Základní škola Louny, Školní 2426
ICT plán školy
Pro období do konce školního roku 2005/2006
Metodický pokyn MŠMT
č.j.27 419/2004-55 Standard ICT služeb a Metodický pokyn č.j.27 670/2004-551 pro účelové čerpání dotace na rok 2005 stanovuje zpracování ICT plánu školy . Tento ICT plán popisuje cíle a postupy k částečnému zajištění požadavků výše uvedených metodických pokynů a má zajistit účelné a efektivní využití poskytnuté dotace, která však ve svém objemu a složení nemůže v podmínkách školy zajistit v tomto školním roce dosažení ICT standardu.Charakteristika školy
Město Louny zřídilo dnem 1. 1. 1994 příspěvkovou organizaci s názvem: 8. základní škola se sídlem v Lounech, ul. Školní čp. 2426, IČO 49123858. Změnou zřizovací listiny ze dne 19. 1. 1999 se změnil název organizace s účinností od 1. 2. 1999 na : Základní škola Louny, Školní 2426.
Školský úřad Louny vydal s účinností od 1. 9. 1999 Rozhodnutí o změně v zařazení do sítě škol, předškolních a školských zařízení pro Základní školu Louny, Školní 2426, která sdružuje:
Základní školu kapacita 570 žáků využití na 87,89 %
Školní družinu kapacita 110 žáků využití na 100 %
Školní jídelnu kapacita 580 jídel využití na 68,79 %
Škola byla dostavěna a slavnostně otevřena v roce 1985 a zahájila provoz školním rokem 1985/1986 a ve vztahu k žákům má velice dobré prostorové podmínky. Původně byla postavená jako 14 ti třídní škola, kdy kvalitu výuky příznivě ovlivňovala, ale i dnes ovlivňuje řada odborných učeben (pracovna fyziky, pracovna chemie, pracovna přírodopisu, žákovské dílny, cvičná kuchyňka, tělocvična s odpovídajícím zázemím) a některé byly postupně vytvářeny (odborná pracovna výtvarné výchovy, odborná pracovna hudební výchovy, učebna výpočetní techniky). Nechybí prostor pro školní družinu (třídy i herna), školní kuchyň a jídelnu, provozní zázemí a kabinety pro pedagogický sbor, včetně dvou malých sboroven.
časného stavuPočty žáků, pedagogů a dosažená úroveň školení pedagogů
Základní škola má k 1. 1. 2005 470 žáků . Na I.stupni je k tomuto datu celkem 207 žáků, na II.stupni je to 263 žáků a v přípravné třídě je 15 žáků.
Škola má 33 pedagogických pracovníků.
Dosažená úroveň školení pedagogů: - Z 33 pedagogických pracovníků je jich k dnešnímu dni proškoleno na úrovni Z 30, to je 94.%. Na úrovni P O je proškoleno 5 pracovníků, to je 15 %. 12. pracovníků dokončuje modul P O to je 36,3%. Do modulu P I jsou zapojeni 4 pedagogičtí pracovníci to je 12%. Modul N absolvoval .1. pedagogický pracovník.
Popis vybavenosti školy
Ř
Podrobný technický popis používaného vybavení školy ICT technologiemi v příloze čŘ . 1Ř
Ve škole je jedna počítačová pracovna vybavená 10 pracovními stanicemi pro žáky a 1 počítačem pro učitele. Všechna místa jsou připojena do sítě přes 3 porty HUB (9 PC spojeno koaxiálním kabelem na jeden port HUB, 2PC UTP kabelem na 2 porty HUB)a mají přístup na internet. Učebna je osazena dnes již zastaralými 9ks počítači Pentium I a 2ks počítači Pentium IV. V počítačové učebně je umístěn server, na který je kromě počítačové učebny připojen počítač ředitele školy, zástupkyně ředitele(samostatný HUB v pavilonu ředitelství), počítač ve sborovně, PC v kabinetu výchovného poradce. Tyto počítače mají také přístup k internetu. Samostatně pak pracuje: počítač v jedné třídě na I. stupni, v jedné třídě na II. stupni, v kabinetu 1.stupně, ve školní družině a kabinetu TV.V odborných pracovnách ani v běžných třídách přípojná místa nejsou. Ostatní kabinety počítač i vybaveny v důsledku nezařazení do I.etapy SIPVZ a nedostatku finančních prostředků nejsou.Ř
Všichni pedagogičtí pracovníci mají k dispozici počítač s přístupem na internet ve sborovně, v počítačové učebně a v kabinetu výchovného poradce, ředitel a zástupkyně ředitele ve svých kancelářích. Žáci mají k dispozici počítače v počítačové učebně, ve školní družině, v jedné třídě na I. stupni a v jedné třídě na II. stupni. Programové vybavení je dostupné všem, většinou je nainstalováno na serveru, v menší míře pak na lokálních stanicích.Po budově školy je částečně vybudovaná kabeláž počítačové sítě a je připraven projekt pro její dokončení. Od počátku její realizace bylo dbáno na možnost bezproblémového rozšíření o další přípojná místa.
Škola je připojena k internetu mikrovlným připojením rychlostí 256kb/s sdíleným připojením přes server.
Škola disponuje dostatečným množstvím evaluovaných výukových programů.
Každý pedagogický pracovník měl přidělenou e-mailovou adresu a zřízenou schránku elektronické pošty. Možnost prezentace měli pracovníci i žáci školy na webové stránce školy. Funkci E- mailového a webového serveru zabezpečoval program 602 Pro Lansuite na lokálním serveru školy. Bohužel došlo k poškození serveru žákem školy a k nenávratné ztrátě dat celého serveru. Proto jsou v současné době vytvořeny jen 4 e-mailové schránky u poskytovatele internetu.
O dodržování autorského zákona i licenčních ujednání se důsledně dbá, software je legálně nakupován a je s ním zacházeno dle platné legislativy. Problém přetrvává u neevaluovaných programů zejména OS a MS OFFICE, kde licence budou zakoupeny prostřednictvím Domu zahraničních služeb/ střediska multilicencí, protože v řadě případů nejsou v písemné formě doložitelné.
Z výše uvedeno však vyplývá, že standardem požadované ukazatele naplněny nejsou. Je to zejména v důsledku toho, že škola nebyla dosud vybavena v rámci I.etapy realizace Státní informační politiky ve vzdělávání
Cílový stav
Pokračovat v proškolování pedagogických pracovníků tak, aby bylo dosaženo
100% proškolení na úrovni Z a v maximální možné míře na úrovni P, minimálně
však 25% pedagogických pracovníků. V úrovni S využít zájmu prohloubit si
získané dovednosti.
Zvyšovat odbornou úroveň ICT koordinátorů jak v oblasti správce
infrastruktury - úroveň N, tak roli metodického poradce - úroveň M.
Pokračovat ve vybavování pracovními stanicemi.
Realizovat výměnu
zastaralých stanic v počítačové učebně tak, aby bylo možno plně využívat
informačních zdrojů a aby každý žák měl možnost pracovat alespoň 2 hodiny
týdně v počítačové učebně.
Vybavit odborné pracovny jedním počítačem pro podporu výuky a prezentační
technikou pro rozšíření možností prezentace informačních zdrojů a výukového
programového vybavení.
Vybavit další kabinety
pracovními stanicemi k přípravě učitele a k jeho vzdělávání.
Tím postupně během 3 let dosáhnout standardu v minimálních ukazatelích
vybavenosti školy, tj.:
o 5 pracovních stanic v počítačových učebnách na 100 žáků
o 2 pracovní stanice v ostatních učebnách na 100 žáků
o 5 stanic pro potřeby učitelů na 100 žáků
o 1 dataprojektor na 100 žáků
Realizovat přípojná místa ke všem pracovním stanicím v odborných učebnách a v kabinetech a tím umožnit přístup na server, na počítač vyučujícího a na internet. Kabeláž realizovat tak, aby bylo do budoucna možné její další rozšíření. K tomu bude využita celá účelová dotace na infrastrukturu v tomto roce 2005.
Zvážit rychlost připojení na internet a služby garantované poskytovatelem, případně využít nově nabízených technologií s ohledem na rychlost, efektivitu, náklady a garance. Dosáhnout do konce roku 2006 rychlost připojení minimálně 516kb/s.
Doplnit informační zdroje zejména z registrovaných na evaluačním webu a umožnit k nim žákům a učitelům neomezený přístup.
Využít všech dostupných prostředků a možností k dosažení cílového stavu a naplnění standardem požadovaných ukazatelů.
Proces postupu od aktuálního do cílového stavu
Cílového stavu lze dosáhnout systematickým plněním výše stanovených cílů,
efektivním čerpáním účelové dotace a ostatních prostředků, využíváním všech
dostupných možností. Cílového stavu nelze dosáhnout v našem případě během
jednoho roku i s ohledem na to, že dotace na infrastrukturu ze strany MŠMT je
minimální a navíc s 30% spoluúčastí školy. Souběžně je třeba řešit i jinou
materiálně technickou vybavenost školy(učebnice, učební pomůcky atd..) a
celkový chod provozu školy. Proto při postupném zavádění bude vždy přihlédnuto
k finančním možnostem školy jako celku nejen v úzkém prismatu této
problematiky.
K dosažení cílů:
Využít účelové dotace na zavádění a využití ICT
Využít účelové dotace na vzdělávání ped.pracovníků (Z, P, S, N, M) včetně nákupu studijních materiálů
Využít účelové dotace na vzdělávací programové vybavení a přístup k informačním zdrojům (licence, užívací práva)
Využít účelové dotace na infrastrukturu ICT jakožto nevybavené školy v rámci I.etapy SIPVZ (pořízení pracovních stanic, rozšíření serveru, nákup licencí programového vybavení, pořízení prezentační techniky, rozšíření lokální počítačové sítě)
Využít ostatních finančních možností k realizaci výše stanovených úkolů
Využít všech dostupných možností k realizaci výše stanovených úkolů
Závěr
Realizace dílčích kroků bude prováděna zejména s ohledem na finanční krytí. V současné době se pracuje na plánu rozšíření sítě, postupně se realizuje a bude realizovat nákup výpočetní a prezentační techniky, nákup softwaru i proškolování pracovníků. Rovněž se plánuje možnost zakoupení programu 602 Pro Lansuite pro opětovné zavedení WWW stránek školy a e – mailových schránek pedagogů.
V Lounech dne 15.1.2005 ředitelka školy
Mgr. Věra Benešová
Příloha: