UŽ SE VYZNÁM V KNIHOVNĚ
BESEDA PRO ŽÁKY VI. B
Lektorka - p. Hrbková Jana
Termín - 21. 10. 2014
Místo konání - Městská knihovna v Lounech
Doprovod - Mgr. Alena Zákutná
Beseda
byla zaměřena na seznámení s funkcí knihovny jako vzdělávací institucí,
s uspořádáním knih, a to především v dětském oddělení.
Beseda byla
vedena formou řízeného rozhovoru a jednotlivá témata byla doplňována
praktickými zkušenostmi, ukázkami z četby a množstvím vybraných knih
k nahlédnutí.
Beseda proběhla
v rozsahu dvou vyučovacích hodin, byla pro žáky rozhodně velkým přínosem,
neboť vysvětlení:
-
jak jsou v knihovně knihy uspořádané, např.
v kolika odd. a že i v dětském odd. jsou např. i různá specifika jako
řazení pro děti předškolního věku, pak do 10 let a od 10 -15 let
-
jaké možnosti knihovna nabízí,
-
jakým způsobem je možné knihy rezervovat,
-
jak lze zjišťovat elektronickou formou
dostupnost knih,
bylo pro mnohé žáky
zcela novými poznatky.
Žáci byli
zajímavou formou seznámeni s rozdělením knihovny, s akcemi, s besedami,
které knihovna zajišťuje a především velice příjemným způsobem motivováni
k další návštěvě knihovny, dokonce i k registraci těch žáků, kteří zatím
knihovnu pravidelně nenavštěvují.
V druhé části
besedy nechyběl ani prostor na aktivní zapojení žáků při řešení připravených
úkolů, které s velkým zájmem všichni žáci ve skupinách samostatně plnili, a
to např.:
cestopisy, MDT 796 - sport, ………./
-
vyhledávali významy slov - šalíř, talovín,
temnosvit, renesance, ……..
-
zjišťovali i dostupnost konkrétních knih
pomocí elektronické evidence v on-line katalogu
-
vyhledávali knihy přímo v policích, a to
dle předepsaného označení knihy
Správné vyřešení,
vyhledání nebo ověření zadané otázky prokazatelně ukázalo, že žáci
v knihovně po celou
dobu velice pečlivě naslouchali a při nabízených aktivitách plně využívali
nově získané informace a ověřovali i nové pojmy jako např.:
-
rozdíl mezi obsahem a rejstříkem
-
způsoby značení přímo na knihách
-
mezinárodní desetinné třídění
-
rozdíl mezi encyklopedií všeobecnou a
speciální / žáci měli možnost nahlédnout do mnoha konkrétních encyklopedií
a sami rozhodnout, kam zařadit /
-
rozdíly mezi slovníky - výukovými,
ilustrovanými, překladovými ………………
V závěru besedy
měli žáci možnost klást nejrůznější dotazy z oblasti rozdělení dětského
oddělení, způsobu půjčování knih, ........
Vzhledem k maximálnímu zapojení žáků a možnosti získání i praktických
zkušeností byla beseda poučná, především však zajímavá, neboť žáci s p.
Hrbkovou velmi ochotně spolupracovali a besedu ve svých čtenářských denících
hodnotili až překvapivě kladně.
Fotogalerie:
Zpracovala : Mgr.
Zákutná
|