Koncepce a plán školy pro školní rok 2008/2009

 

Základní cíle vzdělávání

 Základní vzdělávání vede k tomu, aby si žáci osvojili potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni k celoživotnímu učení, aby se učili tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy, účinně komunikovat a spolupracovat, chránit své fyzické a duševní zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí, být ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám, poznávat své schopnosti a reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o své další životní dráze a svém profesním uplatnění.

 Základní vzdělávání má žákům pomoci utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání.

 Očekávané výstupy v rámci RVP ZV v návaznosti na ŠVP (žák):

 

Ø  respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky, pozitivní komunikací a kooperací

Ø  přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů (v rodině, ve škole atd.),

Ø  pochopí role členů komunity (rodiny, třídy, kroužku, skupiny) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, školní prostředí, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti k žákovi,

Ø  chápe přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím, vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví,

Ø  dovede posoudit a respektovat různé způsoby chování lidí z hlediska své odpovědnosti,

Ø  projevuje odpovědný vztah k sobě samému a pravidlům zdravého životného stylu,

Ø  dává do souvislosti osobní, zdravotní a psychohygienická rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka, uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo školu, v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo i druhým,

Ø  v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a svými životními cíli přijímá odpovědnost za své chování, jednání, vzdělávání a volnočasové aktivity,

Ø  projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdravím, osobního nebezpečí, při mimořádných událostech, v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc.

 

1. Klima školy (ve vztahu k zaměstnancům školy)

 K funkčnosti chodu školy přispívá celá řada faktorů: celková atmosféra školy, kvalita řízení školy, stanovené cíle a postoje, koncepce vyučování, hodnota vzdělávání a následné školní hodnocení ve vyučování, hodnota vzdělání ve společnosti, kvalita připravenosti učitele, vztah zákonných zástupců žáků i samotných žáků ke škole, ke vzdělání.

 Je nutné vycházet z těchto základních úkolů:

Ø  plně funkční organizační řád školy se všemi stanovenými kompetencemi a povinnostmi všech zaměstnanců školy,

Ø  plně funkční a pro zaměstnance školy nepostradatelné vnitřní normy a směrnice školy tak, aby odpovídaly skutečným potřebám školy, neustále je inovovat a sledovat jejich plnění a funkčnost v návaznosti na koncepci školy a roční plán školy,

Ø  osobní zodpovědnost a zainteresovanost zaměstnanců, posilování autority, která vychází z osobních a profesionálních kvalit jedince,

Ø  vedle vztahu nadřízenosti a podřízenosti uplatňovat další formy vzájemné komunikace (informace, rady, výměny názorů, vzájemné hospitace, konzultace, pohovory, semináře, předmětové sekce a další formy spolupráce),

Ø  pedagogická komunikace, která zaujímá stále významnější postavení ve výchovně vzdělávacím procesu, a je naprosto nezbytnou součástí profesních kompetencí a vybavenosti pro výkon učitelské profese,

Ø  zdokonalovat kvalitu řízení (všechny řídící složky) v podobě plnění vnitřního kontrolního systému vedoucích zaměstnanců, klást důraz na zpětnou vazbu,

Ø  hodnocení naplňování školního vzdělávacího programu a dalších platných učebních dokumentů a jejich souladu s právními předpisy a rámcovým vzdělávacím programem pro ZV v základních školách,

Ø  sledovat a plnit úkoly v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví na pracovišti.

 

2. Klima školy (ve vztahu k žákům)

 

Ø  zaměřit se na systém budování a vytváření mezilidských vztahů, který je dán především vztahy mezi učiteli a žáky, mezi učiteli a zákonnými zástupci žáků, mezi pedagogickými a nepedagogickými pracovníky školy, na vztahy mezi vedením školy a zaměstnanci školy a v neposlední řadě mezi žáky samotnými,

Ø  respektovat plně funkční školní řád se všemi právy a povinnostmi žáků, včetně aktuálních příloh (Morální kodex žáka školy, Výchovný kodex pro žáka, Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání, Docházka do školy a omlouvání),

Ø  respektovat funkční řád školní družiny a další povinnou dokumentaci,

Ø  respektovat funkční řád školního klubu a další povinnou dokumentaci,

Ø  podporovat činnost školního klubu, naučit žáky využívat jeho nabízené činnosti,

Ø  důsledně se zaměřovat na prevenci záškoláctví, na způsob omlouvání nepřítomnosti žáků ve vyučovacím procesu a na řešení neomluvené nepřítomnosti žáka ve výuce (zde je nutné stále prohlubovat spolupráci s rodinou žáka a snaha získávat stále větší důvěru zákonných zástupců ke škole (zaměstnancům),

Ø  zaměřit se na pomoc žákům ze sociálně slabých rodin,

Ø  jmenovat na škole „výchovnou komisi“, která bude řešit výrazné porušování školního

řádu, šikanu, záškoláctví, závažné kázeňské a výchovné problémy za účasti zákonných zástupců žáka a dalších členů (ředitel, učitel, sociální pracovník, výchovný poradce),

Ø  nepodceňovat závažnost možného výskytu šikanování mezi žáky a v rámci prevence věnovat tomuto jevu zvýšenou pozornost a posilovat spolupráci nejen mezi žáky, ale i mezi všemi zaměstnanci školy. Šikanování je všudypřítomné a představuje odvrácenou a zapíranou stránku zkušeností žáků na škole.

Ø  respektovat plně funkční plán školní preventivní strategie (dříve MPP), který klade důraz na proměnu školy, komunikaci, kooperaci a zdravý životní styl,

Ø  vypracovaný roční plán školní preventivní strategie musí být pravidelně kontrolován a vyhodnocován,

Ø  klást důraz na budování a funkčnost třídních samospráv v jednotlivých třídách a vést žáky k osobní zodpovědnosti při plnění svých zadaných povinností a úkolů,

Ø  posilovat význam a náplň třídnických hodin,

Ø  posilovat ve škole pocit sounáležitosti, bezpečí, tolerance, vzbuzovat v žácích důvěru k vedení školy, k pedagogickým a ostatním zaměstnancům školy (např. schránka důvěry, pomoc výchovné poradkyně či vedení školy, dotazníky, ankety, osobní pohovory, besedy, setkání).

 

3. Žáci školy (ve vztahu učitele k žákům)

 

Ø  škola bude vytvářet prostor pro všechny žáky školy bez rozdílu,

Ø  posilovat pocit důvěry a dobrých vztahů u nových žáků - přestup z jiných škol (seznámení se školou, spolužáky, učiteli, organizací školy, se změnou forem práce, školní přípravy), pomoci překonat ostych, samotu, orientaci ve škole atd.

Ø  vytvářet prostor pro „přípravnou třídu“ na škole, plně funkční program činnosti třídy podle RVP PV, úzce spolupracovat s rodiči těchto dětí,

Ø  ve spolupráci s vedením školy, výchovnou poradkyní, pedagogickými pracovníky, se zákonnými zástupci, pečovat a vzdělávat žáky se specifickými poruchami učení dle možností školy a v souladu s platnou legislativou,

Ø  vytvářet, dodržovat a posilovat specifický přístup k hodnocení žáků se specifickými vzdělávacími potřebami tzv. žáci s poruchami učení, žáci se zdravotním znevýhodněním, postižením i sociálním znevýhodněním i žáci s nadprůměrným nadáním (pracovat podle individuálních vzdělávacích plánů),

Ø  diferenciace volitelných předmětů pro žáky I. a II. stupně,

Ø  široká nabídka nepovinných předmětů pro žáky I. stupně dle jejich zájmu a výběru,

Ø  široká nabídka nepovinných předmětů pro žáky II. stupně dle jejich zájmu a výběru,

Ø  u předmětů ČJ a MA (na II. stupni) zařazovat nepovinný předmět Příprava pro žáky 9. ročníků na přijímací zkoušky z ČJ a MA (dle zájmu žáků),

Ø  u předmětů ČJ a MA (na I. stupni) zařazovat nepovinný předmět Příprava pro žáky 5. ročníků na přijímací zkoušky z ČJ nebo MA (dle zájmu žáků),

Ø  pro talentované žáky zpracovat školní systém soutěží a olympiád, v návaznosti na okresní či krajská kola, kdy vedení školy plně podpoří zapojování žáků do soutěží, přehlídek a olympiád, včetně jejich přípravy (roční plán předmětových sekcí).

 

4. Vzdělávací priority

Po provedených analýzách podmínek školy, možnostech a potřeb žáků a požadavků zákonných zástupců v souladu se vzdělávací koncepcí školy a základní filozofií vzdělávacího programu školy je zaměření školy vyjádřeno v následující podobě 8 vzdělávacích priorit:

 

Ø  vytvářet pozitivní vztah ke vzdělání a motivace k dalšímu celoživotnímu vzdělávání,

Ø  poskytovat kvalitní základní vzdělávání zaměřené na „aktivní dovednosti“ žáka, vytvářet prostor pro jeho seberealizaci a rozvoj přirozeného nadání, poskytnout příležitost zažít úspěch,

Ø  zaměřit se na osobnostní a sociální rozvoj žáka, kdy hlavním smyslem je pomáhat každému žákovi hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na dobrých vztazích k sobě samému i k dalším lidem, svému okolí i světu,

Ø  podporovat fyzické a psychické zdraví a podporovat rozvíjení pohybových dovedností žáků ve školních a mimoškolních aktivitách se zaměřením např. na házenou atd.

Ø  rozvíjet komunikační dovednosti hlavně v jazykové výchově (mateřském jazyce), v cizím jazyce a v informačních a komunikačních technologiích,

Ø  umožnit osobnostní rozvoj každého žáka, pomoci žákům se speciálními vzdělávacími potřebami,

Ø  vyhledávat a rozvíjet talent a mimořádné nadání žáků, zařazovat práci v diferencovaných skupinách a připravovat a zadávat školní práci, která odpovídá a rozvíjí úroveň jeho dovedností v oblasti jeho nadání,

Ø  vytvářet podmínky a nabízet široký a smysluplný výběr aktivit pro využívání volného času v zájmovém vzdělávání, v zájmových aktivitách žáků.V návaznosti na stanovené vzdělávací priority má škola svá specifika a klade důraz na některé oblasti výchovy a vzdělávání, které ji odlišují od ostatních škol a tím dochází k její profilaci:

Ø  na jazyk a jazykovou výchovu (cizí jazyk),

Ø  na informačními a komunikačními technologie,

Ø  na oblast člověk a zdraví (vzdělávací obor tělesná výchova a sportovní aktivity, směřující k pohybovým aktivitám žáků),

Ø  na vzdělávání žáků se speciálními potřebami,

Ø  na vzdělávání žáků mimořádně nadaných,

Ø  na vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním,

Ø  na oblast environmentální výchovy (osvěta a vzdělávání),

Ø  na zájmové činnosti, volnočasové aktivity (kroužky, školní klub, školní družina).

 

5. Škola a veřejnost

 

Ø  úzce spolupracovat se Školskou radou na škole (dle platné legislativy),

Ø  rozvíjet spolupráci s Volným sdružením rodičů a přátel školy (motivovat rodiče),

Ø  spolupracovat se zákonnými zástupci žáků, poskytovat základní a objektivní informace o škole a jejich součástech (ZŠ, ŠD, ŠK, ŠJ) a informovat prokazatelným způsobem o průběhu vzdělávání a výchově žáků,

Ø  na spolupráci se zákonnými zástupci nových žáků, kteří na školu přestupují z vesnických škol nebo mění školu z rodinných důvodů,

Ø  plně využívat www stránek školy,

Ø   aktualizace informací o činnosti ve škole (nástěnky, letáky, žákovské knížky),

Ø  veřejnost informovat o práci a činnosti ve škole, o výrazných úspěších žáků školy (sportovní, kulturní, výtvarné) a v podobě krátkých článku se prezentovat v médiích,

Ø  doplňovat školní archiv fotografií ze života školy (při výuce i mimo prostory školy).

 

Snahou vedení školy je soustavná a pravidelná informovanost v médiích a na veřejnosti o činnosti školy (organizovat a podporovat Dny otevřených dveří, informační odpoledne, besedy nebo přednášky pro rodiče, konzultační hodiny pedagogických pracovníků, malé akademie, výstavy výtvarných a jiných prací ve veřejných prostorách, projektové dny, klubová setkání atd.).

 

6. Další oblasti, na které se škola zaměří (podmínky pro úspěšnou realizaci na škole)

 

Ø  na naplňování školního vzdělávacího programu podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v určených ročnících (1. a 2., 6. a 7. ročník) a na naplňování vzdělávacího programu Základní škola v ostatních ročnících (3., 4., 5., 8. a 9. ročník),

Ø  na hodnocení naplňování platných učebních dokumentů a jejich souladu s právními předpisy v základních školách a na hodnocení plnění vnitřních norem školy,

Ø  na evaluační nástroje v oblasti výsledků výchovy a vzdělávání zjišťované školou formou vyhodnocování a kontroly v jednotlivých ročnících a v jednotlivých předmětech (hospitace, písemné prověrky, ankety, soutěže, testy, dotazníky atd.),

Ø  na hodnocení žáka formou autentického hodnocení – portfoliem či jiné formy,

Ø  na využití informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání (počítačová učebna, multimediální učebna, interaktivní učebna, včetně interaktivní tabule, výukové programy – zapojení žáků obou stupňů, školní družina, školní klub),

Ø  na testování žáků školy (např. testování cizích jazyků, srovnávací testování žáků základních škol – v 5. a 9. ročnících a další nabízené možnosti v oblasti srovnávání),

Ø  na podporu čtenářských aktivit (gramotnosti) žáků s cílem porozumět čtenému textu a vyhledávat v něm potřebné informace (u žáků obou stupňů ve všech předmětech),

Ø  na výuku dějin 20. století (zejména po roce 1945), v návaznosti na styl výuky, na rozvíjení samostatného myšlení a činnosti žáků, na výběr vyučovacích metod, které odpovídají obsahu dějepisného učiva (vzdělávací oblasti),

Ø  na posilování oblasti ochrany člověka za mimořádných událostí (začleňovat do vzdělávacích oblasti dle věku žáka a zaměření předmětu),

Ø  na zvyšování bezpečnosti při výuce, na snižování rizik úrazů (poučení žáků, prevence),

Ø  na problematiku poskytování první pomoci, na podporu duševního zdraví, na řádnou životosprávu, na pitný režim, na zdravý životní styl,

Ø  na oblast environmentální výchovy (podpora sociálních projektů, podpora výchovy a vzdělávání, environmentální projekty, osvěta),

Ø  na volbu povolání, kdy je nutné žákům poskytovat dostatek prostoru pro výuku v podobě vymezených obsahových okruhů začleňovaných do jednotlivých předmětů,

Ø  na zmenšení rozdílů a změn mezi I. a II. stupněm základní školy (společné akce, stejné vyučovací metody, změna vyučujícího, podpora vyšších nároků na přípravu, tempo, vyjadřování, samostatnost žáků, orientaci ve škole),

Ø  na praktické využívání poznatků ve výtvarném semináři, dějepisném semináři, volitelných předmětech, nepovinných předmětech ( v souladu s metodickými pokyny), 

Ø  na základy společenské výchovy – spojovat teorii s praxí na obou stupních,

Ø  na výuku jazyků v oblasti vyučovacích metod, práce jednotlivých vyučujících, praktické znalosti a uplatnění v běžném životě, spolupráce se zahraničními školami,

Ø  na navázání spolupráce s jinou základní školou (výměna zkušeností),

Ø  na sportovní skupiny zaměřené na házenou a další sportovně pohybové aktivity na škole (větší hodinová dotace výuky TV),

Ø  na posílení zapojení žáků i pedagogů do tvorby www. stránek školy (aktualizace),

Ø  na zapojování školy do vypisování grantů či projektů pro školu,

Ø  na rozšíření volnočasových aktivit (hlavně na činnost zájmových kroužků),

Ø  na posilování kvalitnějšího a aktivnějšího využívání volného času žáků,

Ø  na kulturní chování a stolování žáků ve školní jídelně, na dodržování návyků zdravého způsobu stravování (stravovací návyky, hygiena, oblast výživy – doma, ve škole),

Ø  na podporu činnosti pěveckého sboru na škole (výrazná spolupráce se ZUŠ Louny),

Ø  na další vzdělávání všech pedagogických pracovníků školy (odborný a profesní růst).

 

7. Hlavní akce školy, které připravuje vedení školy na školní rok 2008/2009

 

Ø  nabídka zájmových kroužků na škole podle zájmu žáků v I. a II. pololetí,

Ø  akce „školní mléko“ (v návaznosti na rozhodnutí vlády ČR),

Ø  zapojení školy do celoroční  akce Sběr papíru a PET lahví (celoročně),

Ø  rozšíření nabídky pitných automatů v souladu s hygienickými normami,

Ø  zapojení školy do programu Vrchlického divadla v Lounech (akce pro žáky),

Ø  fotografování žáků I. ročníků a přípravné třídy (září 2008),

Ø  třídní schůzky zákonných zástupců žáků 2. až 9. ročníků (září 2008),

Ø  projektový den – „Evropský den jazyků“ (září 2008),

Ø  třídní schůzky pro zákonné zástupce žáků 1. ročníků (září 2008),

Ø  konzultační hodiny pro rodiče během celého školního roku (každý pedagog),

Ø  Veletrh vzdělávání 2008 Louny (pro žáky 8. a 9. tříd ZŠ) - listopad 2008,

Ø  celoškolní projekt – „Město, kde jsem doma“ (listopad 2008),

Ø  třídní schůzky pro zákonné zástupce žáků školy (prosinec 2008),

Ø  akce pro veřejnost - Den otevřených dveří na naší škole (prosinec 2008),

Ø  vánoční besídky v jednotlivých třídách, ve školní družině, klubu (prosinec 2008),

Ø  třídní schůzky formou konzultací (leden 2009),

Ø  zápis žáků do I. ročníků pro školní rok 2009/2010 (leden 2009),

Ø  plavecký výcvik pro žáky 3. a 4. ročníků na základě smlouvy s Plaveckou školou Prosen Louny pro školní rok 2008/2009 (dle rozpisu),

Ø  v rámci TV – bruslení na zimním stadionu (listopad - prosinec 2008),

Ø  v rámci TV – plavecký výcvik v plavecké hale (prosinec 2008 – leden 2009),

Ø  LVVZ pro žáky 7. tříd a zimní ozdravný pobyt pro žáky II. st. (únor či březen 2009),

Ø  celoškolní projekt – „Svět knihy“ (březen 2009),

Ø  testy CERMAT (pro žáky 9. tříd),

Ø  Den otevřených dveří (spojená akce s výstavou dětských prací, kulturním vystoupením, prodejní výstavou učebních pomůcek) – květen 2009,

Ø  fotografování žáků školy podle tříd (květen 2008).

 

Škola v přírodě a ozdravný pobyt pro žáky I. a II. stupně (červen 2009) - akce  v Den dětí, vycházky, exkurze, olympiáda, projekty a výchovné akce pro žáky školy (dle osnov jednotlivých tříd a předmětů), slavnostní ukončení školního roku 2008/2009 pro vycházející žáky.

 

Projekty v návaznosti na české, evropské, mezinárodní a světové významné dny – zpracovaný celoroční plán plnění, kdy cílem je vybavovat všechny žáky souhrnem klíčových kompetencí, průřezovými tématy a umožňovat pedagogickým pracovníkům zapojování do vzdělávacích oborů (předmětů) libovolně, individuálně (podle potřeby).

Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člověka ve společnosti.

Průřezová témata reprezentují v RVP ZV okruhy aktuálních problémů současného světa a stávají se významnou a nedílnou součástí základního vzdělávání.

 

Ø  sportovní, kulturní, výtvarné a vědomostní akce během celého školního roku 2008/2009 (viz týdenní plány).

 

V letošním roce bude škola i nadále pracovat podle projektu Škola podle kalendáře (aneb malé nastavení školního roku). Každodenní školní práce je jedinečnou příležitostí k intenzivnímu prožívání času. Svátky, výročí a jinak významné a důležité dny mají obrovský výchovně - vzdělávací potenciál. Odráží se v nich naše historie, rezonuje v nich naše současnost.

Naše škola se pokusí v tomto roce do těchto oblastí vstoupit v rámci výuky, kdy učitelé povedou žáky a někdy možná žáci povedou své učitele.

Realizace školního vzdělávacího programu školní družiny a realizace školního vzdělávacího programu školního klubu.

 

8. Sportovní soutěže, které škola organizuje (ve spolupráci s AŠSK)

 

Závod míru naděje – cyklistické závody i pro žáky ostatních škol v Lounech.

Vybíjená pro žáky I. stupně – soutěž pro žáky i dalších základních škol.

 

9. Olympiády a přehlídky (účast školy na školních a okresních kolech)

 

Vedení školy bude podporovat a pro vyučující vytvářet podmínky pro účast na různých soutěžích hlavně v oblasti vědomostní, ale i výtvarné, hudební, estetické a poznávací. Hlavní záměrem je prezentace školy na veřejnosti a prezentace práce našich žáků.

V případě zájmu vedení školy uvítá všechny další aktivity v oblasti soutěží a olympiád, na které se budou připravovat žáci pod vedením pedagogických pracovníků školy a které jsou organizovány podle Věstníku MŠMT ČR č. 8/2008.

 

10. Ostatní aktivity a spolupráce školy

 

Škola bude i nadále spolupracovat s

  • Městským úřadem Louny a jeho jednotlivými odbory,
  • Krajským úřadem Ústeckého kraje, Českou školní inspekcí,
  • s Městskou knihovnou Louny, Úřadem práce v Lounech,
  • mateřskými, základními, středními i speciálními školami v regionu
  • Oblastním muzeem Louny, Domem dětí a mládeže Žatec, Vrchlického divadlem,
  • PPP Louny a dalšími školskými zařízeními,
  • Asociací školních sportovních klubů Louny,
  • Policií ČR, dětskými lékaři v rámci prevence záškoláctví,
  • Hasičským záchranným sborem, pracoviště Žatec,
  • a dalšími institucemi a organizacemi, které pracují pro děti (žáky) a s dětmi (žáky).

 

Bezpečné prostředí a pozitivní sociální klima školy je základní podmínkou kvalitního učení a jedinou cestou k získávání žáků a jejich zákonných zástupců. Zatímco partnersky se zabývá především vztahy učitelů k žákům, k jejich zákonným zástupcům (i ke svým kolegům), vytváření bezpečného klimatu je především prací učitelů se vztahy mezi žáky samotnými a s dalšími prvky prostředí. Patří sem vyvozování pravidel společně se žáky (třídní samosprávy a třídní řády jednotlivých tříd), stanovování pravidel jednání a chování (školní řady a jeho přílohy, vnitřní řady) a každodenní systematický a záměrný rozvoj komunikačních a sociálních dovedností dětí a žáků školy.

 

 

 

V Lounech, srpen 2008                                                                    Mgr. Věra Benešová

                                                                                                          ředitelka školy

 

 

 

 

zpět na obsah dokumenty