Námět činnosti |
Krátký,
víceročníkový projekt v rámci příbuzných předmětů zaměřený na výchovně
vzdělávací cíl – II. stupeň, ŠK
I. část –
pracovní dílny ve škole, II. část – praktická ukázka v plenéru
„OCHRANA DRAVÝCH PTÁKů
a SOV“
Třídy: 6. A, 7. A,
7. B, 8. A, 8. B, 9. B, 9. C, Školní klub
Termín: 28. 4. 2010,
29. 4. 2010 |
Vzdělávací oblast
Průřezová témata |
Jazyk a jazyková
komunikace (ČJ)
Informační a
komunikační technologie (I)
Člověk a příroda (PŘ,
Z)
Umění a kultura (VV)
………………………………………………………………………………
OSV – rozvoj
schopností poznávání
OSV – mezilidské
vztahy
EV – lidské aktivity
a problémy životního prostředí
EV – vztah člověka
k prostředí
MV – práce
v realizačním týmu |
Výchovně
vzdělávací cíl |
Žáci se
prostřednictvím pěti pracovních dílen seznamují nejrůznějšími metodami a
formami práce se životem dravých ptáků a sov a na praktických příkladech
se buď seznamují nebo přímo samostatně vyhledávají informace o jejich
životě, vzhledu, stavbě těla, způsobu života, lovu potravy, o potřebách
a zvláštnostech.
Prostřednictvím
prezentací si doplňují informace a získané znalosti z hodin přírodopisu
o vybraných dravcích a sovách.
Jako jeden
z hlavních výstupů žáků bylo seznámení s postupem osob při záchraně
zraněného dravce (postup, místo, telefonní čísla, osobní pomoc atd.). |
Motivace |
Světový den zdraví,
Světový den Země, Světový den ptačího zpěvu, neziskové organizace,
ochrana krajiny, zdravý způsob života, poskytnutí pomoci zraněnému
draci, sově, zvířeti atd.
Návrat zraněného
dravce do volné přírody k plnohodnotnému životu (často s postižením).
Výuka jinou formou –
praktické dílny, praktické ukázky, sebehodnocení, hodnocení akcí (ve
škole, v plenéru). |
Pomůcky |
Pracovní listy,
encyklopedie, učebnice, obrazový materiál, exponáty – dravci,
interaktivní tabule, audiovizuální technika, (prezentace,hlasy ptáků).
|
Metody |
Aktivního čtení,
porovnávání, doplňování pracovních listů, práce s informacemi, práce
s encyklopediemi a odborným textem (klíčová slova), prožitkové učení –
ukázky v praktických dílnách (hlasy, vycpaniny, prezentace), praktické
ukázky v plenéru – žáci jsou zapojováni do programu různými soutěžemi,
žáci osobně uvidí salta, lety, nezbedné kousky vybraných dravců a sov. |
Formy |
Skupinová práce
(třídy, dvojice), individuální (pracovní listy, kresba)
(školní třída,
pracovní dílna – vytvořené pracovní skupiny č. 1, č. 2, č. 3,
č. 4. č 5) |
Průběh činnosti |
Viz příloha a náplň
jednotlivých pracovních dílen |
Očekávaný výstup |
Žáci porovnávají
dravce a sovy z hlediska stavby těla, způsobu života, lovu potravy,
zvuků a také obhajují nutnost ochrany dravých ptáků a sov.
Seznámení s činností
společnosti na ochranu dravých ptáků ZAYFERUS. |
Způsob a kritéria
hodnocení |
Žáci vyhodnocují
každý za sebe na pracovních listech akcí, jednotlivé prezentace, přínos
informací pro mě samotné.
Dále hodnotí na
pracovní listy akci – praktické ukázky v plenéru (dne 28. 4. 2010). Toto
hodnocení probíhá v hodinách přírodopisu v jednotlivých třídách pod
vedení vyučujícího přírodopisu.
Někteří žáci jsou
hodnoceni známkou za přípravu prezentace, za pomoc při přípravě projektu
(jedná se o osobní rozhodnutí vyučujícího). Dále ředitelka školy,
společně s některými vyučujícími, vyhodnotí např. nejlepší výkres,
aktivní zapojení do projektu, příprava materiálů, nástěnek atd. malou
drobností (pexeso, psací potřeby atd.). |
Klíčové
kompetence
(získávání a
posilování)
|
Kompetence
k učení – žák vyhledává a třídí informace a na
základě jejich pochopení a propojení a systematizace je efektivně
využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
Kompetence
k řešení problémů – kriticky myslí, je schopen
obhájit svůj postup (záchrana dravce, zajištění pomoci, ochrana přírody)
Kompetence
komunikativní – formuje a vyjadřuje své
myšlenky a názory v logickém sledu, souvisle a kultivovaně v písemné i
ústním projevu, rozumí různým druhům textů a záznamů, využívá obrazových
materiálů a vizuální techniky, je schopen diskutovat a vyvozovat závěry
z projektu.
Kompetence
sociální a personální – přispívá k diskusi ve
skupině
(v kmenové třídě při
hodnocení), je schopen spolupracovat s jiným spolužákem při vyhledávání
informací a při plnění úkolů v pracovním listě, dovede ohodnotit kresbu
dravců a sov u svých spolužáků, které vznikají podle předlohy v jedné
z praktických dílen.
Kompetence
občanské – je veden k pochopení základních
ekologických souvislostí a environmentálních problémů společnosti,
respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu
podpory a ochrany zdraví a trvale udržitelného rozvoje společnosti
Kompetence
pracovní – využívá znalosti a zkušenosti
získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech (VV, ČJ) v zájmu vlastního
rozvoje (např. kresba), dále zpracování a úprava pracovních listů.
|
Pracovní a
realizační tým :
Za odbornou a připranou
fázi zodpovídali, vše připravili a organizovali pracovní dílny:
Ing. Romana Černá, Mgr.
Miluše Bromová, PaedDr. Pavel Kotek
Za pomoc a vedení
pracovních dílen:
Mgr. Jiří Ekrt, Ing.
Jarmila Majerová, Mgr. Věra Chrobáková + hlavní realizační tým
Aktivní zapojení žáků:
Lucie Filípková, vybrané
žákyně 9. B, 9. C
Fotografie a zpracování
projektu
Mgr. Věra Benešová
27.4.2010 fotogalerie z pracovních
dílen
28.4.2010 fotogalerie z praktické ukázky
Louny, duben 2010
vedení školy
|