Tematický roční plán školní družiny
ve školním roce 2015 –
2016
s názvem
„POHÁDKOVÉ
BYTOSTI MAJÍ SPOUSTU STAROSTÍ - ČERNOKNEŽNÍK DO SETMĚNÍ, CHYSTÁ RŮZNÁ
PŘEKVAPENÍ.“
Motto:
„Tajemství úspěchu v životě není dělat, co se nám líbí, ale nalézt
zalíbení v tom, co děláme “
Roční plán na rok 2015/2016 obsahuje témata pro činnosti všech
oddělení a výpis celodružinových akcí. Konkrétní činnosti jednotlivých
oddělení budou voleny vychovatelkami dle věku a schopností dětí a
zapsány v třídních knihách jednotlivých oddělení. Hlavním námětem pro
tento školní rok je celodružinová hra s pohádkovými a kouzelnými
bytostmi a plnění černokněžníkovo úkolů.
Simona Alinčová
Mgr. Věra Benešová
vedoucí vychovatelka
ředitelka školy
Školní družina je místo s volnější strukturou pro žáky a navazuje na
RVP školy. Tvoří mezistupeň mezi školou a rodinou. Realizuje
výchovnou, vzdělávací a zájmovou činnost formou:
A)
pravidelné činnosti
- je dána týdenní skladbou zaměstnání, zahrnuje odpočinkové, zájmové a
rekreační činnosti. Umožňuje žákům:
- přípravu na vyučování
formou didaktických her a možnost práce s počítačem, časopisy a
encyklopediemi
- odpočinkové činnosti -
mají odstranit únavu, klid na lehátku, klidové hry na koberci a klidné
zájmové činnosti, poslech hudby
- rekreační činnosti -
slouží k regeneraci sil, aktivní odpočinek, hry a spontánní činnosti
rušnější, pohybové hry, soutěže
- zájmové činnosti -
poskytují
žákům dostatek námětů pro naplňování volného času,
aktivní, organizované nebo spontánní činnosti žáků, práce ve skupinách
nebo individuální činnost řízená vychovatelkou, práce v zájmových
kroužcích
B) příležitostných činností –
pořádání celodružinových akcí a
setkání pořádaných se školním klubem, vánoční besídky, oslava
haloweena a vycházky mimo školu, návštěvy knihovny, účast na
mimoškolních soutěžích, výlet žáci
samostatně řeší problémy, vytvářejí si svůj postoj
C) spontánních činností – spontánní
aktivity zařazené do denního režimu, individuální hry dětí při pobytu
v ranní či koncové družině a hry venku
Školní družina je pro děti místem: pro odpočinek
pro zájmové vyžití
pro rozvoj dovedností, vědomostí a pohybových aktivit
pro rozvoj jejich osobnosti.
Plán obsahuje kromě konkrétních
činností cíle výchovného působení na žáky a kompetence, které budeme
svými činnostmi u žáků rozvíjet:
- čtenářská gramotnost -
vysvětlovat neznámé, či nepochopené pojmy, vést ke komunikaci,
podněcovat žáky ke vzdělávání pouze na základě zájmu,
zábavnou formou
-oslovování a zdravení, žádost o pomoc, pomoc mladším, nevyvolávat
konflikty
-samostatné řešení problému, vytvoření postoje k problému
-rozvíjet kamarádství, rozpoznání lidí ve třídě, skupině, družině
- vést žáky k účinné a otevřené komunikaci
-podněcovat žáky k tvořivému
myšlení, logickému uvažování
-rozpoznání
špatného člověka, prevence před vlastním ohrožením, prevence šikany
-naučit žáka správnému chování k pedagogům a ostatním dospělým
-rozvíjet schopnost spolupracovat, respektovat práci a úspěchy vlastní
i druhých
-vytvářet potřebu projevu pozitivních citů, rozvíjet vnímavost, kladné
vztahy k lidem, prostředí a přírodě
-učit žáky aktivně chránit zdraví a být za ně zodpovědný
-využívat vycházek a výletů do okolí k monitorování prostředí, pro
živočichy a rostliny
-podněcovat žáky k tvořivému
myšlení, logickému uvažování
*Skladbou a výběrem činností vytváříme dětem prostor pro realizaci
získaných životních zkušeností, klíčových kompetencí:
1.
Kompetence
k učení-
žák se učí spontánně i vědomě získávat informace, vybírá si efektivní
způsoby, započatou práci dokončí i zhodnotí, získané poznatky
uplatňuje v praktických situacích
2.
Kompetence
komunikativní
- žák ovládá řeč i myšlenky, umí správně formulovat věty, vyjádřit
vlastní názor, vyjádřit své pocity vůči okolí, nezapomíná naslouchat
druhým.
3.
Kompetence
k řešení problémů-žák
si všímá problémů, snaží se je pochopit,najít řešení,rozlišuje správné
chybné řešení,snaží se přizpůsobit změnám,učí se nést zodpovědnost za
své rozhodnutí.
4.
Kompetence
sociální
-žák se učí plánovat, organizovat, řídit a hodnotit, dokáže se
prosadit i podřídit, ovládá své jednání.
5.
Kompetence
občanské-žák
umí účelně trávit volný čas, rozvíjí své zájmy v organizovaných i
individuálních činnostech.
6.
Kompetence
k trávení volného času
– žák rozvíjí schopnost aktivního trávení volného času jako kompenzaci
stresových situací
Pohádkové bytosti mají spoustu starostí. Černokněžník do setmění,
chystá různá překvapení - tematický
ročník plán je součástí školního vzdělávacího plánu školní družiny
a plněním společných projektů navazuje na školní vzdělávací program.
Tématem v tomto školním roce je celoroční družinová hra s pohádkovými
a kouzelnými bytostmi a plnění černokněžníkových úkolů. Za splněné
úkoly nasbíráme hvězdy na černokněžníkův klobouk. Zaplněný klobouk
vyměníme na konci školního roku za odměny na družinovém jarmarku.
Cílem ročního družinového plánu je rozvíjet kladný vztah
ke kulturním tradicím, rozvoj čtenářské gramotnosti, komunikativních
dovedností a tvořivosti, posilování smyslového vnímání, upevňování
vzájemných vztahů mezi spolužáky, udržování přátelské atmosféry
v družině, posilování pohybové dovednosti žáků
Konkrétní činnosti s ohledem na věk a strukturu žáků v odděleních jsou
zpracovány vychovatelkami pro konkrétní oddělení. Součástí plánů
oddělení je hodnocení činností.
Září 2015
ČERNOKNÉŽNÍKŮV
KLOBOUK
(úkol:výtvarné
zpracování klobouku)
1. 9. - 4. 9.
Seznamujeme se se školou, vítáme kamarády
8. 9. – 12. 9
Vzpomínáme na prázdniny, seznamujeme s celoroční hrou,
vymýšlíme jméno pro černokněžníka v odděleních
15. 9. - 19. 9 – 22.
9. – 26. 9. Vytváříme černokněžníkův klobouk (výtvarné a pracovní
činnosti, hry v odděleních a na školním dvoře, zahradě, hřišti
29. 9. – 2.
10. Podzim v knížkách a časopisech – pohádky,
básničky, říkanky a ilustrace, *celodružinová vycházka do přírody,
pohybové hry.
Říjen 2015
MÉSÍC BAREVNÉHO LISTÍA STRAŠIDEL
(úkol:slušné
chování na čarodějné stezce)
5. 10 –9. 10., 12.
10. – 16. 10 Lesu vládne houbový král (vyrábíme
skřítka Podzimníčka práce s přírodninami, papírem a odpadovým
materiálem)
19. 10. – 23. 10.,
26. 10. – 30.10. Vycházka s vílou Barvínkou - barevný podzim,
výtvarné a pracovní činnosti v odděleních
*Celodružinová akce -
Cesta do pohádky aneb strašidel se nebojíme (večerní strašidelná
stezka školou).
28. 10. STÁTNÍ SVÁTEK
29. a 30. 10.2015 -
PODZIMNÍ PRÁZDNINY (nabídka pobytu pro žáky ve ŠD)
Listopad 2015
MĚSÍC DRAKŮ
(úkol:
vytvořit draka)
*celoškolní projekt:
Pexeso slaví 50 let
2. 11. – 6. 11., 9.
11. – 13.11. Čas Pána větrů (změny v přírodě, vyrábíme
draky, zpracování, barevného různé výtvarné techniky)
16. 11. – 20. 11.,
23. 11. – 27. 11. Návštěva u večerníčků (pohádková pexesa a hry,
*celoškolní projekt, adventní výzdoba ve školní družině.
17. 11. STÁTNÍ SVÁTEK
Prosinec 2015
MĚSÍC ČERTŮ, SPLNĚNÝCH PŘÁNÍ A POHÁDKOVÉ NOCI
(úkol:
čertovské řetězy)
*celoškolní projekt:
Vánoční dílny
30. 11. – 4. 12., 7. 12. – 11.12. Čertí rojení (vyrábíme
postavičky čerta, Mikuláše a anděla, vyrábíme vánoční řetězy)
14. 12. – 18. 12., 21. 12. – 22. 12. Světýlka na vánoční stůl a
pečeme cukroví, drobné dárečky pod stromeček, pečeme a zdobíme
perníčky,
*celodružinová akce - Předvánoční setkání s přáteli (vánoční soutěže a
zpěv, rozdávání dárečků)
23. 12. 2015 – 3. 1. 2016 VÁNOČNÍ PRÁZDNINY.
Leden2016
MĚSÍC LEDOVÉ KRÁLOVNY
(úkol:
vločky Ledové královny)
4. 1. – 8. 1., 11. 1.
– 15. 1. Vysvoboďte ledovou královnu (pohádkové náhrdelníky,
šperky a šaty, příprava dárečků pro budoucí prvňáčky
18. 1. – 22. 1., 25.
1. – 29. 1. Zimní kouzlení ledové královny – mrazivé
vločky zdobí chodby školy, výtvarné a pracovní činnosti, zimní výzdoba
*celodružinová akce:
Družina má talent – zábavné hudební a taneční odpoledne.
29. 1. POLOLETNÍ
PRÁZDNINY (nabídka pobytu pro žáky ve ŠD).
Únor 2016
A JE TU MASOPUST
(úkol:
přinést nebo vyrobit masku)
1. 2. - 5. 2., 8. 2.
– 12. 2. Pohádkový karneval (vyrábíme masky, karnevalová
výzdoba družiny
15. 2. – 19. 2., 22.
2. - 26. 2. Hradní strašidla - Bílá paní, Bezhlavý rytíř - hrady a
zámky, (tvořivé činnosti v odděleních, ekoateliér, čtenářská
gramotnost)
*„Černokněžníkův rej“
– celodružinový karneval s pohádkovými postavičkami
9. 2. – 6. 3. - JARNÍ
PRÁZDNINY (nabídka pobytu pro žáky ve ŠD).
Březen 2016
VELIKONOČNÍ SKŘÍTEK
(úkol:
velikonoční kraslice)
7. 3. – 11. 3., 14. 3 – 18. 3. Pohádkové velikonoční dílny (využití
různých technik, práce s různorodými materiály, nové inspirace,
velikonoční zvyky)
21. 3. – 25. 3, 28. 3. – 1. 4. VELIKONOČNÍ PRÁZDNINY
24. 3. a 25. 3. 2016
VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ 28. 3. 2016
*celodružinová akce: kino (výběr filmu dle aktuální nabídky).
Duben 2016
ČAROVNÝ MĚSÍC (úkol: velká skupinová čarodějnice)
4. 4. – 8. 4., 11. 4.
– 15. 4. Pohádková leporela - všechno se probouzí, nový začátek
(výtvarné a pracovní činnosti, ekoateliér)
*celoškolní
projekt Den Země – pečujeme o skleník, vycházky do
okolí školy
18. 4 – 22. 4., 25.
4. – 29. 4. Čarodějův učeň aneb pohádky bydlí v knížkách
(návštěva knihovny, beseda – půjčování, křížovky, rébusy, jazykolamy a
komunikativní hry v odděleních)
*celodružinová akce –
„Slet čarodějů a čarodějnic“
Květen 2016
MĚSÍC KVĚTINOVÉ VÍLY (úkol:
závoj pro Květinovou vílu)
2. 5. – 6. 5., 9. 5.
- 13. 5. Voňavý závoj – ekoateliér (zpracování odpadového
materiálu, PET víček – mozaiky, mandaly, příprava školní akademii
k výročí školy)
16. 5. – 20. 5., 23.
5. – 27. 5. Květinový chodník, skleník (malování na chodník, výstavka
výrobků ve skleníku, příprava rekvizit na školní akademii).
Červen 2016
MĚSÍC POHÁDKOVÝCH VÝLETŮA SLUNCE (úkol: malovaný
kamínek dárek pro Černokněžníka)
30. 5. – 3. 6., 6. 6.
– 10. 6 Čas výletů – jedeme, jdeme na výlet (výtvarné činnosti,
hry na školním dvoře či v okolí školy, vycházky)
13. 6. – 17. 6., 20.
6 – 24. 6. Černokněžníkův kotlík - pohádkový jarmark soutěží,
ukončení celoroční družinové hry, zábavné úkoly a pěkné odměny
30. 6. (ČT) To
je konec pohádky - hurá na prázdniny, zakončení škol. roku 2015/2016.
Zpracovala: Simona Alinčová,
vedoucí vychovatelka školní družiny …………………….
Louny, srpen 2015
|