Školní projekt - "Ochrana dravých ptáků a sov"  2010

 

Námět činnosti

Krátký, víceročníkový projekt v rámci příbuzných předmětů zaměřený na výchovně vzdělávací cíl – II. stupeň, ŠK

I. část – pracovní dílny ve škole, II. část – praktická ukázka v plenéru

„OCHRANA DRAVÝCH PTÁKů a SOV“

Třídy: 6. A, 7. A, 7. B, 8. A, 8. B, 9. B, 9. C, Školní klub

Termín: 28. 4. 2010, 29. 4. 2010

Vzdělávací oblast

 

 

 

 

Průřezová témata

Jazyk a jazyková komunikace (ČJ)

Informační a komunikační technologie (I)

Člověk a příroda (PŘ, Z)

Umění a kultura (VV)

………………………………………………………………………………

 

OSV – rozvoj schopností poznávání

OSV – mezilidské vztahy

EV – lidské aktivity a problémy životního prostředí

EV – vztah člověka k prostředí

MV – práce v realizačním týmu

Výchovně vzdělávací cíl

Žáci se prostřednictvím pěti pracovních dílen seznamují nejrůznějšími metodami a formami práce se životem dravých ptáků a sov a na praktických příkladech se buď seznamují nebo přímo samostatně vyhledávají informace o jejich životě, vzhledu, stavbě těla, způsobu života, lovu potravy, o potřebách a zvláštnostech.

Prostřednictvím prezentací si doplňují informace a získané znalosti z hodin přírodopisu o vybraných dravcích a sovách.

Jako jeden z hlavních výstupů žáků bylo seznámení s postupem osob při záchraně zraněného dravce (postup, místo, telefonní čísla, osobní pomoc atd.).

Motivace

Světový den zdraví, Světový den Země, Světový den ptačího zpěvu, neziskové organizace, ochrana krajiny, zdravý způsob života, poskytnutí pomoci zraněnému draci, sově, zvířeti atd.

Návrat zraněného dravce do volné přírody k plnohodnotnému životu (často s postižením).

Výuka jinou formou – praktické dílny, praktické ukázky, sebehodnocení, hodnocení akcí (ve škole, v plenéru).

Pomůcky

Pracovní listy, encyklopedie, učebnice, obrazový materiál, exponáty – dravci, interaktivní tabule, audiovizuální technika, (prezentace,hlasy ptáků).

Metody

Aktivního čtení, porovnávání, doplňování pracovních listů, práce s informacemi, práce s encyklopediemi a odborným textem (klíčová slova), prožitkové učení – ukázky v praktických dílnách (hlasy, vycpaniny, prezentace), praktické ukázky v plenéru – žáci jsou zapojováni do programu různými soutěžemi, žáci osobně uvidí salta, lety, nezbedné kousky vybraných dravců a sov.

Formy

Skupinová práce (třídy, dvojice), individuální (pracovní listy, kresba)

(školní třída, pracovní dílna – vytvořené pracovní skupiny č. 1, č. 2, č. 3,

č. 4. č 5)

Průběh činnosti

Viz příloha a náplň jednotlivých pracovních dílen

Očekávaný výstup

Žáci porovnávají dravce a sovy z hlediska stavby těla, způsobu života, lovu potravy, zvuků a také obhajují nutnost ochrany dravých ptáků a sov.

Seznámení s činností společnosti na ochranu dravých ptáků ZAYFERUS.

Způsob a kritéria hodnocení

Žáci vyhodnocují každý za sebe na pracovních listech akcí, jednotlivé prezentace, přínos informací pro mě samotné.

Dále hodnotí na pracovní listy akci – praktické ukázky v plenéru (dne 28. 4. 2010). Toto hodnocení probíhá v hodinách přírodopisu v jednotlivých třídách pod vedení vyučujícího přírodopisu.

Někteří žáci jsou hodnoceni známkou za přípravu prezentace, za pomoc při přípravě projektu (jedná se o osobní rozhodnutí vyučujícího). Dále ředitelka školy, společně s některými vyučujícími, vyhodnotí např. nejlepší výkres, aktivní zapojení do projektu, příprava materiálů, nástěnek atd. malou drobností (pexeso, psací potřeby atd.).

Klíčové kompetence

(získávání a posilování)

 

 

Kompetence k učení – žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení a propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Kompetence k řešení problémů – kriticky myslí, je schopen obhájit svůj postup (záchrana dravce, zajištění pomoci, ochrana přírody)

Kompetence komunikativní – formuje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, souvisle a kultivovaně v písemné i ústním projevu, rozumí různým druhům textů a záznamů, využívá obrazových materiálů a vizuální techniky, je schopen diskutovat a vyvozovat závěry z projektu.

Kompetence sociální a personální – přispívá k diskusi ve skupině

(v kmenové třídě při hodnocení), je schopen spolupracovat s jiným spolužákem při vyhledávání informací a při plnění úkolů v pracovním listě, dovede ohodnotit kresbu dravců a sov u svých spolužáků, které vznikají podle předlohy v jedné z praktických dílen.

Kompetence občanské – je veden k pochopení základních ekologických souvislostí a environmentálních problémů společnosti, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti

Kompetence pracovní – využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech (VV, ČJ) v zájmu vlastního rozvoje (např. kresba), dále zpracování a úprava pracovních listů.

Pracovní a realizační tým :

 

Za odbornou a připranou fázi zodpovídali, vše připravili a organizovali pracovní dílny:

Ing. Romana Černá, Mgr. Miluše Bromová, PaedDr. Pavel Kotek

 

Za pomoc a vedení pracovních dílen:

Mgr. Jiří Ekrt, Ing. Jarmila Majerová, Mgr. Věra Chrobáková + hlavní realizační tým

 

Aktivní zapojení žáků:

Lucie Filípková, vybrané žákyně 9. B, 9. C

 

Fotografie a zpracování projektu

Mgr. Věra Benešová

 27.4.2010 fotogalerie z pracovních dílen

28.4.2010 fotogalerie z praktické ukázky

 

Louny, duben 2010                                                                          vedení školy

 

 

 

zpět na hlavní stránku