Celoškolní projekt - Památky UNESCO 2012

 

Základní škola Louny, Školní 2426, příspěvková organizace

Celoškolní projekt – „100 nejkrásnějších kulturních a přírodních památek UNESCO“

Pro školní rok 2012/2013 (listopad 2012) vybrala ředitelka školy jaké téma celoškolního projektu pro žáky 5. až 9. ročníku téma UNESCO. Proč právě UNESCO? Jednoduchá odpověď.

ÚVOD:

4. prosince 1992 dosáhla Praha velkého úspěchu. Její historické jádro o celkové rozloze 866 ha bylo zapsáno na listinu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO.

Seznam světového dědictví UNESCO se stal již pojmem. Zahrnuje nejkrásnější a z historického hlediska nejvýznamnější světové památky, unikátní přírodní lokality i kulturní nehmotné bohatství. Málokdo si uvědomuje, že ve světě již bylo na tento seznam zapsáno 936 objektů. Dvanáct z nich se nachází v České republice. Jsou to kromě historického jádra Prahy také vila Tugendhat v Brně, Český Krumlov, Holašovice, historické zahrady v Kroměříži, Kutná Hora, Lednicko-Valtický areál, Litoměřice, morový sloup v Olomouci, Telč, památky Židovského města v Třebíči a Zelená hora ve Žďáru nad Sázavou.
Zajímavá je také historie vzniku organizace UNESCO, která byla založena v listopadu 1945 a je jednou z nejdůležitějších součástí Organizace spojených národů. Podnět k jejímu vytvoření dala snaha o mezinárodní spolupráci v oblasti výchovy, vědy a kultury, prosazování úcty k lidským právům a právnímu řádu to vše v souvislosti s upevňováním míru ve světě. Mezi zakládající státy patřilo v roce 1945 také tehdejší Československo.
V současnosti má UNESCO 195 členů a sídlí v Paříži. Zabývá se činností v pěti hlavních oborech. Je to: vzdělávání, informace, přírodní vědy, sociální a humanitní vědy, kultura a komunikace. Projekty, které UNESCO podporuje, zahrnují šíření gramotnosti, odborné a školicí programy, programy mezinárodní vědecké spolupráce, regionální a kulturní historické projekty, propagaci kulturní různorodosti, mezinárodní spolupráci v oblasti kulturního a přírodního dědictví či ochrany lidských práv aj.


A co vlastně znamená název UNESCO: Organizace OSN pro výchovu, vědu a kulturu anglicky United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.

Historické jádro Prahy o rozloze 866 ha

§  Hradčany s Pražským hradem

§  Malá Strana, Staré Město včetně Josefova

§  Nové Město a Vyšehrad

je od roku 1992 zapsáno na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Centrum Prahy charakterizují klikaté uličky a stavby všech architektonických stylů – románské rotundy, gotické chrámy, barokní a renesanční paláce, secesní, klasicistní, kubistické i funkcionalistické domy a nejmodernější budovy.

 

ŠKOLNÍ PROJEKT:

Na počátku školního roku seznámili jednotliví třídní učitelé své žáky se zadáním projektu „100 nejkrásnějších kulturních a přírodních památek UNESCO“. Začala fáze příprav, hledání, přemýšlení. Úkol nebyl jednoduchý. Měl dva cíle: připravit prezentace o nejrůznějších českých a světových památkách ve spojení s organizací UNESCO, ale hlavně připravit pro rodiče a hosty jednotlivých prezentací zábavnou výuku na interaktivních tabulích. Dalo by se říci: žáci budou vyučovat rodiče.

Ředitelka školy vytvořila plakáty (oznámení pro veřejnost) a malé pozvánky (pro každého žáka od 5. do 9. ročníku). Celou akci doprovázela medializace, motivační nástěnky.

Vše odstartovala třída 5. A pod vedením třídní učitelky Mgr. Milany Korfové Hodnocení akce – na projektu pracovalo 29 žáků (účast všech). Projekt probíhal od 9. 10 do 23. 10. 2012. Seznámení s projektem probíhalo v interaktivní učebně v hodině vlastivědy. Žáci se procvičili hledání informací na webových stránkách, vytvoření nového dokumentu a kopírování obrázků. Motivací k další práci byla ukázka plakátu 100 nejkrásnějších světových památek. Každý žák si vybral památku podle svého výběru, druhý námět čerpal z nabídky na webových stránkách. Po týdnu žáci prezentovali své vytvořené referáty v hodinách vlastivědy. Muselo dojít k pečlivému výběru pouze některých prezentací, protože určená doba 45 minut nám nedovolovala zapojit všechny žáky. V hodinách výtvarné výchovy začali žáci vytvářet předsádky a desky ke knize. Prezentace byly vytištěny na barevné papíry, poté slepeny. Zkompletované kniha o památkách UNESCO je k dispozici žákům ve třídě pro potřeby prohlížení a pro potřeby výuky. V dalších hodinách VV probíhala výroba pozvánek a dárků pro rodiče. Nastal den prezentace projektu tj. 15. 11. 2012 (čtvrtek). Naši třídu reprezentovali:

Natálie Beckertová – Dolomity (Itálie), Jaroslav Cimer – Ruiny Chichot Itzá, Yucatán (Mexiko), Zuzana Fidranská – Tódajiži (Japonsko), Matěj Gregor – Niagárské vodopády (USA), Jakub Ibl – Národní park Rapa Nui (Velikonoční ostrovy), Tomáš Jánský – Monte San Giorgio (Švýcarsko), Jiří Lindner – Národní park Iguacu (Brazílie), Tereza Marková – Xochicalco (Mexico), Adriana Molová – Yllowstounský národní park (USA), Kryštof Novotný – Červená pevnost (Indie), Šimon Pichert – Čínská zeď (Čína), Michaela Podhráská Memphis a mrtvé město z pyramid v Gize (Egypt), Štěpánka Renčová – Koloseum (Itálie), Ladislav Sláma – Travín Porta Nigra (Německo), Sam Starý – Frase Island (Island).

Po prezentaci žáků (někteří sice měli přepravenou prezentaci, ale chyběli – např. Denisa Plecháčová, Filip Driák), následovala chvíle zkoušení rodičů, co všechno si z předvedených prezentací zapamatovali a vše si mohli ověřovat zábavnou formou na interaktivní tabuli. Akce se všem líbila a již přemýšlíme o další aktivitě.

Žáci zaslouží velkou pochvalu za své výkony, protože všechny texty prezentace uměli zpaměti.  

Dne 19. 11. 2012 byl prostor ve třídách s interaktivními tabulemi připraven pro třídu

6. A (pod vedením třídní učitelky Ing. Markéty Chrastné) a třídu 6. B (pod vedením třídní učitelky Mgr. Jitky Jiroutkové).  

6. A - 100 nejkrásnějších kulturních a přírodních památek UNESCO ve třídě 6. A měl tento scénář: 1. přivítání hostů a přátel školy, 2. seznámení s projektem, 3. představení interaktivní tabule – co umí, co umíme my žáci, 4. zapojení rodičů – kvíz zábavnou firmou, 5. prezentace žáků – 12 českých kulturních památek např. Český Krumlov, Praha, Holašovice, Lednice, Kroměříž, Olomouc, Třebíč, Telč, Brno atd. 6. soutěžní kvíz a pexeso – žáci zkoušeli rodiče, 7. prezentace žáků – památky UNESCO a Severní Amerika, 8. vyhodnocení a ukončení akce.

Třídě 6. A výrazně s přípravou projektu (hlavně zábavné části pro rodiče) pomáhala paní učitelka PaedDr. Eva Hnátková (vyučující Z). V této třídě jako jediné zazněly některé prezentace v anglickém jazyce.

6. B – „Památky UNESCO“ i ve třídě 6. B přistoupili žáci k projektu velice zodpovědně a postupovali podle této přípravy: 1. uvítání, představení projektu a vybavení třídy – průvodci Veronika Bartošová, Miroslav Aksamit a Karolína Benešová, 2. úvodní test pro rodiče, 3. představení jednotlivých prezentací, které si žáci připravili: Karlův most, Orloj – G. Srbecká, J. Forstová (pro nepřítomnost obou žákyň nebyla prezentace prezentovaná), Hluboká nad Vltavou – V. Bartošová, L. Rokosová, L. Rokosová, Pražský hrad – M. Benešová, K. Benešová a M. Černá, Holašovice – M. Klicpera, R. Budiač, L. Borl, Lednice – R. Tipanicová (žákyně byla nemocná a tak nebyla prezentace prezentovaná), Pálava – P. Funk, V. Sýkora, J. Papp, P. Surmaj (neproběhla prezentace), Český Krumlov – R. Vítkovský, D. Šanuel, M. Aksamit. Po celou dobu prezentace doprovázel na kytaru Václav Sýkora a tvořil hudební mezihry. Následovalo vyhodnocení, poděkování a ukončení.

Dne 20. 11. 2012 byl prostor ve třídách s interaktivními tabulemi připraven pro třídy 9. A (pod vedením třídní učitelky Mgr. Jaroslavy Rychtrové) a třídy 7. A (pod vedením třídní učitelky Heleny Přibylové).

9. A – 100 nejkrásnějších památek UNESCO – naši vycházející žáci zaslouží pochvalu za kvalitně a plnohodnotně připravené prezentace o českých památkách, které jsou spojeny s organizací UNESCO. I jejich projektový den probíhal v tomto složení: 1. úvodní slovo a průvodci po celou dobu Martin Pelán a Berenika Pávová, Pavla Rybková, Denisa Sáblová a Lucie Balatková si vybraly Lednicko – valtický areál, Karlův most představila Veronika Fialová s Michalem Jirůškem a Kateřinou Barešovou, s možností připojení na internet, webové stránky a kvalitnějším získáváním informací o Českém Krumlově představili Kateřina Barešová, Andrea Hudečková a Jan Kovařík, pokračovali Lucie Balatková, Lukáš Hampl a Leoš Vostatek s prezentací o městě Kutná Hora a jeho zajímavostech.

Následovala zábavná část pro žáky i rodiče v podobě zábavného testu, kvízu o památkách UNESCO a soutěžních úlohách (např. puzzle), kdy soutěžili rodiče za pomoci povzbuzování žáků. Akce se líbila.

7. A – souběžně se třídou 9. A, ale v jiné odborné učebně, probíhala pečlivě připravovaná a náležitě očekávaná akce třídy 7. A, společně s paní učitelkou Helenou Přibylovou, která se akci společně s dětmi věnovala opravdu zodpovědně a pečlivě. A výsledek byl vynikající.

Role průvodců se hned od počátku ujali samotní žáci Radek Cvešpr, který zastupoval i nemocného Tomáše Baumruka a zábavnou část řídila Tereza Blahoutová. Jednotlivé prezentace se plynule střídaly: Viktoriiny vodopády představil Tomáš Ibl, Martin Fousek a Veronika Drobná (pro nemoc nevystoupila Petra Drobná a Petra Voglová), sochu Svobody představil Ondřej Zof sám, protože jeho společník Petr Melichar byl v nemocnici. Cestu po řeckých památkách - chrám Akropolis si připravil Radek Cvešpr a Karel Kopt, Karlův most si vybrali Tomáš Bína, Martina Spišáková, David Fus a Jakub Průša, Tower Bridge představila děvčata Hana Fuxová, Michaela Foukalová a Dominika Csonková, nechyběl ani Vítek Pochobradský.

Do Paříže nás pozval Lukáš Žovinec, Filip Renč, Karolína Popová (Adam Fedor chyběl), kde měla tato skupina připravený i jeden model Eifelovy věže, kterou ze sirek sestavil Lukáš Žovinec a Filip Renč. Závěr tvořily dívky Tereza Blahoutová, Kateřina Čapková a Kateřina Pastyříková, které představily stavbu Stonehenge.

Poté se slova ujala Tereza Blahoutová a řídila další zábavnou část (kvízy, pexesa, soutěže). Spravedlivě vyvolávala k tabuli jednotlivé rodiče a žáky a pečlivě dohlížela na správné odpovědi a výhry v pexesových soubojích. Všichni přítomní se velice rádi proměnili ve školáky a strávili příjemné odpoledne ve školních lavicích.

Na závěr zaznělo z úst samotných žáků poděkování paní učitelce Heleně Přibylové, která byla pro žáky své třídy velkou pomocnicí a oporou.

A již se přiblížil poslední den našeho projektu 22. 11. 2012, který zůstal na třídě 8. A (pod vedením Ing. Karla Beneše) a na třídě 8. B (pod vedením PaedDr. Pavla Kotka).

8. A – 100 nejkrásnějších památek UNESCO název projektu, který uváděli žáci Ivona Vondráčková a Vlastimil Průcha. I oni nejdříve představili projekt, přivítali rodiče a hlavně spolužáky z jiných tříd a zahájili prezentace svých kmenových spolužáků: Eliška Ortmannová přestavila a slovem a fotografiemi doprovodila informace o Lednicko – valtickém areálu, do Českého Krumlova nás pozvala Petra Gregorová a Tereza Vorlíčková, Holašovice učarovaly Ivoně Vondráčkové.

Pro chvíle odpočinku a pro zábavu si přítomní zahráli skládanku puzzle – památky UNESCO v České republice. A opět pokračovaly prezentace: za památkami UNESCO v Německu nás zavedla Eva Koželuhová, do Milána nás pozval Radek Sláma, závěrečnou prezentaci si vyzkoušel Zdeněk Grundza (Val Camonica).

Ivona Vondráčková jako průvodkyně všem poděkovala za účast, panu Ing. Karlu Benešovi a paní učitelce Mgr. Lence Cvešprové patřil dík za pomoc, společnou přípravu a celkovou podporu celé třídě 8. A. I když všichni neprezentovali své příspěvky, alespoň své spolužáky podpořili svojí přítomností a zájmem o projekt.

8. B – o patro níže, v jiné interaktivní učebně probíhala akce třídy, kde se sešlo hodně hostů a rodičů. Paní ředitelka školy mohla mezi hosty přivítat Ing. Editu Hořejší – místostarostku města Loun a pana Milana Fürstla – předsedu školské rady.

I zde nechyběli průvodci – Lukáš Fialka a Vítězslav Beneš, kteří se role ujali opravdu zodpovědně. Na hosty čekalo 14 prezentace, mnoho doprovodných materiálů a výlet střídavě po České republice a po Itálii. Vše zahájil Standa Franc prohlídkou Prahy a hlavně Chrámu sv. Víta, Nikola Drinková nás pozvala na Karlův most a doplňoval ji Michal Fürstl informacemi o Vyšehradě (ve své prezentaci připomněl hostům pověst O Horymírovii). Skok do Itálie a Otto Bubák s prezentací o městě Modeně. O sloupu Nejsvětější Trojice v Olomouci velice poutavě a zajímavě vyprávěl David Urban. Následovala prezentace o Lednicko –valtickém areálu v podání Honzy Uherka. Město Ferara v Itálii učarovalo Marii Dostálové a stejně tak Haně Průchově město Urbino, které představila jako italskou památku. Šikmá věž v Pise patřila Slávkovi Koudelovi a poutavé vyprávění o městě Kroměříži si připravil Tomáš Sucháň.

A prezentace dále pokračovaly v podání Jitky Bubákové, která si vybrala Český Krumlov a nezapomněla představit i Zlatý kočár, do Kutné Hory do Chrámu sv. Barbory nás zavedl Tomáš Gavronský. Protože byla Jindřiška Marková nemocná, tak se její připravené prezentaci o městě Telči ujal David Urban. Lukáš Zámečník připravil prezentaci o Coloseu v Itálii, ale protože chyběl, zastoupila ho Hana Průchová. Závěr si pro hosty připravil Ondřej Lacina a společně s hudebníkem Bedřichem Smetanou nás pozval do Litomyšle.

Ve druhé části se i zde soutěžilo, hosté odpovídali na soutěžní otázky o UNESCU v České republice a jednotliví rodiče si opravdu pečlivě a dlouho zkoušeli práci na interaktivní tabuli. Atmosféra byla opravdu skvělá a akce se moc vydařila.

I tato třída měla svého velkého pomocníka a tím byla Mgr. Alena Zákutná (vyučující ČJ), která se žáky třídy 8. B prožívala mnoho hodin příprav, ale výsledek stál určitě za pochvalu.

Pro uchování dojmů, vystoupení žáků, zájmu rodičů i hostů, pro zachycení atmosféry byl z každé prezentace v jednotlivých třídách pořizován kamerový záznam (Ing. Petr Beneš, Mgr. Oto Porubčan) a probíhalo i fotografování (Mgr. Věra Benešová).

Co říci závěrem: určitě vyslovit poděkování a pochvalu všem tzv. účinkujícím, hlavně žákům samotným, protože všechny prezentace si připravovali samostatně, byli nuceni pracovat s informacemi, vyhledávat, třídit, opravovat a k tomu doplňovat mluvené slovo. Všichni si tak vyzkoušeli, že předávat informace (jakékoliv) vyžaduje velkou přípravu a osobní sebekázeň. Ale pokud se vše povede, ta chvíle úspěchu a pochvaly, stojí zato.

 upravený video záznam našeho redaktora Mgr. OTO Porubčana zde

Na závěr přikládáme fotografie výkresů, které zaslala naše škola (připravila paní učitelka Mgr. Jitka Jiroutková se žáky v rámci hodin výtvarné výchovy) do soutěže „Praha 20 let UNESCO“, kterou vyhlásila pražská informační služba.

 

Louny, 25. 11. 2012

zapsala Mgr. Věra Benešová, ŘŠ (čerpáno z podkladů třídních učitelů).

 

 

zpět na hlavní stránku