření vždy v podobě sníženého stupně z chování.

Vedení školy může rozhodnout o postihu žáka, na základě návrhu vyučujícího, kdy nebude umožněno žákovi reprezentovat školu (i když tím poškodí školu i své spoluhráče), když mu bude během roku opakovaně udělováno výchovné opatření za porušení školního řádu školy.

 4) Úmyslné rušení ze strany žáka přímo ve výuce (nejen ve vyučovací hodině) různými možnými způsoby: výkřiky, hlasitými poznámkami, nedovoleným mluvením, nerespektováním pokynů vyučujícího, soustavně špatná pracovní morálka (viz dále).

 5) Neplnění či nesplnění zadaného nebo stanoveného úkolu (většinou se jedná o soustavné nevypracování domácích úkolů, neúmyslné nevypracování písemného opakování či zadaného testu), dále se jedná o nekvalitní domácí přípravu. Žák si neplní své základní povinnosti tj. řádná příprava na vyučování a nedbalá účast ve výuce.

 6) Zapomínání požadovaných školních pomůcek potřebných na výuku (učebnice, sešity, psací a rýsovací pomůcky, pracovní sešity, pomůcky na výchovy tj. VV, HV, TV, PRČ, PČ atd.).

Pokud žák nemá tyto potřebné pomůcky, nemůže se řádně zapojovat do výuky, komplikuje situaci i vyučujícímu a vlastně není řádně připraven na výuku. Složitější je situace, když toto vše činí žák úmyslně.

Tato situace často nastává v hodinách tělesné výchovy, kdy žáci často úmyslně zapomínají cvičební úbor. Žák je v hodině přítomen, ale nemůže být zapojen do výuky a způsobuje vyučujícími další starosti se zajištěním bezpečnosti žáka.

 7) Žák není řádně připraven na výuku i v tom případě, kdy nemá zabalené a nalinkované sešity, objevují se potrhané, nezabalené a úmyslně poškozované školní učebnice (vytrhané listy, zničené krycí desky, ohnuté rohy, vpisování propiskou). To samé platí i u dalších učebnic či učebních pomůcek, které byly žákovi zapůjčeny a on s nimi nedbale a neopatrně zachází. Vztahuje se i na situaci, kdy byl vyučujícím uložen žákovi úkol nechat podepsat opravenou písemnou práci či prověrku, nebo bylo školou zasláno nějaké sdělení (např. prostřednictvím ŽK) a žák opakovaně tyto úkoly neplní.

 8) Zapomínání žákovské knížky - dále jen ŽK (vnitřní materiál školy uložený v třídní knize), vztahuje se i na tzv. zapírání ŽK vyučujícímu v jedné hodině a vydání ŽK vyučujícímu v další hodině.

 9) Ztráta ŽK, nebo její úmyslné poškozování a ničení (nedbalé vedení, polepování a popisování obalu, nekvalitní čtvrtletní sebehodnocení své školní práce).

 1O) Připisování známek v ŽK či další nedovolené zásahy do ŽK ze strany žáka, včetně falšování podpisů vyučujícího či rodiče (např. při vystavování omluvenek).

 11) Opakované pozdní příchody do školy (tzv. zaspávání) bez dodání omluvy a důvodu.

 12) Nedbalá a špatná práce třídní služby přidělené v rámci žákovské samosprávy (tabule, úklid, šatnář, třídnice, květiny, pomůcky) a další malé povinnosti, zadané vyučujícím.

 13) Porušování školního řádu – žvýkačka v ústech žáka během výuky i celého pobytu ve škole a její následné ukládání na všechny okolní předměty ve škole (lavice, židle, zábradlí, okenní rámy, květináče, podlahu a další jiná nevhodná místa). Vztahuje se i na konzumaci jídla během výuky (pokud není potvrzeno lékařsky). Pitný režim je vždy respektován.

 14) Porušování školního řádu – pokrývka na hlavě žáka během pobytu ve škole (vztahuje se i na kapuci), ruce v kapsách při rozhovoru s dospělou osobou, sprosté výrazy ve škole při rozhovoru se svým spolužákem, v domnění, že žáka nikdo neslyší, žák zapomíná zdravit zaměstnance školy, hlavně při příchodu do školy nebo při prvním setkání s vyučujícím, při vstupu do učebny, do školní jídelny, do školního klubu a do jiných prostor ve škole. Ta samá situace při odchodu z místnosti, ze školy (používání slůvka pozdravu), ale i poděkování, oslovení vyučujícího nebo omluva v případě potřeby.

 15) Porušení školního řádu – žák neplní svoji povinnost v případě přezouvání se při vstupu do školy do tzv. školní obuvi, nošení rozbité a nevyhovující obuvi (zdravotně závadná) a používání jedné stejné obuvi na ven, do školy, školního klubu či tělocvičny (hlavně u starších žáků a žákyň a v době letních měsíců), kdy se pantofle či tenisky lehce vydávají za školní obuv.

S tím je spojené úmyslné ničení zařízení školy, hlavně podlahových krytin, kdy žák vytváří ornamenty v podobě černých čar (čím větší, tím je větší radost).

 16) Ničení školního majetku v celém prostoru školy (ve třídě, učebně, odborné učebně, na chodbách, v jídelně, v šatnách, na WC atd.), kdy se jedná o nejrůznější způsoby ničení majetku a zařízení školy: nábytku, zámků, oken, dveří, umyvadel, tabulí, nástěnek, el. zásuvek, krytů topení, malby a nátěrů, okenních žaluzií, odpadkových košů, vodovodních kohoutků a dalších nejrůznějších učebních pomůcek, s úmyslem poničit nějakou věc nebo způsobit případné zranění další osobě či žákovi, který o poškození neví.

 Postih žáka i v případě, kdy závadu objeví, ale nenahlásí odpovědné osobě.

 17) Nerespektování zasedacího pořádku určeného třídním učitelem a zapsaného v třídní knize nebo rozmístění žáků určeného vyučujícím v odborné či jiné učebně.

 18) Používání mobilního telefonu během výuky a rušení výuky (psaní a přijímání SMS, MMS, telefonování, hlasité vyzvánění, fotografování a nahrávaní videoklipů), bez svolení vyučujícího. Vztahuje se i na všechna osobní multimediální zařízení.

 19) Porušení školního řádu – žák svévolně a bez povolení pedagogického pracovníka opustí během průběhu školního vyučování školní budovu, většinou o přestávce (třeba i za účelem návštěvy lékaře), nebo nepřijde úmyslně na odpolední vyučování (zde se již jedná o neomluvené hodiny).

 20) Porušení školního řádu – žákovi byla prokázána úmyslná lež, podvod, nepravdivá výpověď či napomáhání tomuto výše uváděnému lhaní v oblasti: výuky, chování a bezpečnosti žáků i zaměstnanců školy. Vztahuje se i na krádež (účast, spoluúčast).

 21) Porušení školního řádu – žák svévolně manipuluje s otevřeným ohněm v prostorách školy (zápalky zapalovače, hořlaviny, bouchací kuličky a veškerá pyrotechnika, hasicí zařízení), pokud se nevztahují na pokus v rámci výuky (většinou s chemikáliemi). Vztahuje se také na neoprávněnou manipulaci s bodnými, sečnými a střelnými zbraněmi, které mohou ohrozit zdraví a život nejen samotného žáka, ale i ostatních spolužáků a zaměstnanců školy.

  

Vnitřní dokument byl aktualizován, schválen na pedagogické radě a bude předložen a projednán prostřednictvím třídních učitelů se všemi žáky Základní školy Louny, Školní 2426, příspěvková organizace. Dále bude zveřejněn na viditelném místě ve třídách i ve škole.

 

Nabývá účinnosti ke dni 1. 9. 2010.

 

 

Louny, dne 31. 8. 2010                                                                     Mgr. Věra Benešová

                                                                                                                 ředitelka základní školy

 

 

 

zpět na obsah dokumenty