Tematický roční plán školního klubu 2018/2019

 

 

Tematický plán školního klubu 2018/2019

Celým rokem nás bude provázet celoškolní projekt „Zapomenutá řemesla“.

Každý má své povolání,

    práci, čili zaměstnání.

    Jeden třeba dobře vaří,

    jinému se v hudbě daří,

    další dobře sportuje,

    jiný moři holduje,

    jeden učí malé děti,

    jiný zase mete smetí,

    někdo třeba lidi léčí,

    další umí spoustu řečí.

 

Budeme se zajímat o to, co z dob dávno minulých je zaznamenáno pro další pokolení o činnostech, řemeslech a zaměstnání lidí. Výstupem našich činností budou tvořivé výtvory a nástěnné plakáty řemesel, činností a zaměstnání, která byla v uplynulých staletích vykonávána, či s kterými naši předkové přicházeli do styku. Některé živnosti a činnosti zanikly, jiné mají jiný název, některá řemesla zůstala. Čekají nás aktivity a činnosti, které budou u žáků rozvíjet spolupráci, toleranci, pozornost, soustředění, komunikaci, čtenářskou gramotnost, estetické cítění, tvořivost a praktické činnosti. Budeme posilovat vztahy odlišných věkových skupin, ohleduplnost a vstřícnost, vzájemnou výpomoc při práci ve skupině. Budeme se vzájemně motivovat ke smysluplnému trávení volného času.

Kompetence k učení - učí se spontánně i vědomě získávat informace, vybírá si efektivní způsoby, započatou práci dokončí i zhodnotí, získané poznatky uplatňuje v praktických situacích.

Kompetence komunikativní - ovládá řeč i myšlenky, umí správně formulovat věty, vyjádřit vlastní názor, vyjádřit své pocity vůči okolí.

Kompetence k řešení problémů - všímá si problémů, snaží se je pochopit, najít řešení, rozlišuje správné chybné řešení, snaží se přizpůsobit změnám, učí se nést zodpovědnost za své rozhodnutí.

Kompetence sociální - učí se plánovat, organizovat, řídit a hodnotit, dokáže se prosadit i podřídit, ovládá své jednání.

Kompetence občanské - umí účelně trávit volný čas, rozvíjí své zájmy v organizovaných i individuálních činnostech.

Kompetence k trávení volného času – rozvíjí schopnost aktivního trávení volného času jako kompenzaci stresových situací.

Září

TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE – BARVÍŘ (řemeslník používající různých rostlinných, živočišných a minerálních látek k barvení kůže, tkanin a dalších materiálů) – seznámení s celoročním projektem, seznamovací hry, bližší seznámení s daným řemeslem, spolupráce při tvorbě plakátů, výzdoba klubu.

·        Komunikační dovednosti – rozhovor na dané téma

·        Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích, časopisech, na internetu

·        Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, tvorba plakátů, batika látek

·        Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách

·        Společenské a stolní hry – upevňování fair-play

Říjen

TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE - DRÁTENÍK (zabývali se podomně drátováním hrnců), DÝNAŘ (zahradník specialista na pěstování dýní a prodej sušených dýňových semen a plodů) – bližší seznámení s daným řemeslem, spolupráce při tvorbě výzdoby klubu a školy

·        Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu

·        Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích, časopisech, na internetu

·        Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, práce s drátkem a korálky, lucernička, dlabání a vyřezávání dýní

·        Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách

·        Společenské a stolní hry – upevňování fair-play

Listopad

TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE - HADRÁŘ (podomní obchodník skupující po domech hadry a opětovně je prodával na další zpracování), rozvoj spolupráce.

·        Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu

·        Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích, časopisech, na internetu

·        Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, práce s odpadovým materiálem, zbytky látek, koláž na podzimní téma

·        Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách

·        Společenské a stolní hry – upevňování fair-play

Prosinec

TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE - HUDEC (hráč na různé nástroje). Vánoční nálada při zpívání koled. Zpěv koled a hudební doprovod na nástroje z Orffova instrumentáře.

·        Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu

·        Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích, časopisech, na internetu

·        Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, výroba plakátu s hudební tematikou

·        Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách

·        Společenské a stolní hry – upevňování fair-play

Leden

TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE - HVĚZDÁŘ (ten, kdo se vyznal ve hvězdách a astrologii). Znamení zvěrokruhu, posilování zdravého klimatu ve školním klubu, vzájemná spolupráce, upevňování mezilidských vztahů.

·        Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu

·        Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích, časopisech, na internetu

·        Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, netradiční výtvarná technika, vyškrabování voskového podkladu

·        Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách

·        Společenské a stolní hry – upevňování fair-play

 

 

 

Únor

TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE - IMPRESOR – KNIHTISKAŘ (často byl i vydavatelem a knihkupcem). Vyhledávání informací na internetu, rozvoj estetického cítění. Čtenářská gramotnost.

·        Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu

·        Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích, časopisech, na internetu

·        Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, tvorba plakátu pomocí techniky tisku z hloubky

·        Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách

·        Společenské a stolní hry – upevňování fair-play

Březen

TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE - KLOBOUČNÍK (řemeslník zabývající se výrobou klobouků z plsti, slámy, lýčí, kůží i kožešin, papíroviny a pod.). Rozvoj spolupráce a tolerance k odlišnosti.

·        Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu

·        Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích, časopisech, na internetu

·        Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, výroba netradičních klobouků s jarní tematikou a následnou módní přehlídkou

·        Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách

·        Společenské a stolní hry – upevňování fair-play

Duben

TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE - KNOFLÍKÁŘ (řemeslník vyrábějící knoflíky. Kromě perleti se vyráběly knoflíky z různých kovů, rohu, slonoviny, tvrzené gumy, dřeva, skla, porcelánu, tvrzeného papíru, nití a sukna). Rozvoj spolupráce a umění vyslechnout názor druhého.

·        Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu

·        Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích, časopisech, na internetu

·        Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření s knoflíky, skupinová práce při tvorbě plakátu

·        Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách

·        Společenské a stolní hry – upevňování fair-play

Květen

TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE – PROVAZNÍK (práce provazníků spočívala ve svinování praménku koudele, což je krátké vlákno odpadající při zpracování konopí, lýka nebo lnu). Spolupráce, práce podle instrukcí a návodu.

·        Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu

·        Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích, časopisech, na internetu

·        Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření s provázky, zvládnutí techniky drhání

·        Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách

·        Společenské a stolní hry – upevňování fair-play

Červen

TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE - ZLATNÍK (řemeslník vyrábějící umělecké předměty ze zlata a stříbra, někdy ryl i pečetidla). Spolupráce v kolektivu, zjišťování informací, práce s daty. Ukončení celoročního projektu.

·        Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu

·        Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích, časopisech, na internetu

·        Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření s odpadovým materiálem, hliníkové mističky od čajových svíček

·        Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách

·        Společenské a stolní hry – upevňování fair-play

·        Evaluace projektu – hodnocení práce žáků, sebehodnocení žáků

 

 

 Vypracovala: Pavla Hellerová, vychovatelka ŠD a ŠK

 

                                                                                                                                          Mgr. Věra Benešová

                                                                                                                                             ředitelka školy

 

 

zpět na školní družina