Koncepce a plán školy pro školní rok 2015/2016

 

 

Základní vzdělávání je v současné době jedinou vzdělávací etapou, které se povinně účastní každé dítě v ČR a která vytváří základ pro celoživotní učení u celé populace.

            Základní vzdělávání je rozděleno na I. a II. stupeň. Každá tato vzdělávací etapa má specifické vzdělávací cíle, odlišné metody a formy práce.

Cílem 1. stupně základního vzdělávání je vytváření předpokladů pro celoživotní učení – získávání návyků a dovedností pro školní a mimoškolní práci, vytváření motivace k učení, osvojování základní gramotností, postupné utváření uceleného náhledu na svět včetně vztahu k životnímu prostředí a podpora zdraví.

Cílem II. stupně základního vzdělávání je především poskytovat žákům co nejkvalitnější základ všeobecného vzdělávání. Důraz je kladen na motivaci k učení, na osvojování základních strategií k učení, rozvíjení vlastních schopností a zájmů, tvořivost, osvojování účinné komunikace, spolupráci a respekt k druhým lidem a také na odpovědný vztah k sobě a svému zdraví, reálný odhad vlastních možností.

            Zájmové vzdělávání je souhrn výchovně vzdělávacích, poznávacích, rekreačních a dalších systematických, ale i jednorázových činností a aktivit. Školní družina i školní klub plní funkci výchovnou, vzdělávací, kulturní, zdravotní i preventivní.  

Očekávané výstupy v rámci RVP ZV v návaznosti na ŠVP ZV:

 

Ø    žák respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky, přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě i mimo třídní kolektiv, ve školní družině, školním klubu,

Ø    žák dává do souvislostí role členů různých komunit s příklady pozitivního i negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, školní prostředí, rodinné prostředí),

Ø    žák propojuje přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím, vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví,

Ø    žák dovede posoudit různé způsoby chování lidí z hlediska své odpovědnosti,

Ø    žák projevuje odpovědný vztah k sobě samému a pravidlům zdravého životního stylu,

Ø    žák dává do souvislostí osobní, zdravotní a psychohygienická rizika,

Ø    žák uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole, v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě i druhým,

Ø    žák v souvislosti se zdravím a svými životními cíli přijímá odpovědnost za své chování, jednání a naplňování svých volnočasových aktivit,

Ø    žák projevuje zodpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního nebezpečí, při mimořádných událostech, v případě vzniklé situace poskytne nebo přivolá první pomoc.

 

Klima školy z pohledu zaměstnanců školy:

 

Ø    plně funkční organizační struktura a organizační řád školy, které reagují na aktuální a strategické záměry rozvoje školy rozpracované do vnitřních směrnic školy,

Ø    osobní zodpovědnost a zainteresovanost zaměstnanců školy, posilování autority, která vychází z osobních, morálních a odborných kvalit každého zaměstnance školy,

Ø    vytváření a respektování pedagogické komunikace, která zaujímá významné postavení ve výchovně vzdělávacím procesu, a je nezbytnou součástí profesních kompetencí a vybavenosti pro výkon učitelské profese,

Ø    pravidelná hodnocení, na kterých se podílejí zaměstnanci školy (pedagogická rada, metodická sdružení a metodické komise, vedoucí zaměstnanci),

Ø    zpětná vazby, která při pravidelném a cílevědomém plnění vede ke zlepšení práce pedagogických pracovníků školy a pomáhá jim v profesním růstu,

Ø    školní vzdělávací program, kdy změny a inovace musí být odůvodněné, vznikají na základě praxe a přijímaná opatření vycházejí ze zásad a cílů platného školského zákona a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (dále i RVP ZV),

Ø    povinnosti v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví na všech úsecích ve škole (BOZP),

Ø    obnova a rozvoj materiálně technické základny pro realizaci nejen výuky, ale i pro plnění dalších úkolů organizace,

Ø    modernizace vybavení v oblasti ICT (výpočetní technika) a jejich vhodné a funkční využívání ve výuce a v administrativě.

 

Klima školy - ve vztahu k žákům školy:

 

Ø    podpora pedagogické integrace a vzájemné komunikace mezi účastníky vzdělávacího procesu (učitel – žák, žák – žák, učitel – učitel),

Ø    opatření k odstranění sociálních, zdravotních a bezpečnostních bariér v průběhu vzdělávání žáků,

Ø    respektovat a postupovat podle školního řádu, včetně příloh (Morální kodex žáka školy, Výchovný kodex pro žáka, Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků, Docházka do školy a omlouvání),

Ø    respektovat vnitřní řád školní družiny,

Ø    respektovat vnitřní řád školního klubu,

Ø    posilovat účinné preventivní systémy zaměřené na omezení školních úrazů, školní neúspěšnosti a rizikového chování (např. šikana, kyberšikana, záškoláctví, agresivita a další),

Ø    nepodceňovat závažnost možného výskytu šikanování mezi žáky a v rámci prevence  věnovat tomuto jevu zvýšenou pozornost (funkční prevence),

Ø    plně funkční plán školní preventivní strategie (dříve MPP), který klade důraz na proměnu školy, komunikaci a zdravý životní styl,

Ø    funkčnost třídních samospráv v jednotlivých třídách, vést žáky k osobní zodpovědnosti při plnění svých zadaných povinností a úkolů,

Ø    posilovat význam a odbornou obsahovou náplň třídnických hodin,

Ø    upevňovat pocit bezpečí, tolerance a důvěry ke všem zaměstnancům školy.

 

Žáci školy - škola, pedagog ve vztahu k žákovi:

 

Ø    informace o vzdělávací nabídce a postupu při přijímání ke vzdělávání způsobem dostupným všem uchazečům, vždy v souladu s platnými předpisy,

Ø    vzdělávací nabídka školy vždy zohledňuje reálné podmínky a možnosti školy a vnější vlivy (sociální, regionální, prostorové, stavební a jiné),

Ø    rozmanité formy a výukové metody spolupráce školy při zajišťování přechodu žáků z neúplných základních škol do úplných základních škol (zvýšená psychická zátěž), pomoc při překonávání adaptačních potíží žáků, samoty, vyrovnávání rozdílů v rámci odlišnosti školních vzdělávacích programů jednotlivých škol, posilování pocitu důvěry, postupné seznamování žáka s organizací školy, s novými spolužáky a učiteli,

Ø    prostor pro činnost „přípravné třídy“ na škole, význam přípravné třídy na základní škole pro vstup dítěte do I. ročníku ZŠ, vzdělávání dětí, včetně komunikace s jejich zástupci,

Ø    využívání disponibilních hodin v kvalitní nabídce povinných, volitelných a nepovinných předmětů, která je v souladu s profilací školního vzdělávacího programu školy,

Ø    školní vzdělávací strategii zaměřit u dětí a žáků (přípravná třída, základní škola, školní družina, školní klub) na promyšlený a systematický rozvoj gramotností: čtenářské, matematické, přírodovědné, finanční, ICT gramotnosti a na výchovu k internetové gramotnosti (pro jejich podporu a rozvoj organizuje škola každý rok velké množství projektů, projektových akcí zapojovaných do výuky v rámci všech oblastí vzdělávání),

Ø    prohlubovat zájem dětí i žáků o technické činnosti, rozvoj technických dovedností,

Ø    spolupráce se žáky a jejich zákonnými zástupci, kteří plní povinnou školní docházku v zahraničí, ale zůstávají žáky v kmenové škole v České republice v souladu s legislativou,

Ø    využívat nabídky vhodných učebnic a učebních textů pro výuku žáků,

Ø    prevence rizikového chování, realizace opatření k nápravě zjištěných nedostatků (respektovat metodické doporučení MŠMT – Minimální standard bezpečnosti).

 

Školní rok 2015/2016 (programy, doporučení, výuka, legislativa, vzdělávání)

 

1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání v návaznosti na přípravnou třídu na základní škole (dále i PT), která je určená přednostně pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že PT vyrovná jejich vývoj a pro děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky.

 

2. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (dále i RVP ZV) - ve školním roce 2015/2016 se v ZŠ vyučuje ve všech ročnících podle školního vzdělávacího programu sestaveného podle upraveného RVP ZV, platného od 1. září 2013.

 

3. Standardy základního vzdělávání - MŠMT nově připravilo Standardy pro základní vzdělávání ostatních vzdělávacích oborů, které zahrnují vzdělávací oblasti: Informační a komunikační technologie,, Člověk a jeho svět,, Člověk a společnost – dějepis, výchova k občanství,, Člověk a příroda – fyzika, chemie, přírodopis, zeměpis (geografie),, Umění a kultura – hudební výchova, výtvarná výchova,, Člověk a zdraví – výchova ke zdraví, tělesná výchova,, Člověk a svět práce.

 

4. Jazykové vzdělávání - výuka cizích jazyků má dlouholetou tradici v Českém školství a má k dispozici velmi kvalitně zpracované metodické postupy, které je nutné stále modernizovat v souladu s požadavky současné společnosti. Požadavek na pevné zakotvení cizího jazyka do učebních plánů vychází z nutnosti zvyšovat jazykové znalosti a jazykové kompetence žáků všech typů škol, aby žáci dovedli komunikovat v cizích jazycích. Součástí ŠVP ZV naší školy je systematická výuka anglického jazyka (od 1. do 9. ročníku), výuka německého jazyka od 4. ročníku, výuka ruského jazyka od 7. ročníku.

 

5. Doporučení MŠMT k některým oblastem RVP ZV a k plnění průřezových témat, které se objevují v učebních plánech jednotlivých vzdělávacích oblastí a předmětů na škole

 

·                    Výuka dějin - doporučení MŠMT k výuce dějin 20. století, věnovat náležitou pozornost výuce dějin 20. století, a to s důrazem na vzdělávání žáků v problematice moderních, a zejména soudobých dějin.

·                    Výuka dějin – materiál MŠMT 16039/2014 Významná historická výročí v letech 2014-2018, doporučení vhodných dílčích témat a metodických přístupů k začlenění uvedených výročí do výuky dle obsahu předmětu a věku žáků.

·                    Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí – respektovat očekávané výstupy, využívat podklady k tématům a zajímavé odkazy, zapojovat žáky do nabízených projektů k posilování preventivně výchovné činnosti u HZS. Při ověřování získaných znalostí využívat v rámci výuky již zpracované různé návrhy testových otázek pro jednotlivé ročníky s řešením a obrazovým materiálem.

·                    Obrana vlasti – vzhledem ke zrušení povinné vojenské služby a nedostatečné informovanosti občanů o jejich povinnostech týkajících se obrany vlasti, bylo toto téma začleněno do RVP ZV a následně do ŠVP ZV každé školy individuálně.

 

6. Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

 

·                    Inkluze – snahou a úkolem školy je vytvářet vhodné podmínky pro všechny děti a žáky se zdravotním a sociálním znevýhodněním a zdravotním postižením. V rámci dalšího vzdělávání PP (DVPP) je nutné se aktivně problematice věnovat a využívat nabízené vzdělávací aktivity v souvislosti s novelou školského zákona § 16 s účinností od 1. 9. 2016, která přináší změnu v systému podpůrných opatření dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

·        Vzdělávání žáků se zdravotním postižením – postupovat v souladu s platnou legislativou, věnovat těmto žákům zvýšenou pozornost, využívat dostupné formy a metody práce, vhodně a soustavně je motivovat k odpovídajícím výkonům, nabízet pomoc např. ve formě individuálního výkladu či pomoci na výuku, pracovat s odpovídajícími pomůckami.

·        Vzdělávání žáků mimořádně nadaných – postupovat v souladu s platnou legislativou, motivovat žáky k zapojování do projektů, soutěží, olympiád, využívat odpovídající formy a metody práce a zapojovat tyto žáky do nadstandartních úkolů, v těchto aktivitách je soustavně podporovat a nabízet pomoc, využívat další studijní materiály či informace z oblasti ICT.

·         Soutěže a přehlídky ve školním roce 2015/2016 (vyhlašuje MŠMT).

 

Na podporu vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se budou pedagogové školy zapojovat nejen do nabízených vzdělávacích aktivit, ale i do rozvojových a dotačních programů, vyhlašovaných nejen MŠMT.

 

7. Primární prevence rizikového chování dětí a mládeže - Preventivní program

je konkrétní dokument školy zaměřený zejména na výchovu a vzdělávání žáků ke zdravému životnímu stylu (výchova ke zdraví, zdravé školní stravování a správné stravovací návyky, odpovídající fyzický vývoj dětí a žáků rozvíjený prostřednictvím sportu a pohybu v přírodě, zapojení zdravotně oslabených žáků do hodin TV, volitelných a nepovinných předmětů), na osobnostní a emočně sociální rozvoj a komunikační dovednosti (podpora a aktivní zapojování žáků do zajímavých sportovních a kulturních aktivit, příprava a vedení kvalitních a obsahově zajímavých třídnických hodin, na péči o tělesnou a duševní hygienu dětí a žáků (výuka přímo v terénu, další aktivity v přírodě i v okolí školy, pobyt venku, na sportovištích, relaxační aktivity, činnosti školní družiny, školního klubu, zájmové kroužky).

 

Preventivní program je založen na podpoře vlastních aktivit žáků, na pestrosti forem preventivní práce se žáky, na zapojení do jeho plnění a spoluvytváření všech zaměstnanců školy, na kvalitní spolupráci se zákonnými zástupci nezletilých žáků.

 

8. Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a žáků školy, využívat metodický pokyn MŠMT k řešení šikanování ve školách a školských zařízení, kdy cílem pokynu je poskytnout nejen PP základní informace k samotnému řešení tohoto vysoce rizikového chování. Text je provázán s Metodickým doporučením k primární prevenci rizikového chování, včetně komentářů. Návaznosti na preventivní program školy.

 

9. Bezpečnost na internetu – tuto oblast označuje škola za jednu ze svých priorit, protože kyberšikana i v českém prostředí vzrůstá, velký význam je přikládán vzdělávání a prevenci, škola bude podporovat výchovu k internetové gramotnosti (výuka, projekty, programy).

 

Pravidla pro rodiče a děti k bezpečnému užívání internetu

·         Pravidla pro děti k bezpečnému užívání internetu (13 pravidel)

·         Pravidla pro rodiče k bezpečnému užívání internetu jejich dětmi (9 pravidel).

10. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí a žáků – prevence úrazů, násilí a podpora bezpečnosti pro děti, využívání všech opatření k minimalizaci školních úrazů.

Prevence úrazů opět souvisí se zdravým životním stylem, první pomocí, dopravní výchovou, ochranou člověka za mimořádných událostí a prevencí v oblasti sociálně patologických jevů. V této oblasti bude škola přijímat cílená a všechna nabízená či vytvořená účinná opatření.

11. Výrazná a intenzivní spolupráce se zákonnými zástupci nezletilých žáků školy, podpora aktivní komunikace, diskuse na společných jednáních (např. třídní schůzky, školská rada), podpora aktivního zapojování rodičů do společných akcí a projektů na škole, nabídka odborné pomoci při řešení výchovných či prospěchových záležitostí.

12. Podpora a motivace pedagogických pracovníků v odborném využívání všech dostupných informačních technologií na škole při výuce a při přípravě na výuku, v osobním rozvoji v oblastech informační gramotnosti, v komunikaci v cizích jazycích, ve využívání nových metod a forem práce, praktických psychologických dovedností, v oblasti mezilidské komunikace, zvládání krizových situací, asertivního chování a v samostudiu (viz DVPP).

13. Propagace školy na veřejnosti, aktivní tvorba webových stránky školy, ale i webových stránek jednotlivých tříd na I. stupni. Cíleně se zaměřit na skupinu rodičů dětí předškolního věku, budoucích žáků školy.

14. Spolupráce - cíleně a oboustranně spolupracovat s relevantními partnery zajišťující rozvoj praktických dovedností žáků, dále aktivně usilovat a podporovat spolupráci s dalšími školami a pracovišti pedagogického vzdělávání, v rámci svých možností navazovat partnerství se školami doma i v zahraničí, vstupovat do různých programů nebo společných projektů a efektivně využívat výsledky spolupráce ke zkvalitňování činnosti školy, podporovat sounáležitost s obcí, krajem, účinně spolupracovat se zřizovatelem tj. městem Louny.

 

Připravované akce pro tento školní rok – příloha č. 1.

 

Doprovodné, tematicky zaměřené další akce pro žáky školy (knihovna, kino, divadlo, přednášky, exkurze, projekty atd.), ozdravné pobyty, předmětové exkurze, školní výlety, ostatní výchovné akce (dle osnov jednotlivých tříd a předmětů – sportovní, kulturní, výtvarné, ekologické a vědomostní) během celého školního roku 2015/2016 (viz týdenní plány).

 

Projekty - cílem projektů je vybavovat žáky souhrnem klíčových kompetencí: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní a průřezovými tématy: osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, multikulturní výchova, environmentální výchova, mediální výchova. 

 

Přehled připravovaných projektů pro realizaci v roce 2015/2016 na škole:

 

*Škola dotykem – projekt na podporu využívání dotykových technologií i ve výuce

*Zdravý životní styl - projekt realizovaný ve spolupráci s PPP Louny

*Školní mléko – celoroční projekt v rámci zdravého životního stylu

*Ovoce do škol – celoroční projekt v rámci zdravého životního stylu

*Čteme spolu – projekt zaměřený na čtenářskou gramotnost

*Bezpečnost na internetu – projekt zaměřený na prevenci (internetová gramotnost)

*Císař a král Karel IV – vzdělávací projekt spojený s aktivním zapojením žáků

(dlouhodobý projekt spojený s exkurzemi a výlety - záštita MŠMT)

*Expo Milán 2015 - vzdělávací projekt

*Tonda Obal na cestách - ekologický projekt

*Svět kolem nás /Indie všechny barvy Orientu - vzdělávací projekt

*Z pohádky do pohádky -  adaptační výukový program pro žáky I. ročníků

*Zvládneme to? – motivační program pro žáky 6. a 9. ročníků

*Týden knihoven - projekt na podporu čtenářské gramotnosti

*Dětský čin roku 2015 - projekt zaměřený na osobnostní a sociální výchovu žáků

*stavebnice Merkur - projekt na podporu technických dovednosti žáků (hlavně na I. stupni) 

*Pexeso slaví 50. let – celoškolní vzdělávací projekt, spolupráce všech žáků školy  

*Vánoční dílny/pečeme vánoční cukroví – projekt zaměřený na pracovní činnosti žáků

*Mezinárodní den mateřského jazyka – jazykový projekt na posílení jazykové kultury

*Příběh o tom, jak se narodil semafor - v rámci Světového týdne bezpečnosti na silnicích

*Zapomenuté Velikonoce - projekt zaměřený na historii a velikonoční zvyky (teorie, praxe)

*Tisíc podob vody – vzdělávací projekt v rámci Mezinárodního dne vody

*RecykloHRANÍ aneb Ukliďme si svět - program na osvětu v oblasti zpětného odběru

*projekt centra ekologické výchovy VIANA pro žáky 3. až 5. ročníků (pololetní)

*Zdravé zuby – projekt zaměřený na zdravý životní styl

*Dopravní, ekologické, sportovní, výtvarné, literární a vědomostní projekty.

 

Doplňující oblasti

 

·         Předmětové sekce – hlavní cíle a úkoly pro rok 2015/2016

·         Osobní plán práce pedagogického pracovníka na školní rok 2015/2016

·         Roční plán vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP).

 

Přílohy:

 

1)      Kalendář výuky, porad, schůzek a dalších akcí ve školním roce 2015/2016

2)      Preventivní program školy pro školní rok 2015/2016

3)      Plán výchovného poradenství na školní rok 2015/2016

4)      Roční plán EVVO pro školní rok 2015/2016

5)      Roční plán ICT pro školní rok 2015/2016

6)      Návrhy plánů práce pro třídnické hodiny

7)      Ostatní dokumenty (viz Organizace školního roku 2015/2016).

 

 

 

 

V Lounech, srpen 2015                                             Mgr. Věra Benešová,             ředitelka školy

 

 

zpět na obsah dokumenty