Projektový den "Vyučování tradičně i netradičně" říjen 2018

 

Projektový den „Vyučování tradičně i netradičně“

Byl jeden z krásných zářijových dní. Ve škole zazvonilo a na rozdíl od jiných běžných školních dní bylo až podezřelé ticho. Žádné bouchání dveří šaten, žádné hlasy a pokřiky ani ťapání přezůvek na podlaze. Židličky na lavicích ve třídách zůstaly nesundané. Tabule nebyly popsané, a přesto velmi intenzivně probíhala výuka. Jinak a jinde – venku. Učitelé se se svými žáky vydali na různá místa v Lounech i mim o ně. Začal projektový den „Vyučování tradičně i netradičně. Čeština, matematika, prvouka, přírodopis, vlastivěda, fyzika, chemie, dějepis, výchova k občanství, cizí jazyky, tělesná výchova – to vše se vměstnalo do jednoho školního dopoledne. Netradiční výuka napříč předměty. Začtěte se do úryvků hodnocení některých paní učitelek a pánů učitelů….

Návštěva u druháčků

Hlavními tématy dne byla orientace ve městě a v okolí školy, praktické procvičení pravidel silničního provozu a nacvičení osobní bezpečnosti. Nakonec poznávání důležitých a významných budov či staveb ve městě Louny.

         Žáci si prakticky ověřili svou schopnost orientace, kde se právě nacházejí. Zapamatovávali si důležité ulice, a náměstí, kterými procházeli.  Ve městě si prohlíželi tvary a polohu budov jako jsou radnice, knihovna, divadlo, pošta a dále důležitých historických památek Chrámu sv. Mikuláše, sloupu J. Husa. Přiměřenou  formou  se dověděli o významu existence těchto staveb.

         Oblíbené a pro žáky velmi lákavé bylo vyhledávání navštívených míst přímo na zjednodušené mapce města Louny. Získali tak ucelenou představu o poloze klíčových míst ve městě a okolí školy. U některých žáků bylo patrné, že se v terénu města a okolí školy orientují velmi dobře. Většina však nové informace a poznatky vítala s nadšením  přidávala již některé vlastní zkušenosti.

         Dále se žáci prakticky seznamovali se správnými názvy ulic, náměstí, budov, mostu a řeky.
U budov získali představu o důvodu  označení  a číslování domů.  Velmi dobře už většina žáků zvládla pojmenování dopravních značek. Několik žáků si také všímalo nesprávného anebo nevhodného chování chodců ve městě.  Nakonec si žáci procvičili správné psaní vlastních jmen, názvů a dále adresu svého bydliště a základní školy.

       Pro žáky bylo takové vyučování opravdu netradiční, ale velmi přínosné, neboť si navštívená místa nejen prohlédli, ale na místě získali představu o jejich poloze.  Vyhledáním a zápisem do mapky si místa i velmi dobře zapamatovali.

Třeťáčci z áčka měli také zajímavý den

Projektový den byl rozdělený na dvě části. V první části si paní učitelka B. Beckertová zacvičila v tělocvičně školy s žáky ranní jógu. Praktickými ukázkami předvedla žákům netradiční začátek dne spojený s pohybem. Správným vedením se děti dostaly do jógových pozic, kterými si protáhly celé tělo. Po cvičení následovala svačina a odchod z budovy školy.

Druhá část projektového dne byla zaměřená na krajinu kolem školy. Šli jsme k pramenu Luna, který jsme ochutnali a přečetli si informační tabuli o jeho účincích. Poté následovala orientace ve městě a v krajině se zjednodušenou mapou, do které žáci zapisovali názvy ulic, světové strany a orientační body v krajině. Pohybovali jsme se v části Loun Na horizontu a na hřišti v Zahradním městě.

Cíl projektu, uplatnit poznatky a schopnosti dětí v netradičním prostředí a poznat nové cvičení, byl splněn.

Čtvrtáci z áčka pozorovateli v zahrádkách a na polích

Celoškolního projektu Vyučování tradičně i netradičně jsme využili k právě probíranému tématu Naše město a okolí. Možnost vyjít na čtyři vyučovací hodiny ven a probírat učivo z vlastivědy a přírodovědy jsme rádi uvítali. Cestou přes město jsme se zastavili u významných historických budov a památníků. Došli jsme až k inundačnímu mostu a tůňce. Zde bylo hlavním úkolem seznámení s rostlinami a živočichy, kteří se zde vyskytují. Přečetli jsme si informační tabuli a děti si napsaly krátké poznámky. Naše cesta pokračovala přes zahrádkářskou kolonii k řece.  U řeky byl další cíl naší cesty za poznáváním. Jmenovali jsme živočichy, kteří žijí v tomto ekosystému, poznávali jsme stromy, keře a byliny. Pozorovali jsme i práci zemědělců, kteří upravovali chmelnici po sklizni a připravovali ji na další sezónu. Děti měly možnost uplatnit své znalosti o pěstovaných plodinách, kterým se v místní oblasti  daří. Po svačině následovala práce ve dvojicích. Plnily úkoly v pracovním listě, které byly zaměřené na historii města, orientaci v plánu města a okolní přírodu. Po návratu do školy dostali žáci domácí úkol. Vybrat si jednoho živočicha, který žije u řeky nebo v řece, namalovat ho a napsat o něm několik vět. Při hodině přírodovědy pak každý žák svoji práci bude prezentovat.

Páťáci z béčka za hranicí katastru

Projektový den jsme začali přesunem na autobusovou zastávku u polikliniky, odtud nás autobus odvezl do blízké obce Nová Ves. Zde činnosti probíhaly na vlastní zahradě a v přilehlém lese, poli a u rybníka. Při pobytu venku jsme využili vše, co nám příroda a okolí nabízí. V obci na návsi jsme si pomocí památníku padlým první světové války připomněli blížící se výročí 100 let vzniku republiky. Ve skupinách žáci plnili zadané úkoly a učili se v přírodě.  Prozkoumali ekosystém rybníka, lesa a pole. Sledovali zrající podzimní plody na zahradách. Popsali tělo koně a psa. Vyplnili tabulku s abecedou přírodninami. Kreslením křídou si zopakovali slova vyjmenovaná a slova příbuzná. Pomocí přírodnin (listy s napsanými písmeny) skládali slova příbuzná. Pomocí výpočtů luštili tajenku. Barevnými křídami kreslili na zeď na téma příroda. S mapou a pomocí mobilní aplikace nalezli „kešku“. Autobusem jsme se vrátili do školy na oběd. Žákům i mně se projektový den moc líbil. Opět jsme mohli upevnit naše společné vztahy. Dokonce i od rodičů mám na tento den kladné ohlasy.

7. A vyrazila za kulturou

Společným cílem projektu třídy bylo zaměřit se na hodnotu kulturního dědictví, vysvětlit význam a jedinečnost lidské tvořivosti, a tím především podpořit u mladé generace myšlenku:

·         chránit kulturní bohatství

·         vyhledávat možnosti, jak pečovat o kulturní dědictví v 21. století

·         upevňovat pozitivní postoje, a především zájem o kulturní dědictví

·         rozvíjet snahu aktivně přijímat nové poznatky

Zvolené pracovní aktivity vedoucí ke splnění stanoveného cíle projektu vyžadovaly i nezbytnou domácí přípravu všech zúčastněných žáků. Jednotlivé skupiny projevily maximální zodpovědnost a kladný přístup k zadaným úkolům. Při putování po významných místech své znalosti postupně rozšiřovaly a využily při aktivitách na zvolené trase, která vedla od Kostela Matky Boží k divadlu, knihovně, galerii, kinu ke Kostelu sv. Mikuláše, k muzeu, Daliborce a kolem Lounské synagogy k budově loutkového divadla, cestou kolem řeky Ohře Pod Šancemi k Žatecké bráně a historickým jádrem ulice Poděbradovy zpět ke škole.

          Žáci projektový den hodnotili pozitivně, neboť mohli pracovat ve skupinách, opakovaně si mohli vyzkoušet vzájemnou spolupráci při obhajování zjištěných informací a zapojení do připravených aktivit pro jednotlivé skupiny. Za originální zpracování modelů kulturních institucí, za celodenní aktivitu a chování byli žáci ohodnoceni jedničkou i ústní pochvalou.

7. B operovala v prostoru citolibské bažantnice

Celá třída byla rozdělena do skupin po 5 a všichni byli seznámeni s úkoly, které byly náplní celého dopoledne. Prvním úkolem bylo procvičování matematických operací a práce s čísly. Žáci cestou do bažantnice zapisovali popisná čísla domů, která pak sčítali a rozdělovali je na lichá a sudá. Nakonec si své výsledky porovnávali.

Dalším úkolem bylo rozvíjení komunikačních dovedností a rozvíjení slovní zásoby v anglickém jazyce. Každá skupina dostala pracovní list, na který vypsala anglickou abecedu a vyhledávala ve svém okolí slova začínající na počáteční písmena abecedy a zapisovala je do listu. Celé zadání proběhlo v anglickém jazyce, a také žáci měli dovoleno během  úkolu používat pouze anglický jazyk.

Poté byla přestávka na svačinu, která byla také využita jako výuková. Žáci prezentovali své svačiny a hodnotili je vzhledem k zdravému životnímu stylu a posuzovali výživové hodnoty jednotlivých potravin. Hovořili o zdravém životním stylu, který musí být doplněn také pohybovými aktivitami.

Posledním úkolem bylo zakreslení své polohy a polohy Loun do slepé mapy a určení světových stran.

Všichni žáci se aktivně zapojovali do všech úkolů. Spolupracovali ve skupinách a vzájemně si pomáhali. Velmi se jim líbil prostor bažantnice, kde někteří byli poprvé. Celou akci hodnotili jako přínosnou, ověřili si propojení nabytých znalostí v praxi a aplikovali je v běžných situacích.

8. B na cestě do Žatce

V rámci projektového dne jsme navštívili město Žatec a jeho památky a zajímavosti, vylezli jsme na vyhlídku z věže u Muzea chmele a piva, kde jsme měli nádherný výhled na město i okolní krajinu, dále jsme poslechli přednášku o chmelu, zpracování a skladování. Prošli jsme bludiště z chmelových žoků a hádali odpovědi, které žákům dávala paní, která přednášku vedla. Poté žáci začali vyplňovat pracovní list.

Dále si žáci zapisovali ulice města Žatce, kterými jsme procházeli a na náměstí si vypsali památky města.

Projektový den se podle mě velmi vydařil.

DÚ jú spík ingliš? aneb sami sobě průvodci v anglickém jazyce – 9. B

Čtvrtek 27.9. se na naší škole nesl v duchu propojení tradičního a netradičního vyučování. Všechny třídy vyrazily se svým třídním učitelem, popř. doprovodem, mimo budovu školy, aby své dosavadní znalosti a dovednosti využily v praxi. Náš projektový den byl zaměřen na komunikaci v anglickém jazyce. Začali jsme v Městském informačním centru, kde si děti obstaraly informace o přidělených památkách města Loun. Dalším zastávkou byla Městská knihovna. Zde měli žáci čas na to, aby zpracovali získané informace a sestavili pomocí tabletu krátkou prezentaci. První zastávkou našeho putování po významných lounských místech byla Galerie Benedikta Rejta, odtud jsme se vydali k Domu Sokolů z Mor, dále k Baroknímu Špitálu, Žatecké Bráně, Kostelu Svatého Mikuláše a posledním bodem programu byla lounská Sokolovna. U každé ze zmíněných budov žáci odprezentovali krátké povídání v anglickém jazyce. Po skončení prezentace jim byly kladeny doplňující otázky. Nejzajímavější částí projektového dne byl pro žáky výstup na věž Kostela Svatého Mikuláše. Většina žáků zde nikdy předtím nebyla. Projektový den byl dětmi hodnocen velmi pozitivně. Líbilo se jim, že pracovaly ve skupinách, využívaly tablety a uplatňovaly cizí jazyk také jinde, než ve škole.

Šesťáci soutěžili v netradičních odhadech. Co vůbec dělali a jak se jim dařilo?

Projektový den probíhal venku, v lounských parcích. Během cesty bylo žákům zadáno celkem 10 úkolů, týkajících se měření dráhy, měření délky, měření hmotnosti a procvičování postřehu. Žáci si vždy sami změřili například obvody stromů, vzdálenosti při chůzi, hmotnost kamínků nebo šišek. Následoval úkol na odhad rozměru jedné konkrétní věci, každý z žáků udal svůj odhad a následovalo přesné změření nebo spočítání. Pět nejlepších odhadů z každého úkoly bylo ohodnoceno jedním bodem, po vyhodnocení všech deseti úkolů byli vyhlášeni 3 nejlepší žáci třídy.

 

Přehled úkolů a výsledků:

 

Úkol

Hodnota

Rozmezí odhadů

1.

Obvod stromu

156 cm

29 – 220 cm

2.

Hmotnost kamínků

574 g

              29 – 984 g

3.

Počet jehlic na větvičce

88 jehl.

10 – 86 jehl.

4.

Délka struny na sekačku

193 cm

 30 – 348 cm

5.

Počet kroků na vymezené trase

179 kr.

53 – 325 kr.

6.

Počet dlaždic

128 dl.

60 – 124 dl.

7.

Hmotnost šišek

169 g

100 – 560 g

8.

Počet stolů

17 st.

9 – 65 st.

9.

Obvod lampy

42 cm

10 – 45 cm

10.

Cena palačinky

25 Kč

25 – 89 Kč

 

5. A sledovala, jaké stopy zanechává po sobě naše civilizace

Projekt byl realizován v 5. A pod názvem „Stopy člověka kolem nás“. Překvapil mě velký zájem ze strany dětí o práci s fotografií a následně i o jejich zpracování. Všichni dokázali během vycházky nafotit mnoho snímků a potom je podle vlastního uvážení zredukovat na ty, které podle jejich mínění nejvíce odpovídaly zadanému úkolu.

V průběhu projektu byly snímky ze strany učitele kontrolovány, aby žáci nefotili něco nepřístojného.

Po návratu do školy žáci prohlédli svoje fotografické úlovky a začali je upravovat. Většina žáků dokázala samostatně snímky upravit a slíbila vytvořit ze snímků koláž nebo prezentaci. Několika jedincům jsem snímky stáhla do počítače a následně doma upravila formou koláže.

Udivila mě ochota žáků spolupracovat ve skupinkách a vzájemně si pomáhat. Jsem ráda, že se kolektiv třídy začíná upevňovat.

 

Ze zaslaných hodnocení zpracovala: Mgr. Lenka Cvešprová

 

 

 

 

zpět na aktuality