Program proti šikanování
„Životem bez úhony“
Obecná ustanovení
Program je zpracován v souladu s metodickým pokynem MŠMT č.j.
24 246/2008-6 „Metodický pokyn ministra školství, mládeže a
tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských
zařízení“.
Šikana je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit
nebo zastrašovat žáka, případně skupinu žáků. Je to cílené, obvykle
opakované užité násilí vůči jedinci nebo skupině žáků, kteří se neumí
nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit.
Naším cílem je tedy vytvořit takové školní prostředí, ve kterém se
šikaně nedaří, snažit se zvládnout takové metody, techniky a přístupy,
aby se dařilo šikaně předejít, včas ji rozpoznat a umět řešit a
nakonec minimalizovat její výskyt.
Cíle programu proti šikanování
-
Krátkodobé cíle
·
Poskytovat žákům s ohledem na jejich věk a sociální vyspělost
dostatečné množství informací týkající se šikany – projevy šikany,
obrana proti šikaně atd.
·
Diagnostika výskytu šikany na škole formou dotazníkového šetření
·
Zmapování úrovně vědomostí o šikaně mezi žáky i učiteli
·
Hovořit o rozdílu mezi škádlením a šikanováním
·
Definovat šikanu a její definici začlenit do školního řádu
·
Složení užšího realizačního týmu – třídní učitel, preventista,
výchovný poradce, vedení školy, případně vychovatelka
·
Vytipování rizikových míst a jejich sledování – šatny, WC, chodby,
školní třídy během přestávky, chodba u automatu na svačiny
·
-
Dlouhodobé cíle
-
Vytváření pozitivní atmosféry ve škole – nastartování procesů tvorby
bezpečného prostředí ve škole – vzájemná komunikace a informovanost
mezi pedagogy – při pravidelných poradách se informovat o tom, čeho
si kdo všiml, na koho je třeba dávat pozor atd.
-
Průběžně – jakmile si někdo z pedagogů všimne nezdravého chování,
příznaků nezdravých vztahů a nevhodného chování vůči některému
z žáků, neprodleně to nahlásí třídnímu učiteli a vedení školy.
Následuje sledování vytipovaných žáků a komunikace o jejich
projevech
-
Po vyřešení případu shrnout postupy a výsledek řešení
-
Nastavení vstřícných vztahů mezi žáky a učiteli, žáky navzájem a i
mezi učiteli navzájem
-
Dlouhodobé vzdělávání celého učitelského sboru
-
Zvýšení vnímavosti vůči změnám v žákovských kolektivech
-
V souvislosti se zaváděním ŠVP zahrnovat témata šikany do výuky
jednotlivých předmětů viz. vlastní ŠVP „Škola 21. století – tradičně
i nově“, posílení osobnostní a sociální výchovy do výuky
-
Práce s třídními kolektivy – plně v kompetenci třídních učitelů,
kteří si zvolí vhodné a odpovídající organizační formy
Preventivně výchovná činnost učitelů
-
Pracovníci školy znají důležitost prevence ( vytváření zdravého a
bezpečného prostředí ).
-
Uplatňují zvolené postupy a metody při zjištění a řešení problému.
-
Pracovníci školy vědí, jak vypadají příznaky nezdravých vztahů,
vhodně na ně reagují.
-
Vědí, jaké prostředky jsou při řešení problému efektivní a
neefektivní.
-
Znají 5 fází průběhu šikany, uvědomují si důležitost vzájemné
komunikace, pracují s pravidly.
Preventivně výchovná činnost žáků
-
S třídními kolektivy se pracuje na vybudování pozitivních vzájemných
vztahů
-
Nástrojem a místem uskutečňování jsou především třídnické hodiny,
ale i společné pobyty žáků na lyžařských kurzech nebo ozdravných
pobytech a pobyty ve školách v přírodě.
-
Žáci vědí, co je a co není šikana, jak se zachovat, když jsou
svědkem nějaké události
Spolupráce se zákonnými zástupci
Škola se snaží o vybudování partnerských vztahů se zákonnými zástupci
zejména těmito prostředky:
-
Třídní schůzky
-
Zavedení
konzultačních hodin pro zákonné zástupce v odpoledních hodinách
-
Vzájemné informování
- ze strany školy, když se
šikana objeví
- ze strany rodičů
(zákonných zástupců) v případě, že zpozorují nějaký problém
-
Dny otevřených dveří
-
Klub rodičů a přátel
školy, školská rada
-
Školní klub
-
Přípravná třída pro
předškoláky
Pokud zákonní zástupci informují školu o podezření na šikanování, je
za odborné vyšetření záležitosti zodpovědný ředitel školy. Při nápravě
šikanování je potřebná spolupráce vedení školy, školního metodika
prevence, výchovného poradce a dalších pedagogických pracovníků, jak
s rodinou oběti, tak i s rodinou agresora. Při jednání s rodiči je
třeba dbát na taktní přístup a zachování důvěrnosti informací. Je
nutné předem informovat rodiče o tom, co dělat v případě, když se
dozvědí o šikanování.
Školní poradenské služby
Poradenskou službu ve škole poskytují:
-
Výchovný poradce
-
Preventista sociálně
patologických jevů
Spolupráce školy se specializovanými institucemi
-
Pedagogicko-psychologická poradna
-
Dětská léčebna – dětský psychiatr
-
Odbor péče o dítě
-
Sociální odbor
-
Oddělení prevence kriminality Policie ČR
-
apod.
Dojde-li k závažnějšímu případu šikanování (fáze 4.-5.) nebo při
podezření, že šikanování naplnilo skutkovou podstatu trestného činu
(provinění), ředitel školy oznámí tuto skutečnost Policii ČR.
Ředitel školy oznámí orgánu sociálně právní ochrany dítěte
skutečnosti, které ohrožují bezpečí a zdraví žáka. Pokud žák spáchá
trestný čin (provinění), popř. opakovaně páchá přestupky, ředitel
školy zahájí spolupráci s OSPOD bez zbytečného odkladu.
Prevence ve třídnických hodinách
Třídní učitelé se zaměřují na činnosti posilující budování pozitivních
vztahů mezi žáky navzájem a mezi učiteli a žáky. Provádějí různé
diagnostické metody formou dotazníků a vyhodnocují je.
Žáci jsou seznamováni s následujícími tématy a jsou u nich budovány a
rozvíjeny tyto sociální dovednosti:
-
Co je a co není
šikana
-
Co je a co není
žalování
-
Jakým vhodným
způsobem se zastat oběti a vyhledat pomoc
-
Znají svého
preventistu a výchovného poradce, vědí, kde ho mohou vyhledat
-
Vědí, že neohlášení
nevhodného chování nějakého jedince vůči oběti je porušení pravidel
Prevence ve výuce
-
Všichni učitelé vnímají nutnost vytvoření bezpečného prostředí.
Podle možnosti svého předmětu zařazují prvky o bezpečném chování,
rozvoj pozitivních vztahů do svých předmětů.
-
Umožňují rozvoj vzájemné spolupráce.
-
Umožňují práci žáků ve skupinách, v komunikujícím kruhu.
-
Vytvářejí spolu se žáky pravidla chování ve třídním kolektivu.
-
Snaží se vyhýbat technikám a metodám, které vytvářejí napětí mezi
žáky – např. ironizování, zesměšňování, nenaplněné hrozby (když
nepřestaneš vyrušovat, dám ti poznámku apod.), vytváření stresového
prostředí, nehlášené písemné práce apod.
-
Pilířem prevence jsou především výchova ke zdraví, výchova
k občanství, rodinná výchova, občanská výchova, tělesná výchova,
výtvarná výchova, český jazyk, dějepis atd.
Prevence ve školním životě mimo vyučování
Jedná se o prevenci během přestávek:
-
Zvýšené a důsledné dozory na rizikových místech
-
Posílené dozory na mimoškolních akcích
-
V případě velkého rizika spolupracovat s městskou policií
Krizové plány
I.
Základní postup ze skupiny scénářů první pomoci u počátečních stádií
šikany podle Dr. M. Koláře:
-
Odhad závažnosti (1. – 3. stádium)
Rozpoznání, zda nejde o neobvyklou formu šikanování
-
Rozhovor s informátory a oběťmi
-
Nalezení vhodných svědků
-
Individuální rozhovory se svědky, případně konfrontační rozhovor se
svědky
-
Ochrana oběti
-
Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi agresory
-
Výchovná komise
-
Rozhovor s rodiči oběti
-
Práce s celou třídou
Společný postup při odhalení této šikany na škole:
-
Jakékoliv náznaky nevhodného chování bereme vážně.
-
Vedeme diskrétní rozhovor s obětí ( kdokoli z pedagogů, který je
takovémuto jednání přítomen ) či informátorem.
-
Zajistíme bezpečnost oběti.
-
Informujeme třídního učitele a kohokoli z užšího realizačního týmu
(tzn. výchovného poradce, preventistu, vedení školy)
-
Najdeme si vhodné svědky. Nikdy nevyšetřujeme veřejně. Informace
získáváme diskrétně od seriózních svědků.
-
Svoláme užší realizační tým.
-
Provedeme rozhovor s agresory (zajistíme, aby se nemohli domluvit).
-
Nedopustíme konfrontaci oběti s útočníky.
-
Svoláme výchovnou komisi (poradu sboru).
-
Informujeme rodiče.
Neumožníme konfrontaci rodičů oběti a útočníka.
-
Pracujeme se třídou, kde k události došlo (třídní učitel,
preventista, výchovný poradce, popřípadě externí odborník z SPC nebo
PPP apod.).
II.
Krizový plán pro případ, že škola potřebuje pomoc z venku
Sem
patří řešení případů pokročilé a nestandardní šikany, např. výbuchu
skupinového násilí vůči oběti. S tímto plánem jsou vždy na začátku
školního roku prokazatelně seznámeni žáci (přiměřeně jejich věku – od
1. tříd počínaje) a jejich zákonní zástupci.
Na
řešení pokročilé šikany musí spolupracovat více odborníků: třídní
učitel, výchovný poradce, preventista, ředitel školy, specialista na
problematiku šikanování ze servisního střediska – PPP, středisko
výchovné péče, policista (nejlépe odborník zaměřený na problematiku
kriminality mládeže), sociální kurátor.
-
Překonání šoku pedagogického pracovníka a bezprostřední záchrana
oběti. Nesmí nechat šikanovaného samotného mezi šikanujícími žáky.
-
Domluva pedagogických pracovníků na spolupráci a postupu
vyšetřování.
(spolupráce s užším týmem – bezprostřední informování vedení školy a
okamžité svolání týmu, případná intervence externích odborníků –
sociální kurátor, odborník z řad PPP)
-
Zabránění domluvě agresorů na křivé výpovědi.
(izolace agresorů a zabezpečení jejich dozoru)
-
Pokračující pomoc a podpora oběti.
(zprostředkovat jí péči PPP, SVP, klinického psychologa, atp.)
-
Nahlášení policii.
-
Vlastní vyšetřování
Následná výchovná opatření
-
Dále pracovat s agresorem
-
Jeho náhled na vlastní chování
-
Motivy jednání
-
Rodinné prostředí
-
V případě potřeby mu zprostředkovat péči pedagogicko-psychologické
poradny, střediska výchovné péče, klinických psychologů,
psychoterapeutů nebo psychiatrů
-
Potrestání agresorů:
-
Napomenutí a důtka třídního učitele, důtka ředitele školy (podle
míry a závažnosti provinění) – stanoveno školním řádem
-
Snížení známky z chování – stanoveno školním řádem
-
Převedení do jiné třídy, popř. jiné školy
-
Pro nápravu situace ve skupině je potřeba pracovat s celým třídním
kolektivem. Je nezbytné vypořádat se i s těmi, kteří
přihlíželi, ale nezasáhli.
-
V mimořádných případech lze užít další opatření:
-
Ředitel školy doporučí rodičům dobrovolné umístění dítěte do
pobytového oddělení SVP.
-
Ředitel školy doporučí realizovat dobrovolný diagnostický pobyt žáka
v místně příslušném diagnostickém ústavu.
-
Ředitel školy podá návrh orgánu sociálně právní ochrany dítěte
k zahájení práce s rodinou, případně k zahájení řízení o nařízení
předběžného opatření či ústavní výchovy s následným umístěním
v diagnostickém ústavu.
Mgr. Lenka Cvešprová
Mgr. Věra Benešová
metodik
prevence
ředitelka školy
|