![]()
Roční tematický plán ŠD školní rok 2013/2014 |
|||
Tematický roční plán školní družiny ve školním roce 2013 – 14 s názvem „TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE“ Motto: „Tajemství úspěchu v životě není dělat, co se nám líbí, ale nalézt zalíbení v tom, co děláme “ Tento plán je zpracován od září 2013 a obsahuje témata pro činnosti všech oddělení a výpis celodružinových akcí. Konkrétní činnosti jednotlivých oddělení budou voleny vychovatelkami dle věku a schopností dětí a zapsány v třídních knihách. Hlavním námětem pro tento školní rok jsou povolání a řemesla, roční plán tak navazuje na celoroční celoškolní projekt s názvem „Profese“.
Simona Alinčová Mgr. Věra Benešová vedoucí vychovatelka ředitelka školy
Školní družina je místo s volnější strukturou pro žáky a navazuje na RVP školy. Tvoří mezistupeň mezi školou a rodinou. Realizuje výchovnou, vzdělávací a zájmovou činnost formou: A) pravidelné činnosti - je dána týdenní skladbou zaměstnání, zahrnuje odpočinkové, zájmové a rekreační činnosti. Umožňuje žákům: - přípravu na vyučování formou didaktických her a možnost práce s počítačem, časopisy a encyklopediemi - odpočinkové činnosti - mají odstranit únavu, klid na lehátku, klidové hry na koberci a klidné zájmové činnosti, poslech hudby - rekreační činnosti - slouží k regeneraci sil, aktivní odpočinek, hry a spontánní činnosti rušnější, pohybové hry, soutěže - zájmové činnosti - poskytují žákům dostatek námětů pro naplňování volného času, aktivní, organizované nebo spontánní činnosti žáků, práce ve skupinách nebo individuální činnost řízená vychovatelkou, práce v zájmových kroužcích B) příležitostných činností – pořádání celodružinových akcí a setkání pořádaných se školním klubem, vánoční besídky, oslava haloweena a vycházky mimo školu, návštěvy knihovny, účast na mimoškolních soutěžích, výlet žáci samostatně řeší problémy, vytvářejí si svůj postoj C) spontánních činností – spontánní aktivity zařazené do denního režimu, individuální hry dětí při pobytu v ranní či koncové družině a hry venku Školní družina je pro děti místem: pro odpočinek pro zájmové vyžití pro rozvoj dovedností, vědomostí a pohybových aktivit pro rozvoj jejich osobnosti. Plán obsahuje kromě konkrétních činností cíle výchovného působení na žáky a kompetence, které budeme svými činnostmi u žáků rozvíjet: - čtenářská gramotnost - vysvětlovat neznámé, či nepochopené pojmy, vést ke komunikaci, podněcovat žáky ke vzdělávání pouze na základě zájmu, zábavnou formou -oslovování a zdravení, žádost o pomoc, pomoc mladším, nevyvolávat konflikty -samostatné řešení problému, vytvoření postoje k problému -rozvíjet kamarádství, rozpoznání lidí ve třídě, skupině, družině - vést žáky k účinné a otevřené komunikaci -podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování -rozpoznání špatného člověka, prevence před vlastním ohrožením, prevence šikany
-naučit žáka správnému chování k pedagogům a ostatním dospělým
-rozvíjet schopnost spolupracovat, respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých -vytvářet potřebu projevu pozitivních citů, rozvíjet vnímavost, kladné vztahy k lidem, prostředí a přírodě
-učit žáky aktivně chránit zdraví a být za ně zodpovědný
-využívat vycházek a výletů do okolí k monitorování prostředí, pro živočichy a rostliny -podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování *Skladbou a výběrem činností vytváříme dětem prostor pro realizaci získaných životních zkušeností, klíčových kompetencí: 1. Kompetence k učení- žák se učí spontánně i vědomě získávat informace, vybírá si efektivní způsoby, započatou práci dokončí i zhodnotí, získané poznatky uplatňuje v praktických situacích 2. Kompetence komunikativní - žák ovládá řeč i myšlenky, umí správně formulovat věty, vyjádřit vlastní názor, vyjádřit své pocity vůči okolí, nezapomíná naslouchat druhým. 3. Kompetence k řešení problémů-žák si všímá problémů, snaží se je pochopit,najít řešení,rozlišuje správné chybné řešení,snaží se přizpůsobit změnám,učí se nést zodpovědnost za své rozhodnutí. 4. Kompetence sociální -žák se učí plánovat, organizovat, řídit a hodnotit, dokáže se prosadit i podřídit, ovládá své jednání. 5. Kompetence občanské-žák umí účelně trávit volný čas, rozvíjí své zájmy v organizovaných i individuálních činnostech. 6. Kompetence k trávení volného času – žák rozvíjí schopnost aktivního trávení volného času jako kompenzaci stresových situací
Jednotlivé měsíce ve školním roce 2013/2014 ZÁŘÍ – ZAHRADNÍK, SADAŘ 2. – 6. 9. a 9. – 13. 9. 2013 Zápis, zahájení školního roku, poznáváme prostředí školní družiny a školní jídelny Ovoce z naší zahrádky - výtvarné a pracovní činnosti, koláže, mozaiky, malování na sklo, sádrové odlitky 16. - 20.9. a 23. – 27.9. 2013 Úklid podzimní zahrady - dožínky, vinobraní, výtvarné činnosti, hry v oddělení celodružinová akce na školním dvoře – „Umím to s nářadím“
ŘÍJEN – LESNÍK, MYSLIVEC 30.9 – 4.10. a 7.- 11. 10. 2013 Kouzelný les - tvoříme lesní mužíčky a skřítky, sbíráme přírodniny a kaštany, zvířátka se připravují na zimu, beseda s myslivcem 14. – 18. 10. a 21. – 25. 10. 2013 Podzimní světýlka - vyrábíme lampiony a zdobíme dýně Haloween – celodružinová akce: strašidelná stezka odvahy s plněním úkolů 29. 10. a 30. 10 2013 - podzimní prázdniny LISTOPAD – ŠVADLENA, PLETAŘKA 4. – 8. 11. a 11. - 15. 11. 2013 Zimní katalog - hrajeme si na návrháře, vytváříme a dekorujeme oblečení z papíru různými technikami, oblékáme panenky, soutěže v oddělení 18. – 22.11. a 25. – 29. 11. 2013 Hrátky s vlnou - zimní dekorace, výrobky z vlny – řetězy z bambulí, koláže z látek a bavlnek Návštěva kina, knihovny – celodružinová akce PROSINEC - ŘEZBÁŘI, PEKAŘKY 2. - 6. 12. 2013 Mikulášská nadílka beseda v knihovně na téma: „Betlémy“ vánoční ozdoby a řetězy, zdobíme stromečky
9. - 13. 12. 2013 celoškolní projekt „Betlémy“ – využití různých technik i přírodnin 16. – 20. 12. 2013 Vánoční besídka s koledami a voňavým cukrovím - pohoda v ŠD, dárečky pro všechny, přehlídka cukroví, od maminek 21. 12. – 5. 1. Vánoční prázdniny LEDEN – SILNIČÁŘI, ŘIDIČI 6. – 10. a 13. – 17. 1. 2014 Vyrábíme autíčka ekoateliér, environmentální výchova, práce s odpadovým materiálem, dopravní výchova pohyblivé hračky 20. – 24. a 27. – 31. 1. 2014 Sněhohrátky - bobování, stopy ve sněhu, hry se sádrou, hry se solí, solné obrázky ÚNOR – CHOVATELÉ 3. – 7. a 10. – 14. 2. 2014 Domácí mazlíčci - knihy o zvířátkách, můj domácí mazlíček výtvarně zvířátka z čehokoli, návštěva veterináře 17. 2. – 21. 2. J A R N Í P R Á Z D N I N Y 24. – 28. 2. 2014 Útulky v našem okolí, hudební odpoledne – zpíváme si všichni „družinový slavíček“, pohádky o zvířátkách BŘEZEN – HODINÁŘ, ZLATNÍK
3. - 7. a 10. – 14. 3. 2014
Módní přehlídka a maškarní bál hrajeme si na návrháře, navrhujeme šperky, koláže a mozaiky, vyrábíme šperkovničky zpracované z odpadového materiálu, připravujeme se na maškarní bál
17. – 21. a 24. – 28. 3. 2014
Hodiny a hodinky výtvarné a pracovní činnosti, vytváříme různé typy hodin libovolnou technikou, hra: Časovka – celodružinová akce, oslavujeme knížky - měsíc knihy, návštěva knihovny
DUBEN - UMĚLECKÁ ŘEMESLA, KOŠÍKÁŘI, LIDOVÉ TRADICE
31. – 4.4 a 7. – 11.4. 2014
Malované vajíčko - různé druhy zdobení velikonočních kraslic výrobky z keramiky nebo modelíny – košíčky, pomlázky, symboly Velikonoc
14. – 18. 4. - ČT 17. 4., PÁ 18. 4. – VELIKONOČNÍ PRÁZDNINY 21. 4. VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ
22. 4. Hrajeme si v přírodě – vycházky, sběr a stavby z kamínků, malujeme na kameny
28. 4. Čarodějnice školou povinné - celodružinová akce, škola kouzel a lektvarů, soutěže
KVĚTEN – KVĚTINÁŘKA, STAVAŘI, ZEDNÍCI
1. 5. ČT – státní svátek 5. – 9. a 12. – 16. 5. 2014 Ekoateliér - Den matek, drobné dárečky, květinová výzdoba, určujeme druhy květin, otisky květin, rozfoukávání barev 19. – 23. 5. a 26. – 30. 5. 2014 Města a městečka - modely budov z papírů, kartonů, krabiček, zpracování odpad. materiálu, montáže a demontáže stavebnic Návštěva kina – filmové představení dle našeho výběru.
ČERVEN – LETEC, LETUŠKA, STROJVEDOUCÍ, NÁMOŘNÍK 2. – 7. 6. – 9. - 14. 6. 2014 Prázdninový vláček - plný pohádek a soutěží, celodružinová akce s odměnami, hry v přírodě, dopravní značky 16. – 21. 6. a 23. – 28. 6. 2014 Odplouváme na prázdniny - sportujeme na školním hřišti, vyrábíme lodičky, jedeme na výlet, loučíme se se školním rokem 2013/2014.
Louny, srpen 2013 zpracovala Simona Alinčová, vedoucí vychovatelka
|
|||
|
|||