|
Koncepce a plán školy pro školní rok 2007/2008 |
![]() |
Základní cíle vzdělávání
Základní vzdělávání vede k tomu, aby si žáci osvojili potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni k celoživotnímu učení, aby se učili tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy, účinně komunikovat a spolupracovat, chránit své fyzické a duševní zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí, být ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám, poznávat své schopnosti a reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o své další životní dráze a svém profesním uplatnění.
Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání.
Očekávané výstupy v rámci RVP ZV v návaznosti na ŠVP (žák):
Ø respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky, pozitivní komunikací a kooperací Ø přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů (v rodině, ve škole atd.), Ø pochopí role členů komunity (rodiny, třídy, kroužku, skupiny) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, školní prostředí, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti k žákovi, Ø chápe přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím, vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví, Ø dovede posoudit a respektovat různé způsoby chování lidí z hlediska své odpovědnosti, Ø projevuje odpovědný vztah k sobě samému a pravidlům zdravého životného stylu, Ø dává do souvislosti osobní, zdravotní a psychohygienická rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka, uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo školu, v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo i druhým, Ø v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a svými životními cíli přijímá odpovědnost za své chování, jednání, vzdělávání a volnočasové aktivity, Ø projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdravím, osobního nebezpečí, při mimořádných událostech, v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc.
1. Klima školy (ve vztahu k zaměstnancům školy)
K funkčnosti chodu školy přispívá celá řada faktorů: celková atmosféra školy, kvalita řízení školy, stanovené cíle a postoje, koncepce vyučování, hodnota vzdělávání a následné školní hodnocení ve vyučování, hodnota vzdělání ve společnosti, kvalita připravenosti učitele, vztah rodičů a žáků ke škole a ke vzdělání a další oblasti.
Je nutné vycházet z těchto základních úkolů: Ø mít vypracovaný plně funkční organizační řád školy se všemi stanovenými kompetencemi a povinnostmi všech zaměstnanců školy, Ø mít zpracované plně funkční a pro zaměstnance školy nepostradatelné vnitřní normy a směrnice školy tak, aby odpovídaly skutečným potřebám školy a neustále je inovovat a sledovat jejich plnění a funkčnost v návaznosti na koncepci školy a roční plán školy, prosazovat osobní zodpovědnost a zainteresovanost zaměstnanců, posilovat autoritu, která vychází z osobních a profesionálních kvalit jedince, Ø vedle vztahu nadřízenosti a podřízenosti uplatňovat i další formy vzájemné komunikace (informace, rady, výměny názorů, vzájemné hospitace, konzultace, pohovory a další formy spolupráce), Ø rozvíjet pedagogickou komunikaci, která zaujímá stále významnější postavení ve výchovně vzdělávacím procesu, a je naprosto nezbytnou součástí profesních kompetencí a vybavenosti pro výkon učitelské profese, Ø zdokonalovat kvalitu řízení (všechny řídící složky) v podobě plnění vnitřního kontrolního systému vedoucích zaměstnanců, klást důraz na zpětnou vazbu, Ø zaměřit se na hodnocení naplňování školního vzdělávacího programu a dalších platných učebních dokumentů a jejich souladu s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem pro ZV v základních školách, Ø sledovat a plnit úkoly v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovišti.
2. Klima školy (ve vztahu k žákům)
Ø zaměřit se na systém budování a vytváření mezilidských vztahů, který je dán především vztahy mezi učiteli a žáky, mezi učiteli a zákonnými zástupci, mezi pedagogickými a nepedagogickými pracovníky školy, na vztahy mezi vedením školy a zaměstnanci školy a v neposlední řadě mezi žáky samotnými, Ø zpracovat plně funkční školní řád se všemi právy a povinnostmi žáků a doplnit novými přílohami tohoto ŠŘ (např. Morální kodex žáka školy, Výchovný kodex pro žáka, Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání, Docházka do školy a omlouvání), umožňovat jednotlivým zástupcům tříd účast na jednání školní samosprávy, Ø respektovat funkční řád školní družiny a další povinnou dokumentaci, Ø respektovat funkční řád školního klubu a další povinnou dokumentaci, Ø podporovat činnost školního klubu, naučit žáky využívat jeho nabízené činnosti, Ø důsledně se zaměřovat na prevenci záškoláctví, způsob omlouvání nepřítomnosti žáků ve vyučovacím procesu a na řešení neomluvené nepřítomnosti žáka ve výuce (zde je nutné stále více prohlubovat spolupráci s rodinou žáka a snaha získávat stále větší důvěru zákonných zástupců ke škole (zaměstnancům), Ø žáků z výuky (včetně oblasti záškoláctví a jeho následného postihu a postupu školy), Ø zaměřit se na pomoc žákům ze sociálně slabých rodin, navazovat spolupráci s rodinami v návaznosti na platnou legislativu, Ø jmenovat na škole „výchovnou komisi“, která bude řešit výrazné porušování školního řádu, šikanu, záškoláctví, závažné kázeňské a výchovné problémy za účasti zákonných zástupců žáka a dalších členů (ředitel, učitel, sociální pracovník, výchovný poradce), Ø nepodceňovat závažnost možného výskytu šikanování mezi žáky a v rámci prevence věnovat tomuto jevu zvýšenou pozornost a posilovat spolupráci nejen mezi žáky, ale i mezi všemi zaměstnanci školy (šikanování je všudypřítomné a představuje odvrácenou a zapíranou stránku zkušeností žáků na škole), Ø zpracovat plně funkční plán školní preventivní strategie (dříve MPP), který klade důraz na proměnu školy, komunikaci, kooperaci a zdravý životní styl a je určen pro žáky a pedagogické pracovníky školy, Ø plán školní preventivní strategie musí být pravidelně kontrolován a vyhodnocován, Ø klást důraz na budování a funkčnost třídních samospráv v jednotlivých třídách a vést žáky k osobní zodpovědnosti při plnění svých zadaných povinností a úkolů, Ø posilovat význam a náplň třídnických hodin, Ø posilovat ve škole pocit sounáležitosti, bezpečí, tolerance, vzbuzovat v žácích důvěru k vedení školy, k pedagogickým a ostatním zaměstnancům školy (např. schránka důvěry, pomoc výchovné poradkyně či vedení školy, dotazníky, ankety, osobní pohovory, besedy, setkání).
3. Žáci školy (ve vztahu učitele k žákům)
Ø škola bude vytvářet prostor pro všechny žáky školy bez rozdílu, Ø posilovat pocit důvěry a dobrých vztahů u nových žáků - přestup z jiných škol (seznámení se školou, spolužáky, učiteli, organizací školy), pomoci překonat ostych, samotu atd. Ø vytvářet prostor pro „přípravnou třídu“ na škole, zpracovat plně funkční program činnosti třídy podle RVP PV, úzce spolupracovat s rodiči těchto dětí, Ø ve spolupráci s vedením školy, výchovnou poradkyní, pedagogickými pracovníky, se zákonnými zástupci, pečovat a vzdělávat žáky se specifickými poruchami učení a chování dle možnosti školy a v souladu s platnou legislativou, pro tento školní rok, Ø vytvářet, dodržovat a posilovat specifický přístup k hodnocení žáků se specifickými vzdělávacími potřebami tzn. žáci s poruchami učení, žáci se zdravotním znevýhodněním, postižením i sociálním znevýhodněním i žáci s nadprůměrným nadáním (pracovat podle individuálních vzdělávacích plánů), Ø diferenciace volitelných předmětů pro žáky II. stupně, Ø široká nabídka nepovinných předmětů pro žáky I. stupně dle jejich zájmu a výběru, Ø široká nabídka nepovinných předmětů pro žáky II. stupně dle jejich zájmu a výběru, Ø u předmětů ČJ a MA (na II. stupni) zařazovat nepovinný předmět Příprava pro žáky 9. ročníků na přijímací zkoušky z ČJ a MA (dle zájmu žáků), Ø u předmětů ČJ a MA (na I. stupni) zařazovat nepovinný předmět Příprava pro žáky 5. ročníků na přijímací zkoušky z ČJ nebo MA (dle zájmu žáků), Ø pro talentované žáky zpracovat školní systém soutěží a olympiád, v návaznosti na okresní či krajská kola, kdy vedení školy plně podpoří zapojování těchto žáků do soutěží, přehlídek a olympiád, včetně jejich přípravy (roční plán předmětových sekcí), Ø připravovat setkání se „žáky s nedostatečnou“ a formou diskuse s těmito žáky hledat příčiny neúspěchu a nalézat cestu pomoci. 4. Vzdělávací priority – specifické zaměření Po provedených analýzách podmínek školy, možnostech a potřeb žáků a požadavků zákonných zástupců v souladu se vzdělávací koncepcí školy a základní filozofií vzdělávacího programu školy je zaměření školy vyjádřeno v následující podobě 8 vzdělávacích priorit: Ø vytvářet pozitivní vztah ke vzdělání a motivace k dalšímu celoživotnímu vzdělávání, Ø poskytovat kvalitní základní vzdělávání zaměřené na „aktivní dovednosti“ žáka, vytvářet prostor pro jeho seberealizaci a rozvoj přirozeného nadání, poskytnout příležitost zažít úspěch, Ø zaměřit se na osobnostní a sociální rozvoj žáka, kdy hlavním smyslem je pomáhat každému žákovi hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na dobrých vztazích k sobě samému i k dalším lidem, svému okolí i světu, Ø podporovat fyzické a psychické zdraví a podporovat rozvíjení pohybových dovedností žáků ve školních a mimoškolních aktivitách se zaměřením např. na házenou, Ø rozvíjet komunikační dovednosti hlavně jazykové výchově (mateřském jazyce), v cizím jazyce a v informačních a komunikačních technologiích, Ø umožnit osobnostní rozvoj každého žáka, pomoci žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, Ø vyhledávat a rozvíjet talent a mimořádné nadání žáků, zařazovat práci v diferencovaných skupinách a připravovat a zadávat školní práci, která odpovídá a rozvíjí úroveň jeho dovedností v oblasti jeho nadání, Ø vytvářet podmínky a nabízet široký a smysluplný výběr aktivit pro využívání volného času v zájmovém vzdělávání, v zájmových aktivitách žáků. V návaznosti na stanovené vzdělávací priority má škola svá specifika a klade důraz na některé oblasti výchovy a vzdělávání, které ji odlišují od ostatních škol a tím dochází k její profilaci: Ø na jazyk a jazykovou výchovu (cizí jazyk) Ø na informačními a komunikačními technologie Ø na oblast člověk a zdraví (vzdělávací obor tělesná výchova a sportovní aktivity, směřující k pohybovým aktivitám žáků) Ø na průřezová témata (nabídka volitelných předmětů) Ø na vzdělávání žáků se speciálními potřebami Ø na vzdělávání žáků mimořádně nadaných Ø na vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním Ø na oblast environmentální výchovy (osvěta a vzdělávání) Ø na zájmové činnosti, volnočasové aktivity (kroužky, školní klub, školní družina).
5. Škola a veřejnost
Ø úzce spolupracovat se Školskou radou na škole (dle platné legislativy), Ø rozvíjet spolupráci s Volným sdružením rodičů a přátel školy (motivovat rodiče), spolupracovat se zákonnými zástupci žáků, poskytovat základní a objektivní informace o škole a jejich součástech (ZŠ, ŠD, ŠK, ŠJ) a informovat je prokazatelným způsobem o průběhu vzdělávání a výchově žáků, Ø na spolupráci se zákonnými zástupci nových žáků, kteří na školu přestupují z vesnických škol nebo mění školu z rodinných důvodů, Ø plně využívat www stránek školy, Ø vydávat školního časopisu (ze života školy), Ø aktualizaci informací o činnosti ve škole na nástěnkách, na chodbách i ve třídách, Ø veřejnost informovat o práci a činnosti ve škole, o výrazných úspěších žáků školy (sportovní, kulturní, výtvarné) a v podobě krátkých článku se prezentovat v médiích, Ø doplňovat školní archiv fotografií ze života školy (při výuce i mimo prostory školy), Ø snaha vedení školy o soustavnou a pravidelnou informovanost v médiích o činnosti (podporovat Dny otevřených dveří, informační odpoledne, besedy nebo přednášky pro rodiče, konzultační hodiny, malé akademie, výstavy výtvarných a jiných prací ve veřejných prostorách, projektové dny, klubová setkání atd.).
6. Další oblasti, na které se škola zaměří (bude vytvářet podmínky pro úspěšnou realizaci)
Ø na hodnocení naplňování školního vzdělávacího programu podle RVZ ZV v 1. a 6. ročníku a na hodnocení naplňování vzdělávacího programu Základní škola v ostatních ročnících, Ø na hodnocení naplňování platných učebních dokumentů a jejich souladu s právními předpisy v základních školách a na hodnocení plnění vnitřních norem školy, Ø na evaluační nástroje v oblasti výsledků výchovy a vzdělávání zjišťované školou formou vyhodnocování a kontroly v jednotlivých ročnících a v jednotlivých předmětech (hospitace, písemné prověrky, ankety, soutěže, testy, dotazníky atd.), Ø na hodnocení žáka formou autentického hodnocení – portfoliem, Ø na využití informační a komunikační technologie ve vzdělávání (počítačová učebna, multimediální učebna, interaktivní učebna, včetně interaktivní tabule, výukové programy – zapojení žáků obou stupňů, školní družiny, školního klubu), Ø na testování žáků školy (např. testování cizích jazyků, srovnávací testování žáků základních škol – v 5. a 9. ročnících a další nabízené možnosti v oblasti srovnávání), Ø na podporu čtenářských aktivit (gramotnosti) žáků s cílem porozumět čtenému textu a vyhledávat v něm potřebné informace (u žáků obou stupňů), Ø na výuku dějiny 20. století (zejména pro roce 1945), v návaznosti na styl výuky, na rozvíjení samostatného myšlení a činnosti žáků, na výběr vyučovacích metod, které odpovídají obsahu dějepisného učiva (vzdělávací oblasti), Ø na posilování oblasti ochrana člověka za mimořádných událostí (začleňovat do vzdělávacích oblasti dle věku žáka), Ø na zvyšování bezpečnosti při výuce, na snižování rizik úrazů (poučení žáků), Ø na problematiku poskytování první pomoci, na podporu duševního zdraví, na řádnou životosprávu, na pitný režim, na zdravý životní styl, Ø na oblast environmentální výchovy (podpora sociálních projektů, podpora výchovy a vzdělávání, environmentální projekty, osvěta), Ø na volbu povolání, kdy je nutné žákům poskytovat dostatek prostoru pro výuku v podobě vymezených obsahových okruhů začleněných do jednotlivých předmětů, Ø na zmenšení rozdílů a změn mezi I. a II. stupněm základní školy (společné akce, stejné vyučovací metody, změna vyučujícího, podpora vyšších nároků na přípravu, tempo, vyjadřování, samostatnost žáků, orientaci ve škole), Ø na praktické využívání poznatků ve výtvarném semináři, dějepisném semináři, volitelných předmětech, praktických činnostech (i v souladu s metodickými pokyny), Ø na základy společenské výchovy – spojovat teorii s praxí na obou stupních, Ø na výuku jazyků v oblasti vyučovacích metod, práce jednotlivých vyučujících, praktické znalosti a uplatnění v běžném životě, spolupráce se zahraničními školami, Ø na navázání spolupráce s jinou základní školou (výměna zkušeností), Ø na sportovní skupiny zaměřené na házenou a další sportovně pohybové aktivity na škole (větší hodinová dotace výuky TV), Ø na posílení zapojení žáků i pedagogů do tvorby www. stránek školy (aktualizace), Ø na zapojování školy do vypisování grantů či projektů pro školu, Ø na rozšíření volnočasových aktivit (hlavně na činnost kroužků), Ø na posilování kvalitnějšího a aktivnějšího využívání volného času žáků, Ø na kulturní chování a stolování žáků ve školní jídelně, na dodržování návyků zdravého způsobu stravování (stravovací návyky, hygiena, oblast výživy – doma, ve škole), Ø na podporu činnosti pěveckého sboru na škole (výrazná spolupráce se ZUŠ Louny), Ø na další vzdělávání všech pedagogických pracovníků školy (odborný růst). 7. Hlavní akce školy, které připravuje vedení školy na školní rok 2007/2008
Ø nabídka zájmových kroužků na škole podle zájmu žáků v I. a II. pololetí, Ø akce „školní mléko“(prodej probíhá ve školní jídelně po celý školní rok), Ø zapojení školy do akce Sběr papíru a PET lahví (celoročně), Ø rozšíření nabídky pitných automatů v souladu s hygienickými normami, Ø zapojení školy do programu Vrchlického divadla v Lounech (akce pro žáky), Ø fotografování žáků I. ročníků a přípravné třídy (září 2007), Ø třídní schůzky zákonných zástupců žáků 2. až 9. ročníků (září 2007), Ø třídní schůzky pro zákonné zástupce žáků 1. ročníků (září 2007) Ø konzultační hodiny pro rodiče během celého školního roku (každý pedagog), Ø přednáška pro rodiče žáků (individuálně vzdělávací plány (integrace), Ø třídní schůzky pro zákonné zástupce žáků školy (dle plánu činnosti), Ø Veletrh vzdělávání 2007 Louny (pro žáky 8. a 9. tříd ZŠ) - listopad 2007, Ø vánoční sportovní turnaj pro žáky školy (tělocvična školy), Ø vánoční besídky v jednotlivých třídách, ve školní družině, klubu (prosinec 2007), Ø zápis žáků do I. ročníků pro školní rok 2008/2009 (leden 2008), Ø plavecký výcvik pro žáky 3. a 4. ročníků na základě smlouvy s Plaveckou školou Prosen Louny pro školní rok 2007/2008 (dle rozpisu), Ø v rámci TV – bruslení na zimním stadionu (listopad - prosinec 2007), Ø v rámci TV – plavecký výcvik v plavecké hale (prosinec 2007 – leden 2008), Ø LVVZ pro žáky 7. tříd (únor – březen 2008), Ø zimní ozdravný pobyt s výcvikem lyžování (únor 2008), dle zájmu žáků, Ø školy v přírodě pro I. a II. stupeň (dle zájmu žáků), Ø testy CERMAT (pro žáky 9. tříd a vycházející), Ø Den otevřených dveří (spojená akce s výstavou dětských prací, kulturním vystoupením, prodejní výstavou učebních pomůcek) – červen 2008, Ø Lékař ve škole (akce pro žáky školy spojená s praktickými ukázkami první pomoci), Ø Národní finále v házené Praha (červen 2008), Ø školní výlety (červen 2008), Ø sportovně branný den pro žáky školy s vyhodnocením (červen 2008), Ø fotografování žáků školy podle tříd (květen 2008), Ø akce Dne dětí na škole, Ø vycházky, exkurze a výchovné akce pro žáky (dle osnov jednotlivých tříd a předmětů), Ø slavnostní ukončení školního roku 2007/2008 pro vycházející žáky (červen 2008), Ø sportovní a kulturní akce během celého školního roku 2007/2008 (viz týdenní plány).
8. Akce pod záštitou vedení školy (připravované pro celou školu dle jednotlivých tříd)
26. září 2007 – Evropský den jazyků 16. října 2007 – Světový den výživy 10. prosince 2007 – Den lidských práv 22. března 2008 - Světový den vody (vyhlášen OSN v roce 1992) 7. dubna 2008 – Světový den zdraví 22. dubna 2008 - Den země 15. května 2008 - Mezinárodní den rodiny 31. května 2008 – Světový den bez tabáku
V letošním roce bude škola pracovat podle projektu Škola podle kalendáře (aneb malé nastavení školního roku). Každodenní školní práce je jedinečnou příležitostí k intenzivnímu prožívání času. Svátky, výročí a jinak významné a důležité dny mají obrovský výchovně- vzdělávací potenciál. Odráží se v nich naše historie, rezonuje v nich naše současnost. Naše škola se pokusí v tomto roce do těchto oblastí vstoupit v rámci výuky, kdy učitelé povedou žáky a někdy možná žáci povedou své učitele. Dále nebudou chybět projektové dny (viz akce pod záštitou vedení školy), které budou probíhat pro celou školu, pro každý stupeň odděleně a někdy v jednotlivých třídách.
9. Sportovní soutěže, které škola organizuje (ve spolupráci s AŠSK)
Závod míru naděje – cyklistické závody i pro žáky ostatních škol v Lounech. Vybíjená pro žáky I. stupně – soutěž pro žáky i dalších škol .
10. Olympiády a přehlídky (účast školy na školních a okresních kolech)
Vedení školy bude podporovat a pro vyučující vytvářet podmínky pro účast na různých soutěžích hlavně v oblasti vědomostní, ale i výtvarné, hudební, estetické a poznávací. Hlavní záměrem je prezentace školy na veřejnosti a prezentace práce našich žáků. V případě zájmu vedení školy uvítá všechny další aktivity v oblasti soutěží a olympiád, na které se budou připravovat žáci pod vedením pedagogických pracovníků školy a které jsou organizovány podle Věstníku MŠMT ČR č. 8/2007 (tento přehled bude učitelům k dispozici).
11. Ostatní aktivity a spolupráce školy
Škola bude i nadále spolupracovat s
Bezpečné prostředí a pozitivní sociální klima školy je základní podmínkou kvalitního učení a jedinou cestou k získávání žáků a jejich zákonných zástupců. Zatímco partnersky se zabývá především vztahy učitelů k žákům, k jejich zákonným zástupcům (i ke svým kolegům), vytváření bezpečného klimatu je především prací učitelů se vztahy mezi žáky samotnými a s dalšími prvky prostředí. Patří sem vyvozování pravidel společně se žáky (třídní samosprávy a třídní řády jednotlivých tříd), stanovování pravidel jednání a chování (školní řady a jeho přílohy, vnitřní řady) a každodenní systematický a záměrný rozvoj komunikačních a sociálních dovedností dětí a žáků školy.
V Lounech, srpen 2007 Mgr. Věra Benešová ředitelka školy
|
||
|