ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
ŠKOLNÍHO KLUBU
Motto:,, Člověk nachází své štěstí v sobě a
také tehdy když, pomáhá druhým.“
Obsah
- Charakteristika školního klubu
- Cíle výchovy a vzdělávací obsah
- Formy vzdělávání
- Podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami
- Délka a časový plán
- Charakteristika provozu školního klubu
(organizace)
- Popis ekonomických podmínek
- Popis podmínek pro přijímání uchazečů do
školního klubu
- Popis podmínek pro ukončení zájmového
vzdělávání
10. Podmínky zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví
účastníků a jejich ochrana před patologickými jevy
11. Podmínky
personální
12. Podmínky
materiální
13. Pedagogická
dokumentace
Příloha – Vnitřní řád
školního klubu
Příloha – Roční plán
školního klubu
1. Charakteristika školního klubu
Školní klub je
součástí Základní školy Školní 2426, Louny, příspěvková organizace.
Školní klub je školské zařízení výchovy pro zájmové vzdělávání. Je
určen pro volný čas žáků prvního, ale zejména žáků druhého stupně.
Jeho činnost se
uskutečňuje v prostorách určených pro školní klub, podle celoročního
plánu.
Nenásilně navazuje a
doplňuje školní vzdělávací program školy především v oblasti
průřezových témat.
2. Cíle zájmového vzdělávání
Školní klub plní
především funkci výchovnou, sociální a zdravotní. Prostřednictvím
zejména tělovýchovných a kreativních činností jsou zde žáci motivováni
ke kvalitnímu využívání volného času. K získávání nových dovedností,
návyků a jejich využití po praktické stránce.
Pomáhá k rozvoji
poznávacích procesů, upevňování znalostí a přispívá tak
k celoživotnímu vzdělávání. Tyto prvky vytvářejí odpovídající
kompetence.
Úspěchy v zájmových
kroužcích přinášejí pocit uspokojení, k seberealizaci a sebehodnocení,
také ke kompenzaci neúspěchů v jiných oblastech, což přispívá ke
zdravé sebereflexi.
Práce pedagogů ve
školním klubu se podílí na utváření žádoucích sociálních vztahů a
přátelském prostředí. Další složkou práce ve školním klubu je
psychohygiena. Tedy kompenzace dlouhého sezení při vyučování,
sportovními aktivitami a spontánními činnostmi.
3. Formy a obsah vzdělávání
Hlavním posláním školního klubu je prevence
negativních sociálních jevů, tedy učit žáky kvalitně využít volný čas.
Zabezpečit zájmové činnosti, možnost odpočinku, upevňovat základy
kulturního chování a mezilidských vztahů, poskytovat aktivní odpočinek
formou odpočinkové a rekreační činnosti.
Je tedy místem pro rozvoj dovedností, upevňování
vědomostí, pohybových aktivit, rozvoj osobnosti, pro zájmové
vzdělávání, odpočinek, relaxaci a zázemí.
Školní klub své cíle výchovy plní zájmovým
vzděláváním, které se uskutečňuje formami:
1. Formou
pravidelnou zájmovou –
zařazování esteticko výchovné, pracovně technické, sportovní,
přírodovědné a společensko vědní činnosti.
2. Formou
příležitostnou výchovnou -
zahrnuje vzdělávací, zájmovou, rekreační, turistickou činnost.
3. Formou
osvětovou – poskytování
informací pro žáky a vedení k prevenci sociálně patologických jevů.
4. Formou
individuální práce – vytváří
podmínky pro rozvoj nadání žáků.
5. Formou
táborovou – činnost spojená
s pobytem mimo místo školského zařízení.
Každá tato forma
zájmového vzdělávání využívá klíčových kompetencí, které jsou významné
pro celoživotní vzdělávání, zlepšující kvalitu tvořící se osobnosti,
které představují souhrn dovedností, schopností, postojů a hodnot
důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění ve společnosti a plní tak cíl
výchovy tohoto školního zařízení.
Vzdělávací oblasti:
Člověk a jeho
svět Člověk a příroda Člověk a
zdraví
Člověk a svět
práce Umění a kultura Informační a komunikační
technologie
Propojení vzdělávacích
obsahů a oborů přispívá ke komplexnosti vzdělávání žáků a pozitivně
ovlivňuje proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí.
Kompetence k učení (KU)
Kompetence k řešení problémů (KP)
Kompetence komunikativní (KK)
Kompetence sociální a personální (KS)
Kompetence občanské, činnostní a pracovní (KO)
Kompetence k naplnění volného času (KVČ)
příležitostnou
výchovnou, vzdělávací, zájmovou a tématickou rekreační činností
pravidelnou
výchovnou, vzdělávací a zájmovou činností
osvětovou činností
individuální prací
využití otevřené
nabídky spontánních činností
Školní klub svojí
činností také plní v oblasti průřezových témat. Jejich oblasti
jsou důležitým prvkem vzdělávání. Tyto oblasti se velmi dobře
uplatňují ve výchovné činnosti školního klubu.
Osobnostní a
sociální výchova – přispívá k utváření dobrých mezilidských
vztahů, utváří dovednosti pro spolupráci, vede k uvědomování si
hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů a napomáhá prevenci škodlivých
způsobů chování.
Výchova
demokratického občana – vede k empatii, naslouchání, respektování
a pochopení pravidel pro fungování společnosti, přispívá
k ohleduplnosti a ochotě pomáhat
Výchova k myšlení
v evropských a globálních souvislostech – vede k toleranci a
respektu k odlišným sociokulturním skupinám, prohlubuje vědomosti
potřebné k pochopení souvislostí evropských kořenů.
Environmentální
výchova – podněcuje aktivitu, tvořivost ve vztahu k prostředí,
přispívá k utváření zdravého životního stylu, vnímavému a citlivému
přístupu k přírodě, estetickým hodnotám a přírodnímu a kulturnímu
dědictví.
Multikulturní
výchova – rozvíjí schopnost odpovědnosti za možné dopady svého
jednání a chování, napomáhá prevenci xenofobie, učí přijmout druhého
jako jedince se stejnými právy
i povinnostmi.
Mediální výchova
– učí využívat tento potenciál především jako zdroj informací a
v omezené míře jako zdroj zábavy s ohledem kvalitně naplnit volný čas.
Forma
příležitostná |
charakteristika |
Časově omezená, organizovaná, výchovně
vzdělávací činnost, rekreačního charakteru |
Metody a formy |
Setkání členů klubu
Turnaje, výlety, besedy, vystoupení,
sportovní dny |
Forma pravidelná |
charakteristika |
Zájmová činnost, která rozvíjí zájem a nadání
žáků |
Metody a formy |
Kroužky s různým zaměřením, pravidelná
činnost dle plánu, programu |
Forma osvětová |
Charakteristika |
Poskytování informací pro žáky v oblasti
prevence sociálně - patologických jevů. |
Metody a formy |
Forma poradenská, besedy, přednášky, využití
v různých oblastech zájmové činnosti |
Forma individuální práce |
Charakteristika |
Vytváří podmínky pro rozvoj nadání žáků. |
Metody a formy |
Konzultace, řešení tématických úkolů,
organizace soutěží |
Forma nabídky spontánních činností |
Charakteristika |
Průběžná aktivita pro neorganizované
účastníky |
Metody a formy |
Rekreace, odpočinek, podpora neformální
kamarádské komunikace |
Forma táborové činnosti |
charakteristika |
Činnost spojená s pobytem mimo vzdělávací
zařízení |
Metody a formy |
Pobytové vzdělávání, vícedenní výlety,
expedice |
4. Podmínky pro vzdělávání žáků se
speciálními vzdělávacími potřebami
U žáků vyžadujících
speciální vzdělávací potřeby je postupováno v souladu s doporučením
lékařů a školských poradenských zařízení. Ve spolupráci s výchovným
poradcem jsou připravovány dílčí činnosti pro dané žáky.
Materiální vybavení:
školní klub má možnost pracovat s učebními kompenzačními pomůckami,
které jsou dostupné pro výuku- didaktické hry.
Organizační zajištění:
žáci se speciálními vzdělávacími potřebami jsou plně integrováni do
kroužků školního klubu.
Pro poradenskou
činnost je využívána spolupráce s třídním učitelem a výchovným
poradcem.
5. Délka a časový plán
Časový plán je sestaven na dobu jednoročního
vzdělávacího cyklu. Tento roční plán je rozpracován na týdenní plány.
Akce jsou naplánovány v daných měsících ročního plánu školního klubu.
Průběžné každodenní působení vychovatelky
zahrnuje:
-
řízená odpolední činnost - dle týdenních plánů (organizovaná,
rekreační, odpočinková, spontánní)
-
příležitostná – akce
-
pravidelná – dle rozpisu jednotlivých kroužků
6. Charakteristika provozu školního klubu
Školní klub je určen
především pro žáky od 6. – 9. ročníků. Třída
školního klubu je zároveň oddělení školní družiny. Provoz školního
klubu je upraven podle zájmu a možnostem školy vždy aktuálně pro daný
školní rok. Účastníci jsou vždy prokazatelně s touto provozní dobou
seznámeni pro potřeby aktivního využívání.
V rámci školního klubu
si účastníci mohou vybírat ze zájmových útvarů.
Každý přihlášený
účastník je seznámen s vnitřním řádem školního klubu. Vnitřní řád
školního klubu, je vyvěšen spolu s ročním plánem na hlavní chodbě na
nástěnce školního klubu u šaten. Docházka účastníků je dobrovolná.
Každý účastník svou účast ve školním klubu je povinen evidovat v knize
příchodů a odchodů.
7. Popis ekonomických podmínek
Pobyt ve školním klubu
se hradí pouze, pokud účastník navštěvuje kroužek ŠK, celoroční
platbou 150,- Kč. Splatnost stanovuje ředitel školy místní vyhláškou,
která je obsažena v klubovém řádu.
Za pobyt ve školním
klubu v čase mezi vyučováním a po vyučování se nevybírá žádná úplata.
8. Popis podmínek pro příjímání uchazečů do
školního klubu
Školní klub navštěvují žáci 5. – 9. ročníků naší
školy. Přihlašují se na základě vyplněné a odevzdané přihlášky, která
obsahuje základní osobní údaje a kontakt na zákonné zástupce.
Žák je do školního klubu zařazen rozhodnutím
ředitele školy na základě řádně vyplněné a rodiči podepsané přihlášky.
9. Popis podmínek pro ukončování zájmového
vzdělávání
Ukončení vzděláváním
ve školním klubu je vždy k 30. červnu příslušného roku.
Pokud žák soustavně
porušuje kázeň a nerespektuje vnitřní řád školního klubu, může být na
základě písemného návrhu vychovatelky ve školním klubu (písemné
vyhodnocení chování účastníka). S tímto písemným návrhem musí být vždy
předem seznámen zákonný zástupce žáka, potom následuje vyjádření a
rozhodnutí ředitele školy o vyloučení ze školního klubu.
10. Popis podmínek pro zajištění
bezpečnosti a ochrany účastníků a jejich ochrana před patologickými
vjemy
Podmínky bezpečnostní a hygienické:
Žáci jsou pravidelně poučováni o kázni a
bezpečnosti, o nebezpečí úrazů, zvláště při pohybu na schodech a
pobytu venku. Též na chodbě, kde je umístěn stůl na stolní tenis a
v dílně určené pro kreativní činnost. Poučení o chování a bezpečnosti
se zapisuje do třídní knihy i do pomocných třídnic kroužků, poučení
jsou provázána s každodenní činností ve školním klubu.
Žáci nesmí manipulovat bez dozoru s jakýmikoliv
ostrými či jinak nebezpečnými předměty,
Manipulovat s okny na WC.
Je kladen důraz na dodržování školního řádu, řádu
školního klubu, řádů odborných učeben.
Pitný režim je zajištěn díky propojení se školní
družinou či prostřednictvím nápojového automatu. Prostředí užívaných
prostor vyhovuje hygienickým normám.
Podmínky psychosociální
Žáci jsou vedeni ke
vzájemné úctě a toleranci, k empatii, spolupráci a pomoci druhému. Tím
se vytváří přátelské sociální klima, které vede ke vzájemné
komunikaci, otevřenosti a přátelství.
Činnosti ve školním
klubu obsahují činnosti zaměřené na problematiku ochrany před násilím,
šikanou dalšími patologickými jevy (článek: 2. Cíle zájmového
vzdělávání).
11. Popis personálních podmínek
Ve školním klubu pracuje vychovatelka
(pedagogický pracovník školy). Pracuje
s účastníky podle ročního plánu školního klubu, v němž se odráží
odbornost pedagogických pracovnic i přání účastníků.
Roční plán je
rozpracován na týdenní plány, které jsou každý týden vyvěšeny na
webových stránkách školy a nástěnce ŠK. V rámci školního klubu mají
účastníci možnost navštěvovat zájmové útvary.
12. Popis
materiálních podmínek
Školní klub pro svou
činnost využívá kmenovou třídu, dílnu a studovnu, které slouží
k odpočinku, přípravě do školy, četbě, studiu a zájmové činnosti. Dále
využívá prostor chodby, kde je pro účastníky k dispozici pingpongový
stůl, tělocvična, cvičná kuchyňka, školní dvůr a školní hřiště. Ve
třídě školního klubu mají žáci k dispozici malou knihovnu, sedací
soupravu s kobercem k odpočinku, ve studovně psací stoly pro přípravu
do školy nebo pro stolní hry a též malou sedačku. Pomůcky, hry,
sportovní potřeby sloužící pro činnost jednotlivých útvarů jsou
aktuálně doplňovány.
13. Pedagogická dokumentace
Přehled výchovně vzdělávací práce (třídní kniha
ŠK, pomocné třídnice)
Docházkový sešit
Zápisní lístky - přihlášky
Příloha: vnitřní řád školního klubu
obsahuje údaje spojené s provozem ŠK
-
podmínky členství, přijetí, případně vyloučení účastníka
-
provozní dobu ŠK
-
měsíční poplatky
-
evidenci žáků
-
spolupráce s rodiči
-
organizace zájmového vzdělávání (příležitostná, pravidelná, spontánní)
-
zabezpečení pitného režimu
-
bezpečnost žáků při činnostech a pobytu ve školním klubu, prostorách
školy a společném pobytu na školním dvoře a hřišti.
V Lounech, srpen 2016
zpracovala: Irena Linajová
Mgr. Věra Benešová, ředitelka školy
Účinnost od 1. 9. 2016
|