Projektový den č. 3 - Den Země 23. 4. 2007

 

 

Den Země se stal inspirací k využití projektového vyučování v celé škole tj.

na Základní škole Louny, Školní 2426

 

Spolu s tím, jak se blížilo datum 22. dubna 2007, kdy je Den Země, jsme přemýšleli, jak ho prožijeme trochu jinak než obvykle, kdy se jen uklízí odpadky kolem školy. Přípravný výbor vymýšlel témata, která by mohly jednotlivé třídy zpracovat.

Nápad byl jednoduchý. Každá třída (v našem případě paralelní třídy) dostala zadání – téma.

 

Třída

Téma

Třída

Téma

Třída

Téma

1. A

Domácí zvířata

5. A

Les

Louky

8. A

Zvířata

1. B

Domácí zvířata

5. B

Les

Louky

8. B

Zvířata

2. A

Rostliny

Květiny

6. A

Voda

Oceány

9. A

Vesmír

2. B

Rostliny

Květiny

6. B

Voda

Oceány

9. B

Vesmír

3. A

Rybníky

6. C

Voda

Oceány

9. C

Vesmír

4. A

Řeky

Jezera

7. A

Přírodní poměry

 

 

4. B

Řeky

Jezera

7. B

Přírodní poměry

 

 

Přípravná třída

Slunce,mraky, déšť

Školní družina

Květiny a zvířata kolem nás

Školní

klub

Týden Země

 

Žáci po seznámení s přiděleným tématem sami vymýšleli, co všechno by se k tématu dalo v jednotlivých předmětech podnikat.

 

Všechno souvisí se vším

 

Žáci byli z práce na jednotlivých projektech nadšeni a bylo pro ně překvapením, co všechno se dá s jednotlivými tématy „vykouzlit.

Žáci se v pondělí 23. 4. 2007 pohybovali nejen ve svých kmenových třídách, na chodbách, v odborných učebnách, ale vydávali se i na procházky, exkurze a pozorování v přírodě v okolí Loun.

Během celého dne se střídaly různé činnosti, které vždy nějakým způsobem navazovaly na zvolené téma. Tak např. obrázky zvířátek, o kterých se žáci nejen povídali, ale i zpívali, popisovali a také kreslili. V jiné třídě probíhaly rozhovory o ochraně přírody, v atlasech a encyklopediích hledali žáci různé typy rostlin a nechyběly závěrečné výtvarné práce.

Návštěva zahradnictví byla určitě velmi příjemná a prohlídka skleníků a záhonků posloužila k rozhovoru nad zdravou výživou (zelenina) a výzdobou domova i třídy (pěstování květin).

Ryby, rybníky, jezera bylo téma další třídy a pomocí mezipředmětových vztahů (např. s prvoukou a výtvarnou výchovu) zabavilo žáky po celý den. Naučný film Polabí, k tomu mapa České republiky a společná práce žáků celé třídy vytvořila příjemnou atmosféru nad tématem řeky. Nechyběly obrázky a vlastní zkušenosti žáků. Hádanky, křížovky a zábavné testy s využitím znalostí o přírodě z daných ekosystémů, k tomu malování motýlů, hlemýžďů a sluníček sedmitečných na sádrové odlitky bylo téma neméně zajímavé a aktivity žáků překvapili si samotné učitelky. Nástěnky, herbáře, obrázkový materiál a informace z internetu byly příjemným zakončením těchto projektů a posloužili žákům i k vlastnímu zhodnocení svého snažení a svých výrobků.

 

Neméně zdařilé projekty ke Dni Země probíhaly i na II. stupni naší školy. Zde měly své významné místo klíčové kompetence k rozvoji učení, k řešení problému, komunikativní a neposlední řadě i kompetence pracovní.

Vyučující se svými žáky volili různé formy realizace např. exkurze do okolí řeky Ohře za splněním zadaných úkolů. V jiné třídě měl zvolený projekt název Než se napijeme a žáci pomocí filmového i obrazového materiálu sledovali cestu vody.

Tématicky zaměřená procházka s cílem získat co nejvíce informací a umět odpovědět na připravené otázky , které se týkaly přírodních poměrů, nebylo vždy jednoduché a pro některé žáky naučné. Míchaly se i mezipředmětové vztahy mezi českým jazykem, přírodopisem, zeměpisem i dějepisem.

Mapa světa s obrázky zvířat chovaných v různých světadílech představovala pro žáky 8. tříd nejen pečlivou přípravu, ale i trochu estetického cítění a kolektivní práci v celé třídě. Výsledkem je vkusně upravená nástěnka.

Téma Vesmír je natolik zábavné, ale i náročné a různorodé, že jsme ponechali žákům 9. tříd více času nejen na přípravu, ale i vlastní realizaci v Powerpointu.

Nemůžeme zapomenout na školní družinu, kde také probíhal projektový den, připravený pro dvě pracovní skupiny. Papírová koláž – květiny, zvířata kolem nás a Rozkvetlá planeta – zemské polokoule a království zvířat.  Pracovní část byla rozdělena i do dalších pracovních částí, protože bylo nutné práci na projektu dokončit a jednalo se o námět velice obsáhlý.

 Týden „Země“ ve školním klubu lákal členy našeho školního klubu. V průběhu týdne se žáci věnovali ekologii, ochraně přírody   (v pondělí – půda, v úterý – voda, ve středu – vzduch, ve čtvrtek – živočišná říše – rostlinstvo a v pátek – výstava prací a nápadů). 

Cílem bylo u žáků vytvářet vztah k přírodě, podporovat tvořivost, logické myšlení, trpělivost, spolupráci, posilovat pozitivní vztah ke vzdělávání a sebevzdělávání.

 

A kdo vyhrál?

 

Vyhráli samozřejmě všichni, kteří se v nadšením jednotlivých projektů zúčastnili. Vyhráli nové znalosti, nový přístup ke studiu a také poznání, že opravdu všechno souvisí se vším.

 

Jako vždy jsme pro návštěvníky našich www. stránek připravili několik fotografií, které dokumentují náš projektový Den Země.

                                  Louny, 30. 4. 2007                                                                                                   ředitelka školy

 

 

zpět na obsah aktuality