Organizační řád školy
SMĚRNICE O POSTUPECH PŘI ŠETŘENÍ PODNĚTŮ A STÍŽNOSTÍ NA ÚROVNI ŠKOLY
Směrnice
o postupech při šetření podnětů a stížností na úrovni školy
Úvod
Ředitel Základní školy Louny, Školní 2426, příspěvková organizace vydává
tuto směrnici k nastavení funkčních interních pravidel při řešení
stížností a k posílení funkční komunikaci v rámci školy i k posílení
funkční komunikace se zákonnými zástupci nezletilých žáků školy.
Ředitel školy
·
Ředitel školy rozhoduje ve všech záležitostech týkajících
se vzdělávání.
·
Plně odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň vzdělávání
a školských služeb, tedy i za působení pedagogických pracovníků a
ostatních pracovníků, nad nimiž v rozsahu zákoníku práce rozhoduje výlučně
a zcela samostatně.
·
Stížnostmi se musí ředitel školy zabývat a snažit se je
objektivně vyřešit a vyřídit.
1.
Co je stížnost
Za
stížnost jsou považována podání, kterými se stěžovatel domáhá ochrany
svých subjektivních práv a požaduje nápravu ve vlastním zájmu (respektive
v zájmu svého dítěte). Stížnost obsahuje skutečná nebo domnělá pochybení,
jejichž důvodnost nebo nedůvodnost je třeba ověřit právě důkladným a
objektivním šetřením.
2.
Kdo může podat stížnost
Stížnost může podat každá osoba (i nezletilá). Specifickou skupinu
stěžovatelů tvoří anonymní stěžovatelé. Na jedné straně lze na věc
nahlížet tak, že každý by měl snášet důsledky svého jednání (a měl by se
tudíž podepsat). Na druhé straně je třeba brát v úvahu i skutečnost, že
anonymní stěžovatel může být v tíživé situaci a nemá odvahu, důvěru ani
jistotu, že podání stížnosti se neobrátí proti němu nebo jeho dítěti
(žákovi školy, účastníkovi ve školní družině, strávníkovi ve školní
jídelně).
V zájmu objektivity šetření a eliminace negativních dopadů na dítě, žáka,
účastníka, strávníka je žádoucí zachovat anonymitu stěžovatele. Pokud to
ale charakter stížnosti neumožňuje (obsah stížnosti je natolik specifický
či jedinečný, že i bez udání jména lze stěžovatele identifikovat), musí o
tom ředitel školy nebo jím pověřená osoba před zahájením šetření
informovat stěžovatele.
3.
Přijímání stížností
O
podání ústní stížnosti je účelné za účasti stěžovatele sepsat zápis.
Stížnosti se neposuzují podle názvu nebo označení, ale výhradně podle
jejiho obsahu. Pokud nepůjde o podání anonymní, je možné stěžovatele
vyzvat, aby stížnost obsahově upřesnil a doplnil.
Zápis by měl obsahovat:
·
datum a místo podání,
·
jméno, příjmení a adresu stěžovatele,
·
označení osoby nebo subjektu, proti kterému stížnost
směřuje,
·
předmět stížnosti a všechny ostatní skutečnosti, které by
mohly mít význam při prošetřování stížnosti,
·
podpis zaměstnance, který zápis vyhotovil (ředitel školy
nebo jím pověřená osoba),
·
podpis stěžovatele (pokud je to možné).
Po
obdržení stížnosti ředitel
a)
bezodkladně stěžovateli přijetí stížnosti potvrdí
b)
informuje stěžovatele o postupu
c)
stížnost důsledně řeší.
4.
Šetření stížnosti
Je
potřeba vždy prošetřit všechna tvrzení uváděná ve stížnosti. Všechny
zjištění učiněná v průběhu šetření stížnosti je účelné mít řádně doložena
příslušnou dokumentaci (všechny zápisy z jednání v písemné podobě,
hospitační zápisy, dotazníky, výpovědi svědků a další).
Je
nutné neodkladně seznámit toho, proti komu stížnost směřuje, s jejím
obsahem. Současně je třeba osobě, proti níž stížnost směřuje, umožnit
vyjádřit se ke stížnosti, předložit doklady, jiné písemnosti, informace a
údaje nezbytné pro šetření stížnosti, tak, aby bylo postupováno ve snaze
zajistit objektivní výsledek a důsledně posoudit všechna stanoviska všech
dotčených stran.
S ohledem na okolnosti může být v průběhu prošetření jednáno také přímo se
stěžovatelem. Vždy z každého jednání musí být vyhotoven zápis
(zapisovatele určuje ředitel školy), s jednoznačnými závěry (pokud to
situace dovoluje).
Při
jednání je nutné se vyvarovat emotivně zabarveným vyjádřením, odkazům na
nepodložené důkazy či nedůvěryhodné zdroje nebo pomluvy.
5.
Vyrozumění o výsledku šetření stížnosti
Každý stěžovatel má právo být informován o tom, jak byla jeho stížnost
prošetřena a vyřízena. Ředitel školy tedy musí stěžovatele o výsledku
šetření stížnosti prokazatelně informovat.
6.
Přijetí opatření k odstranění zjištěných nedostatků
V případě, že stížnost nebo její část byla shledána důvodnou, je nezbytné,
aby ředitel školy zajistil odstranění zjištěných nedostatků. Informace o
opatřeních přijatých k nápravě je vhodné uvést do zprávy o výsledku
šetření stížnosti, kterou stěžovatel obdrží.
Povinností ředitele školy je, aby následnou kontrolou
ověřil opatření, která byla uložená k nápravě v rámci výsledku šetření
přijaté stížnosti. Toto opatření podle povahy, jeho účinnosti a časové
nároční, je nutné ověřovat opakovaně, tak aby nedocházelo k opakování
stížnosti. Navrhovaná opatření by měla být efektivní a účinná.
Závěrečná ustanovení
Kontrolou provádění ustanovení této směrnice je statutárním orgánem školy
pověřena zástupkyně ředitele školy.
Podněty a stížnosti a spisový materiál týkající se jejich vyřízení se
ukládají v dokumentaci a archivu školy – skartační znak V 10.
Směrnice nabývá účinnosti dnem 5. 1. 2018. Směrnice pod názvem Vyřizování
stížností – vnitřní směrnice ze dne 1. 9. 2012 se ruší.
Přílohy:
Tiskopis pro Evidenci došlých nebo ústně podaných stížností.
Tiskopis Jmenování komise pro vyřizování stížností.
V Lounech, dne 2. 1.
2018 Mgr.
Věra Benešová
ředitelka školy
|