Program proti šikanování

 

 

Program proti šikanování

 

„Životem bez úhony“

 

 

            Obecná ustanovení

 

Program je zpracován v souladu s metodickým pokynem MŠMT č.j. 24 246/2008-6 „Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení“.

Šikana je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat žáka, případně skupinu žáků. Je to cílené, obvykle opakované užité násilí vůči jedinci nebo skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit.

Naším cílem je tedy vytvořit takové školní prostředí, ve kterém se šikaně nedaří, snažit se zvládnout takové metody, techniky a přístupy, aby se dařilo šikaně předejít, včas ji rozpoznat a umět řešit a nakonec minimalizovat její výskyt.

 

 

 

            Cíle programu proti šikanování

 

  1. Krátkodobé cíle

 

·         Poskytovat žákům s ohledem na jejich věk a sociální vyspělost dostatečné množství informací týkající se šikany – projevy šikany, obrana proti šikaně atd.

·         Diagnostika výskytu šikany na škole formou dotazníkového šetření

·         Zmapování úrovně vědomostí o šikaně mezi žáky i učiteli

·         Hovořit o rozdílu mezi škádlením a šikanováním

·         Definovat šikanu a její definici začlenit  do školního řádu

·         Složení užšího realizačního týmu – třídní učitel, preventista, výchovný poradce, vedení školy, případně vychovatelka

·         Vytipování rizikových míst a jejich sledování – šatny, WC, chodby, školní třídy během přestávky, chodba u automatu na svačiny

·          

  1. Dlouhodobé cíle

 

  • Vytváření pozitivní atmosféry ve škole – nastartování procesů tvorby bezpečného prostředí ve škole – vzájemná komunikace a informovanost mezi pedagogy – při pravidelných poradách se informovat o tom, čeho si kdo všiml, na koho je třeba dávat pozor atd.
  • Průběžně – jakmile si někdo z pedagogů všimne nezdravého chování, příznaků nezdravých vztahů a nevhodného chování vůči  některému z žáků, neprodleně to nahlásí třídnímu učiteli a vedení školy. Následuje sledování vytipovaných žáků a komunikace o jejich projevech
  • Po vyřešení případu shrnout postupy a výsledek řešení
  • Nastavení vstřícných vztahů mezi žáky a učiteli, žáky navzájem a i mezi učiteli navzájem
  • Dlouhodobé vzdělávání celého učitelského sboru
  • Zvýšení vnímavosti vůči změnám v žákovských kolektivech
  • V souvislosti se zaváděním ŠVP zahrnovat témata šikany do výuky jednotlivých předmětů viz. vlastní ŠVP „Škola 21. století – tradičně i nově“, posílení osobnostní a sociální výchovy do výuky
  • Práce s třídními kolektivy – plně v kompetenci třídních učitelů, kteří si zvolí vhodné a odpovídající organizační formy

 

 

 

Preventivně výchovná činnost učitelů

 

  • Pracovníci školy znají důležitost prevence ( vytváření zdravého a bezpečného prostředí ).
  • Uplatňují zvolené postupy a metody při zjištění a řešení problému.
  • Pracovníci školy vědí, jak vypadají příznaky nezdravých vztahů, vhodně na ně reagují.
  • Vědí, jaké prostředky jsou při řešení problému efektivní a neefektivní.
  • Znají 5 fází průběhu šikany, uvědomují si důležitost vzájemné komunikace, pracují s pravidly.

 

Preventivně výchovná činnost žáků

 

  • S třídními kolektivy se pracuje na vybudování pozitivních vzájemných vztahů
  • Nástrojem a místem uskutečňování jsou především třídnické hodiny, ale i společné pobyty žáků na lyžařských kurzech nebo ozdravných pobytech a pobyty ve školách v přírodě.
  • Žáci vědí, co je a co není šikana, jak se zachovat, když jsou svědkem nějaké události

 

Spolupráce se zákonnými zástupci

 

Škola se snaží o vybudování partnerských vztahů se zákonnými zástupci zejména těmito prostředky:

  • Třídní schůzky
  • Zavedení konzultačních hodin pro zákonné zástupce  v odpoledních hodinách
  • Vzájemné informování

 - ze strany školy, když se šikana objeví

 - ze strany rodičů (zákonných zástupců) v případě, že zpozorují nějaký problém

  • Dny otevřených dveří
  • Klub rodičů a přátel školy, školská rada
  • Školní klub
  • Přípravná třída pro předškoláky

 

Pokud zákonní zástupci informují školu o podezření na šikanování, je za odborné vyšetření záležitosti zodpovědný ředitel školy. Při nápravě šikanování je potřebná spolupráce vedení školy, školního metodika prevence, výchovného poradce a dalších pedagogických pracovníků, jak s rodinou oběti, tak i s rodinou agresora. Při jednání s rodiči je třeba dbát na taktní přístup a zachování důvěrnosti informací. Je nutné předem informovat rodiče o tom, co dělat v případě, když se dozvědí o šikanování.

 

 

Školní poradenské služby

 

Poradenskou službu ve škole poskytují:

  • Výchovný poradce
  • Preventista sociálně patologických jevů

 

Spolupráce školy  se specializovanými institucemi

 

  • Pedagogicko-psychologická poradna
  • Dětská léčebna – dětský psychiatr
  • Odbor péče o dítě
  • Sociální odbor
  • Oddělení prevence kriminality Policie ČR
  • apod.

 

Dojde-li k závažnějšímu případu šikanování (fáze 4.-5.) nebo při podezření, že šikanování naplnilo skutkovou podstatu trestného činu (provinění), ředitel školy oznámí tuto skutečnost Policii ČR.

 

Ředitel školy oznámí orgánu sociálně právní ochrany dítěte skutečnosti, které ohrožují bezpečí a zdraví žáka. Pokud žák spáchá trestný čin (provinění), popř. opakovaně páchá přestupky, ředitel školy zahájí spolupráci s OSPOD bez zbytečného odkladu.

 

Prevence ve třídnických hodinách

 

Třídní učitelé se zaměřují na činnosti posilující budování pozitivních vztahů mezi žáky navzájem a mezi učiteli a žáky. Provádějí různé diagnostické metody formou dotazníků a vyhodnocují je.

Žáci jsou seznamováni s následujícími tématy a jsou u nich budovány a rozvíjeny tyto sociální dovednosti:

  • Co je a co není šikana
  • Co je a co není žalování
  • Jakým vhodným způsobem se zastat oběti a vyhledat pomoc
  • Znají svého preventistu a výchovného poradce, vědí, kde ho mohou vyhledat
  • Vědí, že neohlášení nevhodného chování nějakého jedince vůči oběti je porušení pravidel

 

Prevence ve výuce

 

  • Všichni učitelé vnímají nutnost vytvoření bezpečného prostředí. Podle možnosti svého předmětu zařazují prvky o bezpečném chování, rozvoj pozitivních vztahů do svých předmětů.
  • Umožňují rozvoj vzájemné spolupráce.
  • Umožňují práci žáků ve skupinách, v komunikujícím kruhu.
  • Vytvářejí spolu se žáky pravidla chování ve třídním kolektivu.
  • Snaží se vyhýbat technikám a metodám, které vytvářejí napětí mezi žáky – např. ironizování, zesměšňování, nenaplněné hrozby (když nepřestaneš vyrušovat, dám ti poznámku apod.), vytváření stresového prostředí, nehlášené písemné práce apod.
  • Pilířem prevence jsou především výchova ke zdraví, výchova k občanství, rodinná výchova, občanská výchova, tělesná výchova, výtvarná výchova, český jazyk, dějepis atd.

 

Prevence ve školním životě mimo vyučování

 

Jedná se o prevenci během přestávek:

  • Zvýšené a důsledné dozory na rizikových místech
  • Posílené dozory na mimoškolních akcích
  • V případě velkého rizika spolupracovat s městskou policií

 

 

Krizové plány

 

 

 

                  I.    Základní postup ze skupiny scénářů první pomoci u počátečních stádií šikany podle Dr. M. Koláře:

 

  1. Odhad závažnosti (1. – 3. stádium)

Rozpoznání, zda nejde o neobvyklou formu šikanování

  1. Rozhovor s informátory a oběťmi
  2. Nalezení vhodných svědků
  3. Individuální rozhovory se svědky, případně konfrontační rozhovor se svědky
  4. Ochrana oběti
  5. Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi agresory
  6. Výchovná komise
  7. Rozhovor s rodiči oběti
  8. Práce s celou třídou

 

Společný postup při odhalení této šikany na škole:

 

  1. Jakékoliv náznaky nevhodného chování bereme vážně.
  2. Vedeme diskrétní rozhovor s obětí ( kdokoli z pedagogů, který je takovémuto jednání přítomen ) či informátorem.
  3. Zajistíme bezpečnost oběti.
  4. Informujeme třídního učitele a kohokoli z užšího realizačního týmu (tzn. výchovného poradce, preventistu, vedení školy)
  5. Najdeme si vhodné svědky. Nikdy nevyšetřujeme veřejně. Informace získáváme diskrétně od seriózních svědků.
  6. Svoláme užší realizační tým.
  7. Provedeme rozhovor s agresory (zajistíme, aby se nemohli domluvit).
  8. Nedopustíme konfrontaci oběti s útočníky.
  9. Svoláme výchovnou komisi (poradu sboru).
  10. Informujeme rodiče.

Neumožníme konfrontaci rodičů oběti a útočníka.

  1. Pracujeme se třídou, kde k události došlo (třídní učitel, preventista, výchovný poradce, popřípadě externí odborník z SPC nebo PPP apod.).

 

 

                II.    Krizový plán pro případ, že škola potřebuje pomoc z venku

 

Sem patří řešení případů pokročilé a nestandardní šikany, např. výbuchu skupinového násilí vůči oběti. S tímto plánem jsou vždy na začátku školního roku prokazatelně seznámeni žáci (přiměřeně jejich věku – od 1. tříd počínaje) a jejich zákonní zástupci.

Na řešení pokročilé šikany musí spolupracovat více odborníků: třídní učitel, výchovný poradce, preventista, ředitel školy, specialista na problematiku šikanování ze servisního střediska – PPP, středisko výchovné péče, policista (nejlépe odborník zaměřený na problematiku kriminality mládeže), sociální kurátor.

 

  1. Překonání šoku pedagogického pracovníka a bezprostřední záchrana oběti. Nesmí nechat šikanovaného samotného  mezi šikanujícími žáky.
  2. Domluva pedagogických pracovníků na spolupráci a postupu vyšetřování.

(spolupráce s užším týmem – bezprostřední informování vedení školy a okamžité svolání týmu, případná intervence externích odborníků – sociální kurátor, odborník z řad PPP)

  1. Zabránění domluvě agresorů na křivé výpovědi.

(izolace agresorů a zabezpečení jejich dozoru)

  1. Pokračující pomoc a podpora oběti.

(zprostředkovat jí péči PPP, SVP, klinického psychologa, atp.)

  1. Nahlášení policii.
  2. Vlastní vyšetřování

 

 

 

Následná výchovná opatření

 

  1. Dále pracovat s agresorem
  • Jeho náhled na vlastní chování
  • Motivy jednání
  • Rodinné prostředí
  • V případě potřeby mu zprostředkovat péči pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče, klinických psychologů, psychoterapeutů nebo psychiatrů

 

 

 

  1. Potrestání agresorů:
  • Napomenutí a důtka třídního učitele, důtka ředitele školy (podle míry a závažnosti provinění) – stanoveno školním řádem
  • Snížení známky z chování – stanoveno školním řádem
  • Převedení do jiné třídy, popř. jiné školy

 

  1. Pro nápravu situace ve skupině je potřeba pracovat s celým třídním kolektivem. Je nezbytné vypořádat se i s těmi, kteří přihlíželi, ale nezasáhli.

 

  1. V mimořádných případech lze užít další opatření:
  • Ředitel školy doporučí rodičům dobrovolné umístění dítěte do pobytového oddělení SVP.
  • Ředitel školy doporučí realizovat dobrovolný diagnostický pobyt žáka v místně příslušném diagnostickém ústavu.
  • Ředitel školy podá návrh orgánu sociálně právní ochrany dítěte k zahájení práce s rodinou, případně k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém ústavu.

 

 

 

 

 

 

Mgr. Lenka Cvešprová                                                Mgr. Věra Benešová

                metodik prevence                                                                                ředitelka školy

 

 

 

 

 

 

zpět na obsah dokumenty