Exkurze do
Auto Škoda Mladá Boleslav
V rámci
celoročního projektu „Profese“ jsme se tentokrát vydali s žáky druhého
stupně naší školy do Mladé Boleslavi. Města, kde má sídlo náš
nejvýznamnější výrobce domácích automobilů značky Škoda s mnohaletou
tradicí. Exkurze měla dvě části – prohlídku muzea a návštěvu vlastního
výrobního závodu.
Nejprve jsme
zavítali do muzea, kde nás čekalo nepřeberné množství nádherných, nejen
automobilových kousků. Ale všechno popořádku. Prohlídka začala představením
expozice výtvarníka Davida Černého, který zde vystavuje svůj bronzový betlém
s výjevy z českých dějin. Vytvořil ho pro Autostadt (Wolfsburg, SRN) při
příležitosti výstavy EXPO 2000. Skládá se ze samostatných bronzových ostrovů
zobrazujících významná období českých dějin, období rozkvětu, úpadku – české
země za Karla IV, za husitských válek, krásným momentem je představení
premiéry Mozartovy opery Don Giovanni ve Stavovském divadle v roce 1787 a na
stejném ostrově natáčení Formanova filmu „Amadeus“.
Pak jsme se
už všichni těšili na vystavované modely a jejich historii, kterou nám velmi
zajímavě komentovala naše paní průvodkyně. Pro mnohé bylo novinkou to, že se
v továrně vyráběla i cyklistická kola, protože jeden z majitelů byl náruživý
sportovec a cyklista. Pak už naše kroky vedly do restaurátorské dílny, k
motorkám a přenádherným historickým modelům aut až k automobilové fantazii
studii Vissions, která se sice vyrábět nebude, ale jejíž prvky nese jak nová
řada automobilů značky Octavia, tak řada automobilů Rapid. Fotoaparáty
blýskaly naplno, hlava sotva pobírala tu spoustu zajímavých informací.
Fotografie si ostatně můžete prohlédnout spolu s námi. Jen jsme byli trošku
zklamaní tím, že jsme v muzeu neviděli současnost a současné krásné modely
škodovek.
Po hodině a
půl se k nám přidal nový průvodce, nastoupili jsme do autobusu a směřovali
bránou č. 8 do výrobního závodu. Jako první jsme natrefili na polygon, kde
se jízdami na různých površích testovaly vozy právě sjeté z výrobní linky.
Škoda, že jsme nemohli zhlédnout onu závěrečnou a určitě nejatraktivnější
část výroby škodovek. Ale sledovat, jak vznikají převodovky, také nebylo
k zahození. A co teprve lisovna – na začátku stojí „rolička“ plechu a na
konci vypadávají tu dveře, tu cosi jako nárazník či střecha automobilu. A
ten čistý provoz musel zaujmout každého, zrovna tak jako robot, který zcela
sám něco „montoval“.
Myslím, že to
byl velmi povedený den. Navíc jsme se mohli podívat i za našimi spolužáky a
kolegy na Pažit, pobavit se, zasmát se, nakonec se rozloučit a pokračovat
v cestě do Loun, kde náš den začal a také skončil.
Fotogalerie:
Zapsala: Mgr.
Lenka Cvešprová - vedoucí exkurze
|