Tematický plán školního klubu 2018/2019
Celým rokem nás bude provázet celoškolní projekt „Zapomenutá řemesla“.
Každý má své povolání,
práci, čili zaměstnání.
Jeden třeba dobře vaří,
jinému se v hudbě daří,
další dobře sportuje,
jiný moři holduje,
jeden učí malé děti,
jiný zase mete smetí,
někdo třeba lidi léčí,
další umí spoustu řečí.
Budeme se zajímat o to, co z dob dávno minulých je zaznamenáno pro
další pokolení o činnostech, řemeslech a zaměstnání lidí. Výstupem
našich činností budou tvořivé výtvory a nástěnné plakáty řemesel,
činností a zaměstnání, která byla v uplynulých staletích vykonávána,
či s kterými naši předkové přicházeli do styku. Některé živnosti a
činnosti zanikly, jiné mají jiný název, některá řemesla zůstala.
Čekají nás aktivity a činnosti, které budou u žáků rozvíjet
spolupráci, toleranci, pozornost, soustředění, komunikaci, čtenářskou
gramotnost, estetické cítění, tvořivost a praktické činnosti. Budeme
posilovat vztahy odlišných věkových skupin, ohleduplnost a vstřícnost,
vzájemnou výpomoc při práci ve skupině. Budeme se vzájemně motivovat
ke smysluplnému trávení volného času.
Kompetence k učení - učí se spontánně i vědomě získávat informace,
vybírá si efektivní způsoby, započatou práci dokončí i zhodnotí,
získané poznatky uplatňuje v praktických situacích.
Kompetence komunikativní - ovládá řeč i myšlenky, umí správně
formulovat věty, vyjádřit vlastní názor, vyjádřit své pocity vůči
okolí.
Kompetence k řešení problémů - všímá si problémů, snaží se je
pochopit, najít řešení, rozlišuje správné chybné řešení, snaží se
přizpůsobit změnám, učí se nést zodpovědnost za své rozhodnutí.
Kompetence sociální - učí se plánovat, organizovat, řídit a hodnotit,
dokáže se prosadit i podřídit, ovládá své jednání.
Kompetence občanské - umí účelně trávit volný čas, rozvíjí své zájmy
v organizovaných i individuálních činnostech.
Kompetence k trávení volného času – rozvíjí schopnost aktivního
trávení volného času jako kompenzaci stresových situací.
Září
TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE – BARVÍŘ (řemeslník používající různých
rostlinných, živočišných a minerálních látek k barvení kůže, tkanin a
dalších materiálů) – seznámení s celoročním projektem, seznamovací
hry, bližší seznámení s daným řemeslem, spolupráce při tvorbě plakátů,
výzdoba klubu.
·
Komunikační dovednosti – rozhovor na dané téma
·
Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích,
časopisech, na internetu
·
Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, tvorba plakátů, batika
látek
·
Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách
·
Společenské a stolní hry – upevňování fair-play
Říjen
TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE - DRÁTENÍK
(zabývali
se podomně drátováním hrnců),
DÝNAŘ (zahradník
specialista na pěstování dýní a prodej sušených dýňových semen a
plodů)
– bližší seznámení s daným řemeslem, spolupráce při tvorbě výzdoby
klubu a školy
·
Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu
·
Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích,
časopisech, na internetu
·
Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, práce s drátkem a
korálky, lucernička, dlabání a vyřezávání dýní
·
Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách
·
Společenské a stolní hry – upevňování fair-play
Listopad
TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE -
HADRÁŘ
(podomní obchodník skupující po domech hadry a opětovně je prodával na
další zpracování),
rozvoj spolupráce.
·
Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu
·
Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích,
časopisech, na internetu
·
Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, práce s odpadovým
materiálem, zbytky látek, koláž na podzimní téma
·
Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách
·
Společenské a stolní hry – upevňování fair-play
Prosinec
TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE
- HUDEC
(hráč na různé nástroje).
Vánoční nálada při zpívání koled. Zpěv koled a hudební doprovod na
nástroje z Orffova instrumentáře.
·
Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu
·
Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích,
časopisech, na internetu
·
Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, výroba plakátu
s hudební tematikou
·
Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách
·
Společenské a stolní hry – upevňování fair-play
Leden
TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE
- HVĚZDÁŘ
(ten, kdo se vyznal ve hvězdách a astrologii). Znamení zvěrokruhu,
posilování zdravého klimatu ve školním klubu, vzájemná spolupráce,
upevňování mezilidských vztahů.
·
Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu
·
Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích,
časopisech, na internetu
·
Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, netradiční výtvarná
technika, vyškrabování voskového podkladu
·
Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách
·
Společenské a stolní hry – upevňování fair-play
Únor
TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE -
IMPRESOR
– KNIHTISKAŘ (často byl i vydavatelem a knihkupcem).
Vyhledávání informací na internetu, rozvoj estetického cítění.
Čtenářská gramotnost.
·
Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu
·
Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích,
časopisech, na internetu
·
Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, tvorba plakátu pomocí
techniky tisku z hloubky
·
Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách
·
Společenské a stolní hry – upevňování fair-play
Březen
TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE
- KLOBOUČNÍK
(řemeslník zabývající se výrobou klobouků z plsti, slámy, lýčí, kůží i
kožešin, papíroviny a pod.). Rozvoj spolupráce a tolerance
k odlišnosti.
·
Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu
·
Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích,
časopisech, na internetu
·
Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření, výroba netradičních
klobouků s jarní tematikou a následnou módní přehlídkou
·
Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách
·
Společenské a stolní hry – upevňování fair-play
Duben
TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE
-
KNOFLÍKÁŘ
(řemeslník vyrábějící knoflíky. Kromě perleti se vyráběly knoflíky
z různých kovů, rohu, slonoviny, tvrzené gumy, dřeva, skla, porcelánu,
tvrzeného papíru, nití a sukna). Rozvoj spolupráce a umění vyslechnout
názor druhého.
·
Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu
·
Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích,
časopisech, na internetu
·
Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření s knoflíky, skupinová
práce při tvorbě plakátu
·
Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách
·
Společenské a stolní hry – upevňování fair-play
Květen
TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE –
PROVAZNÍK
(práce provazníků spočívala ve svinování praménku koudele, což je
krátké vlákno odpadající při zpracování konopí, lýka nebo lnu).
Spolupráce, práce podle instrukcí a návodu.
·
Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu
·
Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích,
časopisech, na internetu
·
Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření s provázky, zvládnutí
techniky drhání
·
Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách
·
Společenské a stolní hry – upevňování fair-play
Červen
TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE -
ZLATNÍK
(řemeslník vyrábějící umělecké předměty ze zlata a stříbra, někdy ryl
i pečetidla). Spolupráce v kolektivu, zjišťování informací, práce
s daty. Ukončení celoročního projektu.
·
Komunikační dovednosti – rozhovor k danému tématu
·
Čtenářská gramotnost – vyhledávání informací v encyklopediích,
časopisech, na internetu
·
Tvořivé činnosti – výtvarné a pracovní tvoření s odpadovým materiálem,
hliníkové mističky od čajových svíček
·
Hudební chvilky – řemesla a zaměstnání v písničkách
·
Společenské a stolní hry – upevňování fair-play
·
Evaluace projektu – hodnocení práce žáků, sebehodnocení žáků
Vypracovala: Pavla Hellerová, vychovatelka ŠD a ŠK
Mgr. Věra Benešová
ředitelka školy
|