Týdenní plán činnosti školního klubu od 16. 11. do 20. 11. 2015

 

LISTOPAD: - měsíc trnky a černého bezu

Keltský horoskop : TOPOL 1.11. – 10.11. 

Kreativní dílna: PEXESO slaví 50 let – výroba klubového pexesa, každý člen klubu vymyslí a vytvoří jednu dvojici, příprava drobných dekorativních prvků na adventní věnce -  modelování ze slaného těsta, výroba vánočních dóz z plechovek,ztvárnění znamení tohoto týdne na tabuli. 

V pátek 27.11.2015 se koná od 15:30 – 18:00 tradiční vázání adventních věnců.  

Kroužky školního klubu:

PO – florbal chlapci 5.a 6. tříd 15:00-16:00 příprava na oblastní kolo v Postoloprtech ( 6. roč.) , Hodinka stolních her – podporovatelé – 16:00 – 17:00h.

ÚT – Státní svátek, Den boje za svobodu a demokracii

ST – florbal chlapci 2. až 4. tříd, 15:30- 16.30h.

ČT – florbal hoši 7. až 9. tříd, 15.30 – 16.30h. – příprava na oblastní kolo v Postoloprtech

PÁ – pravidelná schůzka podporovatelů od 9:30 – 10:00h – příprava na MAČ, ČAM ČMA, AMČ, AČM, MČA J

V průběhu týdne mimo jiné i odpočíváme, hrajeme rekreační hry – stolní tenis, stolní fotbálek, čísla, abecedu, šachy, kartové hry, vědomostní hru – Šnek, hru AKTIVITY, KUFR, ČESKO, SVĚT A HISTORIE V KOSTCE, Slabiky v dominu,posloucháme hudbu, povídáme si, řešíme a probíráme události každodenní, odpočíváme, smějeme se, připravujeme se do školy, vypracováváme referáty, hrajeme si s klubovými zvířátky a pečujeme  o ně.  Hrajeme míčové  a pohybové  hry v tělocvičně nebo v případě přijatelného počasí venku.

 KAŠTAN

Lidé Kaštanu mají hluboce zakořeněný smysl pro spravedlnost a jsou schopni úporně bojovat, pokud věc považují za správnou. Jsou však velmi rozvážní, sebekritičtí a nikdy se nenechají strhnout k ukvapeným rozhodnutím.
Lidé zrození pod vládou kaštanu bývají považováni za umíněnce, kteří se své pravdě nezpronevěří ani za cenu vlastního zesměšnění. Nejsou to však nesnesitelní tvrdohlavci, mívají často smysl pro humor, který nejeden rozpor dokáže vyléčit. Lidé zrození pod vládou Kaštanu jsou věrní svým zásadám a nikdy je nemění. To se pak projevuje i v lásce – nesnadno a nepříliš často se opravdu zamilují, jsou nároční ke svým partnerům, avšak jakmile se jednou pro někoho rozhodnou, neopustí ho už nikdy v životě.
Lidé Kaštanu mají v podstatě dvě možné podoby osudu. Buď se brzy dostanou velmi vysoko a pak žijí spokojený a většinou velmi užitečný život, nebo se neustále potýkají s mnoha překážkami a těžko si hledají své místo ve společnosti.

Zvířata, která byla uctívána Kelty ( jelen, losos, husa, jeřáb, volavka, vrána havran, orel, labuť, kůň)

KŮŃ
Miranda Greenová o symbolice koně píše (cituji): "V keltském světě uctívali koně pro jejich krásu, rychlost, odvahu a sexuální vitalitu. Tento tvor se stal v keltské společnosti symbolem elity vznešených válečníků, rytířů. Mnohé kulty byly spojovány s koňmi: Váleční bohové, například Mars Corotiacus v suffolkském Martleshamu, bývali v ikonografii zobrazováni na koňském hřbetu ..."
Kůň měl v keltských mýtech i svou bohyni, která se jmenovala Epona. Její jméno je odvozeno od keltského slova "epos", které znamená kůň. Zajmavé je, že kůń se používal i jako oběť - ale jen vyjÍmečně. Nicméně pozůstatek tohoto rituálu byl nalezen například v Yorkshire, ale i v ČR v jeskyni Býčí skála. Tento pozůstatek je datován asi do šestého století před naším letopočtem. Proč a nebo jakému bohu byla tato oběť určena jsem nezjistil. Předem si však dovoluji vyloučit to, že by tato oběť měla něco společného s bohyní Eponou. Ta totiž byla ochránkyně koní, takže by bylo zcela nelogické jí koně obětovat. Kůň byl obětován tak, že jeho tělo bylo rozděleno na čtyři části, což by se nechalo vysvětlit například tak, že by se mohlo jednat o evokaci čtyř živlů a nebo čtyř svět. stran. V jeskyni Býčí skála v České republice byla obět provedena také takto, ale jednalo se o dva koně. Kůň byl obětován i v době II. Světové války. Některé prameny uvádějí, že důstojníkům SS bylo připravováno koňské maso. I v germánských mýtech byl kůň pokládán za posvátné zvíře a možná právě proto platil za posvátné i za II. Světové války - takže se zdá celkem nelogické, proč byl kůň obětován. Mohlo se jednat i o koně zraněné (e.c. postřelené v boji). Možné je též i to, že se věřilo tomu, že krása, rychlost,,odvaha a sexuální vitalita, přejde do toho, kdo jeho maso sní. V keltské astrologii byl kůň spojován s planetou Merkur

Připravil: Jaroslav Demeter Ptáček

Použitá literatura: Miranda Greenová: Keltské mýty (KMa Levné knihy 2006);
Edain McCoyová: Keltské mýty a magie (Volvox Globator 1999);

Boria Sax: Zvířata ve Třetí říši (Nakladatelství Dokořán 2003)

 

Připravila Irena Linajová, vychovatelka školního klubu

 

 

zpět na obsah ŠD