Tematický roční plán školní družiny na školní rok 2015/2016

 

 

 Tematický roční plán školní družiny

ve školním roce 2015 – 2016

s názvem

 „POHÁDKOVÉ BYTOSTI MAJÍ SPOUSTU STAROSTÍ - ČERNOKNEŽNÍK DO SETMĚNÍ, CHYSTÁ RŮZNÁ PŘEKVAPENÍ.“

Motto:Tajemství úspěchu v životě není dělat, co se nám líbí, ale nalézt zalíbení v tom, co děláme “

 

Roční plán na rok 2015/2016 obsahuje témata pro činnosti všech oddělení a výpis celodružinových akcí. Konkrétní činnosti jednotlivých oddělení budou voleny vychovatelkami dle věku a schopností dětí a zapsány v třídních knihách jednotlivých oddělení. Hlavním námětem pro tento školní rok je celodružinová hra s pohádkovými a kouzelnými bytostmi a plnění černokněžníkovo úkolů.

 

                   Simona Alinčová                                                                                                                                            Mgr. Věra Benešová

vedoucí vychovatelka                                                                                                                                          ředitelka školy

 

Školní družina je místo s volnější strukturou pro žáky a navazuje na RVP školy. Tvoří mezistupeň mezi školou a rodinou. Realizuje výchovnou, vzdělávací a zájmovou činnost formou: 

A) pravidelné  činnosti - je dána týdenní skladbou zaměstnání, zahrnuje odpočinkové, zájmové a rekreační činnosti. Umožňuje žákům:

- přípravu na vyučování formou didaktických her a možnost práce s počítačem, časopisy a encyklopediemi

- odpočinkové činnosti - mají odstranit únavu, klid na lehátku, klidové hry na koberci a klidné zájmové činnosti, poslech hudby

- rekreační činnosti - slouží k regeneraci sil, aktivní odpočinek, hry a spontánní činnosti rušnější, pohybové hry, soutěže

- zájmové činnosti - poskytují žákům dostatek námětů pro naplňování volného času, aktivní, organizované nebo spontánní činnosti žáků, práce ve skupinách nebo individuální činnost řízená vychovatelkou, práce v zájmových kroužcích

B) příležitostných činností pořádání celodružinových akcí a setkání pořádaných se školním klubem, vánoční besídky, oslava haloweena a vycházky mimo školu, návštěvy knihovny, účast na mimoškolních soutěžích, výlet žáci samostatně řeší problémy, vytvářejí si svůj postoj

C) spontánních činností – spontánní aktivity zařazené do denního režimu, individuální hry dětí při pobytu v ranní či koncové družině a hry venku

Školní družina je pro děti místem:      pro odpočinek

pro zájmové vyžití

pro rozvoj dovedností, vědomostí a pohybových aktivit

pro rozvoj jejich osobnosti.

Plán obsahuje kromě konkrétních činností cíle výchovného působení na žáky a kompetence, které budeme svými činnostmi u žáků rozvíjet:

- čtenářská  gramotnost - vysvětlovat neznámé, či nepochopené pojmy, vést ke komunikaci, podněcovat žáky ke vzdělávání pouze na základě zájmu, zábavnou formou

-oslovování a zdravení, žádost o pomoc, pomoc mladším, nevyvolávat konflikty

-samostatné řešení problému, vytvoření postoje k problému

-rozvíjet kamarádství, rozpoznání lidí ve třídě, skupině, družině

- vést žáky k účinné a otevřené komunikaci

-podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování

-rozpoznání špatného člověka, prevence před vlastním ohrožením, prevence šikany

-naučit žáka správnému chování k pedagogům a ostatním dospělým

-rozvíjet schopnost spolupracovat, respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých

-vytvářet potřebu projevu pozitivních citů, rozvíjet vnímavost, kladné vztahy k lidem, prostředí a přírodě

-učit žáky aktivně chránit zdraví a být za ně zodpovědný

-využívat vycházek a výletů do okolí k monitorování prostředí, pro živočichy a rostliny

-podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování

*Skladbou a výběrem činností vytváříme dětem prostor pro realizaci získaných životních zkušeností, klíčových kompetencí:

 

1.                  Kompetence k učení-  žák se učí spontánně i vědomě získávat informace, vybírá si efektivní způsoby, započatou práci dokončí i zhodnotí, získané poznatky uplatňuje v praktických situacích

2.                  Kompetence komunikativní -  žák ovládá řeč i myšlenky, umí správně formulovat věty, vyjádřit vlastní názor, vyjádřit své pocity vůči okolí, nezapomíná naslouchat druhým.

3.                  Kompetence k řešení problémů-žák si všímá problémů, snaží se je pochopit,najít řešení,rozlišuje správné chybné řešení,snaží se přizpůsobit změnám,učí se nést zodpovědnost za své rozhodnutí.

4.                  Kompetence sociální -žák se učí plánovat, organizovat, řídit a hodnotit, dokáže se prosadit i podřídit, ovládá své jednání.

5.                  Kompetence občanské-žák umí účelně trávit volný čas, rozvíjí své zájmy v organizovaných i individuálních činnostech.

6.                  Kompetence k trávení volného času – žák rozvíjí schopnost aktivního trávení volného času jako kompenzaci stresových situací

Pohádkové bytosti mají spoustu starostí. Černokněžník do setmění, chystá různá překvapení        - tematický ročník plán je součástí školního vzdělávacího plánu školní družiny a plněním společných projektů navazuje na školní vzdělávací program.

Tématem v tomto školním roce je celoroční družinová hra s pohádkovými a kouzelnými bytostmi a plnění černokněžníkových úkolů. Za splněné úkoly nasbíráme hvězdy na černokněžníkův klobouk. Zaplněný klobouk vyměníme na konci školního roku za odměny na družinovém jarmarku.

            Cílem ročního družinového plánu je rozvíjet kladný vztah ke kulturním tradicím, rozvoj čtenářské gramotnosti, komunikativních dovedností a tvořivosti, posilování smyslového vnímání, upevňování vzájemných vztahů mezi spolužáky, udržování přátelské atmosféry v družině, posilování pohybové dovednosti žáků

Konkrétní činnosti s ohledem na věk a strukturu žáků v odděleních jsou zpracovány vychovatelkami pro konkrétní oddělení. Součástí plánů oddělení je hodnocení činností.

 

Září 2015

ČERNOKNÉŽNÍKŮV KLOBOUK (úkol:výtvarné zpracování klobouku)

 

1. 9. - 4. 9.      Seznamujeme se se školou, vítáme kamarády

8. 9. – 12. 9     Vzpomínáme na prázdniny, seznamujeme s celoroční hrou, vymýšlíme jméno pro černokněžníka v odděleních

15. 9. - 19. 9 – 22. 9. – 26. 9. Vytváříme černokněžníkův klobouk (výtvarné a pracovní činnosti, hry v odděleních a na školním dvoře, zahradě, hřišti

29. 9. – 2. 10.                         Podzim v knížkách a časopisech – pohádky, básničky, říkanky a ilustrace, *celodružinová vycházka do přírody, pohybové hry.

 

Říjen 2015

MÉSÍC BAREVNÉHO LISTÍA STRAŠIDEL (úkol:slušné chování na čarodějné stezce)

 

5. 10 –9. 10., 12. 10. – 16. 10                       Lesu vládne houbový král (vyrábíme skřítka Podzimníčka práce s přírodninami, papírem a odpadovým materiálem)

19. 10. – 23. 10., 26. 10. – 30.10.      Vycházka s vílou Barvínkou - barevný podzim, výtvarné a pracovní činnosti v odděleních

*Celodružinová akce - Cesta do pohádky aneb strašidel se nebojíme (večerní strašidelná stezka školou).

 

28. 10. STÁTNÍ SVÁTEK

29. a 30. 10.2015 - PODZIMNÍ PRÁZDNINY (nabídka pobytu pro žáky ve ŠD)

 

Listopad 2015

MĚSÍC DRAKŮ (úkol: vytvořit draka)

*celoškolní projekt: Pexeso slaví 50 let

2. 11. – 6. 11., 9. 11. – 13.11.            Čas Pána větrů (změny v přírodě, vyrábíme draky, zpracování, barevného různé výtvarné techniky)

16. 11. – 20. 11., 23. 11. – 27. 11.     Návštěva u večerníčků (pohádková pexesa a hry, *celoškolní projekt, adventní výzdoba ve školní družině.

 

17. 11. STÁTNÍ SVÁTEK

 

Prosinec 2015

MĚSÍC ČERTŮ, SPLNĚNÝCH PŘÁNÍ A POHÁDKOVÉ NOCI (úkol: čertovské řetězy)

*celoškolní projekt: Vánoční dílny

30. 11. – 4. 12., 7. 12. – 11.12.          Čertí rojení (vyrábíme postavičky čerta, Mikuláše a anděla, vyrábíme vánoční řetězy)

14. 12. – 18. 12., 21. 12. – 22. 12.     Světýlka na vánoční stůl a pečeme cukroví, drobné dárečky pod stromeček, pečeme a zdobíme perníčky,

*celodružinová akce - Předvánoční setkání s přáteli (vánoční soutěže a zpěv, rozdávání dárečků)

23. 12. 2015 – 3. 1. 2016        VÁNOČNÍ PRÁZDNINY.

 

Leden2016

MĚSÍC LEDOVÉ KRÁLOVNY (úkol: vločky Ledové královny)

4. 1. – 8. 1., 11. 1. – 15. 1.     Vysvoboďte ledovou královnu (pohádkové náhrdelníky, šperky a šaty, příprava dárečků pro budoucí prvňáčky

18. 1. – 22. 1., 25. 1. – 29. 1.             Zimní kouzlení ledové královny – mrazivé vločky zdobí chodby školy, výtvarné a pracovní činnosti, zimní výzdoba

*celodružinová akce:             Družina má talent – zábavné hudební a taneční odpoledne.

 

29. 1. POLOLETNÍ PRÁZDNINY (nabídka pobytu pro žáky ve ŠD).

 

Únor 2016

A JE TU MASOPUST (úkol: přinést nebo vyrobit masku)

1. 2. - 5. 2., 8. 2. – 12. 2.        Pohádkový karneval (vyrábíme masky, karnevalová výzdoba družiny

15. 2. – 19. 2., 22. 2. - 26. 2.  Hradní strašidla - Bílá paní, Bezhlavý rytíř - hrady a zámky, (tvořivé činnosti v odděleních, ekoateliér, čtenářská gramotnost)

*„Černokněžníkův rej“ – celodružinový karneval s pohádkovými postavičkami

9. 2. – 6. 3. - JARNÍ PRÁZDNINY (nabídka pobytu pro žáky ve ŠD).

 

Březen 2016

VELIKONOČNÍ SKŘÍTEK (úkol: velikonoční kraslice)

7. 3. – 11. 3., 14. 3 – 18. 3.    Pohádkové velikonoční dílny (využití různých technik, práce s různorodými materiály, nové inspirace, velikonoční zvyky)

21. 3. – 25. 3, 28. 3. – 1. 4.                VELIKONOČNÍ PRÁZDNINY 24. 3. a 25. 3. 2016

VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ 28. 3. 2016

*celodružinová akce: kino (výběr filmu dle aktuální nabídky).

 

Duben 2016

ČAROVNÝ MĚSÍC (úkol: velká skupinová čarodějnice)

4. 4. – 8. 4., 11. 4. – 15. 4.     Pohádková leporela - všechno se probouzí, nový začátek (výtvarné a pracovní činnosti, ekoateliér)

*celoškolní projekt                Den Země – pečujeme o skleník, vycházky do okolí školy

18. 4 – 22. 4., 25. 4. – 29. 4.             Čarodějův učeň aneb pohádky bydlí v knížkách (návštěva knihovny, beseda – půjčování, křížovky, rébusy, jazykolamy a komunikativní hry v odděleních)

*celodružinová akce – „Slet čarodějů a čarodějnic“

 

Květen 2016

MĚSÍC KVĚTINOVÉ VÍLY (úkol: závoj pro Květinovou vílu)

2. 5. – 6. 5., 9. 5. - 13. 5.        Voňavý závoj – ekoateliér (zpracování odpadového materiálu, PET víček – mozaiky, mandaly, příprava školní akademii k výročí školy)

16. 5. – 20. 5., 23. 5. – 27. 5. Květinový chodník, skleník (malování na chodník, výstavka výrobků ve skleníku, příprava rekvizit na školní akademii).

 

Červen 2016

MĚSÍC POHÁDKOVÝCH VÝLETŮA SLUNCE (úkol: malovaný kamínek dárek pro Černokněžníka)

30. 5. – 3. 6., 6. 6. – 10. 6      Čas výletů – jedeme, jdeme na výlet (výtvarné činnosti, hry na školním dvoře či v okolí školy, vycházky)

13. 6. – 17. 6., 20. 6 – 24. 6.  Černokněžníkův kotlík - pohádkový jarmark soutěží, ukončení celoroční družinové hry, zábavné úkoly a pěkné odměny

30. 6. (ČT)      To je konec pohádky - hurá na prázdniny, zakončení škol. roku 2015/2016.

 

Zpracovala: Simona Alinčová, vedoucí vychovatelka školní družiny          …………………….

Louny, srpen 2015

 

 

 

zpět na školní družina