Celoškolní projekt určený pro žáky II. stupně
(6. A, 6. B, 7. A, 7. B, 8. A, 8. B, 9. A, 9. B) vyhlásila pro všechny
ředitelka školy a pro den konání byl zvolen 22. 11. 2017 v rámci 4
vyučovacích hodin. Hlavním výchově vzdělávacím cílem celého projektu bylo
seznámit žáky se všemi zdravotními dopady kouření na lidský organismus,
vznik závislosti i finanční důsledky v hospodaření celé rodiny i jednotlivce
a uvědomit si v celém rozsahu nebezpeční i pasivního kouření. Dále
bylo cílem žáky motivovat k zodpovědnému chování, k posilování žákovo
rozhodovacích dovedností, uvědomování si hodnoty zdraví vlastního i osob v
blízkém rodinném kruhu. Jednotlivé projekty, které probíhaly v
jednotlivých třídách, si připravovali třídní učitelé společně se svými žáky,
používali mnoho doprovodných pomůcek a společně se žáky na konci své
aktivity vyhodnocovali.
O jednotlivých aktivitách Vás informují
jednotlivé příspěvky našich třídních učitelů. Projektový den byl ze
strany žáků i vyučujících hodnocen velice kladně a já věřím, že splnil svůj
cíl.
Louny, 25. 11. 2017 Mgr. Věra Benešová,
ředitelka školy
Projektový den
6. A
Moderní je nekouřit
Žáci třídy třídy VI. A
se aktivně zapojili do školního projektu Moderní je nekouřit - záměrem
zvoleného tématu bylo žákům představit základní teoretické poznatky, jak
aktivně rozvíjet a chránit nejen své zdraví, ale přitom si za něj uvědomovat
odpovědnost a hlavně aby nově získané vědomosti mohli využít i při práci
v ostatních předmětech a navíc projektová metoda vždy motivaci žáků
maximálně posiluje.
Žáci byli i poměrně komunikativní a někteří i velice snaživí
v konkrétních situacích, kdy samostatně vyhledávali potřebné informace a
poté bezprostředně obohacovali nejen sebe, ale i ostatní žáky
prostřednictvím aktivního přístupu při:
Asi největší
překvapení pro žáky z celkového přehledu nových poznatků a informací bylo
zjištění účinků nebezpečných látek, které
obsahuje cigaretový kouř.
Celkově lze projektový den hodnotit jako velice přínosný, neboť žáci si
uvědomovali, jaký přínos prevence kouření má na zdravý životní styl mladé
generace.
Fotogalerie:
Zpracovala: Mgr. Alena
Zákutná
Projektový den
6. B
Moderní je nekouřit
22. 11. 2017 proběhl na druhém stupni
projekt „Moderní je nekouřit“. Žáci byli několik dní před zahájením projektu
seznámeni s tématem projektu a bylo jim zadáno vyhledat si a vymyslet
protikuřácká hesla a přinést si tričko, které bude využito k propagaci proti
kouření.
První dvě hodiny byli žáci v kmenové
třídě, kde se nejdříve pomocí internetových stránek www. nekuratka.cz
seznamovali se složením cigaretového kouře, s vlivem kouření na lidský
organismus a opakovali si zásady zdravého životního prostředí. Ve druhé
hodině následoval kvíz, kde si žáci ověřili získané informace. Jako velmi
zajímavá a poučná byla další aktivita, při které si žáci počítali kolik
kuřák utratí za cigarety např. za měsíc, za rok, za celý život a kolik času
stráví kouřením. Poté si žáci přečetli pohádku s protikuřáckou tématikou a
byli motivování k napsání vlastního příběhu.
Druhá část projektu probíhala v učebně
výtvarné výchovy, kde žáci přečetli svá protikuřácká hesla, která pomocí
vyrobených šablon vysavovali na svá přinesená trička.
Celý projekt si kladl za cíl přesvědčit
žáky o škodlivosti kouření. Tento cíl byl splněn, žáci byli z nabytých
vědomostí překvapeni, kladli si za cíl přesvědčit dospělé ve svém okolí
k ukončení kouření. Z vyrobených triček měli velkou radost, pracovali
ukázněně a svědomitě a někteří přišli v protikuřáckých tričkách v dalších
dnech do školy.
Fotogalerie:
Zpracovala: Mgr. Dana Šánová
Projektový den
7. A
Moderní je nekouřit
Projekt byl zahájen
vstupní přednáškou o rizicích návykových látek – společně se diskutuje se
žáky - co jsou návykové látky, v čem spočívá jejich nebezpečí, jaké jsou
důsledky zneužívání návykových látek na zdraví člověka. Žáci vyjadřují své
názory a vykalkulují dle uváděných zdrojů finanční zatížení kuřáka a
celkový dopad na domácí rozpočet, dále se dozvídají celkové celoživotní
náklady na tuto neřest.
Ve skupinkách uvádějí
velmi pěkné prezentace na dané téma, předvádějí je na interaktivní tabuli a
diskutují se spolužáky, pokládali doplňující otázky.
Zhotovují plakát
MODERNÍ JE NEKOUŘIT - užívají výtvarných technik: malování, lepení,
stříhání… vytvářejí plakát podle svých představ s cílem varovat před
následky kouření a zdůrazňují devastující dopad na zdraví kuřáků aktivních i
pasívních
Dále žáci vytvářejí
maketu hořící cigarety s varujícím nápisem – heslo má vyjadřovat nezvratné
následky koření a alarmovat proti zneužívání tabáku
Na závěr -
vyhodnotíme nejlepší práce… /prezentace, plakát, desatero/.
Cílem projektu bylo
uvědomit si nesmyslnost kouření, preventivě působit proti pokušení „zkusit
kouřit“ a následně si vypěstovat závislost na droze, diskutovat, přemýšlet
a nahlížet na otřesné obrázky např. plic kuřáka… projekt přináší základní
poznání o člověku v souvislosti s preventivní ochranou jeho zdraví. Učí žáky
aktivně rozvíjet a chránit zdraví v propojení všech jeho složek (sociální,
psychické a fyzické) a být za ně odpovědný.
Fotogalerie:
Mgr. Jitka Jiroutková, třídní učitelka 7. A
Projektový den
7. B
Moderní je nekouřit
Třída 7.B prožila
velmi zajímavý projektový den, který měl žákům ukázat různá nebezpečí
kouření.
Formou poutavých
prezentací, které jsme připravili společně s žáky, jsme se dozvěděli spoustu
děsivých faktů o kouření, co způsobuje kouření, z čeho se skládá cigaretový
kouř, statistiky úmrtí způsobené kouřením v ČR, v zemích EU a celkově ve
světě, kolik stojí kouření, původ tabáku, atd. Dále jsme společně
připravili anketu skládající se z 8 otázek, přesunuli jsme se do centra
města Loun a žáci se dotazovali různých respondentů na otázky z ankety. Po
vyhodnocení ankety ve třídě jsme si ještě povídali o tom, co je překvapilo a
potěšilo během projektového dne a společnými silami jsme vytvořili třídní
plakát na téma Moderní je nekouřit. Tento projektový den byl velmi zdařilý a
poučný a nálada byla příjemná po celou dobu. Žáci spolupracovali v 3 – 4
členných skupinkách během projektového dne. Všem žákům byla udělena pochvala
za aktivitu.
Fotogalerie:
Zpracovala: Ing.
Markéta Chrastná, třídní učitelka 7. B
Projektový den
8. A
Moderní je nekouřit
Jak to tedy s kouřením doopravdy je? Má
kouření mezi žáky pověst zakázaného ovoce, které nejlépe chutná? Jsou mladí
kuřáci atraktivní společníci? Nebo je kouření odsouzeníhodný zlozvyk, který
vážně ohrožuje zdraví? A pěstování tabáku ničí přirozené přírodní zdroje?
Navíc je kouření nemoderní a hloupé chování pouze malého počtu mladých lidí?
Na tyto a mnoho dalších otázek se snažil
najít odpovědi celoškolní projekt „Moderní je nekouřit“. Žáci diskutovali o
jednotlivých aspektech kouření. Zamýšleli se nad zdravotními otázkami i
společenskými dopady užívání návykových látek. Seznámili se rovněž s původem
tabáku a způsobem jeho pěstování. Většina žáků si neuvědomovala, jaké
negativní důsledky má vznik rozsáhlých tabákových plantáží pro přírodu.
Kriticky se žáci vyjadřovali k nucené práci dětí na plantážích i k absenci
regulace vývozu tabáku.
Mnozí žáci ve svých příspěvcích řešili
kouření jako problém spojený se snahou být zajímavý, dospělejší. Někteří
připouštěli, že na ně má vliv i kouření rodičů, jako vzor chování. Podle
žákovských příspěvků je věk kolem 8. třídy časem začátků v experimentování
s kouřením. Každá informace, která poodhalí nebezpečnost a nesmyslnost
kouření, je pro ně důležitá.
Téma bylo pro děti velmi zajímavé a
aktuální. Snad jim na otázky spojené s kouřením pomohlo odpovědět.
tř. uč. Pavel Kotek
Projektový den
8. B
Moderní je nekouřit
Středa 22. listopadu se na druhém stupni
nesla v duchu projektu Moderní je nekouřit. Cíl projektu byl, jak již název
napovídá, jasný. My v 8.B jsme si projektové dopoledne rozdělili na několik
částí. V úvodní části si vybraní žáci připravili prezentaci v Powerpoint na
zadané téma. Následně jsme se věnovali protikuřáckému zákonu a jeho znění
v zemích EU ve srovnání s jeho podobou v České republice. V další části dne
pracovali žáci ve tříčlenných skupinách a vytvářeli plakáty na téma Moderní
je nekouřit v cizím jazyce. Některé skupiny sestavily na zadané téma komiks.
Plakáty se žákům opravdu povedly. Další, dle hodnocení žáků nejatraktivnější
aktivitou, bylo secvičení scénky, jejíž téma bylo Nechci, děkuji! Záměrem
scénky bylo odmítnutí nabízené cigarety. Žáci si ve skupinách scénky
připravili a poté je předvedli svým spolužákům. Skupiny, jejichž výkon
sklidil u spolužáků největší úspěch, pak své vystoupení natočili na video.
Na závěr projektového dne jsme obě videa shlédli a ohodnotili je.
Fotogalerie:
Zpracovala: Mgr. Jana Blábolilová, třídní
učitelka 8. B
Projektový den
9.
A
Moderní je nekouřit
Ve středu 22.
11. 2017 se na naší škole, ZŠ Louny, Školní 2426, uskutečnil projektový den
pod názvem Moderní je nekouřit. Za třídu 9. A se ho zúčastnilo 15 žáků.
Časový rozsah projektu byl 4 vyučovací hodiny.
První hodinu
proběhlo seznámení s tabákem jako rostlinou, na podmínky jeho pěstování a
různá využití. Následovaly výukové filmy, jejichž autorkou je PhDr. Michaela
Peterková, jejichž tématem byly nepříznivé dopady kouření na organismus.
Druhou hodinu byl
ve venkovních prostorách proveden pokus s hořící cigaretou, kde bylo názorně
vidět, jak se v plicích usazují látky z cigaret. Po návratu do třídy žáci ve
skupinkách vypracovali pracovní list z oblasti biologie a vlivu cigaret na
zdraví.
Třetí hodina byla
zahájena vyplněním dotazníku, v němž žáci hodnotili průběh projektu, ve
druhé části hodiny byla věnována krátkému zamyšlení nad problematikou
projektu.
V průběhu
poslední hodiny vytvořili všichni dohromady koláž s problematikou kouření,
která je umístěna ve třídě.
Projekt proběhl
úspěšně, přinutil žáky zamyslet se nad daným tématem.
Projektový den
9.
B
Moderní je nekouřit
Téma celoškolního projektu jsme zpracovali
netradiční formou. Zaměřili jsme se na odborné pojetí problematiky. Nejprve
jsme vyhledali informace o tabáku virginském z botanického a historického
pohledu. Další částí projektu byla chemická „analýza“ látek vznikajících při
hoření cigarety.
V praktické části jsme jímali kouř z hořící
cigarety do plastové lahve. Vizuální efekt a následná čichová zkouška děti
velice oslovila.
Plastová lahev přesně zdokumentovala, co
pojmou plíce kuřáka po jedné cigaretě. Názorná ukázka byla alarmující.
Zhodnotili jsme i dopady kouření na lidské
zdraví a v neposlední řadě i finanční důsledky.
Veškeré poznatky jsme využili v závěrečné
aktivitě Alfabox. Výsledek práce dětí si můžete prohlédnout osobně, když
navštívíte chodbu prvního patra učebního pavilonu.
Jste srdečně zváni.
Projekt děti oslovil. Hodnotili jej velice
pozitivně, byl pro ně jednoznačně přínosný.
Fotogalerie:
Ing. Karel Beneš,
třídní učitel 9. A, R. Černá,
třídní učitelka 9. B.
|