Tematický roční plán školní družiny
ve
šk. roce 2017 – 18
s názvem
„SE
SKŘÍTKEM BARVÍNKEM DUHOVÝM ŠKOLNÍM ROKEM“
Roční plán školní
družiny navazuje na RVP školy. V tomto školním roce se ve
volnočasových aktivitách zaměříme na „Umění spolupracovat“ téma tohoto
školního roku. Plán je zpracován na měsíční celky, konkrétní činnosti
jednotlivých oddělení budou voleny vychovatelkami dle věku a
schopností dětí a zapsány v třídních knihách. Hlavním námětem pro
tento šk. rok jsou barvy, které jsou součástí našeho života, přírody,
vyjadřují a vyvolávají v nás pocity. Každý měsíc si pohrajeme se
skřítkem Barvínkem a jeho paletou barev.
Školní družina nemá stanovené závazné cíle činnosti;
úkolem pedagogického procesu v zájmovém vzdělávání je
kompetence získané ve škole posilovat a rozvíjet. Děje se tak
nejčastěji při individuálních i skupinových hrách, soutěžích a při
rekreačních činnostech.
Formy zájmového vzdělávání:
pravidelné činnosti,
jsou dány týdenní skladbou zaměstnání, zahrnují odpočinkové, zájmové
a rekreační činnosti, umožňují žákům přípravu na vyučování
formou didaktických her a možnost práce s počítačem, časopisy a
encyklopediemi. Odpočinkové činnosti: mají odstranit únavu,
klid na lehátku, klidové hry na koberci a klidné zájmové činnosti,
poslech hudby…
Rekreační činnosti:
slouží k regeneraci sil, aktivní odpočinek, hry a spontánní činnosti
rušnější, pohybové hry, soutěže
Zájmové činnosti:
aktivní, organizované nebo spontánní činnosti žáků, práce ve skupinách
nebo individuální činnost řízená vychovatelkou, práce v zájmových
kroužcích
příležitostných
činností
– pořádání celodružinových akcí a setkání pořádaných se školním
klubem, vánoční besídky, oslava haloweena a vycházky mimo školu,
návštěvy knihovny, účast na mimoškolních soutěžích, výlet
spontánních činností
– spontánní aktivity zařazené do denního režimu, individuální hry dětí
při pobytu v ranní či koncové družině a hry venku.
V programu
„Umění spolupracovat“ se zaměříme na:
- vytváření
zdravé osobnosti odolné vůči negativním vlivům, která bude znát svou
cenu a najde své místo ve zdravé sociální skupině
- získávání
potřebných vědomostí a dovedností zábavnou formou pomocí her, soutěží
a vycházek - vedení žáka aktivně ke vztahu k vlastnímu zdraví,
zdravému prostředí ve společnosti a v přírodě
- využití
přirozené dětské zvídavosti k samostatnému myšlení a tvoření vlastních
prací
- vštěpení
zásad správného chování jedince ke svému okolí
- rozvoj
samostatnosti a schopnosti
Skladbou a výběrem činností vytváříme
dětem prostor pro realizaci získaných životních zkušeností, klíčových
kompetencí:
1.
Kompetence k učení-
žák se učí spontánně i vědomě získávat informace, vybírá si efektivní
způsoby, započatou práci dokončí i zhodnotí, získané poznatky
uplatňuje v praktických situacích
2.
Kompetence komunikativní
- žák ovládá řeč i myšlenky, umí správně formulovat věty, vyjádřit
vlastní názor, vyjádřit své pocity vůči okolí,nezapomíná naslouchat
druhým.
3.
Kompetence k řešení problémů-žák
si všímá problémů, snaží se je pochopit, najít řešení,rozlišuje
správné chybné řešení,snaží se přizpůsobit změnám,učí se nést
zodpovědnost za své rozhodnutí.
4.
Kompetence sociální
-žák se učí plánovat, organizovat, řídit a hodnotit,
dokáže se prosadit i podřídit, ovládá své jednání.
5.
Kompetence občanské-žák
umí účelně trávit volný čas, rozvíjí své zájmy v organizovaných i
individuálních činnostech.
6.
Kompetence k trávení volného času
– žák rozvíjí schopnost aktivního trávení volného času jako kompenzaci
stresových situací
ZÁŘÍ – „ZELENÁ“ ZAHRÁDKA
4. - 8. 9. Zahájení šk. roku
2017/ 18
Zápis dětí
do družiny,
seznámení s dětmi
orientace v prostorách šk.družiny a
jídelny
11. 9. Barvínek vybarvuje ovoce
pracovní a výtvarné
činnosti, koláže, otisky ovoce
18. 9. Barvínkova podzimní módní
přehlídka
deštníky,
pláštěnky, gumovky, zprac. odpadového materiálu,
výzdoba ŠD
25.
9. Celodružinová akce – Ovocný trh
soutěže
venku, motivované česáním a sklizní ovoce
28. 9. STÁTNÍ SVÁTEK
ŘÍJEN – „HNĚDÁ“, BARVA PODZIMNÍHO
LESA
2.10. Tajemství lesního království
zvířátka, houbový les -
práce jednotlivých oddělení, vycházka stavění domečků
9. 10. Drakiáda
vyrábíme draky z čehokoli, pouštění draků na vycházce
16. 10. Barvínkův vybarvený podzim
hrajeme si s barvami, sbíráme přírodniny, listy – výrobky
z nich
23. 10. Celodružinová akce - KINO
26.
– 27. 10. podzimní prázdniny
LISTOPAD – V
„ORANŽOVÉ“,
ČERNÍ PAVOUCI A NETOPÝŘI
30. 10. – 3. 11. Dýňová
halloweenská strašidla
soutěž jednotlivých
oddělení, výzdoba ŠD
6. 11. Týden padajícího listí
koláže z listů, herbář
13.
11. Čarovný týden
kouzla, básničky, zaříkávadla, scénky, návštěva knihovny
20.
11., 27.11. Advent klepe na dveře
vycházka do vánočně vyzdobeného města, družinové
adventní kalendáře, zdobíme družinu
PROSINEC - „FIALOVÁ“ BARVA ADVENTU A VÁNOC
4. 12. Mikulášská nadílka
zpíváme koledy a
písničky paní Zimy, Mikuláš, čerti a andělé
- výtvarná a pracovní
činnost v oddělení
11. 12. Barvínkova vánoční dílna
vyrábíme
drobné dárečky a ozdoby
18. 12. Vánoce, Vánoce přicházejí…
vánoční besídka v
tělocvičně - celo družinová akce
23. 12. – 2. 1. Vánoční prázdniny
LEDEN – „BÍLÁ“ JAKO SNÍH
3. 1. – 5. 1. Tři králové
výtvarně
v odděleních, stavíme sněhuláky
8. 1. Království sněhu – Sněhová
královna
četba,
poslech pohádky, ilustrace, práce s papírem a vatou
15. 1. S Barvínkem po stopách
stopy
ve sněhu – bramborová tiskátka
22. 1. Zimní olympiáda na sněhu
celodružinové sportovní odpoledne
zimní sporty, správná životospráva, otužování
29. 1. Lední ZOO
pracujeme s kartonem,
látkou, papírem, enviromentální výchova
ÚNOR – MRAZIVĚ „MODRÁ“
5. 2. – 9. 2.
J
A R N Í P R Á Z D N I NY
11. 2.
– 15. 2. Mráz kreslí
zapouštění
barev, využití alu folie, vyškrabávání
19. 2. Příroda pod sněhem
lesní noviny, krmíme
ptáčky, vyrábíme krmítka
26. 2. – 2. 3. Maškarní rej
masky,
škrabošky, kostýmy, masopustní zvyky
BŘEZEN – SE „ZELENÁ“
5.
3. Předjarní hádání
kvízy a křížovky v odděleních, vztahy mezi kamarády,
respektování druhých, práce ve skupině
12.
3. Týden s knížkami – Březen „Měsíc knihy“
má Nej.. kniha, vyprávění, četba, ilustrace ,
výstavka knížek, seznámení se se školní knihovnou
19.
3. Barvínkova velikonoční dílna
pletení pomlázek, velikonoční tvořeníčko
26. 3. Máme rádi zvířata
pozorujeme
probouzení přírody, besedy o domácích mazlíčcích,
návštěva veterinární ordinace
29. 3. – 30. 3. VELIKONOČNÍ PRÁZDNINY
DUBEN – JARO VE „ŽLUTÉ“
2.
4. VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ
3.
4. Týden mláďátek
výtvarné a pracovní činnosti, zprac. odpad. materiálu
9.
4. První jarní květiny
recitujeme, vytváříme herbář bylinek a léčivek
16.
4. Pohádková vodní říše, Kuličkiáda
význam vody a život v ní, turnaj ve cvrnkání kuliček
23.
4. Čarodějnická výzdoba Čarodějnická jízda
čarodějnické hrátky,
malujeme na chodník celodružinová
akce
KVĚTEN – „RůŽOVÁ POUPÁTKA“
30.
4. – 4. 5. Šípková Růženka
libovolnou technikou v jednotlivých odděleních
7.
5. Moje maminka
vyrábíme překvapení pro maminky ke Dni matek
14.
5. Všechno kvete
koláže, zapouštění barev, zpracování PET víček a lahví
21.
5. Cesta za pokladem
příprava
na celodružinovou akci, plnění úkolů na téma:
zvířata
v ZOO, zvířata doma, slovní hříčky, rébusy celodružinová akce
28.
5. Po stopách princezen
poznáváme hrady a zámky
ČERVEN – „ČERVENÝ“
4. 6. Oslava Dne dětí – Družinový
jarmark soutěží
soutěže na
šk. dvoře s odměnami
11. 6. Zahradní mlsání
malujeme sádrové odlitky,
letní dekorace
18. 6. Barvínkova prázdninová
plavba
skupinová soutěž v malování
na chodník na téma: „Těšíme se na prázdniny“
25. 6. Zamáváme školnímu roku
družinový výlet, odměny,
hodnocení a společné focení
Vypracovala:
Simona Alinčová
vedoucí vychovatelka školní družiny a školního klubu
na vědomí: Mgr. Věra Benešová, ředitelka školy
|