Tematický roční plán školního klubu 2015/2016

 

 

Školní klub na Základní škole Louny, Školní 2426, příspěvková organizace

 

Motto:    ,,Člověk nachází své štěstí v sobě a také tehdy

když, pomáhá druhým.“

„Čím je člověk rozumnější, tím více dobra

nachází u jiných,“

 

Obsah

 

1.   Obecná charakteristika

2.   Cíle výchovy a vzdělávací obsah

3.   Organizace a podmínky činnosti školního klubu

4.   Příloha – Vnitřní řád školního klubu

5.   Příloha – roční plán školního klubu

 

 

1. Obecná charakteristika

 

 Školní klub je školské zařízení výchovy pro zájmové vzdělávání. Je určen pro volný čas žáků prvního, ale zejména žáků druhého stupně.

 Nenásilně navazuje a doplňuje rámcově vzdělávací plán školy především v oblasti průřezových témat. Hlavním posláním školního klubu je prevence negativních sociálních jevů, tedy učit žáky kvalitně využít volný čas. Zabezpečit zájmové činnosti, možnost odpočinku, upevňovat základy kulturního chování a mezilidských vztahů, poskytovat aktivní odpočinek formou odpočinkové a rekreační činnosti.

 Školní klub je tedy místem pro rozvoj dovedností, upevňování vědomostí, pohybových aktivit, rozvoj osobnosti, pro zájmové vzdělávání, odpočinek, relaxaci a zázemí.

Školní klub svou funkci naplňuje zájmovým vzděláváním.

 

2.Cíle výchovy a vzdělávací obsah

 

Školní klub své cíle výchovy plní zájmovým vzděláváním, které se uskutečňuje tzv. formami.

1.Formou pravidelnou zájmovou  – zařazování estetickovýchovné, pracovně technické, sportovní, přírodovědné a společenskovědní činnosti.

2.Formou příležitostnou výchovnou  -  zahrnuje vzdělávací, , zájmovou, rekreační, turistickou činnost.

3.Formou osvětovou – poskytování informací pro žáky a vedení k prevenci sociálně patologických jevů.

4.Formou individuální práce – vytváří podmínky pro rozvoj nadání žáků.

5.Formou táborovou – činnost spojená s pobytem mimo místo školského zařízení. 

 Každá tato forma zájmového vzdělávání využívá klíčových kompetencí, které jsou významné pro celoživotní vzdělávání, zlepšující kvalitu tvořící se osobnosti, které představují souhrn dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění ve společnosti a plní tak cíl výchovy tohoto školního zařízení.

 

Každá tato forma zájmového vzdělávání využívá klíčových kompetencí, které jsou významné pro celoživotní učení, zlepšující kvalitu tvořící se osobnosti.

-          Kompetence k učení (KU)

-          Kompetence k řešení problémů (KP)

-          Kompetence komunikativní (KK)

-          Kompetence sociální a personální (KS)

-          Kompetence občanské, činnostní a pracovní (KO)

-          Kompetence k naplnění volného času (KVČ)

-          příležitostnou výchovnou, vzdělávací, zájmovou a tématickou rekreační činností

-          pravidelnou výchovnou, vzdělávací a zájmovou činností

-          osvětovou činností

-          individuální prací

využitím otevřené nabídky spontánních činností  

Školní klub svojí činností také plní v oblasti průřezových témat. Jejich oblasti jsou důležitým prvkem vzdělávání. Tyto oblasti se velmi dobře uplatňují ve výchovné činnosti školního klubu.

Osobnostní a sociální výchova – přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů, utváří dovednosti pro spolupráci, vede k uvědomování si hodnoty různosti lidí, názorů, přístupů a napomáhá prevenci škodlivých způsobů chování.

Výchova demokratického občana – vede k empatii, naslouchání, respektování a pochopení pravidel pro fungování společnosti, přispívá k ohleduplnosti a ochotě pomáhat

Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech – vede k toleranci a respektu k odlišným sociokulturním skupinám, prohlubuje vědomosti potřebné k pochopení souvislostí evropských kořenů.

Environmentální výchova – podněcuje aktivitu, tvořivost ve vztahu k prostředí, přispívá k utváření zdravého životního stylu, vnímavému a citlivému přístupu k přírodě, estetickým hodnotám a přírodnímu a kulturnímu dědictví.

Multikulturní výchova – rozvíjí schopnost odpovědnosti za možné dopady svého jednání a chování, napomáhá prevenci xenofobie, učí přijmout druhého jako jedince se stejnými právy i povinnostmi.

Mediální výchova – učí využívat tento potenciál především jako zdroj informací a v omezené míře jako zdroj zábavy s ohledem kvalitně naplnit volný čas. 

Forma příležitostná

charakteristika

Časově omezená, organizovaná, výchovně vzdělávací činnost, rekreačního charakteru

Metody a formy

Setkání členů klubu

Turnaje, výlety, besedy, vystoupení, sportovní dny 

 

Forma pravidelná

charakteristika

Zájmová činnost, která rozvíjí zájem a nadání žáků

Metody a formy

Kroužky s různým zaměřením, pravidelná činnost dle plánu, programu

 

Forma osvětová

charakteristika

Poskytování informací pro žáky v oblasti prevence sociálně - patologických jevů.

Metody a formy

Forma poradenská, besedy, přednášky, využití v různých oblastech zájmové činnosti

 

Forma individuální práce

charakteristika

Vytváří podmínky pro rozvoj nadání žáků.

Metody a formy

Konzultace, řešení tématických úkolů, organizace soutěží

 

Forma nabídky spontánních činností

charakteristika

Průběžná aktivita pro neorganizované účastníky

Metody a formy

Rekreace, odpočinek, podpora neformální kamarádské komunikace

 

3. Organizace a podmínky činnosti školního klubu 

Školní klub (dále i ŠK) je určen především pro žáky od 6. – 9. ročníků. Třída ŠK je zároveň oddělení školní družiny. Provoz ŠK je upraven podle zájmu a možnostem školy. V pondělí od 11:40 – 12:30, 15:00 – 17:00h, v úterý 12:30 – 17:00h, ve středu 11:40 – 12:30, 15:00 – 17.00h, ve čtvrtek 11:40 – 17:00 a v pátek od 9:30 – 10:00 – vyhrazeno pro podporovatele a poté od 13:20 – 15:00h.

Vytváří zázemí pro kvalitní využití volného času žáků, mezi vyučováním a po vyučování.

Pro přijetí je nutné vyplnit přihlašovací lístek, který obsahuje nejzákladnější osobní údaje a

kontakt na rodiče.

Pobyt ve ŠK se hradí ročním poplatkem 300,- Kč, formou zakoupení členské karty. Splatnost stanovuje ředitel školy místní vyhláškou, která je obsažena v klubovém řádu.

Každý přihlášený žák je seznámen s vnitřním řádem a desaterem školního klubu. Školní řád a desatero školního klubu, jsou vyvěšeny na viditelném místě.

Docházka žáků je dobrovolná. Každý žák svou účast ve školním klubu je povinen evidovat v knize příchodů a odchodů. Žáci, kteří využívají ŠK jen mezi odpoledním vyučováním se zapisují červeně, žáci, kteří chodí nepravidelně zeleně a modře ti žáci, kteří jsou členy klubu, docházejí pravidelně a mají zaplacený členský poplatek.

 

Vnitřní řád školního klubu obsahuje údaje spojené s provozem ŠK:

-          podmínky členství, přijetí, případně vyloučení žáka

-          provozní dobu ŠK

-          měsíční poplatky

-          evidenci žáků

-          spolupráce s rodiči

-          organizace zájmového vzdělávání (příležitostná, pravidelná, spontánní)

-          zabezpečení pitného režimu

-          bezpečnost žáků při činnostech a pobytu ve školním klubu, prostorách školy a společném pobytu na školním dvoře a hřišti. 

Ve školním klubu pracuje vychovatelka s odborným vzděláním, které si rozšiřuje kurzy: Pracuje s žáky podle programu školního klubu, v němž se odráží aprobace vychovatelky i přání žáků. Roční plán je rozpracován na týdenní plány, které jsou každý týden vyvěšeny na webových stránkách školy.

V rámci školního klubu dále vede několik kroužků se sportovní tematikou. Činnosti kroužku se účastní nejen členové školního klubu, ale žáci školy, kteří si chtějí zasportovat.  

Školní klub pro svou činnost využívá kmenovou třídu a dílnu, které slouží k odpočinku, přípravě do školy, četbě, studiu a zájmové činnosti. Dále využívá prostor chodby, kde je pro žáky k dispozici pingpongový stůl, tělocvična, cvičná kuchyňka a školní dvůr a školní hřiště. Ve třídě školního klubu mají žáci k dispozici PC, malou knihovnu, dva stoly se stolním fotbalem, sedací soupravu s kobercem k odpočinku a pracovní stoly pro přípravu do školy nebo tvořivé zájmové činnosti.

 

Zpracovala: Irena Linajová, vychovatelka ŠK a ŠD

 

 

 

Louny, 31. srpen 2015 (aktualizace)                                                 Mgr. Věra Benešová

                                                                                                          ředitelka školy

 

 

Přílohy:

 

Provozní doba školního klubu pro rok 2015-2016

Vnitřní řád školního klubu pro rok 2015-2016

Desatero školního klubu

 

 

zpět na školní družina