Projekt - Pranostiky po celý rok květen 2008

 

Projektový den – „Pranostiky po celý rok“

 

I v našem školním vzdělávacím programu mají své místo projekty a projektové dny. Jedním z nich byl dlouho připravovaný projekt, který byl připravován na měsíc duben „Pranostika po celý rok“. Vedení školy zpracovalo a určilo hlavní úkoly, cíle a další nezbytné oblasti vztahující se k výuce (viz příloha č. 2), dále došlo k rozdělení žáků podle data narození do skupin/jednotlivých měsíců a pro každou skupiny byli přiděleni pedagogičtí pracovníci (viz příloha č. 1).

A potom již záleželo na jednotlivých skupinách, jak budou jednotlivé měsíce prezentovat, představovat. A nápadů bylo opravdu hodně. Vzhledem k tomu, že bylo dne 2. 5. 2008 v naší škole volněji (někteří žáci si samostatně nadělili den volna) jsme zrealizovali náš projektový den.

Ve škole panovala opravdu skvělá atmosféra, nápadů bylo hodně a všechny stejně zajímavé. Největším přínosem bylo rozdělení žáků do takových skupin, kde se setkal prvňáček s deváťákem, nebo oba sourozenci či kamarád s kamarádem. Přiložené fotografie dostatečně dokumentují celkovou atmosféru celého dne, který beze zbytku splnil stanovený cíl.

Protože není možné umístit na tyto stránky všechny fotografie z tohoto dne, připravujeme velkou a bohatou nástěnku s fotografiemi v prostorách školy pro všechny zájemce. K tomu je připravená i prohlídka školy, kde na všech nástěnkách, ale i na chodbách a u jednotlivých tříd je připravená výzdoba a práce, které vznikaly v tento den a všechny se nějakým způsobem vždy vztahují ke zvolenému měsíci – pranostice.

 

Rozdělení měsíců a vedoucích pracovních skupin (příloha č. 1)

 

Měsíc

Jméno vedoucích pracovních skupin

Počet žáků ve skupině

Poznámka

Místo realizace

LEDEN

  • Pavel Kotek
  • Jiří Ekrt

 

33 žáků

viz seznam

  • třída 7. A

ÚNOR

  • Lenka Cvešprová
  • Marie Rambousková
  •  

31 žáků

Viz seznam

  • třída 6. B, 2. B

BŘEZEN

  • Jarmila Zahradníčková
  • Dana Šánová
  •  

32 žáků

Viz seznam

  • třída 3. B

DUBEN

  • Jaroslava Rychtrová
  • Eva Turková
  •  

30 žáků

Viz seznam

  • třída 8. A, 4. A

KVĚTEN

  • Ladislava Součková
  • Monika Křížková
  •  

28 žáků

Viz seznam

  • třída 5. B, ŠD

ČERVEN

  • Lenka Meruňková
  • Jaroslava Švestková
  • Markéta Chrastná

33 žáků

Viz seznam

  • třída 7. C, 3. A

ČERVENEC

  • Lenka Marešová
  • Věra Chrobáková
  •  

31 žáků

Viz seznam

  • třída 7. B

SRPEN

 

SRPEN

  • Karel Beneš
  • Miluše Bromová
  • Helena Přibylová

35 žáků

Viz seznam

  • Třída 9. A,

8. B, 6. A

 

  • Romana Černá
  • Jiřina Nipauerová
  •  

24 žáků

Viz seznam

  • třída 9. B, 1. A

ŘÍJEN

  • Hana Svobodová
  • Milana Korfová
  • Jarmila Majerová

33 žáků

Viz seznam

  • třída 2. A, ŠD

LISTOPAD

 

LISTOPAD

  • Blanka Frélichová
  • Miroslava Koblížková
  • Eva Potrebuješová
  • Irena Linajová

41 žáků

Viz seznam

  • třída 5. A, ŠD

viz seznam

  • třída  ŠK, PŘ

PROSINEC

  • Blanka Beckertová
  • Jitka Jiroutková
  •  

28 žáků

Viz seznam

  • třída 1. B

 

Příloha č. 2

Námět činnosti

Celoškolní projekt – Pranostiky po celý rok

(zapojení žáků 1. až 9. ročníků)

Vzdělávací oblast

 

 

Průřezová témata

Český jazyk a literatura I. a II. stupeň,

Člověk a jeho svět I. stupeň, Člověk a společnost II. stupeň,

Člověk a příroda II. stupeň, Člověk a svět práce I. a II. stupeň.

 

Osobnostní a sociální výchova – Rozvoj schopností poznávání, Kreativita.

Environmentální výchova – Vztah člověka k prostředí.

Mediální výchova – Práce v realizačním týmu.

Výchovně vzdělávací cíl

Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací, rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě.

Motivace

Nové metody práce, spoluúčast na výzdobě školy, práce v jiném kolektivu spolužáků, možnost tvořivé práce se sourozencem ve skupině, překonání věkových rozdílů a rozdílů mezi I. a II. stupněm, uplatnění vlastních nápadů a jejich realizace, tvořivost, zapojení rodiny, vyhledávání informací ve škole, doma, na internetu, v knihovně, mezipředmětové vztahy, hry.

Pomůcky

Dle domluvy s vedoucími jednotlivých pracovních týmů (viz rozdělení žáků do skupin dle měsíce narození).

Metody

Skupinová práce, projektové vyučování, prožitkové učení, hry.

Formy

Formou projektového vyučování zpracují žáci zadané téma, vztahující se k zadanému měsíci.

Průběh činnosti

Přibližně měsíc před vlastním konáním budou pracovním dvojicím (trojicím) vyučujících rozdány seznamy skupin žáků, sestavené podle měsíců narození (1. až 9. ročníky). Vyučující jednotlivých sestavených skupin se se svojí skupinou sejdou, seznámí žáky s cílem, organizací a začnou se všichni připravovat (domácí příprava). V den konání projektu (22. dubna/2. května ) budou skupiny pracovat v určených třídách a své výtvarné či literární dílo zveřejní na určené nástěnce (chodby, třídy, celá škola).

Bude vytvořená výstava v celé škole, spojená s výtvarným i literárním pojetím.

 

Očekávaný výstup

Hodnocení pranostik z hlediska dnešních etických norem, rozvoj dětského obrazného myšlení, vedou žáky k přesnějšímu porozumění použitých výrazů, rozšiřuje vědomosti žáků v oblastech jejich každodenního života.

Způsob a kritéria hodnocení

Pochvala za aktivitu, hezký pocit z vyzdobené školy (estetika prostředí), zveřejnění informací a fotografií z vlastní realizace, úkol každého žáka přivést rodinného příslušníka do školy a představit své či společné dílo.

Informace do tisku, www stránky školy.

Posilování klíčových kompetencí

(jakých)

Kompetence k učení (hledat informace), Kompetence k řešení problémů (najít cestu k realizaci), Kompetence komunikativní (pracovat ve skupině),

Kompetence pracovní (pracovní návyky, nové techniky, vlastní pomůcky a realizace), Kompetence občanské (zajímat se o život kolem sebe – lidé, příroda, životní prostředí, klima školy, zkušenosti jiných lidí).

 

Literatura (příloha č. 3)

Budínská, H. : Hry pro šest smyslů. Praha, Arama 1994.

Erben, K., J.: Prostonárodní písně a říkadla. Praha, Evropský literární klub 1937.

Hejduk, J.: Svatí církevního roku. Praha, Vyšehrad 2001.

Kukal, P. : Říkejme si přísloví. Praha, Portál 2005.

Munzar, J.: Medardova kápě aneb Pranostiky očima meteorologa. Praha, Horizont 1985.

Rameš, V. : Po kom se jmenujeme? Encyklopedie křesťanských jmen, Praha, Libri 2001.

Ravik, S.: Velká kniha světců. Praha, Regia 2002.

Urban, Z.: Svatý Petr seno seče, svatá Anna buchty peče aneb Česká pranostika. Třebíč. ArcaJinufa 1997.

Vacek, J.: Světci. Praha. Volvo Globator 1996.

Vašků, Z.: Velký pranostikon. Praha, Academia 1998.

  

Z každého měsíce Vám poskytneme několik fotografií pouze pro představu dokreslení celého dne (příloha č. 4)

 

Leden

 

Únor

 

Březen

 

Duben

 

Květen

 

Červen

 

Červenec

 

Srpen

 

Září

 

Říjen

 

Listopad

 

 

Prosinec

 

  

Louny, 5. května 2008                                                                                  ředitelka školy

 

 

 

 

zpět na aktuality