Školní klub na Základní škole Louny,
Školní 2426, příspěvková organizace
Motto:
,,Člověk nachází své štěstí
v sobě a také tehdy
když, pomáhá druhým.“
„Čím je člověk rozumnější, tím více
dobra
nachází u jiných,“
Obsah
1.
Obecná charakteristika
2.
Cíle výchovy a vzdělávací obsah
3.
Organizace a podmínky činnosti školního klubu
4.
Příloha – Vnitřní řád školního klubu
5.
Příloha – roční plán školního klubu
1. Obecná
charakteristika
Školní klub je
školské zařízení výchovy pro zájmové vzdělávání. Je určen pro volný
čas žáků prvního, ale zejména žáků druhého stupně.
Nenásilně navazuje a
doplňuje rámcově vzdělávací plán školy především v oblasti průřezových
témat. Hlavním posláním školního klubu je prevence negativních
sociálních jevů, tedy učit žáky kvalitně využít volný čas. Zabezpečit
zájmové činnosti, možnost odpočinku, upevňovat základy kulturního
chování a mezilidských vztahů, poskytovat aktivní odpočinek formou
odpočinkové a rekreační činnosti.
Školní klub je tedy
místem pro rozvoj dovedností, upevňování vědomostí, pohybových
aktivit, rozvoj osobnosti, pro zájmové vzdělávání, odpočinek, relaxaci
a zázemí.
Školní klub svou
funkci naplňuje zájmovým vzděláváním.
2.Cíle
výchovy a vzdělávací obsah
Školní klub své cíle výchovy plní zájmovým
vzděláváním, které se uskutečňuje tzv. formami.
1.Formou
pravidelnou zájmovou –
zařazování estetickovýchovné, pracovně technické, sportovní,
přírodovědné a společenskovědní činnosti.
2.Formou
příležitostnou výchovnou -
zahrnuje vzdělávací, , zájmovou, rekreační, turistickou činnost.
3.Formou
osvětovou – poskytování
informací pro žáky a vedení k prevenci sociálně patologických jevů.
4.Formou
individuální práce – vytváří
podmínky pro rozvoj nadání žáků.
5.Formou
táborovou – činnost spojená
s pobytem mimo místo školského zařízení.
Každá tato
forma zájmového vzdělávání využívá klíčových kompetencí, které jsou
významné pro celoživotní vzdělávání, zlepšující kvalitu tvořící se
osobnosti, které představují souhrn dovedností, schopností, postojů a
hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění ve společnosti a plní
tak cíl výchovy tohoto školního zařízení.
Každá tato forma
zájmového vzdělávání využívá klíčových kompetencí, které jsou významné
pro celoživotní učení, zlepšující kvalitu tvořící se osobnosti.
-
Kompetence k učení (KU)
-
Kompetence k řešení
problémů (KP)
-
Kompetence komunikativní (KK)
-
Kompetence sociální a
personální (KS)
-
Kompetence občanské,
činnostní a pracovní (KO)
-
Kompetence k naplnění
volného času (KVČ)
-
příležitostnou výchovnou, vzdělávací, zájmovou a tématickou
rekreační činností
-
pravidelnou výchovnou, vzdělávací a zájmovou činností
-
osvětovou činností
-
individuální prací
využitím otevřené nabídky spontánních činností
Školní klub svojí činností také plní v oblasti
průřezových témat. Jejich oblasti jsou důležitým prvkem vzdělávání.
Tyto oblasti se velmi dobře uplatňují ve výchovné činnosti školního
klubu.
Osobnostní a sociální výchova – přispívá
k utváření dobrých mezilidských vztahů, utváří dovednosti pro
spolupráci, vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů,
přístupů a napomáhá prevenci škodlivých způsobů chování.
Výchova demokratického občana – vede
k empatii, naslouchání, respektování a pochopení pravidel pro
fungování společnosti, přispívá k ohleduplnosti a ochotě pomáhat
Výchova k myšlení v evropských a globálních
souvislostech – vede k toleranci a respektu k odlišným
sociokulturním skupinám, prohlubuje vědomosti potřebné k pochopení
souvislostí evropských kořenů.
Environmentální výchova – podněcuje
aktivitu, tvořivost ve vztahu k prostředí, přispívá k utváření
zdravého životního stylu, vnímavému a citlivému přístupu k přírodě,
estetickým hodnotám a přírodnímu a kulturnímu dědictví.
Multikulturní výchova – rozvíjí schopnost
odpovědnosti za možné dopady svého jednání a chování, napomáhá
prevenci xenofobie, učí přijmout druhého jako jedince se stejnými
právy i povinnostmi.
Mediální výchova – učí využívat tento
potenciál především jako zdroj informací a v omezené míře jako zdroj
zábavy s ohledem kvalitně naplnit volný čas.
Forma příležitostná |
charakteristika |
Časově omezená, organizovaná, výchovně
vzdělávací činnost, rekreačního charakteru |
Metody a formy |
Setkání členů klubu
Turnaje, výlety, besedy, vystoupení,
sportovní dny |
Forma pravidelná |
charakteristika |
Zájmová činnost, která rozvíjí zájem a nadání
žáků |
Metody a formy |
Kroužky s různým zaměřením, pravidelná
činnost dle plánu, programu |
Forma osvětová |
charakteristika |
Poskytování informací pro žáky v oblasti
prevence sociálně - patologických jevů. |
Metody a formy |
Forma poradenská, besedy, přednášky, využití
v různých oblastech zájmové činnosti |
Forma individuální práce |
charakteristika |
Vytváří podmínky pro rozvoj nadání žáků. |
Metody a formy |
Konzultace, řešení tématických úkolů,
organizace soutěží |
Forma nabídky spontánních činností |
charakteristika |
Průběžná aktivita pro neorganizované
účastníky |
Metody a formy |
Rekreace, odpočinek, podpora neformální
kamarádské komunikace |
3. Organizace a
podmínky činnosti školního klubu
Školní klub (dále i ŠK) je určen především pro
žáky od 6. – 9. ročníků. Třída ŠK je zároveň
oddělení školní družiny. Provoz ŠK je upraven podle zájmu a možnostem
školy. V pondělí od 11:40 – 12:30, 15:00 – 17:00h, v úterý 12:30 –
17:00h, ve středu 11:40 – 12:30, 15:00 – 17.00h, ve čtvrtek 11:40 –
17:00 a v pátek od 9:30 – 10:00 – vyhrazeno pro podporovatele a poté
od 13:20 – 15:00h.
Vytváří zázemí pro kvalitní využití volného času
žáků, mezi vyučováním a po vyučování.
Pro přijetí je nutné vyplnit přihlašovací lístek,
který obsahuje nejzákladnější osobní údaje a
kontakt na rodiče.
Pobyt ve ŠK se hradí ročním poplatkem 300,- Kč,
formou zakoupení členské karty. Splatnost stanovuje ředitel školy
místní vyhláškou, která je obsažena v klubovém řádu.
Každý přihlášený žák je seznámen s vnitřním řádem
a desaterem školního klubu. Školní řád a desatero školního klubu, jsou
vyvěšeny na viditelném místě.
Docházka žáků je dobrovolná. Každý žák svou účast
ve školním klubu je povinen evidovat v knize příchodů a odchodů. Žáci,
kteří využívají ŠK jen mezi odpoledním vyučováním se zapisují červeně,
žáci, kteří chodí nepravidelně zeleně a modře ti žáci, kteří jsou
členy klubu, docházejí pravidelně a mají zaplacený členský poplatek.
Vnitřní řád školního klubu obsahuje údaje
spojené s provozem ŠK:
-
podmínky členství, přijetí, případně vyloučení žáka
-
provozní dobu ŠK
-
měsíční poplatky
-
evidenci žáků
-
spolupráce s rodiči
-
organizace zájmového vzdělávání (příležitostná, pravidelná, spontánní)
-
zabezpečení pitného režimu
-
bezpečnost žáků při činnostech a pobytu ve školním klubu, prostorách
školy a společném pobytu na školním dvoře a hřišti.
Ve školním klubu
pracuje vychovatelka s odborným vzděláním, které si rozšiřuje kurzy:
Pracuje s žáky podle programu školního klubu, v němž se odráží
aprobace vychovatelky i přání žáků. Roční plán je rozpracován na
týdenní plány, které jsou každý týden vyvěšeny na webových stránkách
školy.
V rámci školního klubu dále vede několik
kroužků se sportovní tematikou. Činnosti kroužku se účastní nejen
členové školního klubu, ale žáci školy, kteří si chtějí zasportovat.
Školní klub pro svou
činnost využívá kmenovou třídu a dílnu, které slouží k odpočinku,
přípravě do školy, četbě, studiu a zájmové činnosti. Dále využívá
prostor chodby, kde je pro žáky k dispozici pingpongový stůl,
tělocvična, cvičná kuchyňka a školní dvůr a školní hřiště. Ve třídě
školního klubu mají žáci k dispozici PC, malou knihovnu, dva stoly se
stolním fotbalem, sedací soupravu s kobercem k odpočinku a pracovní
stoly pro přípravu do školy nebo tvořivé zájmové činnosti.
Zpracovala: Irena Linajová, vychovatelka ŠK a ŠD
Louny, 31. srpen 2015
(aktualizace) Mgr.
Věra Benešová
ředitelka školy
Přílohy:
Provozní doba školního klubu pro rok 2015-2016
Vnitřní řád školního klubu pro rok 2015-2016
Desatero školního klubu
|