Projekt - Velikonoce - děrovaná vajíčka 3.B  2015

 

Námět činnosti

3.B  Veronika Nipauerová

Jednodenní projekt

Téma: Děrovaná vajíčka a jarní dekorace

17. 3. 2015

Vzdělávací oblast

Průřezová témata

Český jazyk a jazyková komunikace (ČJ)

Prvouka ( PRV )

Výtvarná výchova ( VV)

Člověk a svět práce ( PRČ )

OSV – smyslové vnímání, samostatná práce a práce ve skupinách, domluva při řešení problémů, komunikace

EV – individuální tvorba 

 

Výchovně vzdělávací cíl

Shlédnout a naučit se techniku děrovaných vajíček, zdobených voskem (Madeirská krajka). Vytvořit jarní dekoraci do třídy.

 

Motivace

Povídání o Velikonocích, velikonočních zvycích, zdobených vajíčkách. Jakými způsoby doma děti zdobí vajíčka? Ukázka hotových vajíček paní Pavlátkové.                

Pomůcky

Vyfouklá vajíčka, ruční vrtačka, různé druhy nástavců na vrtačku, voskové pastely určené k malování vajíček, domácí kahany, svíčky, tužky, špendlíky, gumičky, stužky.

Proutěné košíčky, slaměný základ pro velikonoční věnec, skořápky, živé květiny - narcisy, hyacinty, mech, hlína, semínka řeřichy, dekorace (kytičky, motýlci, kuřátka) tavná pistole, náboje do tavné pistole.

Metody

Metoda aktivizující – vyprávění o Velikonocích, o různém zdobení vajíček

Metoda praktická – praktická ukázka vyrábění děrovaného vajíčka, vlastní práce dětí s vrtačkou - vytváření vzorů na vajíčku, malování vajíček voskem, ukázka ornamentů. Zhotovení jarní dekorace, osazování květin, tvorba velikonočního věnce.

Metoda slovní – výklad a vysvětlování, upozorňování

Metoda z hlediska samostatnosti žáků – žáci pracují nejprve pod přímým dohledem dospělé osoby a pak i zcela samostatně,

Formy

Z hlediska časového – jednodenní – 5 hodin

 Z hlediska místa – ve třídě

 Z hlediska počtu žáků – práce samostatná

Průběh činnosti

Představení a uvedení paní Pavlátkové

Povídání o Velikonocích a všem co k nim patří

Ukázka výrobků, které vyrobila paní Pavlátková - popis postupu práce

Poté názorná ukázka výroby děrovaného vajíčka.

Vysvětlení průběhu činnosti dětí, upozornění na bezpečnost při práci nejen s vrtačkou, ale hlavně u malování horkým voskem.

Vlastní práce dětí, vrtání dírek, malování vajíček.

Zhotovení jarní dekorace - košíčků a věnce podle pokynů paní Pavlátkové.

Úklid třídy.

Poděkování paní Pavlátkové a předání malého dárečku.

Očekávaný výstup

Žák je motivovaný k ručním pracím, k tomu, že i za málo peněz lze vyrobit originální vajíčko a nádhernou jarní dekoraci na Velikonoce. Je seznámen s novou technikou zdobení vajíček. Rozvíjí fantazii a svou představivost. Dbá na bezpečnost při práci a řídí se pokyny.

Způsob a kritéria hodnocení

Aktivita při práci. Výroba děrovaného vajíčka. Spolupráce při výrobě dekorace.

Čím činnost přispěla k získávání a posilování klíčových kompetencí

Kompetence k učení – seznamuje se s novou technikou zdobení velikonočních vajíček a získává nové poznatky o pracovním postupu.

Kompetence komunikativní – vlastní úsudek, naslouchání paní Pavlátkové a pokynům p. učitelky

Kompetence sociální a personální – chápání potřeby spolupracovat ve skupině, brát ohledy na spolužáky.

  

Zhodnocení projektu:

 

  Projekt DĚROVANÁ VAJÍČKA se nám všem opravdu velice líbil. Všichni jsme byli úplně nadšení z toho, s jakou zručností a šikovností oplývá paní Pavlátková a jaký má cit pro detail. Ukázala nám mnoho nádherných, už hotových vajíček, vysvětlila podrobně pracovní postup, odpovídala na otázky, byla milá, ochotná, trpělivá a vstřícná. Každý, kdo se přišel podívat během projektu do naší třídy, obdivoval, stejně jako my, tuto činnost. Věřím, že děti si domů  odnesly nejen nádherná vajíčka, ale také úžasný zážitek a velkou motivaci pro výrobu dalších vajíček a jarních dekorací. Velice si vážím ochoty, srdečnosti a velké obětavosti paní Pavlátkové.

Moc za celou třídu děkuji.

 Fotogalerie:

 

Zpracovala dne 18. 3. 2015  Veronika Nipauerová

 

 

 

zpět na aktuality