o pravdě a lži
BESEDA PRO ŽÁKY ViiI. B
Lektorka |
p. Jana Hrbková |
Termín |
14. 02. 2018 |
Místo konání |
Městská knihovna v Lounech |
Doprovod |
Mgr. Alena Zákutná |
Beseda byla zaměřena na zamyšlení se nad několika
otázkami, např.:
-
Proč lidé lžou?
-
Kdy Vy jste naposledy zalhali?
-
Proč někdy neumíme říci pravdu?
-
Co můžeme lží ztratit nebo naopak získat?
-
Jaký je rozdíl mezi nevinnou lží a úmyslnou lží?
-
Zda je jednoduché či složité lež rozpoznat?
-
Zda může být pravda někdy horší než lež?
Beseda byla vedena formou řízeného rozhovoru,
kdy žáci společně s p. Hrbkovou hledali nepatrné rozdíly při vnímání slova
pravda a lež – úmyslná lež, milosrdná lež, krutá pravda, žert,
……obhajovali např.:
·
myšlenku, že někdy chtějí zatajit své pocity, aby se
vyhnuli nepříjemnostem, posměchu nebo zahanbení
·
přesvědčení, že zatajením části pravdy, pomohou zmírnit
bolest, utrpení
Jednotlivá vysvětlení byla doplňována praktickými
zkušenostmi, ukázkami z četby a množstvím vybraných knih k nahlédnutí, které
zároveň byly inspirací pro žáky k následnému přečtení.
Beseda proběhla v rozsahu dvou vyučovacích
hodin, byla pro žáky rozhodně velkým přínosem, neboť objasnění na zvolené
otázky v úvodu pečlivě vyhledávali po přečtení ukázky z knihy:
Patrick Ness – Volání netvora
Zpočátku stále přemýšleli o lži, ale prezentovaný
příběh vyžadoval zamyšlení nad pravdou.
Žáci vyslechli:
·
rozhovor chlapce Connora s netvorem
·
příběh prince a jeho dívky a poté pracovali ve skupinkách, kdy
obdrželi kartičky s nápisy oběť a pachatel.
Před sebou měli rozložené kartičky s nápisy:
královna, princ, poddaní, dcera sedláka
Úkol žáků spočíval v promyšleném přiřazení kartiček
s označením oběť a pachatel k osobám, které v příběhu vystupují a především
se ve skupince dohodnout a zdůvodnit, kdo je pachatel a kdo oběť.
Při hledání důvodů, žáci diskutují:
-
nad pravdou a schopností bezpečně pravdu rozeznat
-
zda je jednoduché ji poznat
-
nad úlohou soudce, který u činu není, a přesto musí
rozhodnout, kdo je pachatel
V druhé části besedy nechyběl ani prostor na aktivní
zapojení žáků při vysvětlování významu předložených výroků slavných
osobností o pravdě a lži.
J. W. Goethe |
Pravda, která mrzí, je lepší než lež, která
potěší. |
Rudolf Fabry |
Pravdy jsou vždy dvě, ale jedna je z nich lež. |
J. A. Komenský |
Nevěřte všemu, co se vám nabízí k uvěření. Všechno
si prozkoumejte a přesvědčte se o všem sami. |
Opakovaně s velkým zájmem všichni žáci ve skupinách
samostatně plnili zadaný úkol a snažili se obhájit svá tvrzení před
spolužáky.
Správné vyřešení, vyhledání nebo ověření zadané otázky
prokazatelně ukázalo, že žáci
v knihovně po celou dobu velice pečlivě naslouchali a
měli možnost si informace ověřit v předložených knihách se stejnou či
podobnou tematikou, např.:
Ivona Březinová |
Řvi potichu, brácho!
Básník v báglu. |
Iva Procházková |
Uzly a pomeranče |
Jiří Stránský |
Perlorodky |
Martin Vopěnka |
Zpívající město |
John Boyne |
Chlapec na vrcholu hory |
Michal Kraus |
Deník 1942 - 1945 |
Vzhledem k maximálnímu zapojení žáků a možnosti
získání i praktických zkušeností byla beseda poučná, především však
zajímavá, neboť žáci s p. Hrbkovou velmi ochotně spolupracovali.
Fotogalerie:
11. 3. 2018 Zpracovala:
Mgr. Alena Zákutná
|