Tematický roční plán školní družiny na školní rok 2018/2019

 

 

Tematický roční plán školní družiny

ve školním roce 2018 – 19

s názvem

 „TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE

 Motto:

Tajemství úspěchu v životě není dělat,

 co se nám líbí, ale nalézt zalíbení v tom,

 co děláme “

 

Tento plán je zpracován od září 2018 a obsahuje témata pro činnosti všech oddělení a výpis celodružinových akcí. Konkrétní činnosti jednotlivých oddělení budou voleny vychovatelkami dle věku a schopností dětí a zapsány v třídních knihách. Hlavním námětem pro tento šk. rok jsou povolání a řemesla, roční plán tak navazuje na celoroční celoškolní projekt s názvem „Zapomenutá řemesla“.

 Zpracovala: Simona Alinčová září 2018

 Školní družina je místo s volnější strukturou pro žáky a navazuje na RVP školy. Je přednostně určena nejmladším žákům (1. až 4. třída).

Ve školní družině probíhá pestrá nabídka zájmových činností ve známém prostředí, které dává dětem pocit bezpečí.

Slouží výchově, vzdělávání, rekreační, sportovní a zájmové činnosti žáků v době mimo vyučování.

Zájmové činnosti poskytují žákům dostatek námětů pro naplňování volného času, aktivní, organizované nebo spontánní činnosti žáků, práce ve skupinách nebo individuální činnost řízená vychovatelkou, práce v zájmových kroužcích

Zájmové vzdělávání je realizováno formou:

pravidelné  činnosti -  je dána týdenní skladbou zaměstnání, zahrnuje odpočinkové, zájmové a rekreační činnosti. Umožňuje žákům

přípravu na vyučování - formou didaktických her a možnost práce s počítačem, časopisy a encyklopediemi

odpočinkové činnosti -  mají odstranit únavu, klid na lehátku, klidové hry na koberci a klidné zájmové činnosti, poslech hudby…

rekreační činnosti - slouží k regeneraci sil, aktivní odpočinek, hry a spontánní činnosti rušnější, pohybové hry, soutěže

příležitostných činností - pořádání celodružinových akcí, vánoční besídky, oslava haloweena a vycházky mimo školu, návštěvy knihovny, účast na mimoškolních soutěžích, výlet

spontánních činností  -  spontánní aktivity zařazené do denního režimu, individuální hry dětí při pobytu v ranní či koncové družině a hry venku

 

Cílem ročního plánu je:

-          nabídnout žákům pestré činnosti pro rozvoj dovedností, vědomostí a pohyb. aktivit, vytvořit bezpečné prostředí pro soužití ve školní družině, předcházet šikaně

-          podněcovat žáky ke vzdělávání zábavnou formou

-          připomenout a přiblížit pojem povolání a význam „práce“ v našem životě

-          připomenout a seznámit účastníky se starými řemesly, rozvíjet vztah ke kulturnímu dědictví, rozvíjet vztah k přírodě

-          umět si vážit práce druhých, posilovat vztahy mezi sebou

-          povzbuzovat nadané žáky, zapojovat je do soutěží a kroužků

-          pomáhat sociálně slabším žákům

-          rozvíjet čtenářskou gramotnost: vysvětlovat neznámé, či nepochopené pojmy, vést ke komunikaci podněcovat žáky ke vzdělávání zábavnou formou

 

Skladbou a výběrem činností vytváříme dětem prostor pro realizaci získaných životních zkušeností, klíčových kompetencí:

1.       Kompetence k učení-  žák se učí spontánně i vědomě získávat informace, vybírá si efektivní způsoby, započatou práci dokončí i zhodnotí, získané poznatky uplatňuje v praktických situacích

2.       Kompetence komunikativní -  žák ovládá řeč i myšlenky, umí správně formulovat věty, vyjádřit vlastní názor, vyjádřit své pocity vůči okolí, nezapomíná naslouchat druhým.

3.       Kompetence k řešení problémů-žák si všímá problémů, snaží se je pochopit, najít řešení, rozlišuje správné chybné řešení, snaží se přizpůsobit změnám, učí se nést zodpovědnost za své rozhodnutí.

4.       Kompetence sociální -žák se učí plánovat, organizovat, řídit a hodnotit, dokáže se prosadit i podřídit, ovládá své jednání.

5.       Kompetence občanské - žák umí účelně trávit volný čas, rozvíjí své zájmy v organizovaných i individuálních činnostech.

6.       Kompetence k trávení volného času – žák rozvíjí schopnost aktivního trávení volného času jako kompenzaci stresových situací

 

 

ZÁŘÍ – ZAHRADNÍK, SADAŘ

3. – 7. 9. a 10. – 14. 9.   Zápis do ŠD

                                          zahájení šk. roku, poznáváme prostředí školní družiny a jídelny

Ovoce z naší zahrádky  - výtvarné a pracovní činnosti, koláže, mozaiky, hry

 

17.- 21.9. a  24. – 27.9.   

Úklid podzimní zahrady  - dožínky, vinobraní, výtvarné činnosti, hry v oddělení

„Podzimní úklid sadu“ - tematické soutěže na šk. zahradě nebo v tělocvičně

 

28. 9. pátek – státní svátek

 

ŘÍJEN – LESNÍK, MYSLIVEC

1. – 5. 10. a 8. - 12. 10.

Kouzelný les  - tvoříme lesní mužíčky a skřítky, sbíráme přírodniny a kaštany,  

Myslivcův týden  - zvířátka se připravují na zimu (beseda s myslivcem) písničky, křížovky, lesohrátky- určování stromů, sběr podzimního listí

 

15. – 19. 10. a  22. – 26. 10.

Podzimní světýlka - vyrábíme lampiony a lampičky, vykrajujeme dýně, Haloween  - výzdoba ŠD, strašidelné potvůrky

Celodružinová akce: KINO

 

PO 29. 10. a ÚT 30. 10  - podzimní prázdniny

LISTOPAD – ŠVADLENA, PLETAŘKA

5. – 9. 11. a 12. - 16. 11.

Zimní katalog  - hrajeme si na návrháře, vytváříme a dekorujeme oblečení z papíru různými technikami, oblékáme panenky, soutěže v oddělení 

19. – 23. 11. a  26. – 30. 11.

Hrátky s vlnou  - zimní dekorace, výrobky z vlny – řetězy z bambulí, koláže z látek a bavlnek

 

PROSINEC -  ŘEZBÁŘI, PEKAŘKY

 

3. - 7. 12. – 10. – 14. 12.

 Mikulášská nadílka – výzdoba ŠD, vytváříme čerty, Mikuláše a anděly – libovolnými technikami, zdobíme družinové stromečky

Voňavé cukroví - vánoční recepty, koření a pečení   

17. – 21. 12.   

Vánoční besídka s koledami – předvánoční atmosféra v ŠD, rozdávání dárků pro oddělení, přehlídka, ochutnávka cukroví od maminek

22. 12. – 2. 1.  Vánoční prázdniny

 

LEDEN – SILNIČÁŘI, ŘIDIČI

7. – 11. a 14. – 18. 1.                  

Vyrábíme autíčka -  ekoateliér, environmentální výchova, práce s  odpad. materiálem, dopravní výchova, závody s autíčky na ovládání

21. – 25. a 28. – 31. 1.

 Sněhohrátky  - bobování, stopy ve sněhu, hry se sádrou, hry se solí, solné obrázky                      

           

 

ÚNOR – CHOVATELÉ

pátek 1. 2. – pololetní prázdniny

4. – 8. 2.  

 Domácí mazlíčci -  knihy o zvířátkách, můj domácí mazlíček – výtvarně zvířátka z čehokoli, návštěva veterináře

11. 2. – 15. 2.   J A R N Í   P R Á Z D N I N Y

18. – 22. 2. a 25. -1. 3.

Družina má talent  - hudebně pohybové odpoledne – přehlídka talentů, příprava na celodružinovou akci, nacvičování programu

 

BŘEZEN – HODINÁŘ, ZLATNÍK

 

4. - 8. a 11. – 15. 3.

Kouzlo šperkovnic - hrajeme si na návrháře, navrhujeme šperky, koláže a mozaiky, vyrábíme šperkovničky – zprac. odpad. materálu

                                 - připravujeme se na maškarní bál

18. – 22. a 25. – 29. 3

Hodiny a hodinky - výtvarné a pracovní činnosti, vytváříme různé typy hodin hra: Časovka – soutěže v tělocvičně, celodružinová akce

                                   oslavujeme knížky -  měsíc knihy, návštěva knihovny

 

DUBEN – UMĚLECKÁ ŘEMESLA, KOŠÍKÁŘI, LIDOVÉ TRADICE

 

1. 4. – 5. 4. a 8. – 12. 4.

Malované vajíčko  - různé druhy zdobení velikonočních kraslic malování sádrových odlitků – symboly Velikonoc

ČT 18. 4. – VELIKONOČNÍ PRÁZDNINY         PÁ 19. 4. – STÁTNÍ SVÁTEK

22. 4. - VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ

22. - 26. 4.   Hrajeme si v přírodě – vycházky mimo školu, pozorujeme změny v  Přírodě

 Čarodějnice školou povinné  - celodružinová akce - škola kouzel a lektvarů, soutěže

           

KVĚTEN – KVĚTINÁŘKA, STAVAŘI, ZEDNÍCI

1. 5.  ST – státní svátek

8. 5.  ST  - státní svátek

6. – 10. 5.  13. 5. – 17.5.

„Den matek“– drobné dárečky

Květinářka -  určujeme druhy květin, otisky květin, rozfoukávání barev, květinová výzdoba, zpracování PET lahví a víček

20. – 24. 5. a 27. – 31. 5.

Města a městečka -  modely budov z papírů, kartonů, krabiček

                                  - montáže a demontáže stavebnic

„Po stopách našeho města“ - významné budovy ve městě Louny, vycházky

 

ČERVEN – LETEC, LETUŠKA, STROJVEDOUCÍ, NÁMOŘNÍK

3. – 7. 6. – 10. - 14. 6.

Prázdninový vláček  - plný pohádek a soutěží, celodružinová akce s odměnami, hry v přírodě na šk. zahradě, dopravní značky a pravidla

17. – 21. 6. a 24. – 28. 6.

Odplouváme na prázdniny -  sportujeme  na šk. hřišti, vyrábíme lodičky,

                                       družinový výlet, loučíme se se školním rokem

 

  Vypracovala: Simona Alinčová

                         vedoucí vychovatelka školní družiny a školního klubu

 

                            na vědomí: Mgr. Věra Benešová, ředitelka školy

 

 

 

zpět na školní družina