Základní cíle vzdělávání
Základní vzdělávání vede k tomu, aby si žáci
osvojili potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni
k celoživotnímu učení, aby se učili tvořivě myslet a řešit přiměřené
problémy, účinně komunikovat a spolupracovat, chránit své fyzické a
duševní zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí, být ohleduplní
a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám,
poznávat své schopnosti a reálné možnosti a uplatňovat je spolu
s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o své další
životní dráze a svém profesním uplatnění.
Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet
a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ
všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a
na praktické jednání.
Očekávané výstupy v rámci RVP ZV
v návaznosti na ŠVP (žák):
Ø
respektuje přijatá pravidla
soužití mezi vrstevníky, pozitivní komunikací a kooperací
Ø
přispívá k utváření dobrých
mezilidských vztahů (v rodině, ve škole atd.),
Ø
pochopí role členů komunity
(rodiny, třídy, kroužku, skupiny) a uvede příklady pozitivního a
negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita,
školní prostředí, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti k žákovi,
Ø
chápe přímé souvislosti mezi
tělesným, duševním a sociálním zdravím, vysvětlí vztah mezi
uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví,
Ø
dovede posoudit a respektovat
různé způsoby chování lidí z hlediska své odpovědnosti,
Ø
projevuje odpovědný vztah
k sobě samému a pravidlům zdravého životného stylu,
Ø
dává do souvislosti osobní,
zdravotní a psychohygienická rizika spojená se zneužíváním návykových
látek a životní perspektivu mladého člověka, uplatňuje osvojené
sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně
patologickými jevy ve škole i mimo školu, v případě potřeby vyhledá
odbornou pomoc sobě nebo i druhým,
Ø
v souvislosti se zdravím,
etikou, morálkou a svými životními cíli přijímá odpovědnost za své
chování, jednání, vzdělávání a volnočasové aktivity,
Ø
projevuje odpovědné chování
v situacích ohrožení zdravím, osobního nebezpečí, při mimořádných
událostech, v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc.
1. Klima školy (ve vztahu k zaměstnancům
školy)
K funkčnosti chodu školy přispívá celá řada
faktorů: celková atmosféra školy, kvalita řízení školy, stanovené cíle
a postoje, koncepce vyučování, hodnota vzdělávání a následné školní
hodnocení ve vyučování, hodnota vzdělání ve společnosti, kvalita
připravenosti učitele, vztah zákonných zástupců žáků i samotných žáků
ke škole, ke vzdělání.
Je nutné vycházet z těchto základních
úkolů:
Ø
plně funkční organizační řád
školy se všemi stanovenými kompetencemi a povinnostmi všech
zaměstnanců školy,
Ø
plně funkční a pro zaměstnance
školy nepostradatelné ostatní vnitřní normy a směrnice školy tak, aby
odpovídaly skutečným potřebám školy, neustále je inovovat a sledovat
jejich plnění a funkčnost v návaznosti na koncepci školy a roční plán
školy,
Ø
osobní zodpovědnost a
zainteresovanost zaměstnanců, posilování autority, která vychází
z osobních a profesionálních kvalit jedince,
Ø
vedle vztahu nadřízenosti a
podřízenosti uplatňovat další formy vzájemné komunikace (informace,
rady, výměny názorů, vzájemné hospitace, konzultace, pohovory,
semináře, funkční předmětové sekce a další formy spolupráce),
Ø
pedagogická komunikace, která
zaujímá stále významnější postavení ve výchovně vzdělávacím procesu, a
je naprosto nezbytnou součástí profesních kompetencí a vybavenosti pro
výkon učitelské profese,
Ø
zdokonalovat kvalitu řízení
(všechny řídící složky) v podobě plnění vnitřního kontrolního systému
vedoucích zaměstnanců, důsledně klást důraz na zpětnou vazbu,
Ø
hodnocení naplňování školního
vzdělávacího programu a dalších platných učebních dokumentů a jejich
souladu s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem pro ZV
v základních školách,
Ø
sledovat a plnit úkoly
v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovišti (BOZP).
2. Klima školy (ve vztahu k žákům)
Ø
zaměřit se na systém budování
a vytváření mezilidských vztahů, který je dán především vztahy mezi
učiteli a žáky, mezi učiteli a zákonnými zástupci žáků, mezi
pedagogickými a nepedagogickými pracovníky školy, na vztahy mezi
vedením školy a zaměstnanci školy a v neposlední řadě na vztahy mezi
žáky samotnými,
Ø
respektovat plně funkční a
aktualizovaný školní řád se všemi právy a povinnostmi žáků, včetně
aktuálních příloh ( Morální kodex žáka školy, Výchovný kodex pro žáka,
Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání, Docházka do školy a
omlouvání),
Ø
respektovat vnitřní řád školní
družiny a další dokumenty (ŠVP ŠD),
Ø
respektovat vnitřní řád
školního klubu a další dokumenty (ŠVP ŠK),
Ø
podporovat aktivity školního
klubu, naučit žáky využívat jeho nabízené činnosti,
Ø
důsledně se zaměřovat na
prevenci záškoláctví, na způsob omlouvání nepřítomnosti žáků ve
vyučovacím procesu a na řešení neomluvené nepřítomnosti žáka ve výuce
(zde je nutné stále prohlubovat spolupráci s rodinou žáka a snahu
získávat stále větší důvěru zákonných zástupců ke škole
(zaměstnancům),
Ø
v případě potřeby jmenovat na
škole „výchovnou komisi“, která řeší výrazné porušování školního řádu,
šikanu, záškoláctví, závažné kázeňské a výchovné problémy žáka za
účasti zákonných zástupců žáka a dalších členů (ředitel, učitel,
sociální pracovník, výchovný poradce, preventista a další odborníci),
Ø
nepodceňovat závažnost možného
výskytu šikanování mezi žáky a v rámci prevence
věnovat tomuto jevu zvýšenou pozornost a
posilovat spolupráci nejen mezi žáky, ale i mezi všemi zaměstnanci
školy (důležitá prevence),
Ø
respektovat plně funkční plán
školní preventivní strategie (dříve MPP), který klade důraz na proměnu
školy, komunikaci, kooperaci a zdravý životní styl,
Ø
vypracovaný roční plán školní
preventivní strategie musí být pravidelně kontrolován a vyhodnocován,
je určen pro žáky, pedagogické pracovníky školy a ve svém důsledku má
vést k pozitivní změně klimatu školy s minimem kázeňských problémů
žáků ve škole i mimo školu,
Ø
klást důraz na budování a
funkčnost třídních samospráv v jednotlivých třídách a vést žáky
k osobní zodpovědnosti při plnění svých zadaných povinností a úkolů,
Ø
posilovat význam a náplň
třídnických hodin,
Ø
posilovat ve škole pocit
sounáležitosti, bezpečí, tolerance, vzbuzovat v žácích důvěru k vedení
školy, k pedagogickým a ostatním zaměstnancům školy (např. schránka
důvěry, třídní samosprávy, osobní pohovory, besedy, setkávání, školní
klub atd.).
3. Žáci školy (ve vztahu učitele k žákům)
Ø
škola bude vytvářet prostor k
realizaci pro všechny žáky školy bez rozdílu,
Ø
podporovat doporučené formy a
metody spolupráce školy při zajišťování přechodu žáků z neúplných
základních škol do úplných základních škol (spojeno se zvýšenou
psychickou zátěží), pomáhat při překonávání adaptačních potíží žáků,
posilovat pocit důvěry, postupné seznamování se školou, spolužáky,
učiteli, organizací školy, se změnou forem práce, důraz na školní
přípravu), pomáhat překonat ostych, samotu, vytvářet podmínky pro
vyrovnání rozdílů ve znalostech vyplývajících z odlišností školních
vzdělávacích programů – vztahuje se i na žáky při přestupu,
Ø
vytvářet prostor pro činnost
„přípravné třídy“ na škole, zpracovat plně funkční program činnosti
třídy podle RVP PV, nepodceňovat význam těchto přípravných tříd
základní školy pro vstup dítěte do prvního ročníku základní školy a
vzdělávání těchto dětí včetně komunikace s jejich rodiči,
Ø
podporovat vzdělávání dětí a
žáků se zdravotním postižením (soulad s vyhláškou
č. 73/2005 Sb., v platném znění),
Ø
vytvářet podmínky pro
vzdělávání mimořádně nadaných žáků (např. vytvářet skupiny v některých
vyučovacích předmětech), uskutečňovat vzdělávání podle individuálního
vzdělávacího plánu, pro tyto žáky zpracovat školní systém soutěží a
olympiád, v návaznosti na okresní či krajská kola, kdy vedení školy
plně podpoří účast těchto žáků na soutěžích, přehlídkách a
olympiádách, včetně jejich přípravy,
Ø
podporovat inkluzívní
vzdělávání, které je zaměřeno tak, aby byly v hlavním vzdělávacím
proudu vytvořeny veškeré podmínky pro všechny žáky, tedy také pro
vzdělávání dětí zdravotně postižených, zdravotně znevýhodněných a
sociálně znevýhodněných, o inkluzi lze hovořit ve chvíli, kdy jsou
děti plně zapojeny v heterogenních skupinách (v normálních běžných
třídách),
Ø
spolupracovat se žáky a jejich
zákonnými zástupci, kteří plní povinnou školní docházku v zahraničí
nebo v zahraniční škole na území ČR, ale zůstávají žáky školy v ČR,
v níž byli zapsáni k docházce do školy,
Ø
zaručit bez ohledu na státní
občanství všem osobám (žákům), které podléhají povinné školní
docházce, stejná práva na vzdělání jako občanům ČR tj. zajišťovat
rovný přístup žákům plnícím povinnou školní docházku, také ke školnímu
stravování a školským službám (např. školní družině, školnímu klubu),
Ø
klást důraz na pečlivý výběr
učebnic a učebních textů a školních potřeb pro žáky, aby byly co
nekvalitněji využívány ve výuce v souladu se zpracovaným školním
vzdělávacím programem školy (Škola 21. století tradičně i nově),
Ø
výrazná diferenciace
nabízených volitelných předmětů pro žáky I. a II. stupně,
Ø
široká nabídka nepovinných
předmětů pro žáky I. stupně dle jejich zájmu a výběru,
Ø
široká nabídka nepovinných
předmětů pro žáky II. stupně dle jejich zájmu a výběru,
Ø
u předmětů ČJ a MA (na II.
stupni) zařazovat nepovinný předmět Příprava pro žáky 9. ročníků na
přijímací zkoušky z ČJ a MA (dle zájmu žáků),
Ø
u předmětů ČJ a MA (na I.
stupni) zařazovat nepovinný předmět Příprava pro žáky 5. ročníků na
přijímací zkoušky z ČJ nebo MA (dle zájmu žáků),
4. Vzdělávací priority – specifické
zaměření
Po provedených
analýzách vycházejících z podmínek školy, možností a potřeb žáků a
požadavků zákonných zástupců v souladu se vzdělávací koncepcí školy a
základní filozofií vzdělávacího programu školy je zaměření školy
vyjádřeno v následující podobě 8 vzdělávacích priorit:
Ø
vytvářet pozitivní vztah ke vzdělání a motivovat
k celoživotnímu vzdělávání,
Ø
poskytovat kvalitní základní vzdělávání zaměřené na
„aktivní dovednosti“ žáka, vytvářet prostor pro jeho seberealizaci a
rozvoj přirozeného nadání, poskytnout příležitost zažít úspěch,
pochvalu,
Ø
zaměřit se na osobnostní a sociální rozvoj žáka, kdy
hlavním smyslem je pomáhat každému žákovi hledat vlastní cestu
k životní spokojenosti založené na dobrých vztazích k sobě samému i
k dalším lidem, svému okolí i světu,
Ø
podporovat fyzické a psychické zdraví a podporovat
rozvíjení pohybových dovedností žáků ve školních a mimoškolních
aktivitách (sport, umění, estetika),
Ø
rozvíjet komunikační dovednosti hlavně v jazykové
výchově (mateřském jazyce), v cizím jazyce a informačních a
komunikačních technologiích,
Ø
umožnit osobnostní rozvoj každého žáka, pomoci žákům se
speciálními vzdělávacími potřebami,
Ø
vyhledávat a rozvíjet talent a mimořádné nadání žáků,
zařazovat práci v diferencovaných skupinách a připravovat a zadávat
školní práci, která odpovídá a rozvíjí úroveň jeho dovedností
v oblasti jeho nadání a hlubšího zájmu,
Ø
vytvářet podmínky a nabízet široký a smysluplný výběr
aktivit pro využívání volného času v zájmovém vzdělávání, v zájmových
aktivitách žáků.
V návaznosti na stanovené vzdělávací
priority má škola svá specifika a klade důraz na některé oblasti
výchovy a vzdělávání:
Ø
na osobnostní a sociální výchovu (osobnostní a sociální
rozvoj),
Ø
na výchovu demokratického občana (občanská společnost a
škola, občan, občanská společnost a stát),
Ø
na etickou výchovu (zde mají význam mravní hodnoty, do
kterých se integrují všechny ostatní hodnotové oblasti člověka,
obrovský vliv EV na ekologické vnímání přírody, ovlivňování postojů,
motivací, hodnotového systému, norem, pravidel atd.),
Ø
na environmentální výchovu (základní podmínky života,
lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka
k prostředí),
Ø
na zájmové činnosti, volnočasové aktivity (kroužky,
školní klub, školní družina).
5. Škola a veřejnost
Ø
úzce spolupracovat se
Školskou radou na škole (dle platné legislativy),
Ø
rozvíjet spolupráci s Volným
sdružením rodičů a přátel školy,
Ø
spolupracovat se zákonnými
zástupci žáků, poskytovat základní, objektivní a potřebné informace o
škole a jejich součástech (Příp. tř. ZŠ, ŠD, ŠK, ŠJ) a informovat je
prokazatelným způsobem o průběhu vzdělávání a
výchově žáků,
Ø
na spolupráci se zákonnými
zástupci nových žáků, kteří na školu přestupují,
Ø
plně využívat www stránek
školy,
Ø
aktualizaci informací o
činnosti ve škole na nástěnkách, na chodbách i ve třídách,
Ø
veřejnost informovat o práci a
činnosti ve škole, o výrazných úspěších žáků školy (sportovní,
kulturní, výtvarné) a v podobě krátkých článku se prezentovat
v médiích,
Ø
doplňovat školní archiv
fotografií ze života školy (při výuce i mimo prostory školy),
Snahou vedení školy je soustavná a
pravidelná informovanost v médiích a na veřejnosti o činnosti školy
(organizovat a podporovat Dny otevřených dveří, informační odpoledne,
besedy nebo přednášky pro rodiče, konzultační hodiny pedagogických
pracovníků, malé akademie, výstavy výtvarných a jiných prací ve
veřejných prostorách, projektové dny, klubová setkání atd.).
6. Další oblasti, na které se škola zaměří
Ø
na naplňování vlastního
školního vzdělávacího programu zpracovaného v souladu s Rámcovým
vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (dále jen RVZ ZV
v aktuálních úpravách) v určených ročnících (1., 2,, 3. a 6., 7., 8.
ročníky ve školním roce 2009/2010) a na naplňování vzdělávacího
programu Základní škola (v aktuálních úpravách) v ostatních ročnících
( 4., 5. a 9. ročníky ve školním roce 2009/2010),
Ø
na naplňování vlastního
školního vzdělávaného programu přípravné třídy základní školy
zpracovaného v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní
vzdělávání (dále jen RVP PV),
Ø
na naplňování školního
vzdělávacího programu pro školní družinu, který je zpracován jako
samostatný dokument, ale vychází se ŠVP ZV naší základní školy,
Ø
na naplňování školního
vzdělávacího programu pro školní klub, který je zpracován jako
samostatný dokument, ale vychází se ŠVP ZV naší školy,
Ø
na vytvoření vlastního
kontrolního a hospitačního systému školy, který bude v základních
bodech zpracován vedením školy, postupně doplňován na základě
konzultací a osobního podílu každého pedagoga, tak, aby plně odpovídal
kladeným požadavkům (např. v návaznosti na zpracování vlastního
hodnocení školy, naplňování školního vzdělávacího programu pro
základní vzdělávání atd.),
Ø
na plnění požadavků nových
verzí třídních knih a dalších školských dokumentů od školního roku
2009/2010 (např. třídní knihy, katalogové listy, žákovské knížky),
Ø
na hodnocení naplňování
platných učebních dokumentů a jejich soulad s právními předpisy
v základních školách a na respektování a plnění vnitřních norem školy,
Ø
na přípravu, získávání
podkladů a následné zpracování vlastního hodnocení školy v souladu
s vyhláškou č. 15/2005 Sb. v aktuálním znění (např. podmínky
vzdělávání, průběh vzdělávání, výsledky vzdělávání žáků, řízení školy,
kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických
pracovníků atd.),
Ø
na různou škálu hodnocení žáka
(např. formou autentického hodnocení, portfoliem či jinými
odpovídajícími formami),
Ø
zaměřit se nově na etickou
výchovu v základních školách, která nebude realizována v samostatném
předmětu, ale bude propojována do jednotlivých předmětů v návaznosti
na obsah a cíle učiva (snaha o propojování principů výchovy se
zkušenostmi žáků formou zážitkových metod),
Ø
na využití informačních a
komunikačních technologií ve vzdělávání (počítačová učebna,
multimediální učebna, interaktivní učebna, včetně interaktivní tabule,
výukové programy – zapojení žáků obou stupňů, školní družina, školní
klub), a s tím spojenou ochranu duševního vlastnictví,
Ø
na postupné vytváření svého
vlastní hodnotícího systému školy směřujícího v získávání informací o
výsledcích vzdělávání žáků, v návaznosti na stanovené cíle, podmínky a
průběh vzdělávání (I. a II. stupeň), kdy bude škola využívat nejen své
vlastní zdroje (porovnávání jednotlivých tříd, ročníků, předmětů), ale
bude využívat některých nabízených forem testování (např. SCIO, CERMAT
atd.). Zde se jedná o dlouhodobější úkol, do kterého budu zapojení
všichni pedagogičtí pracovníci, kdy cílem tohoto snažení je vytvořit
odpovídající a funkčně komplexní evaluační analýzu.
Ø
rozvoj funkční a čtenářské
gramotnosti musí být akceptován jako cíl, který je společný všem
pedagogům, bez ohledu na vyučovací předmět a ročník, čtenářskou
gramotnost je potřeba vnímat jako druh kompetence (nadoborové
dovednosti), je potřeba věnovat pozornost spektru doporučované
literatury, spolupráci s knihovnami a výrazné motivaci žáků – např.
využíváním moderních technologií, časopisů atd.,
Ø
na různá opatření a akce,
vedoucí k prevenci násilí a šikanování mezi žáky a posilování
pozitivního klimatu ve školách,
Ø
na zpracování, realizaci a
vyhodnocení konkrétního dokumentu školy zaměřeného zejména na výchovu
žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální
rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností, který
představuje Minimální preventivní program (vyhláška č. 72/2005 Sb.,),
MPP má vést k pozitivní změně klimatu školy s minimem kázeňských
problémů žáků ve škole i mimo školu,
Ø
na poskytování dostatečného
tvůrčí prostoru, včetně vzdělávání a samostudia pro školního metodika
prevence (ŠMP) a pro výchovného poradce (VP),
Ø
na výuku dějin druhé poloviny
20. století, kdy těžiště dějepisného vzdělávání je ve výuce dějin
novověku a soudobých dějin (vhodná literatura, učebnice, projekty)
v návaznosti na zvolený styl výuky, na výběr vyučovacích metod, které
odpovídají obsahu dějepisného učiva,
Ø
na problematiku tematiky
ochrany člověka za mimořádných událostí (začleňovat do obsahu
jednotlivých vzdělávacích oblasti dle věku žáka a zaměření předmětu,
respektovat metodický pokyn a dodatky k učebním dokumentům), připravit
projektové dny, posilovat spolupráci s hasičskými záchrannými sbory ČR
a využívat veškerou dostupnou literaturu, pracovní sešity, kapesní
průvodce, zajišťovat exkurze, besedy,
Ø
na problematiku zdraví, která
obsahuje řádu témat, kterým je třeba v rámci výuky věnovat pozornost
(např. prevence obezity a podpora pobytu a výživy, poruchy příjmu
potravy, narůstající počet dětí ohrožených astmatem a alergiemi atd.),
Ø
na podporu zdraví ve všech
oblastech, podporovat aktivní spolupráci mezi žáky, učiteli a rodiči,
vytvářet vhodné podmínky pro veškerou výuku a učení, které vede ke
zdravému způsobu života, ale i k odpovědnosti za své zdraví,
Ø
věnovat pozornost tématům
dopravní výchovy a úkolům, které vyplývají z Národní strategie
bezpečnosti silničního provozu, klást důraz na výuku a praktické
znalosti z oblasti první pomoci a zařazovat do výuky I. a II. stupně,
ŠD, ŠK,
Ø
na významnou složku
vzdělávání - environmentální výchovu, která reaguje na naléhavost
tématu problematiky ochrany životního prostředí (podpora sociálních
projektů, environmentálních projektů, osvěty, odborných exkurzí,
ozdravných pobytů, vědomostní a praktických soutěží, prostor pro
funkce školního koordinátora EVVO),
Ø
na problematiku volby
povolání, kdy je nutné žákům poskytovat dostatek prostoru pro výuku
v podobě vymezených obsahových okruhů začleněných do odpovídajících
vyučovacích předmětů, do dalších vzdělávacích aktivit učitelů i žáků,
Ø
na výuku jazyků v oblasti
vyučovacích metod, práce jednotlivých vyučujících, praktické znalosti
a uplatnění v běžném životě, spolupráce se zahraničními školami,
Ø
na navázání spolupráce s jinou
základní školou (výměna zkušeností),
Ø
na sportovní aktivity ve škole
(nejen ve výuce tj. předmět tělesná výchova, volitelné a nepovinné
předměty, zdravotní tělesná výchova, plavání atd.,) ale i ostatní
nabízené sportovní akce (např. sportovní projekt Mc Donaldś Cup,
Preventan Cup, akce AŠSK ČR, olympiády dětí a mládeže na školách,
projekt Coca – cola a další akce),
Ø
na zapojování žáků i pedagogů
do tvorby www. stránek školy (aktualizace),
Ø
na zapojování školy do
vypisování grantů či projektů pro školu,
Ø
na rozšíření volnočasových
aktivit (hlavně na činnost zájmových kroužků),
Ø
na posilování kvalitnějšího a
aktivnějšího využívání volného času žáků,
Ø
na kulturní chování a
stolování žáků ve školní jídelně, na dodržování návyků zdravého
způsobu stravování (stravovací návyky, hygiena, oblast výživy – doma,
ve škole),
Ø
na podporu činnosti pěveckého
sboru na škole (výrazná spolupráce se ZUŠ Louny),
Ø
na další vzdělávání všech
pedagogických pracovníků školy (odborný a profesní růst).
7. Hlavní akce školy, které připravuje
vedení školy na školní rok 2008/2009
Ø
nabídka zájmových kroužků na
škole podle zájmu žáků v I. a II. pololetí,
Ø
akce „školní mléko“ (v
návaznosti na rozhodnutí vlády ČR),
Ø
zapojení školy do programu
Vrchlického divadla v Lounech (akce pro žáky),
Ø
aktivní celoroční spolupráce
s Městskou knihovnou v Lounech,
Ø
fotografování žáků I. ročníků
a přípravné třídy (září 2009),
Ø
třídní schůzky zákonných
zástupců žáků 2. až 9. ročníků (září 2009),
Ø
projektový den – Evropský den
jazyků (září 2009),
Ø
třídní schůzky pro zákonné
zástupce žáků 1. ročníků (září 2009)
Ø
konzultační hodiny pro rodiče
během celého školního roku,
Ø
Veletrh vzdělávání 2009 Louny
(listopad 2009),
Ø
celoškolní projekt – „Nejsme
tu sami“ – projektové vyučování II. st. (listopad 2009),
Ø
celoškolní projekt – „Čepicový
den“ – projektové vyučování I. st.(listopad 2009),
Ø
třídní schůzky pro zákonné
zástupce žáků školy (listopad 2009),
Ø
vánoční besídky v jednotlivých
třídách, ve školní družině, klubu (prosinec 2009),
Ø
třídní schůzky formou
konzultací (leden 2010),
Ø
zápis žáků do I. ročníků pro
školní rok 2010/2011 (leden 2010),
Ø
plavecký výcvik pro žáky 3. a
4. ročníků na základě smlouvy s Plaveckou školou Prosen Louny pro
školní rok 2009/2010 (dle rozpisu – 3. A., 3. B., 4. B),
Ø
v rámci TV – bruslení na
zimním stadionu (listopad - prosinec 2009),
Ø
v rámci TV – plavecký výcvik
v plavecké hale (leden 2010),
Ø
LVVZ pro žáky 7. tříd a
zdokonalovací lyžařský výcvik pro žáky (březen 2010),
Ø
testy CERMAT (pro žáky 9. tříd
),
Ø
celoškolní projektový týden –
„Vůně čaje“- projektové vyučování (květen 2010)
Ø
Den otevřených dveří (spojená
akce s výstavou dětských prací, kulturním vystoupením, prodejní
výstavou učebních pomůcek) – květen 2010,
Ø
Projektový den zaměřený na
ochranu člověka za mimořádných událostí (červen 2010)
Ø
fotografování žáků školy podle
tříd (červen 2010),
Ø
slavnostní ukončení školního
roku 2009/2010.
Ozdravné pobyty pro žáky I. a II. stupně,
předmětové exkurze, ozdravný pobyt PAŽIT, školní výlety, turistické
kurzy a ostatní výchovné akce pro žáky (dle osnov jednotlivých tříd a
předmětů – sportovní, kulturní, výtvarné, ekologické a vědomostní
během celého školního roku 2009/2010 – viz týdenní plány).
8. Projekty, do kterých se budou žáci a
pedagogové zapojovat
1) Projekty v návaznosti na české, evropské
a mezinárodní významné dny – zpracovaný celoroční plán plnění, kdy
cílem je vybavovat všechny žáky souhrnem klíčových kompetencí,
průřezovými tématy a umožňovat pedagogickým pracovníkům zapojování do
vzdělávacích oborů (předmětů) libovolně, individuálně (podle potřeby).
Klíčové kompetence
představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot
důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člověka ve
společnosti.
Průřezová témata
reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a
stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání.
Pod pojmem „projekt“ si představujeme určitý
konkrétní komplexní útvar včetně cesty, kterou vzniká.
Projekty/projektová metoda
– spojuje učivo jednotící myšlenkou, pracuje se na problému
v souvislostech, globálně. Integrace se může uskutečňovat kolem
tématu, problému nebo výchovně vzdělávacího cíle. Žáci se také často
podílejí na volbě tématu projektu, což přispívá k jejich motivaci.
-
Projekt „Multifunkční vzdělávací a informační centrum – městská
knihovna“ (celoroční projekt při zapojení několika vybraných škol a
institucí)
-
Projekt „Propagace řemeslných a technických oborů“ (pro žáky II.
stupně) - celoroční
-
Projekt „Do školy včas“ (přípravná třída) – dva cykly 2009 - 2010,
2010 – 2011
-
Projekt „Rozvoj funkční gramotnosti žáků 1. stupně základní školy
aneb Cesta do světa knih“ (pro žáky 1. stupně) – celoroční.
-
Školní projekt „Třiďte odpad, má to smysl“- celoroční.
-
Projektový program „ Recyklohraní“(pro všechny žáky školy) -
celoroční.
-
Projekt „ Krajina domova“ (pro žáky 7. a 9. tříd) – sedmiměsíční,
celorepublikový.
-
Projekt centra ekologické výchovy VIANA pro žáky 3. až 5. ročníků –
pololetní.
-
Projekt „Zdravé zuby“(pro žáky I. stupně) – celoroční
-
Projekty vyhlašované Městskou knihovnou v Lounech – celoroční.
-
Projekt v oblasti multikulturní oblasti „Putování s Carly“ (žáky 1.
až 3. tříd).
-
Dopravní projekty (vyhlašované městem Louny, firmou Besip) –
celoroční.
-
Projekt „Hravě žij zdravě“ (pro žáky 5. tříd) – celoroční.
-
Projekty v oblasti „Výživa dětí“ – hlavně pro žáky I. stupně –
celoroční.
-
Projekt „Školní mléko“ (v návaznosti na rozhodnutí vlády ČR) –
celoroční.
-
Projekty školy v rámci „Měsíce internetu“ (dle jednotlivých ročníků
a předmětů)
-
Projekty školy v rámci „Měsíce knihy“ – zapojení všech žáků školy,
ŠD, ŠK.
-
Projekt „ Znáš své město“ (pro žáky 5. a 9. ročníků) – II. pololetí.
-
Projekt v oblasti výtvarné výchovy „Plný talíř malování“(pro žáky
školy) – celoroční.
-
Vzdělávací programy společnosti Člověk v tísni „Jeden den na
školách“ – celoroční.
-
Ekologické projekty, sportovní projekty, výtvarné projekty,
vědomostní projekty.
9. Sportovní
soutěže, které škola organizuje (ve spolupráci s AŠSK)
Závod míru naděje – cyklistické závody i pro
žáky ostatních škol v Lounech.
Vybíjená pro žáky I. stupně – soutěž pro
žáky i dalších škol.
Účast na dalších sportovních soutěžích,
které jsou organizovány jednotlivými základními školami pod
záštitou AŠSK během celého školního roku na různých školách a určených
sportovištích.
10. Olympiády a přehlídky (účast školy na
školních a okresních kolech)
Vedení školy bude podporovat a pro vyučující
vytvářet podmínky pro účast na různých soutěžích a přehlídkách hlavně
v oblasti vědomostní, ale i výtvarné, hudební, estetické a poznávací.
Hlavní záměrem je prezentace školy na veřejnosti a prezentace práce
našich žáků.
V případě zájmu vedení školy uvítá všechny
další aktivity v oblasti soutěží a olympiád, na které se budou
připravovat žáci pod vedením pedagogických pracovníků školy a které
jsou organizovány podle Věstníku MŠMT ČR č. 8/2009.
10. Ostatní aktivity a spolupráce školy
Škola bude i nadále spolupracovat s
-
Městským úřadem Louny a jeho jednotlivými odbory ekonomický odbor,
odbor životního prostředí, odbor místního hospodářství, odbor
sociálních věcí,
-
Krajským úřadem Ústeckého kraje – odborem školství, Českou školní
inspekcí,
-
s Městskou knihovnou v Lounech, Úřadem práce v Lounech,
-
mateřskými, základními, středními i speciálními školami v regionu,
-
Oblastním muzeem Louny, Domem dětí a mládeže Žatec,Vrchlického
divadlem Louny, PPP Louny a dalšími školskými zařízeními,
-
Asociací školních sportovních klubů Louny,
-
Policií ČR, dětskými lékaři v rámci prevence záškoláctví,
-
Hasičským záchranným sborem, pracoviště Žatec,
- a
dalšími institucemi a organizacemi, které pracují pro děti (žáky) a
s dětmi (žáky).
Bezpečné prostředí a
pozitivní sociální klima školy je základní podmínkou kvalitního učení
a jedinou cestou k získávání žáků a jejich zákonných zástupců. Zatímco
partnersky se zabývá především vztahy učitelů k žákům, k jejich
zákonným zástupcům (i ke svým kolegům), vytváření bezpečného klimatu
je především prací učitelů se vztahy mezi žáky samotnými a s dalšími
prvky prostředí. Patří sem vyvozování pravidel společně se žáky
(třídní samosprávy a třídní řády jednotlivých tříd), stanovování
pravidel jednání a chování (školní řady a jeho přílohy, vnitřní řady)
a každodenní systematický a záměrný rozvoj komunikačních a sociálních
dovedností dětí a žáků školy.
V Lounech, srpen
2009
Mgr. Věra Benešová
ředitelka školy
|