ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
ŠKOLNÍ DRUŽINY
Motto: “
Okamžik je jedna část života, kterou bychom měli prožít nejlépe, jak
jen to půjde.“
Obsah
1. Identifikační údaje
2. Obecná charakteristika
3. Konkrétní cíle vzdělávání
4. Formy vzdělávání
5. Podmínky přijímání a průběhu
zájmového vzdělávání
6. Podmínky ukončování zájmového
vzdělávání
7. Délka a časový plán zájmového
vzdělávání
8. Podmínky pro žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami
9. Obsah vzdělávání
10. Materiální podmínky
11. Ekonomické podmínky
12. Personální podmínky
13. Podmínky BOZP
14. Klíčové kompetence
15. Legislativa v ŠD
16. Přílohy: Vnitřní řád ŠD
Roční plán
činností ŠD
1. Identifikační údaje:
Školní družina na Základní škole Louny, Školní 2426,
příspěvková organizace
Školní 2426, 44001 Louny
Tel. 415 652 310, mobilní tel. 603464869
2. Obecná charakteristika
Hlavním posláním školní družiny
(dále i ŠD) je zabezpečení zájmové činnosti, odpočinku a rekreace.
Družina plní funkci relaxační, kompenzační a výchovně-vzdělávací. Mimo
činnost výchovně vzdělávací plní částečně také funkci sociální, to
znamená dohled nad účastníky zájmového vzdělávání po určitou dobu před
nebo po skončení školního vyučování. Umožňuje účastníkům společnou
činnost v době mimo vyučování v nestresujícím funkčním prostředí,
které splňuje podmínky podnětnosti, navozuje kreativitu a odpovídající
seberealizaci.
3. Konkrétní cíle vzdělávání
ŠD
realizuje výchovně vzdělávací činnost ve výchově mimo vyučování,
navazuje na, výchovně
vzdělávací plán školy, tvoří mezistupeň mezi výukou ve škole a
v rodině.
Vhodnou skladbou činností usilujeme o plnění těchto cílů:
-
umožnit osvojení si strategii učení a motivovat pro celoživotní učení
-
podněcovat k tvořivému myšlení, logickému uvažování a řešení problémů
-
vést k všestranné, účinné a otevřené komunikaci
-
rozvíjet schopnosti spolupráce a respektování práce a úspěchů
vlastních i druhých
-
připravovat účastníky k tomu, aby se projevovali jako svébytné,
svobodné a zodpovědné
osobnosti, uplatňovali svá práva a naplňovali své povinnosti
-
vytvářet potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v
prožívání životních
situací, rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k
přírodě
-
učit aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a
být za ně odpovědný
- vést k toleranci a ohleduplnosti
k jiným lidem jejich kulturám a duchovním hodnotám,
učit je k společnému soužití
4. Formy vzdělávání
Podle vyhlášky MŠMT o zájmovém
vzdělávání jsme stanovili následující formy vzdělávání:
Pravidelná
výchovná, vzdělávací a zájmová činnost
Zahrnuje pravidelnou činnost
přihlášených účastníků dle programu ŠVP ŠD, každodenní činnost v
odděleních ŠD, režim ranní a odpolední družiny a zájmové činnosti –
kroužky při ŠD
Příležitostná výchovná,
vzdělávací, zájmová a tematická rekreační činnost v prostorách ŠD i
mimo ně
Zahrnuje všechny mimořádné akce –
návštěvy divadelních a filmových představení, besedy, exkurze,
sportovní akce, celodružinové akce, projektové dny atd.
Nabídka spontánních činností
Spontánní aktivita je praktikována
za dozoru vychovatelky tak, aby se účastník mohl samostatně projevit a
rozhodnout o své činnosti. Vychovatelka zde funguje jako rádce a
dozor. Tato činnost je provozována zejména po obědě, v ranní a
odpolední družině či pobytu venku.
Příprava na vyučování
Činnosti související s přípravou na
vyučování, didaktické hry upevňující školní poznatky, práce
s encyklopediemi a časopisy.
5. Podmínky přijímání
a průběhu zájmového vzdělávání
Do
ŠD se přijímají žáci naší školy do počtu 150 účastníků. Přednost při
přijímání žáků do ŠD mají žáci 1. - 4. ročníků, u účastníků z pátých
tříd upřednostňujeme dojíždějící a účastníky navštěvující zájmové
kroužky pořádané školou.
O
přijetí účastníka do ŠD rozhoduje ředitel školy. Účastník je do ŠD
přihlášen na základě řádně vyplněného zápisního lístku, který obsahuje
platné kontaktní údaje, časy a způsoby odchodů účastníků ze ŠD.
Na
škole fungují zájmové kroužky, jejichž činnost se prolíná s činností
ŠD a je na ně brán ohled při plánování činností ŠD.
6. Podmínky
ukončování zájmového vzdělávání
Zákonní zástupci mohou účastníka z družiny odhlásit vždy, dle jejich
potřeby, a to písemnou formou.
O
ukončení zájmového vzdělávání může rozhodnou ředitelka školy při
porušování vnitřního řádu školní družiny, nebo při opakovaném
nezaplacení úplaty za ŠD.
Zájmové vzdělávání ve ŠD je zakončováno předáváním družinového
vysvědčení, formou motivačních razítek u prvňáčků, odměnami a diplomy
za účast na zájmových kroužcích. V závěru školního roku je pořádána
celodružinová akce s odměnami a drobnými dárky za celoroční družinové
hraní.
7. Délka a časový
plán zájmového vzdělávání
Zájmové vzdělávání ve ŠD je poskytováno po dobu trvání jednoho
školního roku.
Nabídka konkrétních zájmových činností je zpracována měsíčně.
Školní družina nepřerušuje provoz v době podzimních, vánočních,
pololetních a jarních prázdnin, pouze je upravena doba pobytu
účastníků ve ŠD. O provozu školní družiny v době prázdnin rozhoduje
ředitelka školy.
Provoz školní družiny a podmínky pro příchod a odchod ze školní
družiny jsou uvedeny vnitřním řádu školní družiny.
8. Podmínky pro žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami
Respektujeme individualitu každého žáka a vytváříme přiměřené
prostředí pro jeho všestranný rozvoj.
Na
podmínkách pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami
spolupracujeme adekvátně s přihlédnutím k jejich handicapu s rodiči,
třídní učitelkou, výchovnou poradkyní a ředitelkou školy.
Dle
stupně a charakteru jejich handicapu umožňujeme začleňování do
volnočasových aktivit a zajišťujeme podmínky vhodné k rozvoji jejich
osobnosti.
Při
výběru činností ve ŠD, při motivování a hodnocení žáků bereme ohled na
integraci těch, kteří mají speciální vzdělávací potřeby. Ve spolupráci
se školou můžeme využít pomoci pedagogických asistentů.
Pro
rozvoj talentovaných jedinců družina nabízí doplňkové aktivity
v oblasti jejich zájmu, navštěvování zájmových kroužků.
9. Obsah vzdělávání
Konkrétní obsah činnosti
obsahuje příloha tohoto ŠVP , roční plán, který naznačuje konkrétní
témata na daný měsíc. Každá vychovatelka pracuje s tématy a vybírá
konkrétní činnosti pro oddělení s přihlédnutím na věk a schopností
účastníků v oddělení.
Obsah ŠVP školní družiny je
strukturován podle vzdělávacích oblastí základního vzdělávání
-
Člověk a jeho svět (Místo, kde žijeme; Lidé kolem nás; Lidé a čas;
Rozmanitosti přírody;
Člověk a jeho zdraví)
-
Jazyk a jazyková komunikace
-
Informační a komunikační technologie
-
Člověk a společnosti
-
Člověk a příroda
-
Umění a kultura
-
Člověk a zdraví
- Člověk a svět práce
Zároveň se snažíme naplňovat také
průřezová témata základního vzdělávání
-
Osobností a sociální výchova
-
Výchova demokratického občana
-
Multikulturní výchova
-
Environmentální výchova
- Mediální výchova
10. Materiální podmínky
Školní družina se nachází v pavilonu
mimoškolního vzdělávání, jedno oddělení je umístěno v učebním
pavilonu, v oddělení školní knihovny. Všechna oddělení mají svojí
kmenovou třídu s odpovídajícím materiálním vybavením. Každé oddělení
je postupně vybavováno moderním nábytkem. Kmenové třídy mají svůj
prostor pro odpočinek, rekreaci a tvoření.
Družina ke své činnosti využívá také
společnou hernu.
Pro sportovní a celodružinové akce
využíváme tělocvičnu a školní hřiště. V odpoledních hodinách též
využíváme školní zahradu s houpačkou a prolézačkou, vždy s poučením o
bezpečnosti na školním dvoře.
K zájmovým činnostem máme k
dispozici odborné učebny – kuchyňku, počítačovou učebnu.
V prostoru ŠD je šatna, která
slouží účastníkům ranní a odpolední družiny. Hlavní šatna a sociální
zařízení je společné se školou.
11. Ekonomické podmínky
Úplata za zájmové vzdělávání
činí měsíčně 150,- Kč. Účastníci navštěvující ŠD mezi odpoledním
vyučováním nebo účastníci pouze ranní ŠD platí 100,- Kč měsíčně.
Částka je splatná na konci měsíce na nastávající měsíc. Platbu je
možno uhradit bezhotovostně na účet školy nebo hotovostně u
vychovatelek ŠD. Celkové měsíční vyúčtování provádí vedoucí
vychovatelka v pokladně školy. Při zpožděných platbách si družina
účtuje pokutu za pozdní platbu ve výši 25% měsíční úplaty. (viz.
Úplata za ŠD, součástí Vnitřního řádu ŠD).
Na úplatu za zájmové
vzdělávání může být poskytnuta sleva či úplné prominutí při pěstounské
péči nebo v sociální nouzi. Rodiče si podají žádost na ředitelství
školy a donesou doklad pro uznání výjimky ze sociálního úřadu.
ŠD čerpá finance z části
úplaty za ŠD, která činí 50,-Kč na žáka. Tato částka je využita na
nákup pomůcek, her, nového nábytku a spotřebního materiálu,
rozšiřování kreativní dílny.
12. Personální podmínky
V družině pracují plně
kvalifikované vychovatelky, které svou pedagogickou praxi rozvíjejí
dalším vzděláváním a účastí na kurzech a školeních. Každé oddělení má
svou vychovatelku.
13. Podmínky BOZP
ŠD
zajišťuje fyzickou, sociální a emocionální bezpečnost.
Vytváříme bezpečné prostředí a zázemí pro rozvoj účastníků.
Podporujeme dobré vztahy nejen mezi žáky,
zaměstnanci a rodiči ale i s širokou veřejností.
Bezpečnost v prostorách využívaných školní družinou je zajištěna:
Školním řádem ZŠ, Vnitřním řádem ŠD
Vnitřními řády specializovaných učeben.
S vnitřním řádem školní družiny jsou účastníci a jejich zákonní
zástupci seznámeni na začátku školního roku.
V dalších prostorech se žáci řídí pokyny pedagogického pracovníka.
Kniha úrazů je k dispozici pedagogickým pracovníkům v ředitelně
školy.
14.
Klíčové kompetence v ŠD
Kompetence je něčím, co nám umožňuje vykonávat nějakou činnost.
Klíčové kompetence pak představují nejen osvojovaní znalostí, ale i
potřebný rozvoj schopností, dovedností, získávání postojů a tvorbu
hodnot, které jsou pro osobní i profesní život člověka jako jedince
nejvýznamnější.
V zájmovém vzdělávání u účastníků rozvíjíme kompetence:
1. Kompetence k učení
- vyhledává a třídí
informace a na základě jejich
pochopení, je efektivně využívá v praktických i
tvůrčích činnostech, a praktickém životě
- získané vědomosti uvádí do souvislostí, propojuje poznatky z různých
oblastí a klade si otázky
a hledá na ně odpovědi
- samostatně pozoruje a experimentuje
- učí se s chutí, umí posoudit vlastní výsledky, volí vhodné způsoby k
učení, umí zhodnotit své
výkony a diskutuje o nich
2.
Kompetence k řešení problémů
- všímá si dění i problémů a tyto mu jsou motivací k řešení dalších
problémů a situací
- při řešení situací užívá logických, matematických a empirických (na
základě zkušeností)
postupů
- chápe, že vyhýbání se problému nevede k cíli
- rozlišuje správná a chybná řešení, spontánně vymýšlí nová řešení,
započaté činnosti dokončuje
3.
Kompetence komunikativní
- formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu,
vyjadřuje se výstižně, souvisle
a kultivovaně
- naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně
reaguje, účinně se zapojuje
do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
- rozumí různým textům a záznamům, obrazových materiálům, zvukům a
jiným informačním a
komunikačních prostředkům, přemýšlí o nich, reaguje na ně a
tvořivě je využívá ke svému
rozvoji
- využívá informační a komunikační prostředky pro komunikaci s okolním
světem
4.
Kompetence sociální a personální
- účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na
vytváření pravidel práce
v družině, dokáže se prosadit i podřídit, přijmout kompromis
- podílí se na utváření příjemné atmosféry, je ohleduplný k ostatním,
vhodným jednáním
přispívá k upevňování vzájemných vztahů,
- vnímá nespravedlnost, agresivitu a šikanu, v případě potřeby
poskytne pomoc nebo o ni
požádá
5.
Kompetence občanské
- respektuje přesvědčení druhých lidí, je schopen vcítit se do situací
ostatních lidí, odmítá útlak
a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti
fyzickému i psychickému násilí
- odhaduje rizika svého jednání ve škole i mimo školu
- rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých
možností účinnou pomoc
a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích
ohrožujících život a zdraví člověka
- respektuje, chrání a ocení naše tradice a kulturní i historické
dědictví, projevuje pozitivní
postoj k uměleckým dílům, smysl pro kulturu a tvořivost, aktivně
se zapojuje do kulturního
dění a sportovních aktivit
-
chrání své zdraví a životní prostředí
6.
Kompetence pracovní
- používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje
vymezená pravidla
- dbá na zdraví při práci
7.
Kompetence k naplnění volného času
- rozvíjí schopnost aktivního využívání volného času
- umí vhodně relaxovat
- rozvíjí své zájmy a záliby
- umí říci „ne“ na nevhodné aktivity
- vede k seberealizaci
15.
Legislativa
Dokumentace ŠD:
Přehled výchovně vzdělávací práce, denní záznamy docházky a zájmových
činností
Docházkový sešit – slouží pro zápis docházky účastníků do ranní a
odpolední ŠD
Sešit odchodů, kam se vylepují lístečky s jiným časem odchodu, než je
na zápisním lístku
Roční plán činností – v každém oddělení, s měsíčním hodnocením
činností s odhledem na strukturu a věk účastníků v oddělení.
16.
Přílohy:
Vnitřní řád školní družiny
Roční plán činností školní družiny
zpracovala: Simona Alinčová (vedoucí vychovatelka
školní družiny, školního klubu)
Účinnost od 1. 9. 2016
Mgr. Věra Benešová
ředitelka školy
|