|
Celoškolní projekt - Mezinárodní rok luštěnin - Listopad 2016 |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mezinárodní rok luštěnin Slavíme Mezinárodní rok luštěnin (projektový den pro žáky I. a II. stupně) Rok 2016 byl 68. Valným shromážděním OSN vyhlášen za Mezinárodní rok luštěnin. Koordinací souvisejících aktivit byla pověřena Organizace pro výživu a zemědělství (FAO). Bude zajišťovat spolupráci s vládami, nevládními organizacemi a dalšími partnery. Cílem mezinárodního roku je zvýšit povědomí o luštěninách a jejich významu pro výživu a ekologické zemědělství. Hlavním cílem Mezinárodního roku luštěnin je zvyšovat povědomí o přínosu luštěnin pro výživu lidí a bezpečnosti potravin, zlepšení kvality a zvýšení produkce v ekologickém i konvenčním zemědělství, včetně posílení investic do výzkumu a vývoje. Rok 2016 vytváří jedinečnou příležitost pro diskusi o lepším využívání luštěnin, jejich celosvětovém pěstování, střídání plodin a nových výzvách v oblasti obchodu s nimi a pro podporu zapojení luštěnin v celém potravinovém řetězci. Co jsou to luštěniny a proč jsou důležité? Luštěniny jsou luskoviny různé velikosti, tvaru i barvy. Termín luštěnina se používá pouze pro sklizená suchá zrna. V syrovém stavu jsou nevhodné ke konzumaci, mohou způsobit trávicí potíže. Luštěniny jako čočka, fazole, hrách a cizrna jsou důležitou součástí jídelníčku na celém světě. Jsou významným zdrojem bílkovin, rostlinných proteinů a aminokyselin. Jsou symbolem zdravého životního stylu. Využívají se k prevenci chronických onemocnění a obezity. Podporují udržitelné zemědělství a potravinové zabezpečení, váží dusík a zlepšují tak úrodnost půdy, mají nízkou uhlíkovou stopu a přispívají tím ke zmírňování změny klimatu. Běžně se pěstují v rozvojových zemích. Význam luskovin Význam luskovin, jejich schopnost vázat vzdušný dusík prostřednictvím hlízkových bakterií, pozitivní vliv na obsah a kvalitu humusu v půdě. Luskoviny jsou schopny využívat živiny i z méně přístupných forem a z většího profilu půdy. Mají vysokou předplodinovou hodnotu, zejména pro obilniny, jsou také významným přerušovačem v osevních sledech s velkým fytosanitárním účinkem. V krmivářství slouží jako významný zdroj bílkovin pro krmné směsi hospodářských zvířat. Využívá se i sláma luskovin, nadzemní hmota a luskovinoobilní směsky. Příklady druhů luštěnin Cizrna Je známa rovněž jako boby garbanzo – vypadají jako malé lískové oříšky a mají také oříškovou chuť. Cizrna je oblíbena ve Středozemí, na Středním východě, v Indii a mnoha dalších zemích. Boby se přidávají celé do salátů, hutných polévek, karí a dušených pokrmů, mixují se do omáček, praží se s kořením jako předkrm nebo se melou na cizrnovou mouku. Červené ledvinové fazole Masitá chuť a struktura těchto fazolí je vhodná na saláty, polévky, dušené pokrmy a ostrá, kořeněná jídla jako chilli con carne. Dobře si udrží tvar a alespoň prvních 15 minut by se měly prudce vařit.Čočka Čočku není nutné předem namáčet, stačí jí proprat. Z červené a žluté čočky prodávané často drcené, uvaříme kaši rychle. V indické kuchyni se používá na polévky, smažené kuličky s masem a k zahušťování karí. Zrníčka hnědé a zelené čočky si udržují svůj diskovitý tvar i po uvaření a čočka má výraznou zemitou chuť, která se hodí ke klobásám, šunce a slanině. Čočka puy je menší než hnědá a zelená a má výraznější chuť, šedozelenou břidlicovou barvu a výtečnou konzistenci. Černé fazole Patří mezi ledvinové fazole. Těmito lesklými černými fazolemi je lze v jakémkoli receptu nahradit. Mají výraznou masitou chuť a zvlášť dobré jsou vařené pohromadě s rýží. Mohou se přidávat do salátů, dušených pokrmů, polévek a k hlavním chodům. Fazole adzuki Jsou rovněž známé jako fazole aduki a jsou to malé, červené, lesklé fazole, které jsou oblíbené v Číně a Japonsku. Mají nasládlou chuť a často se z nich dělá červená fazolová pasta, kterou se plní palačinky a knedlíčky. Používají se i do polévek, salátů nebo v kombinaci s jinou zeleninou. Rovněž se pěstují pro fazolové výhonky. Fazole borlotti Mají tvar ledvinek, jsou skvrnité a krémově růžové až hnědorůžové. Tradičně se užívají v italské kuchyni, kde jsou součástí selských salátů, polévek a těstovinových pokrmů nebo nahrazují v receptech ledvinové fazole. Podobné fazolím borlotti jsou fazole pinto. Fazole cannelloni Jsou příbuzné ledvinovým fazolím. Jsou to malé a krémově bíle fazole, podobající se fazolím obecným, za něž jsou zaměnitelné. Mohou se použít v polévkách a dušených pokrmech. Zvláště dobré jsou v aromatických salátech. Fazole mung Jsou to malé zelené fazole oválného tvaru, které mají nasládlou chuť a měkkou konzistenci. Vaří se bez namáčení. Nejznámější jsou jejich výhonky, které se dávají do salátů a orientálních rychle usmažených pokrmů. Fazole obecná Jsou to krémové bíle fazole. Mají oválný tvar, který je ideální na pokrmy jež se připravují pomalu a dlouho – s klobásami, masem, rajčaty nebo bylinkami, protože snadno přejímají jiné chutě. Používají se i do salátů a polévek nebo se z nich dělá kaše. Fazole pinto Tyto fazole patří k ledvinovým neboli šarlatovým fazolím. Mají oválný, dosti kulatý tvar a narůžověle broskvovou barvu s tmavšími skvrnami. Jsou příbuzné fazolím borlotti, po uvaření zrůžoví a mají výraznou chuť. Jsou klíčovou surovinou v mexické kuchyni a lze je použít do salátů, gulášů a hutných dušených pokrmů. Fazole s černým očkem Jsou známé rovněž jako vigna, mají krémovou barvu s černou skvrnkou a tvarem připomínají ledvinové fazole, ale jsou menší. Hojně se užívají v pikantních kuchyních Indie, Afriky a Karibských ostrovů. Francouzské zelené fazolky Jsou to velmi křehké mladé, světlozelené nebo bílé fazole výtečné chuti. V salátech se přidávají k jiným fazolím nebo ve smetanové omáčce s česnekem bývají přílohou k pečenému jehněčímu. Máslové fazole Velké, zploštělé, krémové bíle fazole jemné chuti a moučné konzistence. Po převaření bývají rozbředlé. Jsou dobré míchaných fazolových salátů nebo do bohatých dušených pokrmů, kde vstřebávají jiné chutě. Sušený hrách Lze jej koupit jak žlutý nebo zelený drcený či celý hrách, který potřebuje jen 1–2 hodiny namočení a uvaří se zhruba do hodiny. Z drceného hrachu se připravuje kaše, kterou již není třeba mačkat ani pasírovat. Sójové boby Tyto malé, kulaté žlutohnědé boby mají nejvyšší obsah proteinů ze všech luštěnin a užívají se k výrobě tofu, sójového mléka a sójové omáčky. Mají bezvýraznou chuť, takže by se vždy měly používat ve spojení se silně aromatickými bylinkami a kořením. Sójové boby se mají první hodinu prudce vařit při vysoké teplotě, aby se zničila látka, která tělu brání vstřebání proteinu Třída I. A Téma luštěnin se bude prolínalo všemi předměty výuky dne 30. 11. 2016 Jednotlivé akce jsem fotografovala a zveřejnila na stránkách tříd . 1. . Český jazyk - Hádanky na téma luštěnin - Kimova hra s různými potravinami (mimo jiné i luštěninami) - Co je v pytlíku – smyslová hmatová hra
2. Matematika - čítání a odčítání v oboru do 7 se znázorněním na fazolích - jednoduché slovní úlohy - činnostní učení - slovní řetěz – Maminka vařila polévku a dala do ní….(zapojení všech žáků ve třídě)
3. Prvouka - ukázka různých druhů luštěnin a jejich pojmenování - povídaní o zásadách zdravé výživy, využití internetu (rostliny, jídelníček, pěstování apod.), připomenutí úpravy jídelníčku v naší školní jídelně celý tento týden - luštěniny v kuchyni – příprava 2 čočkových salátů (s tuňákem a s červenou řepou), ochutnávka na pečivu
4. Pracovní výchova – - Luštěninová písmena : lepení luštěnin na karton na předkreslená počáteční písmena ( C – cizrna, Č – čočka, H – hrách, F – fazole, L- luštěniny) - Vystavení písmen ve třídě + ukázka vzorků jednotlivých luštěnin
Monika Křížková Třída I. B Během projektového dne se žáci seznámili s různými druhy luštěnin, které si prohlédli, třídili, manipulovali s nimi a tvořili z nich. Také je ochutnávali, seznámili se s významem luštěnin, se zásadami zdravé výživy. Všechny činnosti se jim velice líbily. Poslouchali pohádku O kouzelné fazoli, kterou vyprávěli, rozvíjeli slovní zásobu. V hodině výtvarné výchovy tvořili z luštěnin obrázky. V hodině matematiky pracovali s luštěninami – manipulovali, počítali, řešili slovní úlohy, vymýšleli příklady. V hodině prvouky jsem žákům vysvětlila způsob pěstování, ukázala naklíčené luštěniny, hovořili o zdraví a zdravé výživě. Fotogalerie:
Celý den byl příjemný a pohodový. Hana Šefčíková Třída I. C „Mezinárodní rok luštěnin“ 1. hodina Žáci se seznámili s pojmem „luštěniny“, prohlédli si obrázky, které přinesli a také si je ukázali na dataprojektoru. Porovnávali jsme je podle velikosti, barvy a tvaru. U každé luštěniny si řekli, jak ji upravujeme, jaké výrobky z nich máme, jaký význam mají pro zdravý životní styl. Skládali puzzle z rozstříhaných obrázků luštěnin a hádali, o jaké plodiny se jedná. Zkoušeli vymýšlet jednoduché recepty. Zhlédli pohádku „O princezně na hrášku“. 2. hodina V hodině matematiky počítali s fazolkami do 8, rozdělovali je na dvě hromádky a říkali k nim příklady, porovnávali, která hromádka je větší a menší, vymýšleli jednoduché slovní úlohy. 3. hodina O hodinu praktických činností vyráběli jednodušší obrázek, který si slabě načrtli tužkou na čtvrtku, nanesli na část obrázku větší množství lepidla Herkules a opatrně na něj pokládali různá semínka a luštěniny. Tímto způsobem polepili celý obrázek a nechali ho uschnout. Při práci si vzájemně pomáhali. 4. hodina Poslední vyučovací hodinu jsme si pohádku „O princezně na hrášku“ přečetli, vyprávěli si obsah, popsali hlavní hrdiny, jmenovali jejich kladné vlastnosti. Pomocí víček od PET lahví se rozdělili na skupiny, ve kterých pracovali s pracovním listem. Rozstříhali ho na jednotlivé díly a skládali obrázky podle toho, jak šel děj pohádky za sebou. Na závěr hodiny jsme zhodnotili svou práci a zopakovali význam zdravého životního stylu. Fotogalerie:
Mgr. Zuzana Pištorová Třída II. A Celý projekt proběhl podle naplánovaných činností. Po rozhovoru s žáky, kdy byli seznámeni s cílem projektového dne, se žáci rozdělili do skupin a začali plnit jednotlivé úkoly. Ve větách hledali ukrytá slova, jako hrách, cizrna, čočka apod. A protože děti rády soutěží, nejrychlejší skupina byla odměněna. V soutěžním duchu pokračovalo i třeba třídění a poznávání luštěnin. Když na začátku tohoto úkolu zazněla písnička z pohádky Popelka, bylo všem jasné, jaký nelehký úkol je čeká. Pak jsme si společně zazpívali písničku Představte si, představte si, co jsem měl dnes k obědu /autorů Šlitra a Suchého/. Po výčtu různých jídel jsme hodnotili, která jídla jsou zdravá a která ne. Dětem se líbila i loutková pohádka Princezna na hrášku, kterou jsme si společně ještě jednou převyprávěli. Poslední vyučovací hodina byla věnována tvoření. Ve dvojicích měly děti udělat maketu jídla, uvařeného z luštěnin. A tak se na papírových talířích objevila čočka s párkem a okurkou, hrachová kaše a vajíčko, hrachová polévka apod. Na závěr projektového dne jsme s dětmi naši práci zhodnotili. Děti jmenovaly činnosti, které se jim nejvíce líbily, ale nakonec se shodly na tom, že se jim vlastně líbil celý den. To byla pro mě ta největší odměna. Děti byly celý den ukázněné a pozorné, pěkně spolupracovaly a vzájemně se doplňovaly. Do žákovské knížky za to dostaly pochvalu. Fotogalerie:
Zpracovala: Nipauerová J.
Třída II. B Dne 30. 11. proběhl celoškolní projekt – Luštěniny. Žáci se seznámili s luštěninami, dozvěděli se, proč je důležité zařazovat luštěniny do svého jídelníčku, že jsou zdravé, levné a i chutné. V hodině českého jazyka jsme navštívili internetové stránky www.eufic.org, povídali jsme si o zdravém jídle a o zdravém mlsání. Přečetli jsme si pohádku O princezně na hrášku. Děti si pohádku namalovaly. Pomocí obrázků žáci poznávali různé druhy luštěnin. Děti přinesly různé luštěniny, které jsme využili k zábavné hře „poznáváme luštěniny hmatem“. Na závěr si žáci pomocí luštěnin udělali krásné obrázky. Projekt žáky velice zaujal a celý den nám nesmírně rychle utekl :). Fotogalerie:
Lucie Larvová
Třída III. A V první vyučovací hodině se žáci seznámili s druhy luštěnin formou prezentace. Následovalo vypsání všech druhů luštěnin a dohledávání anglických slovíček. Následně jednotlivé skupiny přečetly recepty. Hlavní surovinou byly čočka, fazole a hrách. Ve druhé vyučovací hodině žáci doplňovali pracovní list, kde luštili křížovku a rébusy s daným tématem. Šlo jim to docela dobře. Dalším úkolem bylo vymyslet vlastní křížovku. To už byl těžší úkol a něktrým jedincům dělal problém. Třetí vyučovací hodina byla zaměřena na metematiku. V této části žáci pracovali s příklady a šifrovací tabulkou. Tajenkou byla věta vztahující se k životnímu stylu. V tomto duchu pokračovala i duhá stránka pracovního listu, kde žáci naplňovali potravní koš vhodnými surovinami. Čtvrtá a pátá vyučovací hodina byla zaměřena na praktické činnosti. Z toaletní ruličky a luštěnin vyrobily děti chrastidlo do hodin hudební výchovy. Podle receptu zadělaly slané těsto, vyválely plát (kachel), který ozdobily luštěninami. Namočily si fazolku mungo, kterou po naklíčení určitě s chutí ochutnají. Marie Rambousková Třída IV. A Ve středu 30.11.probíhal ve třídě 4.A po celý den celoškolní projekt s názvem LUŠTĚNINY nejen pro zdraví. Na začátku první vyučovací hodiny jsem žáky pochválila. Nebyl nikdo, kdo by nedonesl pytlík luštěnin. Každý přinesl jeden i více druhů. Děti donesly: Ø SUŠENÝ HRÁCH Ø ČOČKU Ø SOJOVÉ BOBY Ø ARAŠÍDY Ø ČERNOU ČOČKU Ø FAZOLE RŮZNÝCH BAREV V hodině hráli žáci hru na poznávání jednotlivých druhů luštěnin. Pro někoho byla tato hmatová hra velmi těžká. Dále se žáci dozvěděli o důležitosti zařazení luštěnin do jídelníčku. V dalších hodině se žáci seskupili do čtveřic a vytvářeli tajenky pro ostatní skupiny. Tato činnosti byla pro skupiny náročná, neboť žáci vymýšleli pojmy, ze kterých vznikl název některých luštěnin. Samostatné luštění už tak těžké nebylo, přesto jsme se nasmáli. V dalších hodinách žáci vytvářeli vánoční závěs na okno – dekorace kroužků a hvězdiček. Rozvíjeli svou vlastní fantazii a kreativitu při výrobě závěsu. Práce se jim moc líbila, Někteří si dekoraci odnášeli domů. Na závěr děti dostaly úkol i pro maminky. Do domácího sešitu (ČJ) měly napsat s maminčinou pomocí recept na jakékoliv jídlo z luštěnin. Někteří si ještě týž den doma uvařili čočkovou polévku. Recepty byly zajímavé – př. salát z černé čočky, čočková polévka, čočka na kyselo, čočkový salát, hrachová kaše, boloňská omáčka z červené čočky, luštěninová polévka…atd. V hodinách byla k informacím využita interaktivní tabule (http://fityou.cz/lusteniny-jejich-druhy/). Poslední hodinu si děti užily při pohádce – veselé fazole. Luštěninový den se dětem líbil, při střídání činností během celého dne se děti nenudily a velmi pěkně se bavily. Chválím jejich spolupráci a chování. Fotogalerie:
Zpracovala M. Korfová Třída V. A V první části jsem žáky seznámila s vyhlášením roku 2016 jako Mezinárodního roku luštěnin. Dále žáci poznali, které plodiny řadíme mezi luštěniny a všechny jsme si ukázali. V další části se žáci rozdělili do skupin a každá pracovala na jiném úkolu. Každá skupina dostala text o luštěninách a vypsala z něj důležité informace. Ty poté zástupce každé skupiny přečetl ostatním – žáci se učili spolupracovat a vyhledávat důležité informace v textu. Poté paní asistentka přečetla žákům pohádku Jack a kouzelná fazole. Po přečtení ukázky následoval test na pozornost při poslechu. Každá skupina pak dostala rozstříhaný obrázek, který museli žáci společnými silami složit. Obrázky byly čtyři a všechny skupiny si obrázky prostřídaly. Třetí část byla věnována soutěži mezi skupinami v poznávání luštěnin na plátně. Jako pomůcku dostaly skupiny text s popisem jednotlivých druhů. Ukázek bylo 11. Následoval pracovní list s úkoly a křížovkou. Každá skupina na závěr vytvořila obrázek s vybraným receptem, který orámovala přinesenými luštěninami. Při práci se žáci dozvěděli mnoho zajímavých a užitečných informací a jistě se i pobavili. Ve skupinách dobře spolupracovali a dokázali se dohodnout na společném postupu. Kromě tří žáků, kteří občas narušovali zdárný průběh dne, si všichni ostatní odnesli kromě ústní pochvaly také pochvalu do žákovské knížky. Fotogalerie:
Lenka Meruňková Třída V. B Dne 30. 11. 2016 proběhl na naší škole celoškolní projektový den: Slavíme Mezinárodní rok luštěnin. Naše třída 5.B se tohoto projektu samozřejmě také zúčastnila. Na úvod tohoto dne jsme se seznámili s termínem Mezinárodní rok luštěnin, kdy, kým a z jakého důvodu byl vyhlášen. Vysvětlili jsme si pojem luštěniny, co to vlastně je a jaké nejznámější luštěniny známe. Žáci si z domova přinesli vzorky různých druhů luštěnin, které jsme vystavili a prohlédli. Zopakovali jsme si, jaké mají luštěniny vliv na naše zdraví a proč je dobré je zařadit do našich jídelníčků. Naše školní jídelna v souvislosti s projektovým dnem přizpůsobila jídelníček v týdnu od 28. 11. do 2. 12. Připravili pro všechny strávníky na každý den buď luštěninovou polévku, nebo jedno hlavní dílo z luštěnin. Cílem bylo ukázat, že i zdravé jídlo může být chutné. Na internetu jsme si vyhledali informace o nejstarší pěstované luštěnině - fazoli, kterou pěstovali v Jižní Americe již před 8.000 lety př.n.l. Do Evropy je dovezli až Španělé v 16. století. Žáci si již doma (po poradě s rodiči) připravili své oblíbené recepty z luštěnin. Nejdříve nás s nimi seznámili a pak jsme z nich začali vytvářet „Kuchařku Luštěniny 5.B.“ Kuchařka se povedla a plno receptů strojí za to vyzkoušet. Kniha bude k dispozici ve třídě, aby si ji děti mohly nadále prohlížet a případně opsat si zajímavý recept. Když jsme naši Kuchařku dozdobili, přišla na řadu ochutnávka. Honza Němec přinesl ochutnat čočkový salát, který připravil se svojí maminkou. Kdo měl chuť, salát ochutnal a myslím, že měl velký úspěch. Také jsme si přečetli 2 básně: „Fazole, fazole“ a „Fazole“ a pohádku O kouzelné fazoli. Nakonec jsme společně s žáky vyhodnotili luštěninový projekt, žáci správně a pohotově odpovídali na otázky ohledně luštěnin, připomenuli jsme si význam zdravého stravování a Mezinárodního roku luštěnin. Myslím, že měl projektový den:“ Slavíme Mezinárodní rok luštěnin“ úspěch, i když se z počátku zdálo, že pojem luštěniny je pro děti trochu tabu. Fotogalerie:
Jelínková Zdeňka Třídy VI. A, VI. B, VII. A, VII. B, VIII. A, VIII.B, IX. A Akce probíhala v učebně 6.B, kde byl pro žáky 2. stupně připraven v rámci projektového dne kvíz, poznávačka luštěnin a informace týkající se zpracování luštěnin při vaření a jednotlivé recepty pro každou luštěninu. Žáci každé třídy byli rozděleni do skupin po čtyřech a střídali se u jednotlivých úkolů. Jedna skupina jmenovávala jednotlivé luštěniny a druhá si četla informace ohledně receptů z luštěnin. Během střídání vyplňovali kvíz, kde si ověřovali získané informace. Nakonec proběhlo společné vyhodnocení testu. Výstup: prezentace jednotlivých druhů luštěnin, jejich využití v kuchyni, důležitost ve zdravém jídelníčku, recepty z luštěnin. V rámci projektu byla plněna osobnostní, sociální průřezová témata. Dana Šánová Třída VI. A Žáci 6. A se v počtu 21 žáků zapojili do celoškolního projektu „Mezinárodní rok luštěnin 2016“. Děti byly seznámeny s plánovaným průběhem projektu předem, rozdělily se do skupin a společně si připravily množství materiálů. Projektový den byl následně zahájen krátkým dotazníkem, ve kterém žáci odpovídali na zadané otázky a snažili se vybavit si informace, které již znají z nižších ročníků či z každodenního života. V průběhu celého dne získávali postupně nové informace, které měli možnost doplňovat v průběhu práce do svých pracovních listů. Nejdříve se všichni seznámili s významem luštěnin, uváděli známé i méně známe druhy a zamýšleli se nad jejich využitím. Následně děti pracovaly ve skupinách a dále zpracovávaly připravené materiály. Každá skupina si vyrobila vlastní prezentaci, kterou představila svým spolužákům. Dozvěděli jsme se zajímavé informace o čočce, hrachu, cizrně a dalších. Děti si samy připravily kvízy a soutěže, děvčata dokonce pro úspěšné soutěžící připravila sladké odměny. V závěru jsme všichni projektový den zhodnotili, připomněli si nově získané informace, vzorně po sobě uklidili jednotlivá pracoviště a výsledky celodenní činnosti vystavili ve třídě. Žáci si určitě zaslouží pochvalu za aktivitu, vzájemnou spolupráci a pěkné chování. Fotogalerie:
Helena Přibylová Třída VI. B V rámci projektového dne žáci plnili různé zadané úkoly na téma luštěniny. Žáci byli rozděleni do 5 skupin po 4-5 žácích. Nejprve se dozvěděli informace o mezinárodním dni luštěnin, vyposlechli různé prezentace žáků o pěstování, o úpravách, o druzích, o zemích původu, o významu v jídelníčku, o přípravě a využívání luštěnin při stravování. Poté jsem odprezentovala na interaktivní tabuli svoji prezentaci na téma luštěniny a žáci vypracovali pracovní list, který jsem jim vytvořila a vyhodnotili jsme ho společně. V další části jsme navštívili stanoviště Mgr.Šánové, kde žáci vyplnili kvíz, určovali druhy luštěnin a četli si informace a recepty z luštěnin. Poté jsme si četli recepty z luštěnin v naší třídě. A nakonec žáci vytvořili pomocí čtvrtky, lepidla a luštěnin obrázky a výstavku druhů luštěnin. Projektový den se vydařil, žákům se líbil , spolupracovali ve skupinách a většina jich měla spoustu příspěvků na toto téma. Chování třídy 6.B bylo v pořádku. Plnili jsme průřezová témata: osobnostní a sociální výchova, mediální výchova Pomůcky: výpočetní technika, vlastní luštěniny, výtvarné potřeby, kuchařky, pracovní list, obrázky luštěnin. Markéta Chrastná Třída VII. A Žáci pracovali v pěti skupinách po 4. Každá skupina si připravila krátkou prezentaci na určené téma: Co jsou luštěniny – všeobecná charakteristika, Pěstování luštěnin – botanický pohled, Mezinárodní rok luštěnin 2016, Druhy luštěnin – ukázky běžných druhů, Luštěniny v kuchyni – zajímavé recepty. Tyto prezentace proběhly na začátku projektu. Pak následoval test a ukázky luštěnin v učebně 6. A (p. Šánová). Třetí část projektu byla prezentace učitele spojená s odpovídáním na otázky do pracovního listu. Závěrem každá skupina vytvořila výtvarnou práci podle vlastního námětu. Všechny etapy i činnosti žáci dělali ve skupinách a vzájemně spolupracovali. Na každé práci bylo vidět, že je kolektivním dílem. Všichni si úkoly připravili a společně je konzultovali. Na začátku dne se zdály 4 hodiny dostatečným časovým úsekem. Nakonec žáci museli spěchat a dokončení části prací a nástěnku museli dodělávat až další den. Žáci se seznámili s luštěninami z mnoha pohledů. Určitě se dozvěděli velké množství nových informací. Práce ve skupinách je bavila a motivovala. Zajímavý pro ně byl i paralelně probíhající luštěninový týden ve školní jídelně. Věřím, že alespoň pro některé se projektový den stal námětem pro zamyšlení nad zlepšením vztahu k luštěninám. Fotogalerie:
Pavel Kotek Třída VII. B Světová organizace OSN vyhlásila rok 2016 mezinárodním rokem luštěnin. V rámci této příležitosti se na naší škole dne 30.11. konal projektový den na téma luštěniny. Před samotným projektovým dnem byli žáci rozděleni do šesti skupin. Každému žákovi byl přidělen úkol tak, aby všichni členové skupiny měli práci a podíleli se jistou mírou na projektu. Žáci byli velmi pozitivně namotivováni a na celý den se těšili. Ve středu jsme se čtyři vyučovací hodiny věnovali tématu luštěniny. V první hodině žáci vyplnili krátký dotazník, kde odpovídali na různé otázky týkající se zadaného tématu. Navázali jsme krátkými prezentacemi každé skupiny na konkrétní druh luštěniny. Prezentace byly buď v počítačové nebo papírové verzi a všechny byly velmi povedené. Během druhé hodiny pracovaly skupiny na zdravém jídelníčku, kde alespoň jeden pokrm musel obsahovat luštěniny. I tato aktivita žáky bavila a na jejich výsledcích se to pozitivně odrazilo. Po velké přestávce jsme se odebrali do učebny 6.B, kde si paní učitelka Šánová připravila pro děti krátký kvíz a ukázky méně známých druhů luštěnin. V poslední hodině věnované luštěninám jsme si vytvořili pyramidu, která znázorňuje nejvíce oblíbené luštěniny v naší třídě. Nejvíce žáci konzumují hrách, poté fazole a na třetí příčce se objevila čočka. Ze vzorků luštěnin jsme tuto pyramidu vyplnili a nalepili vše na velkou čtvrtku. Závěrem projektového dne jsme si vytvořili třídní nástěnku a celý projektový den ústně i písemně zhodnotili. Žáci vnímali celý den jako vyvedený. Odnesli si z něj nejen nové poznatky a znalosti, ale také to, že by do svého jídelníčku měli luštěniny zařazovat častěji. Fotogalerie:
Jana Blábolilová Třída VIII. A Ve středu 30. 11. 2016 proběhl na naší škole celoškolní projekt „Slavíme Mezinárodní rok luštěnin. Čtyřhodinové práci na projektu se zúčastnilo 17 žáků třídy 7. A. Na začátku žáci vyplnili pracovní list, ve kterém odpovídali na různé otázky o luštěninách, o jejich zeměpisném původu a využití v kuchyni. Zároveň vypsali, jak často doma vaří a jedí jednotlivé druhy luštěnin, jaká jídla z nich jim chutnají. Následoval krátký výstup jednotlivých žáků, ve kterém každý popsal postup přípravy jednoho jídla z luštěnin, které se u nich doma vaří a které mají rádi. Dalším bodem programu projektového dne bylo vyhledávání informací o jednotlivých luštěninách na internetu a v knihách, snahou bylo najít správné odpovědi na otázky z úvodního pracovního listu. Pozornost byla věnována významu luštěnin ve zdravém stravování. Potom se žáci rozdělili na skupinky (rozdělení do skupinek bylo rozlosováno den předem) a vytvořili výkresy a koláže věnované jednotlivým druhům luštěnin. Výsledky této práce budou na nástěnce ve třídě. Předposlední částí programu byla soutěž, ve které měl každý žák odhadem oddělit do misky přesně 100 g čočky. Nejlepší odhad byl přesně 100 g, rozmezí odhadů bylo od 22 g do 177 g. Dva žáci s nejlepším odhadem dostali malou odměnu. Na závěr proběhla prohlídka výstavy luštěnin, kde měli žáci možnost vidět velké množství druhů luštěnin a informací o nich. Projekt byl žáky kladně hodnocen, dozvěděli se velké množství nových informací. Fotogalerie:
Karel Beneš Třída IX. A V úvodu žáci zhlédli krátkou prezentaci o druzích luštěnin, poté navštívili výstavku luštěnin, kde jednotlivé druhy poznávali v praxi a vyplnili krátký test. 2. hodinu se rozdělili do pěti skupin a pracovali na zadaných úkolech, které vyplývaly z předem připravených písemných materiálů. Úkoly se týkaly zdrojů bílkovin obecně, přínosu luštěnin pro výživu člověka, ekologii… 3. hodinu pracovaly skupiny na tvorbě portfolia, které obsahovalo důležité údaje o luštěninách, obrázky a kuchařské recepty na pokrmy z luštěnin. 4. hodina byla věnována pracovním listům, které žáci dostali již během 2. hodiny, a celkovému zhodnocení práce na projektu Žáci během přípravy projektu získávali informace z různých zdrojů, aktivně spolupracovali ve skupinách, pracovní listy vyplnili většinou dobře. Domnívám se, že téma celkově přispělo ke správnému formování jejich názorů týkajících se správné výživy i ekologického zemědělství. Výstupy: 2 plakáty – koláže: a) zdroje bílkovin b) druhy luštěnin portfolio s kuchařskými recepty pracovní listy Jaroslava Rychtrová
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|