Námět činnosti |
3.B Veronika Nipauerová
Jednodenní projekt
Téma: Děrovaná vajíčka a jarní dekorace
17. 3. 2015 |
Vzdělávací oblast
Průřezová témata |
Český jazyk a jazyková komunikace (ČJ)
Prvouka ( PRV )
Výtvarná výchova ( VV)
Člověk a svět práce ( PRČ )
OSV – smyslové vnímání, samostatná práce a práce ve
skupinách, domluva při řešení problémů, komunikace
EV – individuální tvorba
|
Výchovně vzdělávací cíl |
Shlédnout a naučit se techniku děrovaných vajíček,
zdobených voskem (Madeirská krajka). Vytvořit jarní dekoraci do třídy.
|
Motivace |
Povídání o Velikonocích, velikonočních zvycích,
zdobených vajíčkách. Jakými způsoby doma děti zdobí vajíčka? Ukázka
hotových vajíček paní Pavlátkové. |
Pomůcky |
Vyfouklá vajíčka, ruční vrtačka, různé druhy
nástavců na vrtačku, voskové pastely určené k malování vajíček, domácí
kahany, svíčky, tužky, špendlíky, gumičky, stužky.
Proutěné košíčky, slaměný základ pro velikonoční
věnec, skořápky, živé květiny - narcisy, hyacinty, mech, hlína, semínka
řeřichy, dekorace (kytičky, motýlci, kuřátka) tavná pistole, náboje do
tavné pistole. |
Metody |
Metoda aktivizující – vyprávění o Velikonocích, o
různém zdobení vajíček
Metoda praktická – praktická ukázka vyrábění
děrovaného vajíčka, vlastní práce dětí s vrtačkou - vytváření vzorů na
vajíčku, malování vajíček voskem, ukázka ornamentů. Zhotovení jarní
dekorace, osazování květin, tvorba velikonočního věnce.
Metoda slovní – výklad a vysvětlování, upozorňování
Metoda z hlediska samostatnosti žáků – žáci pracují
nejprve pod přímým dohledem dospělé osoby a pak i zcela samostatně, |
Formy |
Z hlediska časového – jednodenní – 5 hodin
Z hlediska místa – ve třídě
Z hlediska počtu žáků – práce samostatná |
Průběh činnosti |
Představení a uvedení paní Pavlátkové
Povídání o Velikonocích a všem co k nim patří
Ukázka výrobků, které vyrobila paní Pavlátková -
popis postupu práce
Poté názorná ukázka výroby děrovaného vajíčka.
Vysvětlení průběhu činnosti dětí, upozornění na
bezpečnost při práci nejen s vrtačkou, ale hlavně u malování horkým
voskem.
Vlastní práce dětí, vrtání dírek, malování vajíček.
Zhotovení jarní dekorace - košíčků a věnce podle
pokynů paní Pavlátkové.
Úklid třídy.
Poděkování paní Pavlátkové a předání malého
dárečku. |
Očekávaný výstup |
Žák je motivovaný k ručním pracím, k tomu, že i za
málo peněz lze vyrobit originální vajíčko a nádhernou jarní dekoraci na
Velikonoce. Je seznámen s novou technikou zdobení vajíček. Rozvíjí
fantazii a svou představivost. Dbá na bezpečnost při práci a řídí se
pokyny. |
Způsob a kritéria hodnocení |
Aktivita při práci. Výroba děrovaného vajíčka.
Spolupráce při výrobě dekorace. |
Čím činnost přispěla k získávání a posilování
klíčových kompetencí |
Kompetence k učení – seznamuje se s novou technikou
zdobení velikonočních vajíček a získává nové poznatky o pracovním
postupu.
Kompetence komunikativní – vlastní úsudek,
naslouchání paní Pavlátkové a pokynům p. učitelky
Kompetence sociální a personální – chápání potřeby
spolupracovat ve skupině, brát ohledy na spolužáky. |
Zhodnocení projektu:
Projekt DĚROVANÁ VAJÍČKA se nám všem
opravdu velice líbil. Všichni jsme byli úplně nadšení z toho, s jakou
zručností a šikovností oplývá paní
Pavlátková a jaký má cit pro detail.
Ukázala nám mnoho nádherných, už hotových vajíček, vysvětlila podrobně
pracovní postup, odpovídala na otázky, byla milá, ochotná, trpělivá a
vstřícná. Každý, kdo se přišel podívat během projektu do naší třídy,
obdivoval, stejně jako my, tuto činnost. Věřím, že děti si domů odnesly
nejen nádherná vajíčka, ale také úžasný zážitek a velkou motivaci pro výrobu
dalších vajíček a jarních dekorací. Velice si vážím ochoty, srdečnosti a
velké obětavosti paní Pavlátkové.
Moc za celou třídu děkuji.
Fotogalerie:
Zpracovala dne 18. 3. 2015 Veronika
Nipauerová
|