Knihovna MKL - "Už se vyznám v knihovně" beseda 6.B 2014

 

UŽ SE VYZNÁM V KNIHOVNĚ  

BESEDA PRO ŽÁKY VI. B 

Lektorka    -   p. Hrbková Jana

Termín   -   21. 10. 2014

Místo konání  -  Městská knihovna v Lounech

Doprovod   -    Mgr. Alena Zákutná 

      Beseda byla zaměřena na seznámení s funkcí knihovny jako vzdělávací institucí, s uspořádáním knih, a to především v dětském oddělení.  

      Beseda byla vedena formou řízeného rozhovoru a jednotlivá témata byla doplňována praktickými zkušenostmi, ukázkami z četby a množstvím vybraných knih k nahlédnutí. 

      Beseda proběhla v rozsahu dvou vyučovacích hodin, byla pro žáky rozhodně velkým přínosem, neboť vysvětlení: 

  • jak jsou v knihovně knihy uspořádané, např. v kolika odd. a že i v dětském odd. jsou např. i různá specifika jako řazení pro děti předškolního věku, pak do 10 let a od 10 -15 let

  • jaké možnosti knihovna nabízí,

  • jakým způsobem je možné knihy rezervovat,

  • jak lze zjišťovat elektronickou formou dostupnost knih,

bylo pro mnohé žáky zcela novými poznatky. 

      Žáci byli zajímavou formou seznámeni s rozdělením knihovny, s akcemi, s besedami, které knihovna zajišťuje a především velice příjemným způsobem motivováni k další návštěvě knihovny, dokonce i k registraci těch žáků, kteří zatím knihovnu pravidelně nenavštěvují. 

       V druhé části besedy nechyběl ani prostor na aktivní zapojení žáků při řešení připravených úkolů, které s velkým zájmem všichni žáci ve skupinách samostatně plnili, a to např.: 

  • jaký obor najdou pod uvedeným označením  /  MDT  -  lékařství,  MDT 910.4  - 

         cestopisy, MDT 796  -  sport,  ………./

  • vyhledávali významy slov  -  šalíř, talovín, temnosvit, renesance, ……..

  • zjišťovali i dostupnost konkrétních knih pomocí elektronické evidence v on-line katalogu

  • vyhledávali knihy přímo v policích, a to dle předepsaného označení knihy

 Správné vyřešení, vyhledání nebo ověření zadané otázky prokazatelně ukázalo, že žáci

v knihovně po celou dobu velice pečlivě naslouchali a při nabízených aktivitách plně využívali nově získané informace a ověřovali i nové pojmy jako např.: 

  • rozdíl mezi obsahem a rejstříkem

  • způsoby značení přímo na knihách 

  • mezinárodní desetinné třídění

  • rozdíl mezi encyklopedií všeobecnou a speciální / žáci měli možnost nahlédnout do mnoha konkrétních encyklopedií a sami rozhodnout, kam zařadit /

  • rozdíly mezi slovníky  -  výukovými, ilustrovanými, překladovými ………………

      V závěru besedy měli žáci možnost klást nejrůznější dotazy z oblasti rozdělení dětského oddělení, způsobu půjčování knih, ........

       Vzhledem k maximálnímu zapojení žáků a možnosti získání i praktických zkušeností byla beseda poučná, především však zajímavá, neboť žáci s p. Hrbkovou velmi ochotně spolupracovali a besedu ve svých čtenářských denících hodnotili až překvapivě kladně.

 Fotogalerie:

Zpracovala :  Mgr. Zákutná

 

 

 

zpět na aktuality