Projektový den – „Pranostiky po celý rok“
I v našem školním vzdělávacím programu mají své místo projekty a projektové
dny. Jedním z nich byl dlouho připravovaný projekt, který byl připravován na
měsíc duben „Pranostika po celý rok“. Vedení školy zpracovalo a určilo
hlavní úkoly, cíle a další nezbytné oblasti vztahující se k výuce (viz
příloha č. 2), dále došlo k rozdělení žáků podle data narození do
skupin/jednotlivých měsíců a pro každou skupiny byli přiděleni pedagogičtí
pracovníci (viz příloha č. 1).
A potom již záleželo na jednotlivých skupinách, jak budou jednotlivé měsíce
prezentovat, představovat. A nápadů bylo opravdu hodně. Vzhledem k tomu, že
bylo dne 2. 5. 2008 v naší škole volněji (někteří žáci si samostatně
nadělili den volna) jsme zrealizovali náš projektový den.
Ve škole panovala opravdu skvělá atmosféra, nápadů bylo hodně a všechny
stejně zajímavé. Největším přínosem bylo rozdělení žáků do takových skupin,
kde se setkal prvňáček s deváťákem, nebo oba sourozenci či kamarád
s kamarádem. Přiložené fotografie dostatečně dokumentují celkovou atmosféru
celého dne, který beze zbytku splnil stanovený cíl.
Protože není možné umístit na tyto stránky všechny fotografie z tohoto dne,
připravujeme velkou a bohatou nástěnku s fotografiemi v prostorách školy pro
všechny zájemce. K tomu je připravená i prohlídka školy, kde na všech
nástěnkách, ale i na chodbách a u jednotlivých tříd je připravená výzdoba a
práce, které vznikaly v tento den a všechny se nějakým způsobem vždy
vztahují ke zvolenému měsíci – pranostice.
Rozdělení
měsíců a vedoucích pracovních skupin (příloha č. 1)
Měsíc |
Jméno
vedoucích pracovních skupin |
Počet
žáků ve skupině |
Poznámka
Místo
realizace |
LEDEN |
|
33 žáků |
viz seznam
|
ÚNOR |
- Lenka Cvešprová
- Marie Rambousková
-
|
31 žáků |
Viz seznam
|
BŘEZEN |
- Jarmila Zahradníčková
- Dana Šánová
-
|
32 žáků |
Viz seznam
|
DUBEN |
- Jaroslava Rychtrová
- Eva Turková
-
|
30 žáků |
Viz seznam
|
KVĚTEN |
- Ladislava Součková
- Monika Křížková
-
|
28 žáků |
Viz seznam
|
ČERVEN |
- Lenka Meruňková
- Jaroslava Švestková
- Markéta Chrastná
|
33 žáků |
Viz seznam
|
ČERVENEC |
- Lenka Marešová
- Věra Chrobáková
-
|
31 žáků |
Viz seznam
|
SRPEN
SRPEN |
- Karel Beneš
- Miluše Bromová
- Helena Přibylová
|
35 žáků |
Viz seznam
8. B, 6. A |
|
- Romana Černá
- Jiřina Nipauerová
-
|
24 žáků |
Viz seznam
|
ŘÍJEN |
- Hana Svobodová
- Milana Korfová
- Jarmila Majerová
|
33 žáků |
Viz seznam
|
LISTOPAD
LISTOPAD |
- Blanka Frélichová
- Miroslava Koblížková
- Eva Potrebuješová
- Irena Linajová
|
41 žáků |
Viz seznam
viz seznam
|
PROSINEC |
- Blanka Beckertová
- Jitka Jiroutková
-
|
28 žáků |
Viz seznam
|
Příloha č. 2
Námět činnosti |
Celoškolní projekt – Pranostiky po celý rok
(zapojení žáků 1. až 9. ročníků) |
Vzdělávací oblast
Průřezová témata |
Český jazyk a literatura
I. a II. stupeň,
Člověk a jeho svět I.
stupeň, Člověk a společnost II. stupeň,
Člověk a příroda II.
stupeň, Člověk a svět práce I. a II. stupeň.
Osobnostní a sociální
výchova – Rozvoj schopností poznávání, Kreativita.
Environmentální výchova
– Vztah člověka k prostředí.
Mediální výchova – Práce
v realizačním týmu. |
Výchovně vzdělávací cíl |
Vytvářet u žáků potřebu
projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních
situací, rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i
k přírodě. |
Motivace |
Nové metody práce,
spoluúčast na výzdobě školy, práce v jiném kolektivu spolužáků, možnost
tvořivé práce se sourozencem ve skupině, překonání věkových rozdílů a
rozdílů mezi I. a II. stupněm, uplatnění vlastních nápadů a jejich
realizace, tvořivost, zapojení rodiny, vyhledávání informací ve škole,
doma, na internetu, v knihovně, mezipředmětové vztahy, hry. |
Pomůcky |
Dle domluvy s vedoucími jednotlivých pracovních
týmů (viz rozdělení žáků do skupin dle měsíce narození). |
Metody |
Skupinová práce,
projektové vyučování, prožitkové učení, hry. |
Formy |
Formou projektového
vyučování zpracují žáci zadané téma, vztahující se k zadanému měsíci.
|
Průběh činnosti |
Přibližně měsíc před
vlastním konáním budou pracovním dvojicím (trojicím) vyučujících rozdány
seznamy skupin žáků, sestavené podle měsíců narození (1. až 9. ročníky).
Vyučující jednotlivých sestavených skupin se se svojí skupinou sejdou,
seznámí žáky s cílem, organizací a začnou se všichni připravovat (domácí
příprava). V den konání projektu (22. dubna/2. května ) budou skupiny
pracovat v určených třídách a své výtvarné či literární dílo zveřejní na
určené nástěnce (chodby, třídy, celá škola).
Bude vytvořená výstava
v celé škole, spojená s výtvarným i literárním pojetím.
|
Očekávaný výstup |
Hodnocení pranostik
z hlediska dnešních etických norem, rozvoj dětského obrazného myšlení,
vedou žáky k přesnějšímu porozumění použitých výrazů, rozšiřuje
vědomosti žáků v oblastech jejich každodenního života. |
Způsob a kritéria hodnocení |
Pochvala za aktivitu,
hezký pocit z vyzdobené školy (estetika prostředí), zveřejnění informací
a fotografií z vlastní realizace, úkol každého žáka přivést rodinného
příslušníka do školy a představit své či společné dílo.
Informace do tisku, www
stránky školy. |
Posilování klíčových kompetencí
(jakých) |
Kompetence k učení
(hledat informace), Kompetence k řešení problémů (najít cestu
k realizaci), Kompetence komunikativní (pracovat ve skupině),
Kompetence pracovní
(pracovní návyky, nové techniky, vlastní pomůcky a realizace),
Kompetence občanské (zajímat se o život kolem sebe – lidé, příroda,
životní prostředí, klima školy, zkušenosti jiných lidí). |
Literatura (příloha č. 3)
Budínská, H. : Hry pro šest smyslů. Praha, Arama 1994.
Erben, K., J.: Prostonárodní písně a říkadla. Praha,
Evropský literární klub 1937.
Hejduk, J.: Svatí církevního roku. Praha, Vyšehrad
2001.
Kukal, P. : Říkejme si přísloví. Praha, Portál 2005.
Munzar, J.: Medardova kápě aneb Pranostiky očima
meteorologa. Praha, Horizont 1985.
Rameš, V. : Po kom se jmenujeme? Encyklopedie
křesťanských jmen, Praha, Libri 2001.
Ravik, S.: Velká kniha světců. Praha, Regia 2002.
Urban, Z.: Svatý Petr seno seče, svatá Anna buchty peče
aneb Česká pranostika. Třebíč. ArcaJinufa 1997.
Vacek, J.: Světci. Praha. Volvo Globator 1996.
Vašků, Z.: Velký pranostikon. Praha, Academia 1998.
Z každého měsíce Vám poskytneme několik fotografií
pouze pro představu dokreslení celého dne (příloha č. 4)
Leden
Únor
Březen
Duben
Květen
Červen
Červenec
Srpen
Září
Říjen
Listopad
Prosinec
Louny, 5. května
2008
ředitelka školy
|