Ekologické výukové programy na naší škole.
Na základě dlouhodobé spolupráce s Centrem ekologické výchovy
Viana při Schole Humanitas v Litvínově jsme i v letošním roce využili
nabídky tohoto centra a realizovali některé ekologické výukové programy.
Dne 8. 2. 2017 probíhal výukový program ve třídách 1. A, 1.
B, 1. C, 2. A, 2. B pod názvem Statek
(hodnocení pedagogů)
Hodnocení 1. A – Mgr. Monika Křížková
Po úvodním představení lektor navázal s dětmi ihned kontakt.
Během motivačního povídání o zvířatech se děti přestaly ostýchat a výborně
spolupracovaly při diskuzi nad malovanou plachtou statku. V rozhovoru přišla
řeč na chod celého statku, sušení sena, pěstování plodin, krmení zvířat.
Poté žáci vylučovací metodou třídili zvířata, která žijí na statku nebo
naopak nežijí na statku. Pojmenovávali jednotlivá obydlí zvířat, ochranné
zbarvení, hledali zvířecí rodin (samec, samička, mládě) a produkty z nich.
Lekce o statku byla vhodná k věku dětí, opakovala znalosti
žáků z mateřské školy a z hodin prvouky. Byla vhodným doplněním
k probíranému učivu. Žáci lektora překvapovali velkými znalostmi. Velké plus
bylo, že lekci vedl muž, což bylo zpestřením učitelského prostředí na prvním
stupni.
Hodnocení 1.B, 1. C – Hana Šefčíková, Mgr. Zuzana Pištorová
(třídy spojené)
Jak to chodí na statku, skládání zvířecích rodinek a vydávání
jejich hlasů je u tohoto tématu samozřejmostí. Byl to velmi pěkně připravený
výukový program. Zaujali nás pěkné pomůcky, které nás určitě budou
inspirovat pro naši práci. Děti pracovaly se zaujetím, formou hry a
manipulací se zvířátky a obrázky.
Přístup lektora byl příjemný, přirozený, dětem naslouchal a
pěkně se k nim choval. K pestrosti připraveného programu by bylo vhodné
zajistit více času.
Fotogalerie:
Hodnocení 2. A – Mgr. Jiřina Nipauerová
Akce proběhla ve třídě 2. A dne 8. 2. třetí vyučovací hodinu.
Většina informací nebyla pro žáky nová, neboť dané téma jsme v hodinách
prvouky již probírali. Proto žáci aktivně s přednášejícím spolupracovali a
odpovídali na jeho dotazy. Pokud bylo třeba něco vysvětlit, vždy podal
vysvětlení, které bylo pro děti srozumitelné. Vyučovací hodinu měl pěkně
připravenou. Hodina začala dialogem o tom, která zvířata se chovají na
statku a jaké plodiny se pěstují na polích kolem statku. Dětem se velmi
líbila ta část hodiny, kdy manipulovaly s figurkami zvířat a pokládaly je na
mapu statku podle místa, kde žijí. Zajímavá byla i činnost s fotografiemi a
obrázky, kdy děti určovaly jména živočichů a hodnotily, jaký mají pro
člověka užitek. Po celou hodinu byly děti pozorné a ukázněné, protože je
přednášející svým vystupováním dokázal zaujmout.
Hodnocení 2. B – Mgr. Lucie Larvová
Dne 8. 2. proběhla v naší třídě 2. B akce na téma: Statek.
Celou akci hodnotím velmi pozitivně. Dětem se hodina moc líbila. Děti
aktivně spolupracovaly. V úvodu jim pan lektor pokládal otázky - co vše
mohou najít na statku, kdo na statku bydlí a co tam pěstuje. Moc hezkou
pomůcku představoval statek a jeho okolí, které bylo namalované na plátně.
Žáci na plátno poté umístili zvířata podle toho, kde přesně dané zvíře na
statku žije. V další části měli žáci za úkol přiřazovat zvířata, která patří
k sobě (samice, samec, mládě) a říci co z daných zvířat užitkujeme (peří,
maso, mléko, kožešiny atd.). Na konci hodiny proběhlo shrnutí akce, co se
dětem líbilo – nelíbilo. Pochvala za aktivitu v hodině.
Dne 9. 2. 2017 probíhal výukový program ve třídách 3. A, 3.
B, 4. A, 5. A, 5. B pod názvem
Mikroskop. Lesní tajemství, Včela a žahadlový hmyz a Potravní
řetězec
(hodnocení pedagogů)
Hodnocení 3. A – Mgr. Marie Rambousková – Mikroskop
Výukový program byl zajímavý a hlavně pro žáky činnostní.
Zopakovali si co je živá a neživá příroda. Získali nové informace o historii
mikroskopu, kde všude se mikroskop využívá v praxi. Prakticky pozorovali
mikroskopický svět. Pod mikroskopem zkoumali krystalky soli, cukru,
preparáty rostlin, klíště, průřez chlupem, tenkým střevem. Svá pozorování
zaznamenali do pracovních listů.
Hodnocení 3. B – Mgr. Jana Bitnerová – Mikroskop
Ve čtvrtek pátou hodinu jsme se díky lektorovi z CEV – VIANA
stali malými vědci a objeviteli. Měli jsme možnost 9x nahlédnout do
mikroskopů. Bylo těžké identifikovat devět preparátů, občas se naše tipy
trefily, nebo alespoň velmi přiblížily. Pozorovali jsme chlup savce, motýlí
křídlo, krystalky soli a cukru, tenké střevo a slinivku savce, čaj, rybí
šupinu. Největší zájem žáci projevili o preparát s klíštětem. Moc děkujeme
za možnost nahlédnout tam, kam naše oko nedohlédne.
Hodnocení 4. A – Mgr. Milana Korfová –Mikroskop
V naší třídě 4.A probíhala přenáška o mikroskopu. V úvodu
hodiny se žáci dozvěděli o vzniku mikroskopu v 16.století a největším
rozmachu v 19.století. Na interaktivní tabuli byly prezentovány jednotlivé
díly mikroskopu a druhy mikroskopů – polarizační, stereoskopický, školní,
videomikroskop, laboratorní a fotomikroskop.
Druhá praktická část byla velmi poutavá, zajímavá, rušná.
Žáci ve skupinách po deseti pozorovali různé preparáty a zkoumali, co to je.
Zároveň zapisovali a zakreslovali své domněnky do tiskopisů jako vědci. Pak
se dohadovali, co v mikroskopu viděli. Preparáty byly – rybí šupina, ovčí
vlna, klíště, část slinivky, křídlo motýla, část tenkého střeva, sůl, cukr,
čaj.
Přednáška se velmi vydařila. Děti byly po celou dobu
praktické části ukázněné. Hodina se jim líbila. Těchto poznatků budeme
využívat v hodinách přírodovědy, českého jazyka i výtvarné výchovy.
Fotogalerie:
Hodnocení 5. A – Mgr. Lenka Meruňková – Včela a žahadlový
hmyz
Ve čtvrtek 8. 2. jsme měli ve třídě výukovou lekci s názvem
"Vosa a žahadlový hmyz." Lektor dětem osvěžil dřívější vědomosti a doplnil
je o mnoho dalších zajímavostí o tomto druhu hmyzu. Své vyprávění ozvláštnil
několika pomůckami, které pomohly představě žáků o životě včel, vos, čmeláků
a ostatního hmyzu. Děti prokázaly, že si z hodin přírodovědy něco
zapamatovaly a někteří měli i několik podrobnějších vědomostí. Po celou dobu
děti aktivně spolupracovaly a lekce se jim velice líbila. Určitě přispěla ke
zpřesnění a prohloubení jejich vědomostí zábavnou formou a tyto vědomosti
využijeme i v hodinách přírodovědy.
Hodnocení 5. B – Mgr. Veronika Nipauerová – Potravní řetězec
Dne 9. 2. naši třídu 5. B navštívil třetí vyučovací hodinu
pan Lukáš Plotnárek , který k nám přijel z Litvínova - z Centra ekologické
výchovy Viana při Schole Humanitas a představil nám program POTRAVNÍ
ŘETĚZEC. Nejprve s dětmi složil a zakreslil potravní řetězec, ukázal jim
potravní pyramidu, vysvětlil jim princip pyramidy i proč je to právě tvar
pyramidy. Popsal jednotlivé kategorie pyramidy, které děti doplňovaly
konkrétními příklady. Dále se děti rozdělily na tři skupiny, dostaly obálky
s obrázky a plnily úkol - rozdělit obrázky do jednotlivých skupin pyramidy-
na producenty (rostliny), býložravce, predátory (masožravce) a poté skládaly
konkrétní potravní řetězce, které s panem Plotnárkem rozebíraly. Hodina se
dětem moc líbila.
Fotogalerie:
Dne 10. 2. 2017 probíhal výukový program ve třídách 6. A, 6.
B, 7. A, 7. B pod názvem Potravní řetězec a
Fenologie (hodnocení pedagogů)
Hodnocení 6. A, 6. B – Ing. Romana Černá – Potravní řetězec
Každý se musí něčím život. Jaké jsou typy potravních řetězců,
jaká mají přizpůsobení predátoři k lovu, parazité a jaké naopak rostliny,
aby se ubránily býložravcům, co je to potravní pyramida, jak se v ní hromadí
škodlivé látky, kdo jsou producenti a jak pracují konzumenti, jaký je význam
rozkradačů.
To byl základní otázky tohoto programu pro žáky v 6. Ročníku.
Žáci si sestavovali několik druhů potravních pyramid, odpovídali na řadu
otázek a na některé získávali nové informace.
Hodnocení 7. A, 7. B – Ing. Romana Černá – Fenologie
Fenologie přiblížila žákům poznání souvislostí kalendáře
přírody, uvědomili si, jak charakter počasí a roční období ovlivňují různé
pochody a strategie jak u rostlin, tak živočichů. Skládali si u několika
druhů posloupnost jednotlivých fenologických fází (např. třešeň, jabloň,
čáp, vlaštovka, kukuřice, pšenice), poznat fenologické jaro, léto, podzim a
zimu, jak se počátky a délky trvání ročních období liší v různých oblastech
a nadmořských výškách, k čemu se fenologické kalendáře využívají v
praktickém životě např. zemědělců, alergiků nebo včelařů.
Hodnocení – II. stupeň
Environmentátní výchova si klade za cíl propojovat jednotlivé
znalosti dětí do celků a vytvářet tak ucelený pohled na dění kolem nás. Toho
se dá dosáhnout různými způsoby. Programy CEV Viana při Schole Humanitas
jsou koncipovány tak, aby si děti mohly v rozsahu svých znalostí vytvořit
ucelenější pohled na dění v přírodě. Přesvědčili nás o tom sami děti, které
velice pěkně spolupracovaly a řešily problémové úlohy. Projektový den se
povedl a přinesl mnoho nových poznatků.
Louny, únor 2017¨
Zpracoval kolektiv pedagogů, kteří se společně se žáky
vzdělávacích programů zúčastnili.
|