Koncepce a plán školy pro školní rok 2009/2010

 

Základní cíle vzdělávání

 

Základní vzdělávání vede k tomu, aby si žáci osvojili potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni k celoživotnímu učení, aby se učili tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy, účinně komunikovat a spolupracovat, chránit své fyzické a duševní zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí, být ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám, poznávat své schopnosti a reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o své další životní dráze a svém profesním uplatnění.

 

Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání.

 

Očekávané výstupy v rámci RVP ZV v návaznosti na ŠVP (žák):

 

Ø  respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky, pozitivní komunikací a kooperací

Ø  přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů (v rodině, ve škole atd.),

Ø  pochopí role členů komunity (rodiny, třídy, kroužku, skupiny) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, školní prostředí, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti k žákovi,

Ø  chápe přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím, vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví,

Ø  dovede posoudit a respektovat různé způsoby chování lidí z hlediska své odpovědnosti,

Ø  projevuje odpovědný vztah k sobě samému a pravidlům zdravého životného stylu,

Ø  dává do souvislosti osobní, zdravotní a psychohygienická rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka, uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo školu, v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo i druhým,

Ø  v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a svými životními cíli přijímá odpovědnost za své chování, jednání, vzdělávání a volnočasové aktivity,

Ø  projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdravím, osobního nebezpečí, při mimořádných událostech, v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc.

 

1. Klima školy (ve vztahu k zaměstnancům školy)

 

K funkčnosti chodu školy přispívá celá řada faktorů: celková atmosféra školy, kvalita řízení školy, stanovené cíle a postoje, koncepce vyučování, hodnota vzdělávání a následné školní hodnocení ve vyučování, hodnota vzdělání ve společnosti, kvalita připravenosti učitele, vztah zákonných zástupců  žáků i samotných žáků ke škole,  ke vzdělání.

 

Je nutné vycházet z těchto základních úkolů:

Ø  plně funkční organizační řád školy se všemi stanovenými kompetencemi a povinnostmi všech zaměstnanců školy,

Ø  plně funkční a pro zaměstnance školy nepostradatelné ostatní vnitřní normy a směrnice školy tak, aby odpovídaly skutečným potřebám školy,  neustále je inovovat a sledovat jejich plnění a funkčnost v návaznosti na koncepci školy a roční plán školy,

Ø  osobní zodpovědnost a zainteresovanost zaměstnanců, posilování autority, která vychází z osobních a profesionálních kvalit jedince,

Ø  vedle vztahu nadřízenosti a podřízenosti uplatňovat další formy vzájemné komunikace (informace, rady, výměny názorů, vzájemné hospitace, konzultace, pohovory, semináře, funkční předmětové sekce a další formy spolupráce),

Ø  pedagogická komunikace, která zaujímá stále významnější postavení ve výchovně vzdělávacím procesu, a je naprosto nezbytnou součástí profesních kompetencí a vybavenosti pro výkon učitelské profese,

Ø  zdokonalovat kvalitu řízení (všechny řídící složky) v podobě plnění vnitřního kontrolního systému vedoucích zaměstnanců, důsledně klást důraz na zpětnou vazbu,

Ø  hodnocení naplňování školního vzdělávacího programu a dalších platných učebních dokumentů a jejich souladu s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem pro ZV v základních školách,

Ø  sledovat a plnit úkoly v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovišti (BOZP).

 

2. Klima školy (ve vztahu k žákům)

 

Ø  zaměřit se na systém budování a vytváření mezilidských vztahů, který je dán především vztahy mezi učiteli a žáky, mezi učiteli a zákonnými zástupci žáků, mezi pedagogickými a nepedagogickými pracovníky školy, na vztahy mezi vedením školy a zaměstnanci školy a v neposlední řadě na vztahy mezi žáky samotnými,

Ø  respektovat plně funkční a aktualizovaný školní řád se všemi právy a povinnostmi žáků, včetně aktuálních příloh ( Morální kodex žáka školy, Výchovný kodex pro žáka, Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání, Docházka do školy a omlouvání),

Ø  respektovat vnitřní řád školní družiny a další dokumenty (ŠVP ŠD),

Ø  respektovat vnitřní řád školního klubu a další dokumenty (ŠVP ŠK),

Ø  podporovat aktivity školního klubu, naučit žáky využívat jeho nabízené činnosti,

Ø  důsledně se zaměřovat na prevenci záškoláctví, na způsob omlouvání nepřítomnosti žáků ve vyučovacím procesu a na řešení neomluvené nepřítomnosti žáka ve výuce (zde je nutné stále prohlubovat spolupráci s rodinou žáka a snahu získávat stále větší důvěru zákonných zástupců ke škole (zaměstnancům),

Ø  v případě potřeby jmenovat na škole „výchovnou komisi“, která řeší výrazné porušování školního řádu, šikanu, záškoláctví, závažné kázeňské a výchovné problémy žáka za účasti zákonných zástupců žáka a dalších členů (ředitel, učitel, sociální pracovník, výchovný poradce, preventista a další odborníci),

Ø  nepodceňovat závažnost možného výskytu šikanování mezi žáky a v rámci prevence

věnovat tomuto jevu zvýšenou pozornost a posilovat spolupráci nejen mezi žáky, ale i mezi všemi zaměstnanci školy (důležitá prevence),

Ø  respektovat plně funkční plán školní preventivní strategie (dříve MPP), který klade důraz na proměnu školy, komunikaci, kooperaci a zdravý životní styl,

Ø  vypracovaný roční plán školní preventivní strategie musí být pravidelně kontrolován a vyhodnocován, je určen pro žáky, pedagogické pracovníky školy a ve svém důsledku má vést k pozitivní změně klimatu školy s minimem kázeňských problémů žáků ve škole i mimo školu,

Ø  klást důraz na budování a funkčnost třídních samospráv v jednotlivých třídách a vést žáky k osobní zodpovědnosti při plnění svých zadaných povinností a úkolů,

Ø  posilovat význam a náplň třídnických hodin,

Ø  posilovat ve škole pocit sounáležitosti, bezpečí, tolerance, vzbuzovat v žácích důvěru k vedení školy, k pedagogickým a ostatním zaměstnancům školy (např. schránka důvěry, třídní samosprávy, osobní pohovory, besedy, setkávání, školní klub atd.).

 

3. Žáci školy (ve vztahu učitele k žákům)

 

Ø  škola bude vytvářet prostor k realizaci pro všechny žáky školy bez rozdílu,

Ø  podporovat doporučené formy a metody spolupráce školy při zajišťování přechodu žáků z neúplných základních škol do úplných základních škol (spojeno se zvýšenou psychickou zátěží), pomáhat při překonávání adaptačních potíží žáků, posilovat pocit důvěry, postupné seznamování se školou, spolužáky, učiteli, organizací školy, se změnou forem práce, důraz na školní přípravu), pomáhat překonat ostych, samotu, vytvářet podmínky pro vyrovnání rozdílů ve znalostech vyplývajících z odlišností školních vzdělávacích programů – vztahuje se i na žáky při přestupu,

Ø  vytvářet prostor pro činnost „přípravné třídy“ na škole, zpracovat plně funkční program činnosti třídy podle RVP PV, nepodceňovat význam těchto přípravných tříd základní školy pro vstup dítěte do prvního ročníku základní školy a vzdělávání těchto dětí včetně komunikace s jejich rodiči,

Ø  podporovat vzdělávání dětí a žáků se zdravotním postižením (soulad s vyhláškou

č. 73/2005 Sb., v platném znění),

Ø  vytvářet podmínky pro vzdělávání mimořádně nadaných žáků (např. vytvářet skupiny v některých vyučovacích předmětech), uskutečňovat vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, pro tyto žáky zpracovat školní systém soutěží a olympiád, v návaznosti na okresní či krajská kola, kdy vedení školy plně podpoří účast těchto žáků na soutěžích, přehlídkách a olympiádách, včetně jejich přípravy,

Ø  podporovat inkluzívní vzdělávání, které je zaměřeno tak, aby byly v hlavním vzdělávacím proudu vytvořeny veškeré podmínky pro všechny žáky, tedy také pro vzdělávání dětí zdravotně postižených, zdravotně znevýhodněných a sociálně znevýhodněných, o inkluzi lze hovořit ve chvíli, kdy jsou děti plně zapojeny v heterogenních skupinách (v normálních běžných třídách),

Ø  spolupracovat se žáky a jejich zákonnými zástupci, kteří plní povinnou školní docházku v zahraničí nebo v zahraniční škole na území ČR, ale zůstávají žáky školy v ČR, v níž byli zapsáni k docházce do školy,

Ø  zaručit bez ohledu na státní občanství všem osobám (žákům), které podléhají povinné školní docházce, stejná práva na vzdělání jako občanům ČR tj. zajišťovat rovný přístup žákům plnícím povinnou školní docházku, také ke školnímu stravování a školským službám (např. školní družině, školnímu klubu),

Ø  klást důraz na pečlivý výběr učebnic a učebních textů a školních potřeb pro žáky, aby byly co nekvalitněji využívány ve výuce v souladu se zpracovaným školním vzdělávacím programem školy (Škola 21. století tradičně i nově),

Ø  výrazná diferenciace nabízených volitelných předmětů pro žáky I. a II. stupně,

Ø  široká nabídka nepovinných předmětů pro žáky I. stupně dle jejich zájmu a výběru,

Ø  široká nabídka nepovinných předmětů pro žáky II. stupně dle jejich zájmu a výběru,

Ø  u předmětů ČJ a MA (na II. stupni) zařazovat nepovinný předmět Příprava pro žáky 9. ročníků na přijímací zkoušky z ČJ a MA (dle zájmu žáků),

Ø  u předmětů ČJ a MA (na I. stupni) zařazovat nepovinný předmět Příprava pro žáky 5. ročníků na přijímací zkoušky z ČJ nebo MA (dle zájmu žáků),

4. Vzdělávací priority – specifické zaměření

Po provedených analýzách vycházejících z podmínek školy, možností a potřeb žáků a požadavků zákonných zástupců v souladu se vzdělávací koncepcí školy a základní filozofií vzdělávacího programu školy je zaměření školy vyjádřeno v následující podobě 8 vzdělávacích priorit:

 

Ø  vytvářet pozitivní vztah ke vzdělání a motivovat k celoživotnímu vzdělávání,

Ø  poskytovat kvalitní základní vzdělávání zaměřené na „aktivní dovednosti“ žáka, vytvářet prostor pro jeho seberealizaci a rozvoj přirozeného nadání, poskytnout příležitost zažít úspěch, pochvalu,

Ø  zaměřit se na osobnostní a sociální rozvoj žáka, kdy hlavním smyslem je pomáhat každému žákovi hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na dobrých vztazích k sobě samému i k dalším lidem, svému okolí i světu,

Ø  podporovat fyzické a psychické zdraví a podporovat rozvíjení pohybových dovedností žáků ve školních a mimoškolních aktivitách (sport, umění, estetika),

Ø  rozvíjet komunikační dovednosti hlavně v jazykové výchově (mateřském jazyce), v cizím jazyce a informačních a komunikačních technologiích,

Ø  umožnit osobnostní rozvoj každého žáka, pomoci žákům se speciálními vzdělávacími potřebami,

Ø  vyhledávat a rozvíjet talent a mimořádné nadání žáků, zařazovat práci v diferencovaných skupinách a připravovat a zadávat školní práci, která odpovídá a rozvíjí úroveň jeho dovedností v oblasti jeho nadání a hlubšího zájmu,

Ø  vytvářet podmínky a nabízet široký a smysluplný výběr aktivit pro využívání volného času v zájmovém vzdělávání, v zájmových aktivitách žáků.

V návaznosti na stanovené vzdělávací priority má škola svá specifika a klade důraz na některé oblasti výchovy a vzdělávání:

Ø  na osobnostní a sociální výchovu (osobnostní a sociální rozvoj),

Ø  na výchovu demokratického občana (občanská společnost a škola, občan, občanská společnost a stát),

Ø  na etickou výchovu (zde mají význam mravní hodnoty, do kterých se integrují všechny ostatní hodnotové oblasti člověka, obrovský vliv EV na ekologické vnímání přírody, ovlivňování postojů, motivací, hodnotového systému, norem, pravidel atd.),

Ø  na environmentální výchovu (základní podmínky života, lidské aktivity a problémy životního prostředí, vztah člověka k prostředí),

Ø  na zájmové činnosti, volnočasové aktivity (kroužky, školní klub, školní družina).

 

5. Škola a veřejnost

 

Ø  úzce spolupracovat se Školskou radou na škole (dle platné legislativy),

Ø  rozvíjet spolupráci s Volným sdružením rodičů a přátel školy,

Ø  spolupracovat se zákonnými zástupci žáků, poskytovat základní, objektivní a potřebné informace o škole a jejich součástech (Příp. tř. ZŠ, ŠD, ŠK, ŠJ) a informovat je

prokazatelným způsobem o průběhu vzdělávání a výchově žáků,

Ø  na spolupráci se zákonnými zástupci nových žáků, kteří na školu přestupují,

Ø  plně využívat www stránek školy,

Ø   aktualizaci informací o činnosti ve škole na nástěnkách, na chodbách i ve třídách,

Ø  veřejnost informovat o práci a činnosti ve škole, o výrazných úspěších žáků školy (sportovní, kulturní, výtvarné) a v podobě krátkých článku se prezentovat v médiích,

Ø  doplňovat školní archiv fotografií ze života školy (při výuce i mimo prostory školy),

Snahou vedení školy je soustavná a pravidelná informovanost v médiích a na veřejnosti  o činnosti školy (organizovat a podporovat Dny otevřených dveří, informační odpoledne, besedy nebo přednášky pro rodiče, konzultační hodiny pedagogických pracovníků, malé akademie, výstavy výtvarných a jiných prací ve veřejných prostorách, projektové dny, klubová setkání atd.).

 

6. Další oblasti, na které se škola zaměří

 

Ø  na naplňování vlastního školního vzdělávacího programu zpracovaného v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (dále jen RVZ ZV v aktuálních úpravách) v určených ročnících (1., 2,, 3. a 6., 7., 8. ročníky ve školním roce 2009/2010) a na naplňování vzdělávacího programu Základní škola (v aktuálních úpravách) v ostatních ročnících ( 4., 5. a 9. ročníky ve školním roce 2009/2010),

Ø  na naplňování vlastního školního vzdělávaného programu přípravné třídy základní školy zpracovaného v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání (dále jen RVP PV),

Ø  na naplňování školního vzdělávacího programu pro školní družinu, který je zpracován jako samostatný dokument, ale vychází se ŠVP ZV naší základní školy,

Ø  na naplňování školního vzdělávacího programu pro školní klub, který je zpracován jako samostatný dokument, ale vychází se ŠVP ZV naší školy,

Ø  na vytvoření vlastního kontrolního a hospitačního systému školy, který bude v základních bodech zpracován vedením školy, postupně doplňován na základě konzultací a osobního podílu každého pedagoga, tak, aby plně odpovídal kladeným požadavkům (např. v návaznosti na zpracování vlastního hodnocení školy, naplňování školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání atd.),

Ø  na plnění požadavků nových verzí třídních knih a dalších školských dokumentů od školního roku 2009/2010 (např. třídní knihy, katalogové listy, žákovské knížky),

Ø  na hodnocení naplňování platných učebních dokumentů a jejich soulad s právními předpisy v základních školách a na respektování a plnění vnitřních norem školy,

Ø  na přípravu, získávání podkladů a následné zpracování vlastního hodnocení školy v souladu s vyhláškou č. 15/2005 Sb. v aktuálním znění (např. podmínky vzdělávání, průběh vzdělávání, výsledky vzdělávání žáků, řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků atd.),

Ø  na různou škálu hodnocení žáka (např. formou autentického hodnocení, portfoliem či jinými odpovídajícími formami),

Ø  zaměřit se nově na etickou výchovu v základních školách, která nebude realizována v samostatném předmětu, ale bude propojována do jednotlivých předmětů v návaznosti na obsah a cíle učiva  (snaha o propojování principů výchovy se zkušenostmi žáků formou zážitkových metod),

Ø  na využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání (počítačová učebna, multimediální učebna, interaktivní učebna, včetně interaktivní tabule, výukové programy – zapojení žáků obou stupňů, školní družina, školní klub), a s tím spojenou ochranu duševního vlastnictví,

Ø  na postupné vytváření svého vlastní hodnotícího systému školy směřujícího v získávání informací o výsledcích vzdělávání žáků, v návaznosti na stanovené cíle, podmínky a průběh vzdělávání (I. a II. stupeň), kdy bude škola využívat nejen své vlastní zdroje (porovnávání jednotlivých tříd, ročníků, předmětů), ale bude využívat některých nabízených forem testování (např. SCIO, CERMAT atd.). Zde se jedná o dlouhodobější úkol, do kterého budu zapojení všichni pedagogičtí pracovníci, kdy cílem tohoto snažení je vytvořit odpovídající a funkčně komplexní evaluační analýzu.

Ø  rozvoj funkční a čtenářské gramotnosti musí být akceptován jako cíl, který je společný všem pedagogům, bez ohledu na vyučovací předmět a ročník, čtenářskou gramotnost je potřeba vnímat jako druh kompetence (nadoborové dovednosti), je potřeba věnovat pozornost spektru doporučované literatury, spolupráci s knihovnami a výrazné motivaci žáků – např. využíváním moderních technologií, časopisů atd.,

Ø  na různá opatření a akce, vedoucí k prevenci násilí a šikanování mezi žáky a posilování pozitivního klimatu ve školách,

Ø  na zpracování, realizaci a vyhodnocení konkrétního dokumentu školy zaměřeného zejména na výchovu žáků ke zdravému životnímu stylu, na jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností, který představuje Minimální preventivní program (vyhláška č. 72/2005 Sb.,), MPP má vést k pozitivní změně klimatu školy s minimem kázeňských problémů žáků ve škole i mimo školu,

Ø  na poskytování dostatečného tvůrčí prostoru, včetně vzdělávání a samostudia pro školního metodika prevence (ŠMP) a pro výchovného poradce (VP),

Ø  na výuku dějin druhé poloviny 20. století, kdy těžiště dějepisného vzdělávání je ve výuce dějin novověku a soudobých dějin (vhodná literatura, učebnice, projekty) v návaznosti na zvolený styl výuky, na výběr vyučovacích metod, které odpovídají obsahu dějepisného učiva,

Ø  na problematiku tematiky ochrany člověka za mimořádných událostí (začleňovat do obsahu jednotlivých vzdělávacích oblasti dle věku žáka a zaměření předmětu, respektovat metodický pokyn a dodatky k učebním dokumentům), připravit projektové dny, posilovat spolupráci s hasičskými záchrannými sbory ČR a využívat veškerou dostupnou literaturu, pracovní sešity, kapesní průvodce, zajišťovat exkurze, besedy,

Ø  na problematiku zdraví, která obsahuje řádu témat, kterým je třeba v rámci výuky věnovat pozornost (např. prevence obezity a podpora pobytu a výživy, poruchy příjmu potravy, narůstající počet dětí ohrožených astmatem a alergiemi atd.),

Ø  na podporu zdraví ve všech oblastech, podporovat aktivní spolupráci mezi žáky, učiteli a rodiči, vytvářet vhodné podmínky pro veškerou výuku a učení, které vede ke zdravému způsobu života, ale i k odpovědnosti za své zdraví,

Ø  věnovat pozornost tématům dopravní výchovy a úkolům, které vyplývají z Národní strategie bezpečnosti silničního provozu, klást důraz na výuku a praktické znalosti z oblasti první pomoci a zařazovat do výuky I. a II. stupně, ŠD, ŠK,

Ø  na významnou složku vzdělávání - environmentální výchovu, která reaguje na naléhavost tématu problematiky ochrany životního prostředí (podpora sociálních projektů, environmentálních projektů, osvěty, odborných exkurzí, ozdravných pobytů, vědomostní a praktických soutěží, prostor pro funkce školního koordinátora EVVO),

Ø  na problematiku volby povolání, kdy je nutné žákům poskytovat dostatek prostoru pro výuku v podobě vymezených obsahových okruhů začleněných do odpovídajících vyučovacích předmětů, do dalších vzdělávacích aktivit učitelů i žáků,

Ø  na výuku jazyků v oblasti vyučovacích metod, práce jednotlivých vyučujících, praktické znalosti a uplatnění v běžném životě, spolupráce se zahraničními školami,

Ø  na navázání spolupráce s jinou základní školou (výměna zkušeností),

Ø  na sportovní aktivity ve škole (nejen ve výuce tj. předmět tělesná výchova, volitelné a nepovinné předměty, zdravotní tělesná výchova, plavání atd.,) ale i ostatní nabízené sportovní akce (např. sportovní projekt Mc Donaldś Cup, Preventan Cup, akce AŠSK ČR, olympiády dětí a mládeže na školách, projekt Coca – cola  a další akce),

Ø   na zapojování žáků i pedagogů do tvorby www. stránek školy (aktualizace),

Ø  na zapojování školy do vypisování grantů či projektů pro školu,

Ø  na rozšíření volnočasových aktivit (hlavně na činnost zájmových kroužků),

Ø  na posilování kvalitnějšího a aktivnějšího využívání volného času žáků,

Ø  na kulturní chování a stolování žáků ve školní jídelně, na dodržování návyků zdravého způsobu stravování (stravovací návyky, hygiena, oblast výživy – doma, ve škole),

Ø  na podporu činnosti pěveckého sboru na škole (výrazná spolupráce se ZUŠ Louny),

Ø  na další vzdělávání všech pedagogických pracovníků školy (odborný a profesní růst).

 

7. Hlavní akce školy, které připravuje vedení školy na školní rok 2008/2009

 

Ø  nabídka zájmových kroužků na škole podle zájmu žáků v I. a II. pololetí,

Ø  akce „školní mléko“ (v návaznosti na rozhodnutí vlády ČR),

Ø  zapojení školy do programu Vrchlického divadla v Lounech (akce pro žáky),

Ø  aktivní celoroční spolupráce s Městskou knihovnou v Lounech,

Ø  fotografování žáků I. ročníků a přípravné třídy (září 2009),

Ø  třídní schůzky zákonných zástupců žáků 2. až 9. ročníků (září 2009),

Ø  projektový den – Evropský den jazyků (září 2009),

Ø  třídní schůzky pro zákonné zástupce žáků 1. ročníků (září 2009)

Ø  konzultační hodiny pro rodiče během celého školního roku,

Ø  Veletrh vzdělávání 2009 Louny (listopad 2009),

Ø  celoškolní projekt – „Nejsme tu sami“ – projektové vyučování II. st. (listopad 2009),

Ø  celoškolní projekt – „Čepicový den“ – projektové vyučování I. st.(listopad 2009),

Ø  třídní schůzky pro zákonné zástupce žáků školy (listopad 2009),

Ø  vánoční besídky v jednotlivých třídách, ve školní družině, klubu (prosinec 2009),

Ø  třídní schůzky formou konzultací (leden 2010),

Ø  zápis žáků do I. ročníků pro školní rok 2010/2011 (leden 2010),

Ø  plavecký výcvik pro žáky 3. a 4. ročníků na základě smlouvy s Plaveckou školou Prosen Louny pro školní rok 2009/2010 (dle rozpisu – 3. A., 3. B., 4. B),

Ø  v rámci TV – bruslení na zimním stadionu (listopad - prosinec 2009),

Ø  v rámci TV – plavecký výcvik v plavecké hale (leden 2010),

Ø  LVVZ pro žáky 7. tříd a zdokonalovací lyžařský výcvik pro žáky (březen 2010),

Ø  testy CERMAT (pro žáky 9. tříd ),

Ø  celoškolní projektový týden – „Vůně čaje“- projektové vyučování (květen 2010)

Ø  Den otevřených dveří (spojená akce s výstavou dětských prací, kulturním vystoupením, prodejní výstavou učebních pomůcek) – květen 2010,

Ø  Projektový den zaměřený na ochranu člověka za mimořádných událostí (červen 2010)

Ø  fotografování žáků školy podle tříd (červen 2010),

Ø  slavnostní ukončení školního roku 2009/2010.

 

Ozdravné pobyty pro žáky I. a II. stupně, předmětové exkurze, ozdravný pobyt PAŽIT, školní výlety, turistické kurzy a ostatní výchovné akce pro žáky (dle osnov jednotlivých tříd a předmětů – sportovní, kulturní, výtvarné, ekologické a vědomostní během celého školního roku 2009/2010 – viz týdenní plány).

 

8. Projekty, do kterých se budou žáci a pedagogové zapojovat

 

1) Projekty v návaznosti na české, evropské a mezinárodní významné dny – zpracovaný celoroční plán plnění, kdy cílem je vybavovat všechny žáky souhrnem klíčových kompetencí, průřezovými tématy  a umožňovat pedagogickým pracovníkům zapojování do vzdělávacích oborů (předmětů) libovolně, individuálně (podle potřeby).

Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člověka ve společnosti.

Průřezová témata reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání.

 

Pod pojmem „projekt“ si představujeme určitý konkrétní komplexní útvar včetně cesty, kterou vzniká.

Projekty/projektová metoda – spojuje učivo jednotící myšlenkou, pracuje se na problému v souvislostech, globálně. Integrace se může uskutečňovat kolem tématu, problému nebo výchovně vzdělávacího cíle. Žáci se také často podílejí na volbě tématu projektu, což přispívá k jejich motivaci.

 

  • Projekt „Multifunkční vzdělávací a informační centrum – městská knihovna“ (celoroční projekt při zapojení několika vybraných škol a institucí)
  • Projekt „Propagace řemeslných a technických oborů“ (pro žáky II. stupně) - celoroční
  • Projekt „Do školy včas“ (přípravná třída) – dva cykly 2009 - 2010, 2010 – 2011
  • Projekt „Rozvoj funkční gramotnosti žáků 1. stupně základní školy aneb Cesta do světa knih“ (pro žáky 1. stupně) – celoroční.
  • Školní projekt „Třiďte odpad, má to smysl“- celoroční.
  • Projektový program „ Recyklohraní“(pro všechny žáky školy) - celoroční.
  • Projekt „ Krajina domova“ (pro žáky 7. a 9. tříd) – sedmiměsíční, celorepublikový.
  • Projekt centra ekologické výchovy VIANA pro žáky 3. až 5. ročníků – pololetní.
  • Projekt „Zdravé zuby“(pro žáky I. stupně) – celoroční
  • Projekty vyhlašované Městskou knihovnou v Lounech – celoroční.
  • Projekt v oblasti multikulturní oblasti „Putování s Carly“ (žáky 1. až 3. tříd).
  • Dopravní projekty (vyhlašované městem Louny, firmou Besip) – celoroční.
  • Projekt „Hravě žij zdravě“ (pro žáky 5. tříd) – celoroční.
  • Projekty v oblasti „Výživa dětí“ – hlavně pro žáky I. stupně – celoroční.
  • Projekt „Školní mléko“ (v návaznosti na rozhodnutí vlády ČR) – celoroční.
  • Projekty školy v rámci „Měsíce internetu“ (dle jednotlivých ročníků a předmětů)
  • Projekty školy v rámci „Měsíce knihy“ – zapojení všech žáků školy, ŠD, ŠK.
  • Projekt „ Znáš své město“ (pro žáky 5. a 9. ročníků) – II. pololetí.
  • Projekt v oblasti výtvarné výchovy „Plný talíř malování“(pro žáky školy) – celoroční.
  • Vzdělávací programy společnosti Člověk v tísni „Jeden den na školách“ – celoroční.
  • Ekologické projekty, sportovní projekty, výtvarné projekty, vědomostní projekty.

 

9. Sportovní soutěže, které škola organizuje (ve spolupráci s AŠSK)

 

Závod míru naděje – cyklistické závody i pro žáky ostatních škol v Lounech.

Vybíjená pro žáky I. stupně – soutěž pro žáky i dalších škol.

Účast na dalších sportovních soutěžích, které jsou organizovány jednotlivými základními školami pod záštitou AŠSK během celého školního roku na různých školách a určených sportovištích.

 

10. Olympiády a přehlídky (účast školy na školních a okresních kolech)

 

Vedení školy bude podporovat a pro vyučující vytvářet podmínky pro účast na různých soutěžích a přehlídkách hlavně v oblasti vědomostní, ale i výtvarné, hudební, estetické a poznávací. Hlavní záměrem je prezentace školy na veřejnosti a prezentace práce našich žáků.

V případě zájmu vedení školy uvítá všechny další aktivity v oblasti soutěží a olympiád, na které se budou připravovat žáci pod vedením pedagogických pracovníků školy a které jsou organizovány podle Věstníku MŠMT ČR č. 8/2009.

 

10. Ostatní aktivity a spolupráce školy

 

Škola bude i nadále spolupracovat s

  • Městským úřadem Louny a jeho jednotlivými odbory ekonomický odbor, odbor životního prostředí, odbor místního hospodářství, odbor sociálních věcí,
  • Krajským úřadem Ústeckého kraje – odborem školství, Českou školní inspekcí,
  • s Městskou knihovnou v Lounech, Úřadem práce v Lounech,
  • mateřskými, základními, středními i speciálními školami v regionu,
  • Oblastním muzeem Louny, Domem dětí a mládeže Žatec,Vrchlického divadlem Louny, PPP Louny a dalšími školskými zařízeními,
  • Asociací školních sportovních klubů Louny,
  • Policií ČR, dětskými lékaři v rámci prevence záškoláctví,
  • Hasičským záchranným sborem, pracoviště Žatec,
  • a dalšími institucemi a organizacemi, které pracují pro děti (žáky) a s dětmi (žáky).

 

Bezpečné prostředí a pozitivní sociální klima školy je základní podmínkou kvalitního učení a jedinou cestou k získávání žáků a jejich zákonných zástupců. Zatímco partnersky se zabývá především vztahy učitelů k žákům, k jejich zákonným zástupcům (i ke svým kolegům), vytváření bezpečného klimatu je především prací učitelů se vztahy mezi žáky samotnými a s dalšími prvky prostředí. Patří sem vyvozování pravidel společně se žáky (třídní samosprávy a třídní řády jednotlivých tříd), stanovování pravidel jednání a chování (školní řady a jeho přílohy, vnitřní řady) a každodenní systematický a záměrný rozvoj komunikačních a sociálních dovedností dětí a žáků školy.

 

 

 

 

 

 

V Lounech, srpen 2009                                                                    Mgr. Věra Benešová

                                                                                                          ředitelka školy

 

 

 

zpět na obsah dokumenty