Velikonoce a
velikonoční dílny na naší škole 4.4.2012
Již podruhé v tomto školním roce mohli trávit
žáci I. stupně společné dopoledne s obětavými dobrovolnicemi (ženy
důchodkyně), které v prostotách naší školy připravily pro děti
„Velikonoční dílny“.Ve cvičné kuchyňce tak vzniklo 5 různých pracovních
stanovišť. Všechny měly jedno společné – pracovně a tvořivě oslavit
Velikonoce a zhotovit si nějaký výrobek (dáreček), pod vedením obětavých a
šikovných žen.
Žáci se na tuto akci také předem připravili a
když přicházeli, nesli si s sebou pečlivě zabalená a vyfouklá vajíčka,
pastelky, nůžky a hlavně dobrou náladu.
A již mohla postupně vznikat ozdobená vajíčka
pomocí barevně nastříhaných a nalepených kousíčků látek, nebo ozdobené
vajíčko speciální technikou. Pozadu nezůstali ani ti, kteří si vybarvili
papírového beránka, vyrobili barevnou holubičku nebo si ozdobili předem
připravený perníček sladkou polevou.
Na vše pečlivě dohlíželi jednotlivé třídní
učitelky a sledovali, zda si každý žák opravdu vyrobí nějaký dáreček. Pokud
došlo k nehodě - vyfouklé vajíčko se rozbilo, měla škola v záloze dalších 70
vajíček, které pečlivě zajistily pani kuchařky. Pro každou třídu uběhlo
přibližně 25 minut jako voda a již do místnosti vcházeli další žáci, plní
očekávání.
Na přiložených fotografiích Vám přinášíme
zachycenou atmosféru při pracovních dílnách.
Tímto chceme všichni poděkovat za ochotu a
vstřícnost našim kamarádkám – důchodkyním.
Ani samotné pani učitelky se nenechaly
zahanbit a v rámci projektu – „Velikonoce v naší škole“
v jednotlivých třídách pečlivě pracovali a tvořili:
1. A – v hodině prvouky pracovali pracovním
listem s tématikou velikonoce, v českém jazyce – literatuře četli básničky a
koledy s velikonoční tématikou a vše zakončili v pracovních činnostech, kde
vyráběli velikonoční slepičky z terakotového květináčku, zdobené barevným
peříčkem.
1. B – v hodině ČJ a literatury zněly koledy,
v hudební výchově se přidaly flétničky, v matematice si žáci procvičovali
osovou souměrnost, kde jim k tomu pomáhaly papírové kraslice z geometrických
tvarů.
2. A – výčet činností a výrobků – osení jako
dekorace, výroba sádrových odlitků, spojené s broušením a barvením vodovými
barvami, výroba vajíček z papíru, mizíková technika pro výrobu zápichu
s mašlí, nechyběla výroba oveček, holubiček, zdobení perníčků polevou,
výroba kraslic mnoha způsoby, celá třída je vyzdobená.
2. B – při hodinách pracovních činností a
výtvarné výchově žáci vyráběli zajíčky a beránky na výzdobu třídy, nechybělo
zdobení vajíček, velikonoční tématika pokračovala v hodinách literatury
(básničky). Společná četba z knihy Hanýžka a Martínek od J. Š. Baara,
zavedla žáky do atmosféry, jak se barvila vajíčka v minulosti.
3. A – výroba velikonočního věnce (práce
s odpadovým materiálem), nechyběla výroba veselé hlavičky z vyfouklého
vajíčka, doplněná kresbou obličeje, vlasů a kloboučku. Na řadu také přišlo
zdobení vajíček kořením či ovesnými vločkami. Vše doprovázela velikonoční
atmosféra a snaha, co nejlépe si vyzdobit třídu, ale nejvíce se snažila pani
učitelka..
3. B – žáci začali s velikonočními přípravami
na Škaredou středu, kdy probíhala živá debata o křesťanských Velikonocích a
o oslavách jara. Děti si vyráběly velikonoční závěs a zápich s vajíčky
s modrotiskem. Vyfouklé vajíčko nazdobily otiskem prstů a dokončením nějakou
barvičkou. Celou Škaredou středu se žáci vydrželi usmívat. Nechyběla výroba
barevné kytičky.
4. A – výroba velikonočních stojánků na
vajíčka. Jako dárek upekla pani učitelka pro každého žáka perníček
s ozdobou.
5. A – vyřezávané dekorace do oken ve třídě,
která tvořila jarní výzdobu třídy, v rámci pracovních činností vznikal
stojánek na vajíčko – kohoutek a nechybělo zdobení vajíček.
5. B – i zde probíhalo pečení perníčků a
perníkových kraslic, které si žáci ve třídě pečlivě zdobili barevnou
polevou, pěstované osení, které si pečlivě hlídal každý žák a potom
probíhalo zdobení (kuřátka, květiny, zlatý déšt), dále si žáci vyráběli
zvířátka ze zbytků vlny.
Obě třídy 5. A a 5. B si pro doplnění pustily
film z roku 1971 „Babička“, kde hlavní roli hrála herečka Jarmila Kurandová
a malou Barunku známá Libuše Šafránková. Vše doprovázela diskuse o životě na
vesnici, o životě dětí, které spojovaly různé tradice a obyčeje.
Výzdoba: kdo vstoupil do školy hned poznal,
že je období velikonočních svátků, protože vajíčka a beránci ho vítaly ve
všech podobách, tvarech a velikostech.
Opět několik fotografií, které zachycují
výzdobu ve škole.
Louny, duben 2012
pedagogický sbor
|