Vnitřní řád zařízení školního
stravování (školní jídelny)
Podle ustanovení § 7
zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším
odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v aktuálním znění, je
zařízení školního stravování (školní jídelna) školským zařízením.
Ředitel školy postupuje v souladu s § 30 školského zákona a vydává
vnitřní řád školní jídelny Základní školy Louny, Školní 2426, p. o.
1) Právem každého žáka
školy je možnost navštěvovat školní jídelnu a řádně se stravovat.
2) Povinností každého
žáka je respektovat a dodržovat vnitřní řád školní jídelny a pokyny
školy a školského zařízení k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž
byli seznámeni.
3) Povinností
strávníků je plnění pokynů ze strany pedagogických pracovníků vydávané
v souladu se školním řádem a vnitřním řádem školní jídelny.
4) Dohled ve školní
jídelně zajišťují pedagogičtí pracovníci školy, rozvrhy těchto dohledů
jsou řádně vyvěšeny na chodbě i v samotné školní jídelně.
5) Dohled při
stravování nad účastníky školní družiny zajišťují vychovatelky ŠD
(nestanoví- li ředitel školy svým příkazem jinak).
6) Pracovníci, kteří
vykonávají dohled v prostorách školní jídelny:
Ø
vydávají pokyny k zajištění kázně strávníků a dbají na
dodržování hygienických a kulturních pravidel stravovacích návyků,
Ø
sledují dodržování hygienických pravidel při výdeji
stravy,
Ø
zamezují vstupu rodičů a cizích osob do jídelny v době
výdeje stravy pro žáky školy,
Ø
regulují osvětlení, větrání,
Ø
sledují celkové chování a stolování strávníků při
konzumaci jídla.
7) Dle § 31 odst. 3
školského zákona se zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka
vůči pracovníkům školy nebo školského zařízení považují za závažné
zaviněné porušení povinností stanovených školským zákonem.
8) Denní úklid školní
jídelny provádí určená pracovnice školy v dopoledních hodinách podle
pokynů vedoucí školní jídelny a školnice, reagují při úklidu na
organizaci výuky ve škole.
9) Strávníci vstupují
do školní jídelny většinou v domácí obuvi, tašky a oděvy mají uložené
v šatně své kmenové třídy.
10) Strávníkům je vždy
vydáván kompletní oběd, včetně masa a příloh, dle stravovacích
norem. Strávník nesmí být nucen ke konzumaci celého vydaného jídla.
Vydané jídlo je určeno ke konzumaci v jídelně, strávníci je neodnášejí
z jídelny. Jídlo musí být upraveno tak, aby znemožňovalo odnášení
jídla (jogurty, tvarohové krémy, pudinky), v jídelně má být
konzumováno i ovoce a moučníky.
11) Strávníci mají
přísný zákaz vstupu do školní jídelny se žvýkačkou a jiným jídlem.
12) Z jídelny se
neodnášejí talíře, misky, příbory, skleničky, je zakázáno odnášet
zbytky jídla pro domácí mazlíčky.
13) Zákonný zástupce
žáka, který chce, aby se žák školy stravoval v daném školním roce,
musí u vedoucí školní jídelny vyplnit písemně papírovou „přihlášku
ke stravování“s požadovanými údaji. Dále si každý strávník
zakupuje čip. V případě poškození či ztrátě si strávník zakupuje nový
čip. Při ukončení školní docházky na této škole, při odhlášení ze
školní jídelny se žákovi vrací čip, a pokud je funkční, je žákovi
vrácena finanční částka, za kterou si čip zakoupil. Dále je vyplněná u
vedoucí školní jídelny „odhláška ze stravování“.
14) Každý strávník si odebere jídlo u výdejního okénka až po přiložení
čipu (záznamové zařízení označí jméno, výběr a velikost stravy).
V případě potíží, kontaktuje strávník vedoucí školní jídelny. Doba
výdeje pro strávníky ve školní jídelně pro strávníky probíhá
od 11. 30 hodin do 14. 00 hodin.
15) Při objednávání
jídla pomocí čipového systému (na terminálu) se strávníci řídí Pokyny
pro objednávání, které jsou vyvěšeny hned vedle terminálu. Stejný
postup platí i pro objednávání stravy elektronicky přes internet
(pokyny na www stránkách školy).
Připomenutí: objednávání stravy
přes internet je možné pouze do 13. 00 hodin na druhý den,
objednávání stravy přes terminál ve škole je možné pouze do 14. 00
hodin na druhý den.
15/a Upozornění:
Odběr jídla pouze do jídlonosičů pro
žáka/strávníka je možné vydat pouze první den nemoci, kdy si
nestačí odhlásit oběd, jde k lékaři a je uznán „neschopen docházet do
školy na výuku“. Na další dny již musí být oběd odhlášen (v souladu
s vyhláškou o školním stravování). Pokud nastupuje žák po nemoci do
školy, musí si samostatně oběd přihlásit na ten den, kdy bude přítomen
na výuce (toto nezajišťuje vedoucí školní jídelny).
Výdej obědů do jídlonošičů je možný
pouze od 11. 00 do 11. 30 hod. a od 13. 45 do 14. 00 hodin. Z důvodu
bezpečnosti se strava nevydává do sklenic.
16) Ve školní jídelně se od školního roku 2006/2007 nabízí výběr ze
dvou jídel. Od školního roku 2008/2009 je ve školní jídelně
nainstalován čipový systém (čipy). Pro každý týden je sestavován a
zveřejňován jídelní lístek (webové stránkách školy, ve školní jídelně,
ve vestibulu školy, ve školní družině).
17) Obědy je možné
odhlásit telefonicky pouze do 7. 00 hodin na daný den u vedoucí
školní jídelny osobně nebo na čísle 415 65 21 09.
18) Součástí tohoto
řádu školní jídelny jsou i stanovené ceny obědů pro jednotlivé
strávníky, které jsou v souladu s legislativními normami v aktuálním
stavu
Ředitelka Základní školy Louny, Školní 2426, příspěvková organizace
stanovuje s účinností od 1. 9. 2017 stravné v této výši:
strávníci do 6 let
18,- Kč
strávníci 7 – 10 let
20, - Kč
strávníci 11 – 14 let
22, - Kč
strávníci 15 a více let
24, - Kč
zaměstnanci školy
27, - Kč
Poznámka: do věkových skupin jsou strávníci zařazováni na dobu
školního roku, ve které dosahují věku podle výše uváděných bodů.
Doplňková činnost: není provozována.
19) Platba školních
obědů je možná dvěma způsoby: bankovním převodem a v hotovosti. Bankou
je nutné zadávat příkaz k platbě včas, protože strávník si může stravu
odebrat, až když je finanční částka na účtu školy. V hotovosti je
možné platit obědy vždy od 20. dne v měsíci u vedoucí školní jídelny
denně od 6. 30 do 11. 00 hodin a od 13. 30 do 14. 15. hodin.
20) Práce se žáky a ve
škole v oblasti stravování
Ø
sledovat úroveň školního stravování, bojovat za kvalitu,
pestrost a estetickou úpravu jídla, vhodné chování ze strany žáků,
kuchařek i pedagogů, pečovat o to, aby co nejvíce žáků školy mělo
zajištěno pravidelné a hodnotné stravování ve škole v době školního
vyučování,
Ø
sledovat odchylky v potravním chování, postojích k jídlu
a příjmu potravy, které by mohly naznačovat nástup chorobného procesu,
ať již na úrovni fyzického nebo psychického zdraví,
Ø
pomáhat žákům, kteří v důsledku akutní choroby nebo
dlouhodobých zdravotních obtíží musí dodržovat speciální dietní
režim.
21) Práce s rodiči
žáků (strávníků)
Ø
přenášet poznatky o výživě, informovat rodiče o
dostupných zdrojích poznatků o výživě (příručky, publikace, přednášky,
sdělovací prostředky),
Ø
upozorňovat na nedostatky ve stravě jejich dětí, které u
nich zaznamenali,
Ø
seznamovat rodiče s riziky psychogenních poruch přijmu
potravy a poruch vztahu k potravě,
Ø
přesvědčovat je o nutnosti pravidelné stravy a s jejich
pomocí stravovat co nejvíce žáků školy.
22) Z důvodu
bezpečnosti se školní jídelna uzamyká každý den ve 14. 15 hod. a
otevírá vždy ráno v 6. 30 hodin (pro možnost objednávání stravy).
23) V prostorách
školní jídelny a jejich dalších částech (chodba, WC, schody) se žáci
chovají ukázněně, zařízení neničí, nepoškozují a dbají na to, aby vše
sloužilo nejen jim osobně, ale také jejich spolužákům a ostatním
pracovníkům školy. Případné poškození hlásí okamžitě osobě, která
zajišťuje odborný dohled ve školní jídelně.
24) Veškeré dotazy a
připomínky se projednávají s vedoucí ŠJ nebo přímo s ředitelem školy.
Důležitá telefonní
čísla:
Ohlašovna požáru:
150
Záchranná služba:
155
Policie:
158
Tímto se ruší vnitřní
řád školní jídelny vydaný ke dni 1. 9. 2012.
Tento vnitřní řád
školní jídelny byl aktualizován a jeho účinnost je ke dni 1. 9. 2016.
Příloha: sanitační řád školní kuchyně
Lenka Drobná
Mgr. Věra Benešová
vedoucí školní jídelny
ředitelka školy
SANITAČNÍ ŘÁD ŠKOLNÍ KUCHYNĚ
Určeno pro pracovnice školní jídelny Základní
školy Louny, Školní 2426, příspěvková organizace dle uvedených
pracovních náplní.
1. Umytí veškerého použitého nádobí stolního i
černého nádobí po ukončení provozu. Žádné špinavé nádobí nesmí zůstat
v kuchyni do druhého dne.
2. Po ukončení mytí nádobí řádně umyje drátěnky,
džezy na nádobí, umyvadla, výlevky, koše na odpadky, pracovní plochy,
veškeré strojní zařízení, sporáky a další zařízení kuchyně, které bylo
toho dne při práci použito.
3. Před ukončením pracovní doby se provede
důkladné umytí podlahy (podlah).
4. Po skončení provozu se pokryjí rohožky hadrem
namočeným v dezinfekčním roztoku.
Body č. 1 až 4
se provádějí denně.
5. Gumové rukavice se dezinfikují 1x
týdně.
6. Dezinfekci stolního a jiného nádobí, příborů,
pracovních ploch, veškerého strojního zařízení, nábytku se provádí 1x
týdně.
7. Dezinfekce plastických hmot se provádí 1 x až
2x týdně.
8. Podlahy se dezinfikují 1x až 2x týdně.
9. Toaletní potřeby, sociální zařízení, úklidová
vědra, hadry, košťata se dezinfikují 1x týdně.
10. Kliky u dveří a samostatné dveře se
dezinfikují 1x týdně.
11. Lednice, mrazáky se dezinfikují při
odmrazování 1x za 14 dní.
V době běžného provozu jsou tyto termíny
stanoveny jako nejdelší lhůty důsledné dezinfekce. V případě epidemie
se dezinfikuje podle pokynů hygienika. Též v době normálního provozu
má pokyn hygienika přednost před výše uváděnými lhůtami.
12. Dále je postupováno v souladu
s legislativními normami v aktuálním stavu.
Mgr. Věra Benešová
ředitelka školy
|