ICT plán školy

Pro období do konce školního roku 2006/2007

 

 

Metodický pokyn MŠMT č.j.27 419/2004-55 Standard ICT služeb a Metodický pokyn č.j.27 670/2004-551 stanovuje zpracování ICT plánu školy .

Charakteristika školy

Město Louny zřídilo dnem 1. 1. 1994 příspěvkovou organizaci s názvem: 8. základní škola se sídlem v Lounech, ul. Školní čp. 2426, IČO 49123858. Změnou zřizovací listiny ze dne 19. 1. 1999 se změnil název organizace s účinností od 1. 2. 1999 na : Základní škola Louny, Školní 2426.

Školský úřad Louny vydal s účinností od 1. 9. 1999 Rozhodnutí o změně v zařazení do sítě škol, předškolních a školských zařízení pro Základní školu Louny, Školní 2426, která sdružuje:

·       Základní školu                       kapacita 570 žáků

·       Školní družinu                       kapacita 110 žáků

·       Školní jídelnu                        kapacita 580 jídel

·       Školní klub                            kapacita 50 žáků

Škola byla dostavěna a slavnostně otevřena v roce 1985 a zahájila provoz školním rokem 1985/1986 a ve vztahu k žákům má velice dobré prostorové podmínky. Původně byla postavená jako 14 ti třídní škola, kdy kvalitu výuky příznivě ovlivňovala, ale i dnes ovlivňuje řada odborných učeben (pracovna fyziky, pracovna chemie, pracovna přírodopisu, žákovské dílny, cvičná kuchyňka, tělocvična s odpovídajícím zázemím) a některé byly postupně vytvářeny (odborná pracovna výtvarné výchovy, odborná pracovna hudební výchovy, učebna výpočetní techniky). Nechybí prostor pro školní družinu (třídy i herna), školní kuchyň a jídelnu, provozní zázemí a kabinety pro pedagogický sbor, včetně dvou malých sboroven.

 

 Vyúčtování dotace 27 670/2004-551 (financování ICT standardu)za rok 2005

 

 

z toho investice (Kč)

z toho neinvestice (Kč)

a

b

2

3

Výše přidělené dotace v roce 2005 (Kč)

117500

0

117500

Výše skutečně čerpané dotace v roce 2005 (Kč)

101869

0

101869

Vráceno celkem (Kč)

15631

0

15631

Škola je vybavena v rámci I. etapy SIPVZ

ne

Zašktnutí = ano

Spoluúčast školy na vzdělávacím programovém vybavení

ano

Zašktnutí = ano

Spoluúčast školy na infrastruktuře

ano

Zašktnutí = ano

 

A: ICT vzdělávání pedagogických pracovníků v roce 2005

 

Proškoleno pedagogických pracovníků školy (počet) 

Na toto školení čerpána z dotace celková částka = neinvestice (Kč)

Popis

a

2

3

4

Školení Z - Základní uživatelské znalosti a dovednosti

2

1000

Započítají se pedagogové, kteří získali osvědčení Z.

Školení P0 - Úvodní modul školení poučených uživatelů

2

4600

 Započítají se pedagogové, kteří získali osvědčení P0.

Školení PV - Volitelný modul školení poučených uživatelů

5

14000

Pokud pedagog absolvoval 2 školení PV, započítá se dvakrát apod.

Školení S - ICT vzdělávací akce akreditované MŠMT v systému DVPP (kromě typu N a M)

0

0

Pokud pedagog absolvoval 2 školení S, započítá se dvakrát apod.

Školení N - vzdělávací akce pro správce počítačových sítí akreditované MŠMT v systému DVPP

0

0

Pokud pedagog absolvoval 2 školení N, započítá se dvakrát apod.

Školení M - vzdělávací akce pro ICT metodiky akreditované MŠMT v systému DVPP

0

0

Pokud pedagog absolvoval 2 školení M, započítá se dvakrát apod.

 

Celkem zakoupeno titulů (ks):

Na tyto tituly vyčerpána z dotace celková částka = neinvestice (Kč)

Popis

a

2

3

4

Nákup studijních materiálů (tištěných nebo elektronických) ke školení Z, P, S, N, M

0

0

Vícekrát zakoupený stejný titul se započte vícekrát.

 

Celkem služebních cest (počet):

Na tyto cesty vyčerpána částka = neinvestice (Kč)

Popis

a

2

3

4

Úhrada cestovních nákladů ke školení Z, P, S, N, M

0

0

Viz Článek III., Odstavec 4 metodického pokynu.

Celková částka vynaložená z přidělené dotace na ICT vzdělávání pedagogických pracovníků školy (vždy jen neinvestice) (Kč):

19600

Tato hodnota nesmí přesáhnout:
1) u vybavené školy v rámci I. etapy SIPVZ 80 % přidělené dotace
2) u nevybavené školy v rámci I. etapy SIPVZ 50 % přidělené dotace

Výdaje na ICT vzdělávání pedagogických pracovníků představují % z přidělené dotace:

16,68

Tato hodnota nesmí přesáhnout:
1) hodnotu 80 u vybavené školy v rámci I. etapy SIPVZ
2) hodnotu 50 u nevybavené školy v rámci I. etapy SIPVZ

Celková spoluúčast školy na ICT vzdělávání pedagogických pracovníků (= neinvestice) činí (Kč):

0

Spoluúčast školy na ICT vzdělávání pedagogických pracovníků nebyla povinná.

Spoluúčast školy představuje % navýšení výdajů použitých z přidělené dotace na vzdělávání pedagogických pracovníků:

0

Celková částka v Kč vynaložená školou na ICT vzdělávání pedagogických pracovníků (z dotace + spoluúčast) :

19600

 

 

 

 

B: Vzdělávací programové vybavení (titul = položka v evaluačním webu)

 

 

 

Tituly, k nimž byla zakoupena užívací práva (počet):

čerpána z dotace celková částka (Kč):

- z toho investice (Kč)

- z toho neinvestice (Kč)

Popis

a

2

3

4

5

6

Licence vzdělávacího programového vybavení (jen tituly uvedené na evaluačním webu)

8

11769

0

11769

Každý zakoupený titul se započítává jednou, bez ohledu na počet uživatelských licencí k němu.

Užívací práva k informačním zdrojům

0

0

0

0

Užívací práva k e-learningovým aplikacím a SW nástrojům pro podporu vzdělávání

0

0

0

0

Celková částka vynaložená z přidělené dotace na vzdělávací programové vybavení (Kč):

X

11769

0

11769

 

Výdaje na vzdělávací programové vybavení představují % z přidělené dotace:

X

10,02

 

Celková spoluúčast školy na vzdělávací programové vybavení činí (Kč):

X

1880

Spoluúčast školy na vzdělávacím programovém vybavení musí být minimálně 15 %.

Spoluúčast školy představuje % navýšení výdajů použitých z přidělené dotace na vzdělávací programové vybavení:

X

15,97

Celková částka v Kč vynaložená školou na vzdělávací programové vybavení (z dotace + spoluúčast):

X

13649

 

 

 

 

 

 

C: Infrastruktura

 

 

Vynaložená částka z dotace na infrastrukturu (Kč):

- z toho investice (Kč)

- z toho neinvestice (Kč)

a

2

3

4

Nákup, pronájem, upgrade a rozšíření pracovních stanic

0

0

0

Nákup, pronájem, upgrade a rozšíření školního serveru

0

0

0

Nákup licencí OS, antivirového a kancelářského SW v souladu se standardem ICT služeb

0

0

0

Nákup, pronájem, upgrade a rozšíření prezentační techniky

0

0

0

Úhrada vybudování nebo rozšíření kabeláže LAN školy

70500

0

70500

Nákup, pronájem, upgrade a rozšíření aktivních prvků LAN školy

0

0

0

Celková částka vynaložená z přidělené dotace na infrastrukturu (Kč):

70500

0

70500

Výdaje na infrastrukturu představují % z přidělené dotace:

60

 

Celková spoluúčast školy na infrastruktuře činí (Kč):

50041

Spoluúčast školy na infrastruktuře musí být minimálně 30 %.

Spoluúčast školy představuje % navýšení výdajů použitých z přidělené dotace na infrastrukturu:

70,98

Celková částka vynaložená školou na infrastrukturu (z dotace + spoluúčast):

120541

 

 

 

 

ICT vzdělání pedagogických pracovníků

Dosažený nejvyšší stupeň ICT vzdělávání podle vládních indikátorů – aktuální stav k 31.12.2005

Nejvyšší stupeň ICT vzdělání ředitele školy.

  Jako nejvyšší stupeň absolvován modul P0 – úvodní modul školení poučených uživatelů.

 

 

Školení Z – základní uživatelské dovednosti má jako nejvyšší stupeň k 31.12.2005 absolvováno pedagogů školy:

28

Započítávají se všichni pedagogičtí pracovníci, kteří obdrželi v letech 2002–2005 certifikát/osvědčení o úspěšném absolvování školení úrovně Z a dále již neabsolvovali školení typu P0, PV.

Školení P0 – úvodní modul školení poučených uživatelů má jako nejvyšší stupeň k 31.12.2005 absolvováno pedagogů školy:

24

Započítávají se všichni pedagogičtí pracovníci, kteří obdrželi v letech 2003–2005 certifikát/osvědčení o úspěšném absolvování P0 – úvodního modulu školení typu P a dále již neabsolvovali žádné školení typu PV.

Právě jeden modul PV – volitelný modul školení poučených uživatelů má jako nejvyšší stupeň k 31.12.2005 absolvováno pedagogů školy:

6

Započítávají se všichni pedagogičtí pracovníci, kteří obdrželi v letech 2003–2005 certifikát/osvědčení o úspěšném absolvování právě jednoho volitelného modulu školení typu P a dále již neabsolvovali druhý volitelný modul.

Celé školení P (P0 + 2 x PV) má k 31.12.2005 absolvováno pedagogů školy:

0

Započítávají se všichni pedagogičtí pracovníci, kteří obdrželi v letech 2004–2005 závěrečný certifikát / závěrečné osvědčení o úspěšném absolvování celého vzdělávání typu P.

Žádné ze školení typu Z, P0, PV k datu 31.12.2005 neabsolvovalo pedagogických pracovníků školy

1

Pozn.: Jde o cílové indikátory stanovené vládou:
1) Úroveň Z má do konce roku 2006 absolvovat alespoň 75 % pedagogických pracovníků.
2) Úroveň P má do konce roku 2006 absolvovat alespoň 25 % pedagogických pracovníků.

Celkový počet pedagogických pracovníků školy (fyzických osob):

59

Ke dni 31.12.2005.

Třetí, případně i další volitelný modul školení úrovně P absolvovalo k datu 31.12.2005 pedagogických pracovníků školy:

0

 

 

Výukový software

Ze seznamu titulů na evaluačním webu (http://web26.e-gram.cz/Pages/Index.aspx) má škola k datu 31.12.2005 celkem zakoupeno titulů (ks):

0221

43

Každý titul (položka v evaluačním webu) se započítává jednou, bez ohledu na počet zakoupených licencí. Započítejte jen tituly zakoupené v letech 2003–2005.

Ze seznamu titulů na evaluačním webu (http://web26.e-gram.cz/Pages/Index.aspx) má škola k datu 31.12.2005 celkem zakoupen software v celkové ceně (Kč):

0222

60098

Zde i v předchozím řádku se započítávají jen tituly, které jsou uvedeny na evaluačním webu. Započítejte jen tituly zakoupené v letech 2003–2005.

 

 

Popis současného stavu

 

Počty žáků, pedagogů a dosažená úroveň školení pedagogů

Ø     Základní škola má k 30. 9. 2006  430 žáků . Na I.stupni je k tomuto datu celkem 197 žáků, na II.stupni je to 225 žáků a v přípravné třídě je 8 žáků.

Ø     Škola má 36 pedagogických pracovníků.

Ø     Dosažená úroveň školení pedagogů: -  Z  36 pedagogických pracovníků je jich k dnešnímu dni proškoleno na úrovni Z 33, to je 94.%.  Na úrovni P O je proškoleno 5 pracovníků, to je 15 %. 12. pracovníků dokončilo modul P O to je 36,3%. Modul P I dokončili 4 pedagogičtí pracovníci to je 12%. Modul N absolvoval .1. pedagogický pracovník.

ukazatel

2006/2007

Celkový počet žáků ve škole

430

1.stupeň

197

2.stupeň

225

Celkový počet pedagogických pracovníků

36

- proškolených „Z“

33

- proškolených „P0“

12

- proškolených „P1“

4

- proškolených „P“

5

Počet počítačových učeben

1

Počet odborných pracoven-mimo kmenové třídy

7

Počet tříd

28

Počet přípojných míst počítačové sítě

72

Počet pracovních stanic

36

Počet zařízení prezentační techniky

2

Popis vybavenosti školy

Ø      Podrobný technický popis používaného vybavení školy ICT technologiemi v příloze č. 1

Ø      V rámci dotace MŠMT a vlastním podílem byla vybudována počítačová síť školy. V současné době jsou vyvedeny zásuvky do všech učeben, kabinetů, kanceláří, 1 oddělení ŠD, školního informačního centra a v učebně PC ke všem PC.Všechny počítačové stanice jsou propojeny v síti strukturovanou kabeláží UTP kategorie 5e. Kabeláž vyhovuje normě příslušné dané kabeláži. Vedení je chráněno lištou.  Pracovní stanice jsou připojeny přes síťové karty - 100 Mb/s. Součástí počítačové sítě jsou tři 24portové SWITCH o rychlosti 100Mbps s uploadem 1000Mbps Ovis Link Fast Ethernet Switch , 1ks 24 portový patch panel a 1 ks 48 portový patch panel. Všechny aktivní prvky jsou uloženy ve skříni typu rack.

Ø      Připojení školy k internetu je zabezpečeno optickým kabelem, které má poskytovatel v budově školy o rychlosti 1 Mbps.  Lokální síť je k Internetu připojena přes Proxy server 602 Lansuite, který má vlastní Firewal a umožňuje blokování nevhodných stránek, kešování i  ochranu před nežádoucím vniknutím IDS.

Ø      Z mimořádné dotace MŠMT pro školní rok 2006 byly pořízeny dva servery jeden pro vnitřní síť s výukovým SW a druhý pro vnější síť  (internet, www stránky školy, E - mail).  Servery mají dostatečnou kapacitu i výkon pro zabezpečení provozu počítačové sítě. Dále pak obměněno 5 PC v učebně informatiky a zakoupeny licence OS a MS Office.

Ø      Kapacita datového serveru umožňila nainstalovat veškerý výukový SW, který je v současné době v majetku školy celkem 77 titulů.

Ø      Všichni pedagogičtí pracovníci mají na serveru schránku el.pošty, vyhrazené místo pro ukládání dat.  Žáci 1. i 2. stupně mají možnost v zájmových kroužcích využívat Internet a možnosti počítačové sítě. Ve volném čase ( po vyučování ) je pro ně otevřeno školní informační centrum.

Ø      Škola má zajištěnu ochranu proti virům na úrovni souborového systému( antivirový systém AVG 7.1 a 602 Lansuite) i na úrovni došlé a odesílané pošty.

Ø      Odborná učebna přírodopisu je vybavena datovými projektorem, vizualizerem, ozvučením, multimediálním notebookem s vloženou hybridní kartou Aver media, combo rekorderem DVD a VHS, připojený rozhlas a televize.

Ø      Řád učebny informatiky je součástí řádu školy.

Ø      Ve škole je jedna počítačová pracovna vybavená 12 pracovními stanicemi pro žáky a 1 počítačem pro učitele.

Ø      Pedagogičtí pracovníci mají k dispozici počítače s přístupem na internet a k výukovému SW ve svých kabinet a na učebnách I.stupně.

Ø      Každý pedagogický pracovník má přidělenou e-mailovou adresu a zřízenou schránku elektronické pošty. Možnost prezentace mají pracovníci i žáci školy na webové stránce školy. Funkci E- mailového a webového serveru zabezpečuje program 602 Lansuite na lokálním serveru školy. Škola má vlastní pravidelně udržované www stránky.

Ø      O dodržování autorského zákona i licenčních ujednání se důsledně dbá, software je legálně nakupován a je s ním zacházeno dle platné legislativy.

Standard vybavení podle metodického pokynu MŠMT

Ø      1. Na každých 100 žáků existuje minimálně 11 pracovních stanic použitých pro jednotlivé oblasti, tak jak je uvedeno výše. Při menším celkovém počtu žáků na daném stupni školy se počet pracovních stanic poměrně sníží. Každá pracovní stanice je vybavena jednoduchým mechanizmem její obnovy do původního stavu.

Ø      2. Škola je připojena do internetu optickým kabelem minimálně o propustnosti, tak jak je uvedeno výše.

Ø      3. Žáci mají možnost v rámci výuky a nutné přípravy na výuku používat MS Office, jednoduchý grafický editor, webový prohlížeč, klienta elektronické pošty. Pedagogičtí pracovníci mají možnost používat některý z běžně používaných textových editorů, některý z běžně používaných tabulkových editorů, některý z běžně používaných grafických editorů, webový prohlížeč, editor webových stránek, klienta elektronické pošty. Žáci a pedagogičtí pracovníci mají možnost v rámci výuky a nutné přípravy na výuku používat výukové programové vybavení a informační zdroje. Ze všech aplikací je možno tisknout na tiskárnu. Veškeré programové vybavení je používáno v souladu s licenčními ujednáními.

Ø      4. Žák má možnost uložit si svá data na přenosné médium (variantně má zajištěn diskový prostor pro uložení svých dat). Pedagogický pracovník má zajištěn diskový prostor pro uložení svých dat.

Ø      5. Pedagogičtí pracovníci mají zajištěnu schránku elektronické pošty a prostor pro vystavení webové prezentace. Přístup k poštovním schránkám musí být zajištěn minimálně pomocí protokolu POP3 a prostřednictvím WWW rozhraní. Škola nemusí nutně zajišťovat schránky elektronické pošty a prostor pro vystavení webové prezentace prostřednictvím vlastního serveru, toto je možno zajistit využitím některé z veřejně dostupných služeb.

Ø      6. Škola má zajištěnu ochranu proti virům na úrovni souborového systému i na úrovni došlé a odesílané pošty. Škola musí mít možnost blokovat přístup ze školní sítě na takové WWW stránky, které si sama určí, a dále k těm službám internetu, které si sama určí. Naopak bez souhlasu školy nesmí být blokován žádný takovýto přístup.

Ø      7. Od počátku školního roku 2005/2006 je škola vybavena datovým projektorem, případně jinou multimediální prezentační technikou umožňující stejnou funkci. V počítačových učebnách se připouští i řešení s použitím programového vybavení umožňujícího přenos obrazovky učitele na obrazovku pracovních stanic žáků.

Ø      8. Od počátku školního roku 2005/2006 mají pedagogičtí pracovníci, a od počátku školního roku 2006/2007 žáci, možnost z domova přistupovat k ICT službám poskytovaným školou. Při tomto se přihlédne k licenčním ujednáním a zajištění vhodné úrovně bezpečnosti.

Ø      9. Nejpozději od počátku školního roku 2006/2007 bude v každé učebně existovat alespoň jedno přípojné místo pro připojení pracovní stanice nebo notebooku a místo přizpůsobené pro instalaci datového projektoru.

Rozpis plnění Standardu ICT služeb

Popis k jednotlivým bodům standardu vychází z metodického pokynu MŠ

Bod standardu

2006

1

8/100

2

splněno

3

splněno

4

splněno

5

splněno

6

splněno

7

splněno

8

nesplněno

9

splněn

 Cílový stav

Ø     Pokračovat v proškolování pedagogických pracovníků tak, aby bylo dosaženo 100% proškolení na úrovni Z a v maximální možné míře na úrovni P, minimálně však 25% pedagogických pracovníků. V úrovni S využít zájmu prohloubit si získané dovednosti.
Zvyšovat odbornou úroveň ICT koordinátorů jak v oblasti správce infrastruktury - úroveň N, tak roli metodického poradce - úroveň M.

Ø     Pokračovat ve vybavování pracovními stanicemi.

Ø     Realizovat výměnu zastaralých stanic v počítačové učebně tak, aby bylo možno plně využívat informačních zdrojů a aby každý žák měl možnost pracovat alespoň 2 hodiny týdně v počítačové učebně.

Ø     Vybavit odborné pracovny jedním počítačem pro podporu výuky a prezentační technikou pro rozšíření možností prezentace informačních zdrojů a výukového programového vybavení. Zatím jen učebna přírodopisu.

Ø     Vybavit další kabinety pracovními stanicemi k přípravě učitele a k jeho vzdělávání.
Tím postupně během 3 let dosáhnout standardu v minimálních ukazatelích vybavenosti školy, tj.:

o      5 pracovních stanic v počítačových učebnách na 100 žáků

o      2 pracovní stanice v ostatních učebnách na 100 žáků

o      5 stanic pro potřeby učitelů na 100 žáků

o      1 dataprojektor na 100 žáků

Proces postupu od aktuálního do cílového stavu

 

Cílového stavu lze dosáhnout systematickým plněním výše stanovených cílů, efektivním čerpáním účelové dotace a ostatních prostředků, využíváním všech dostupných možností.. Proto při postupném zavádění bude vždy přihlédnuto k finančním možnostem školy jako celku nejen v úzkém prismatu této problematiky.

K dosažení cílů:

Ø     Využít dotace přímé náklady (ONIV), provozní příspěvek zřizovatele a sponzorské dary na zavádění a využití ICT

Ø     Využít  přímé náklady (ONIV), provozní příspěvek zřizovatele a sponzorské dary na vzdělávání ped.pracovníků (Z, P, S, N, M) včetně nákupu studijních materiálů

Ø     Využít přímé náklady (ONIV), provozní příspěvek zřizovatele a sponzorské dary na vzdělávací programové vybavení a přístup k informačním zdrojům (licence, užívací práva)

 

Závěr

Realizace dílčích kroků bude prováděna zejména s ohledem na finanční krytí. V současné době se pracuje na nákupu výpočetní a prezentační techniky, nákupu softwaru i proškolování pracovníků.

 

 

 

 

V Lounech  dne  31.1.2007                                                          ředitelka školy

                                                                                                Mgr. Věra Benešová

 

 

 

Příloha:

 

Zpět na dokumenty