Tematický roční plán školní družinyve školním roce 2012 – 2013

 

ZŠ Školní 2426, příspěvková organizace

 

Tematický roční plán školní družiny

ve šk. roce 2012 – 13

s názvem

           „SE SKŘÍTKEM BARVÍNKEM DUHOVÝM ŠKOLNÍM ROKEM“

  Tento plán je zpracován od září 2012 a obsahuje témata pro činnosti všech oddělení, výpis celodružinových akcí. Konkrétní činnosti jednotlivých oddělení budou voleny vychovatelkami dle věku a schopností dětí a zapsány v třídních knihách. Hlavním námětem pro tento šk. rok jsou barvy, které jsou součástí našeho života, přírody, vyjadřují a vyvolávají v nás pocity. Každý měsíc si pohrajeme se skřítkem Barvínkem a jeho paletou barev.

 Školní družina je místo místo s volnější strukturou pro žáky a navazuje na RVP školy. Tvoří mezistupeň mezi školou a rodinou. Realizuje výchovnou,vzdělávací a zájmovou činnost  formou:   pravidelné  činnosti,  je dána týdenní skladbou zaměstnání , zahrnuje odpočinkové, zájmové a rekreační činnosti, umožňuje žákům přípravu na vyučování  formou didaktických her a možnost práce s počítačem, časopisy a encyklopediemi. Odpočinkové činnosti: mají odstranit únavu, klid na lehátku, klidové hry na koberci a klidné zájmové činnosti, poslech hudby…

Rekreační činnosti: slouží k regeneraci sil, aktivní odpočinek, hry a spontánní činnosti rušnější, pohybové hry, soutěže

Zájmové činnosti: aktivní, organizované nebo spontánní činnosti žáků, práce ve skupinách nebo individuální činnost řízená vychovatelkou, práce v zájmových kroužcích

příležitostných činností – pořádání celodružinových akcí a setkání pořádaných se školním klubem, vánoční besídky, oslava haloweena,   a  vycházky mimo školu, návštěvy knihovny, účast na mimoškolních soutěžích, výlet

spontánních činností – spontánní aktivity  zařazené do denního režimu, individuální hry dětí při pobytu v ranní či koncové družině a hry venku.

 Školní družina je pro děti místem: . pro odpočinek

                                                             . pro zájmové vyžití

                                                              .pro rozvoj dovedností,                                                     

                                                                vědomostí a pohyb.aktivit

                                                              .pro rozvoj jejich osobnosti

Plán obsahuje kromě konkrétních činností cíle výchovného působení na žáky a kompetence, které budeme svými činnostmi u žáků rozvíjet:

- čtenářskou gramotnost

-zábavnou formou motivovat žáka k získávání a osvojení si nových  informací

-podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování

- vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci

-rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat

  práci  a úspěchy vlastní i druhých

- vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací, rozvíjet vnímavost a posilovat  kladné vztahy k lidem, prostředí a k přírodě.

 Skladbou a výběrem činností vytváříme dětem prostor pro  realizaci získaných životních zkušeností, klíčových kompetencí:

1.     Kompetence k učení-  žák se učí spontánně i vědomě získávat informace, vybírá si efektivní způsoby, započatou práci dokončí i zhodnotí, získané poznatky uplatňuje v praktických situacích

2.     Kompetence komunikativní -  žák ovládá řeč i myšlenky, umí správně formulovat věty, vyjádřit vlastní názor,vyjádřit své pocity vůči okolí,nezapomíná naslouchat druhým.

3.     Kompetence k řešení problémů-žák si všímá problémů, snaží se je pochopit,najít řešení,rozlišuje správné chybné řešení,snaží se přizpůsobit změnám,učí se nést zodpovědnost za své rozhodnutí.

4.     Kompetence sociální -žák se učí plánovat, organizovat, řídit a hodnotit, dokáže se prosadit i podřídit, ovládá své jednání.

5.     Kompetence občanské-žák umí účelně trávit volný čas, rozvíjí své zájmy v organizovaných i individuálních činnostech.

6.     Kompetence k trávení volného času – žák rozvíjí schopnost aktivního trávení volného času jako kompenzaci stresových situací

 ZÁŘÍ – „ZELENÁ“ ZAHRÁDKA

   3. až 7. 9.    Zahájení šk. roku 2012/13

                       Zápis dětí do družiny, seznámení s dětmi

                       orientace v prostorách šk.družiny a jídelny                  

 10. 9.   Barvínek vybarvuje ovoce

                        pracovní a výtvarné činnosti 

 17. 9.  Barvínkova podzimní módní přehlídka

                        deštníky, pláštěnky, gumovky,

                        zprac. odpadového materiálu, výzdoba ŠD

 24. 9. Celodružinová akce – Ovocný trh

                         soutěže venku,  motivované  česáním a sklizní ovoce                            

ŘÍJEN – „HNĚDÁ“, BARVA PODZIMNÍHO LESA 

1.10. Zdobíme se přírodou

                výrobky z přírodnin, drobné dárečky, sběr přírodnin

7.     10. Tajemství lesního království

     zvířátka, houbový les práce jednotlivých oddělení

15. 10. Drakiáda

                 vyrábíme draky z čehokoli celodružinová  akce: pouštění draků

22. 10. Barvínkův  vybarvený podzim

                 hrajeme si s barvami, lisujeme a tiskneme listy

                 25. – 26. 10. podzimní prázdniny

29.10. Haloweenská diskotéka v tělocvičně

                 soutěžemi, hrami a tancem slavíme podzimní svátek „Dušičky“  

LISTOPAD – V „ORANŽOVÉ“, ČERNÍ PAVOUCI A NETOPÝŘI 

5. 11. Dýňová strašidla

                soutěž jednotlivých oddělení, výzdoba ŠD 

12. 11.  Týden padajícího listí  koláže z listů, herbář

19. 11. „Znáte naše svátky“ – školní projekt

                  poznáváme lidové tradice, spolupráce s Městskou knihovnou        

26. 11. Advent klepe na dveře

                  vycházka do vánočně vyzdobeného města, družinové adventní kalendáře, zdobíme družinu 

PROSINEC -  „FIALOVÁ“ BARVA ADVENTU A VÁNOC 

3. 12.  Mikulášská nadílka

                celodružinová pěvecká soutěž – zpíváme koledy a písničky paní Zimy zdobíme družinové stromečky                 

10. 12. Barvínkova vánoční dílna

                 vyrábíme drobné dárečky a ozdoby 

17. 12. Vánoce, Vánoce přicházejí…

                vánoční besídka  v tělocvičně  - připravují žáci ze ŠK                     

22. 12. – 2. 1. Vánoční prázdniny 

LEDEN – „BÍLÁ“ JAKO SNÍH 

3. 1.  Tři králové

                  výtvarně v odděleních, stavíme sněhuláky

7. 1.  Království sněhu – Sněhová královna

                   četba, poslech pohádky, ilustrace práce s papírem a vatou

14. 1. Vyrábíme dárečky pro budoucí prvňáčky

                   stopy ve sněhu – bramborová tiskátka

21. 1. Zimní olympiáda na sněhu

                    celodružinové  sportovní odpoledne  zimní sporty, správná životospráva, otužování

28. 1. Lední ZOO

                    pracujeme s kartonem, látkou, papírem enviromentální výchova 

ÚNOR – MRAZIVĚ „MODRÁ“ 

4. 2.  Mráz kreslí

             zapouštění barev, využití alu folie, vyškrabávání

11. 2. – 15. 2.   J A R N Í   P R Á Z D N I N Y 

18. 2. Příroda pod sněhem

               lesní noviny, krmíme ptáčky, vyrábíme krmítka

25. 2. Maškarní rej

                masky, škrabošky, kostýmy, masopustní zvyky 

1.3. (PÁ)  KARNEVAL celodružinová akce, soutěže a diskotéka 

BŘEZEN – SE „ZELENÁ“ 

4. 3.  Předjarní hádání

              kvízy a křížovky v odděleních, vztahy mezi kamarády, respektování druhých, práce ve skupině 

11. 3. Týden s knížkami – Březen „Měsíc knihy“

               má Nej.. kniha, vyprávění, četba, ilustrace , výstavka knížek, seznámení se se školní knihovnou 

18. 3. Barvínkova velikonoční dílna

                pletení pomlázek, velikonoční tvořeníčko 

25. 3.  Výlet do přírody

                celodružinová akce, vycházka k vodárně, pozorujeme probouzení přírody, pohybové hry venku 

28. 3. – 29. 3.  VELIKONOČNÍ PRÁZDNINY 

DUBEN – JARO VE „ŽLUTÉ“ 

1. 4.  Velikonoční pondělí 

2. 4.  Týden mláďátek

              výtvarné a pracovní činnosti, zprac. odpad. materiálu              

8. 4.  První jarní květiny

               recitujeme, vytváříme herbář bylinek a léčivek 

15. 4. Pohádková vodní říše, Kuličkiáda

                 význam vody a život v ní celodružinový turnaj ve cvrnkání kuliček 

22. 4.  Čarodějnická výzdoba

                čarodějnické hrátky, malujeme na chodník  příprava na celodružinovou akci

 

29. 4.  Čarodějnická jízda (PO)

                celodružinová akce – rej čarodějnic v tělocvičně/ na šk. dvoře – připravuje ŠK

 KVĚTEN – „RůŽOVÁ POUPÁTKA“     

29. 4. – 4. 5. Šípková Růženka

                libovolnou technikou v jednotlivých odděleních 

6. 5.  Moje maminka

                 vyrábíme překvapení pro maminky ke Dni matek 

13. 5. Všechno kvete

                 koláže, zapouštění barev, zpracování PET víček  a  lahví 

20. 5. Cesta za pokladem

                  příprava na celodružinovou akci, plnění úkolů na  téma: zdravověda, dopravní značky, slovní hříčky  celodružinová akce  

27. 5. Po stopách princezen

                  poznáváme hrady a zámky

ČERVEN – „ČERVENÝ“ 

3. 6. Oslava Dne dětí – Družinový jarmark soutěží

               celodruži nová akce s odměnami

10. 6. Zahradní mlsání

                malujeme sádrové odlitky, letní dekorace

            Kolečkiáda – tradiční celodružinový závod na kol. bruslích a koloběžkách

 17. 6. Barvínkova prázdninová plavba

                skupinová soutěž v malování na chodník na téma:  „Těšíme se na prázdniny“

 24. 6. Zamáváme školnímu roku

                družinový výlet, odměny, hodnocení a                 společné focení

 

Alinčová Simona – ved.vychovatelka ŠD a ŠK

 

 

zpět na obsah ŠD