Tematický roční
plán školní družiny
ve školním roce
2018 – 19
s názvem
„TEN DĚLÁ TO A
TEN ZAS TOHLE“
Motto:
„Tajemství
úspěchu v životě není dělat,
co
se nám líbí, ale nalézt zalíbení v tom,
co
děláme “
Tento
plán je zpracován od září 2018 a obsahuje témata pro činnosti všech
oddělení a výpis celodružinových akcí. Konkrétní činnosti jednotlivých
oddělení budou voleny vychovatelkami dle věku a schopností dětí a
zapsány v třídních knihách. Hlavním námětem pro tento šk. rok jsou
povolání a řemesla, roční plán tak navazuje na celoroční celoškolní
projekt s názvem „Zapomenutá řemesla“.
Zpracovala: Simona Alinčová září 2018
Školní družina je místo s volnější strukturou pro žáky
a navazuje na RVP školy. Je přednostně určena nejmladším žákům (1. až
4. třída).
Ve školní družině probíhá pestrá nabídka zájmových
činností ve známém prostředí, které dává dětem pocit bezpečí.
Slouží výchově, vzdělávání, rekreační, sportovní a
zájmové činnosti žáků v době mimo vyučování.
Zájmové činnosti poskytují žákům
dostatek námětů pro naplňování volného času, aktivní, organizované
nebo spontánní činnosti žáků, práce ve skupinách nebo individuální
činnost řízená vychovatelkou, práce v zájmových kroužcích
Zájmové vzdělávání je realizováno formou:
pravidelné činnosti - je dána týdenní
skladbou zaměstnání, zahrnuje odpočinkové, zájmové a rekreační
činnosti. Umožňuje žákům
přípravu na vyučování
- formou didaktických her a možnost práce s počítačem,
časopisy a encyklopediemi
odpočinkové činnosti - mají odstranit
únavu, klid na lehátku, klidové hry na koberci a klidné zájmové
činnosti, poslech hudby…
rekreační činnosti - slouží k regeneraci
sil, aktivní odpočinek, hry a spontánní činnosti rušnější, pohybové
hry, soutěže
příležitostných činností - pořádání
celodružinových akcí, vánoční besídky, oslava haloweena a vycházky
mimo školu, návštěvy knihovny, účast na mimoškolních soutěžích, výlet
spontánních činností - spontánní
aktivity zařazené do denního režimu, individuální hry dětí při pobytu
v ranní či koncové družině a hry venku
Cílem ročního plánu je:
-
nabídnout žákům pestré činnosti pro
rozvoj dovedností, vědomostí a pohyb. aktivit, vytvořit bezpečné
prostředí pro soužití ve školní družině, předcházet šikaně
-
podněcovat žáky ke vzdělávání zábavnou
formou
-
připomenout a přiblížit pojem povolání a
význam „práce“ v našem životě
-
připomenout a seznámit účastníky se
starými řemesly, rozvíjet vztah ke kulturnímu dědictví, rozvíjet vztah
k přírodě
-
umět si vážit práce druhých, posilovat
vztahy mezi sebou
-
povzbuzovat nadané žáky, zapojovat je do
soutěží a kroužků
-
pomáhat sociálně slabším žákům
-
rozvíjet čtenářskou gramotnost:
vysvětlovat neznámé, či nepochopené pojmy, vést ke komunikaci
podněcovat žáky ke vzdělávání zábavnou formou
Skladbou a výběrem činností vytváříme
dětem prostor pro realizaci získaných životních zkušeností, klíčových
kompetencí:
1.
Kompetence k učení-
žák se učí spontánně i vědomě získávat informace, vybírá si efektivní
způsoby, započatou práci dokončí i zhodnotí, získané poznatky
uplatňuje v praktických situacích
2.
Kompetence komunikativní
- žák ovládá řeč i myšlenky, umí správně formulovat věty, vyjádřit
vlastní názor, vyjádřit své pocity vůči okolí, nezapomíná naslouchat
druhým.
3.
Kompetence k řešení problémů-žák
si všímá problémů, snaží se je pochopit, najít řešení, rozlišuje
správné chybné řešení, snaží se přizpůsobit změnám, učí se nést
zodpovědnost za své rozhodnutí.
4.
Kompetence sociální
-žák se učí plánovat, organizovat, řídit a hodnotit,
dokáže se prosadit i podřídit, ovládá své jednání.
5.
Kompetence občanské
- žák umí účelně trávit volný čas, rozvíjí své zájmy
v organizovaných i individuálních činnostech.
6.
Kompetence k trávení volného času
– žák rozvíjí schopnost aktivního trávení volného času jako kompenzaci
stresových situací
ZÁŘÍ –
ZAHRADNÍK, SADAŘ
3.
– 7. 9. a 10. – 14. 9. Zápis
do ŠD
zahájení šk. roku, poznáváme prostředí
školní družiny a jídelny
Ovoce
z naší zahrádky - výtvarné a pracovní
činnosti, koláže, mozaiky, hry
17.-
21.9. a 24. – 27.9.
Úklid
podzimní zahrady - dožínky,
vinobraní, výtvarné činnosti, hry v oddělení
„Podzimní úklid
sadu“ - tematické soutěže na šk. zahradě nebo v tělocvičně
28. 9. pátek
– státní svátek
ŘÍJEN –
LESNÍK, MYSLIVEC
1. – 5.
10. a 8. - 12. 10.
Kouzelný les - tvoříme lesní mužíčky a
skřítky, sbíráme přírodniny a kaštany,
Myslivcův týden - zvířátka se připravují na
zimu (beseda s myslivcem) písničky,
křížovky, lesohrátky- určování stromů, sběr podzimního listí
15. – 19.
10. a 22. – 26. 10.
Podzimní světýlka - vyrábíme lampiony a
lampičky, vykrajujeme dýně, Haloween
- výzdoba ŠD, strašidelné potvůrky
Celodružinová
akce: KINO
PO 29. 10. a ÚT
30. 10 - podzimní prázdniny
LISTOPAD –
ŠVADLENA, PLETAŘKA
5. – 9.
11. a 12. - 16. 11.
Zimní
katalog - hrajeme si na návrháře, vytváříme
a dekorujeme oblečení z papíru různými
technikami, oblékáme panenky, soutěže
v oddělení
19. – 23.
11. a 26. – 30. 11.
Hrátky
s vlnou - zimní dekorace, výrobky z vlny –
řetězy z bambulí, koláže
z látek a bavlnek
PROSINEC
- ŘEZBÁŘI, PEKAŘKY
3. - 7.
12. – 10. – 14. 12.
Mikulášská
nadílka – výzdoba ŠD, vytváříme čerty, Mikuláše a anděly –
libovolnými technikami, zdobíme družinové stromečky
Voňavé
cukroví - vánoční recepty, koření a
pečení
17.
– 21. 12.
Vánoční besídka s koledami – předvánoční
atmosféra v ŠD, rozdávání dárků pro oddělení,
přehlídka, ochutnávka cukroví od
maminek
22. 12. – 2.
1. Vánoční prázdniny
LEDEN –
SILNIČÁŘI, ŘIDIČI
7. – 11.
a 14. – 18. 1.
Vyrábíme autíčka - ekoateliér,
environmentální výchova, práce s odpad. materiálem,
dopravní výchova, závody s autíčky na
ovládání
21. – 25.
a 28. – 31. 1.
Sněhohrátky
- bobování, stopy ve sněhu, hry se sádrou, hry se solí, solné obrázky
ÚNOR –
CHOVATELÉ
pátek 1. 2.
– pololetní prázdniny
4. – 8.
2.
Domácí
mazlíčci - knihy o zvířátkách, můj domácí mazlíček – výtvarně
zvířátka z čehokoli, návštěva veterináře
11. 2. – 15.
2. J A R N Í P R Á Z D N I N Y
18. – 22.
2. a 25. -1. 3.
Družina má talent - hudebně pohybové
odpoledne – přehlídka talentů,
příprava na celodružinovou akci,
nacvičování programu
BŘEZEN –
HODINÁŘ, ZLATNÍK
4. - 8. a
11. – 15. 3.
Kouzlo šperkovnic
- hrajeme si na návrháře, navrhujeme šperky, koláže a mozaiky,
vyrábíme šperkovničky –
zprac. odpad. materálu
-
připravujeme se na maškarní bál
18. – 22.
a 25. – 29. 3
Hodiny
a hodinky - výtvarné a pracovní činnosti,
vytváříme různé typy hodin
hra: Časovka – soutěže v tělocvičně,
celodružinová akce
oslavujeme knížky - měsíc knihy, návštěva
knihovny
DUBEN –
UMĚLECKÁ ŘEMESLA, KOŠÍKÁŘI, LIDOVÉ TRADICE
1. 4. –
5. 4. a 8. – 12. 4.
Malované vajíčko - různé druhy zdobení
velikonočních kraslic
malování sádrových odlitků – symboly Velikonoc
ČT 18. 4. –
VELIKONOČNÍ PRÁZDNINY PÁ 19. 4. – STÁTNÍ SVÁTEK
22. 4. -
VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ
22.
- 26. 4. Hrajeme si v přírodě –
vycházky mimo školu, pozorujeme změny v
Přírodě
Čarodějnice školou povinné - celodružinová
akce - škola kouzel a lektvarů, soutěže
KVĚTEN –
KVĚTINÁŘKA, STAVAŘI, ZEDNÍCI
1. 5. ST –
státní svátek
8. 5. ST -
státní svátek
6. – 10.
5. 13. 5. – 17.5.
„Den
matek“– drobné dárečky
Květinářka - určujeme druhy květin, otisky
květin, rozfoukávání barev,
květinová výzdoba, zpracování PET lahví
a víček
20. – 24. 5.
a 27. – 31. 5.
Města
a městečka - modely budov z papírů,
kartonů, krabiček
- montáže a demontáže stavebnic
„Po stopách
našeho města“ - významné budovy ve městě Louny, vycházky
ČERVEN – LETEC, LETUŠKA, STROJVEDOUCÍ,
NÁMOŘNÍK
3. – 7.
6. – 10. - 14. 6.
Prázdninový vláček - plný pohádek a
soutěží, celodružinová akce s odměnami,
hry v přírodě na šk. zahradě, dopravní
značky a pravidla
17. – 21.
6. a 24. – 28. 6.
Odplouváme na prázdniny - sportujeme na šk.
hřišti, vyrábíme lodičky,
družinový výlet, loučíme se se
školním rokem
Vypracovala: Simona Alinčová
vedoucí vychovatelka školní družiny a školního klubu
na vědomí: Mgr. Věra Benešová, ředitelka školy