Roční tematický plán ŠD školní rok 2013/2014

 

Tematický roční plán školní družiny

ve školním roce 2013 – 14

s názvem

 „TEN DĚLÁ TO A TEN ZAS TOHLE

Motto:Tajemství úspěchu v životě není dělat,

 co se nám líbí, ale nalézt zalíbení v tom,

 co děláme “

Tento plán je zpracován od září 2013 a obsahuje témata pro činnosti všech oddělení a výpis celodružinových akcí. Konkrétní činnosti jednotlivých oddělení budou voleny vychovatelkami dle věku a schopností dětí a zapsány v třídních knihách. Hlavním námětem pro tento školní rok jsou povolání a řemesla, roční plán tak navazuje na celoroční celoškolní projekt s názvem „Profese“.

 

 

                   Simona Alinčová                                           Mgr. Věra Benešová

vedoucí vychovatelka                                               ředitelka školy

 

Školní družina je místo s volnější strukturou pro žáky a navazuje na RVP školy. Tvoří mezistupeň mezi školou a rodinou. Realizuje výchovnou, vzdělávací a zájmovou činnost formou: 

A) pravidelné  činnosti - je dána týdenní skladbou zaměstnání, zahrnuje odpočinkové, zájmové a rekreační činnosti. Umožňuje žákům:

- přípravu na vyučování formou didaktických her a možnost práce s počítačem, časopisy a encyklopediemi

- odpočinkové činnosti - mají odstranit únavu, klid na lehátku, klidové hry na koberci a klidné zájmové činnosti, poslech hudby

- rekreační činnosti - slouží k regeneraci sil, aktivní odpočinek, hry a spontánní činnosti rušnější, pohybové hry, soutěže

- zájmové činnosti - poskytují žákům dostatek námětů pro naplňování volného času, aktivní, organizované nebo spontánní činnosti žáků, práce ve skupinách nebo individuální činnost řízená vychovatelkou, práce v zájmových kroužcích

B) příležitostných činností – pořádání celodružinových akcí a setkání pořádaných se školním klubem, vánoční besídky, oslava haloweena a vycházky mimo školu, návštěvy knihovny, účast na mimoškolních soutěžích, výlet

žáci samostatně řeší problémy, vytvářejí si svůj postoj

C) spontánních činností – spontánní aktivity zařazené do denního režimu, individuální hry dětí při pobytu v ranní či koncové družině a hry venku

Školní družina je pro děti místem:      pro odpočinek

pro zájmové vyžití

pro rozvoj dovedností, vědomostí a pohybových aktivit

pro rozvoj jejich osobnosti.

Plán obsahuje kromě konkrétních činností cíle výchovného působení na žáky a kompetence, které budeme svými činnostmi u žáků rozvíjet:

- čtenářská  gramotnost - vysvětlovat neznámé, či nepochopené pojmy, vést ke komunikaci, podněcovat žáky ke vzdělávání pouze na základě zájmu, zábavnou formou

-oslovování a zdravení, žádost o pomoc, pomoc mladším, nevyvolávat konflikty

-samostatné řešení problému, vytvoření postoje k problému

-rozvíjet kamarádství, rozpoznání lidí ve třídě, skupině, družině

- vést žáky k účinné a otevřené komunikaci

-podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování

-rozpoznání špatného člověka, prevence před vlastním ohrožením, prevence šikany

 

-naučit žáka správnému chování k pedagogům a ostatním dospělým

 

-rozvíjet schopnost spolupracovat, respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých

-vytvářet potřebu projevu pozitivních citů, rozvíjet vnímavost, kladné vztahy k lidem, prostředí a přírodě

 

-učit žáky aktivně chránit zdraví a být za ně zodpovědný

 

-využívat vycházek a výletů do okolí k monitorování prostředí, pro živočichy a rostliny

-podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování

*Skladbou a výběrem činností vytváříme dětem prostor pro realizaci získaných životních zkušeností, klíčových kompetencí:

1.                  Kompetence k učení-  žák se učí spontánně i vědomě získávat informace, vybírá si efektivní způsoby, započatou práci dokončí i zhodnotí, získané poznatky uplatňuje v praktických situacích

2.                  Kompetence komunikativní -  žák ovládá řeč i myšlenky, umí správně formulovat věty, vyjádřit vlastní názor, vyjádřit své pocity vůči okolí, nezapomíná naslouchat druhým.

3.                  Kompetence k řešení problémů-žák si všímá problémů, snaží se je pochopit,najít řešení,rozlišuje správné chybné řešení,snaží se přizpůsobit změnám,učí se nést zodpovědnost za své rozhodnutí.

4.                  Kompetence sociální -žák se učí plánovat, organizovat, řídit a hodnotit, dokáže se prosadit i podřídit, ovládá své jednání.

5.                  Kompetence občanské-žák umí účelně trávit volný čas, rozvíjí své zájmy v organizovaných i individuálních činnostech.

6.                  Kompetence k trávení volného času – žák rozvíjí schopnost aktivního trávení volného času jako kompenzaci stresových situací

 

Jednotlivé měsíce ve školním roce 2013/2014

ZÁŘÍ – ZAHRADNÍK, SADAŘ

2. – 6. 9. a 9. – 13. 9. 2013

Zápis, zahájení školního roku, poznáváme prostředí školní družiny a školní jídelny

Ovoce z naší zahrádky - výtvarné a pracovní činnosti, koláže, mozaiky, malování na sklo, sádrové odlitky

16. - 20.9. a  23. – 27.9. 2013

Úklid podzimní zahrady  - dožínky, vinobraní, výtvarné činnosti, hry v oddělení

celodružinová akce na školním dvoře – „Umím to s nářadím“

 

ŘÍJEN –  LESNÍK, MYSLIVEC

30.9 – 4.10. a 7.- 11. 10. 2013

Kouzelný les - tvoříme lesní mužíčky a skřítky, sbíráme přírodniny a kaštany, zvířátka se připravují na zimu, beseda s myslivcem

14. – 18. 10. a 21. – 25. 10. 2013

Podzimní světýlka - vyrábíme lampiony a zdobíme dýně

Haloween – celodružinová akce: strašidelná stezka odvahy s plněním úkolů

29. 10. a 30. 10 2013 - podzimní prázdniny

LISTOPAD – ŠVADLENA, PLETAŘKA

4. – 8. 11. a 11. - 15. 11. 2013

Zimní katalog  - hrajeme si na návrháře, vytváříme a dekorujeme oblečení z papíru různými technikami, oblékáme panenky, soutěže v oddělení

18. – 22.11. a 25. – 29. 11. 2013

Hrátky s vlnou - zimní dekorace, výrobky z vlny – řetězy z bambulí, koláže z látek a bavlnek

Návštěva kina, knihovny – celodružinová akce

PROSINEC -  ŘEZBÁŘI, PEKAŘKY

2. - 6. 12. 2013

Mikulášská nadílka

beseda v knihovně na téma: „Betlémy“

vánoční ozdoby a řetězy, zdobíme stromečky

 

9. - 13. 12. 2013

celoškolní projekt „Betlémy“ – využití různých technik i přírodnin

16. – 20. 12. 2013

Vánoční besídka s koledami a voňavým cukrovím - pohoda v ŠD, dárečky pro všechny, přehlídka cukroví, od maminek

21. 12. – 5. 1.  Vánoční prázdniny

LEDEN – SILNIČÁŘI, ŘIDIČI

6. – 10. a 13. – 17. 1. 2014

Vyrábíme autíčka

ekoateliér, environmentální výchova, práce s odpadovým materiálem, dopravní výchova pohyblivé hračky

20. – 24. a 27. – 31. 1. 2014

Sněhohrátky - bobování, stopy ve sněhu, hry se sádrou, hry se solí, solné obrázky

ÚNOR – CHOVATELÉ

3. – 7. a 10. – 14. 2. 2014

Domácí mazlíčci - knihy o zvířátkách, můj domácí mazlíček výtvarně zvířátka z čehokoli, návštěva veterináře

17. 2. – 21. 2.   J A R N Í   P R Á Z D N I N Y

24. – 28. 2. 2014

Útulky v našem okolí, hudební odpoledne – zpíváme si všichni „družinový slavíček“, pohádky o zvířátkách

BŘEZEN – HODINÁŘ, ZLATNÍK

 

3. - 7. a 10. – 14. 3. 2014

 

Módní přehlídka a maškarní bál

hrajeme si na návrháře, navrhujeme šperky, koláže a  mozaiky, vyrábíme  šperkovničky zpracované z odpadového materiálu, připravujeme se na maškarní bál

 

17. – 21. a 24. – 28. 3. 2014

 

Hodiny a hodinky

výtvarné a pracovní činnosti, vytváříme různé typy hodin libovolnou technikou,

hra: Časovka – celodružinová akce, oslavujeme knížky -  měsíc knihy, návštěva knihovny

 

DUBEN - UMĚLECKÁ ŘEMESLA, KOŠÍKÁŘI, LIDOVÉ TRADICE

 

31. – 4.4 a 7. – 11.4. 2014

 

Malované vajíčko  - různé druhy zdobení velikonočních kraslic

výrobky z keramiky nebo modelíny – košíčky, pomlázky, symboly Velikonoc

 

14. – 18. 4. - ČT 17. 4., PÁ 18. 4. – VELIKONOČNÍ PRÁZDNINY

21. 4. VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ

 

22. 4.  Hrajeme si v přírodě – vycházky, sběr a stavby z kamínků, malujeme na kameny

 

28. 4.  Čarodějnice školou povinné  - celodružinová akce,  škola kouzel a lektvarů, soutěže

 

KVĚTEN – KVĚTINÁŘKA, STAVAŘI, ZEDNÍCI

 

1. 5. ČT – státní svátek 

5. – 9. a 12. – 16. 5. 2014 

Ekoateliér - Den matek, drobné dárečky, květinová výzdoba, určujeme druhy květin, otisky květin, rozfoukávání barev 

19. – 23. 5. a 26. – 30. 5. 2014 

Města a městečka -  modely budov z papírů, kartonů, krabiček, zpracování odpad. materiálu,

montáže a demontáže stavebnic

Návštěva kina – filmové představení dle našeho výběru.

 

ČERVEN – LETEC, LETUŠKA, STROJVEDOUCÍ, NÁMOŘNÍK

2. – 7. 6. – 9. - 14. 6.  2014

Prázdninový vláček  - plný pohádek a soutěží, celodružinová  akce s odměnami, hry v přírodě, dopravní značky

 16. – 21. 6. a 23. – 28. 6. 2014

Odplouváme na prázdniny -  sportujeme  na školním hřišti, vyrábíme lodičky, jedeme na výlet, loučíme se se školním rokem 2013/2014.

  

 Louny, srpen 2013                             zpracovala Simona Alinčová, vedoucí vychovatelka

 

 

zpět na obsah ŠD