Ekologické výukové programy ve škole - únor  2017

 

Ekologické výukové programy na naší škole.

Na základě dlouhodobé spolupráce s Centrem ekologické výchovy Viana při Schole Humanitas v Litvínově jsme i v letošním roce využili nabídky tohoto centra a realizovali některé ekologické výukové programy.  

Dne 8. 2. 2017 probíhal výukový program ve třídách 1. A, 1. B, 1. C, 2. A, 2. B pod názvem Statek (hodnocení pedagogů)

Hodnocení 1. A – Mgr. Monika Křížková

Po úvodním představení lektor navázal s dětmi ihned kontakt. Během motivačního povídání o zvířatech se děti přestaly ostýchat a výborně spolupracovaly při diskuzi nad malovanou plachtou statku. V rozhovoru přišla řeč na chod celého statku, sušení sena, pěstování plodin, krmení zvířat. Poté žáci vylučovací metodou třídili zvířata, která žijí na statku nebo naopak nežijí na statku. Pojmenovávali jednotlivá obydlí zvířat, ochranné zbarvení, hledali zvířecí rodin (samec, samička, mládě) a produkty z nich.

Lekce o statku byla vhodná k věku dětí, opakovala znalosti žáků z mateřské školy a z hodin prvouky. Byla vhodným doplněním k probíranému učivu. Žáci lektora překvapovali velkými znalostmi. Velké plus bylo, že lekci vedl muž, což bylo zpestřením učitelského prostředí na prvním stupni. 

Hodnocení 1.B, 1. C – Hana Šefčíková, Mgr. Zuzana Pištorová (třídy spojené)

Jak to chodí na statku, skládání zvířecích rodinek a vydávání jejich hlasů je u tohoto tématu samozřejmostí. Byl to velmi pěkně připravený výukový program. Zaujali nás pěkné pomůcky, které nás určitě budou inspirovat pro naši práci. Děti pracovaly se zaujetím, formou hry a manipulací se zvířátky a  obrázky.

Přístup lektora byl příjemný, přirozený, dětem naslouchal a pěkně se k nim choval. K pestrosti připraveného programu by bylo vhodné zajistit více času.

Fotogalerie:  

Hodnocení 2. A – Mgr. Jiřina Nipauerová

Akce proběhla ve třídě 2. A dne 8. 2. třetí vyučovací hodinu. Většina informací nebyla pro žáky nová, neboť dané téma jsme v hodinách prvouky již probírali. Proto žáci aktivně s přednášejícím spolupracovali a odpovídali na jeho dotazy. Pokud bylo třeba něco vysvětlit, vždy podal vysvětlení, které bylo pro děti srozumitelné. Vyučovací hodinu měl pěkně připravenou. Hodina začala dialogem o tom, která zvířata se chovají na statku a jaké plodiny se pěstují na polích kolem statku. Dětem se velmi líbila ta část hodiny, kdy manipulovaly s figurkami zvířat a pokládaly je na mapu statku podle místa, kde žijí. Zajímavá byla i činnost s fotografiemi a obrázky, kdy děti určovaly jména živočichů a hodnotily, jaký mají pro člověka užitek. Po celou hodinu byly děti pozorné a ukázněné, protože je přednášející svým vystupováním dokázal zaujmout. 

Hodnocení 2. B – Mgr. Lucie Larvová

Dne 8. 2. proběhla v naší třídě 2. B akce na téma: Statek. Celou akci hodnotím velmi pozitivně. Dětem se hodina moc líbila. Děti aktivně spolupracovaly. V úvodu jim pan lektor pokládal otázky - co vše mohou najít na statku, kdo na statku bydlí a co tam pěstuje. Moc hezkou pomůcku představoval statek a jeho okolí, které bylo namalované na plátně.  Žáci na plátno poté umístili zvířata podle toho, kde přesně dané zvíře na statku žije. V další části měli žáci za úkol přiřazovat zvířata, která patří k sobě (samice, samec, mládě) a říci co z daných zvířat užitkujeme (peří, maso, mléko, kožešiny atd.). Na konci hodiny proběhlo shrnutí akce, co se dětem líbilo – nelíbilo. Pochvala za aktivitu v hodině.

Dne 9. 2. 2017 probíhal výukový program ve třídách 3. A, 3. B, 4. A, 5. A, 5. B pod názvem Mikroskop. Lesní tajemství, Včela a žahadlový hmyz a Potravní řetězec (hodnocení pedagogů)

Hodnocení 3. A – Mgr. Marie Rambousková – Mikroskop

Výukový program byl zajímavý a hlavně pro žáky činnostní. Zopakovali si co je živá a neživá příroda. Získali nové informace o historii mikroskopu, kde všude se mikroskop využívá v praxi. Prakticky pozorovali mikroskopický svět. Pod mikroskopem zkoumali krystalky soli, cukru, preparáty rostlin, klíště, průřez chlupem, tenkým střevem. Svá pozorování zaznamenali do pracovních listů. 

Hodnocení 3. B – Mgr. Jana Bitnerová – Mikroskop

Ve čtvrtek pátou hodinu jsme se díky lektorovi z CEV – VIANA stali malými vědci a objeviteli. Měli jsme možnost 9x nahlédnout do mikroskopů. Bylo těžké identifikovat devět preparátů, občas se naše tipy trefily, nebo alespoň velmi přiblížily. Pozorovali jsme chlup savce, motýlí křídlo, krystalky soli a cukru, tenké střevo a slinivku savce, čaj, rybí šupinu. Největší zájem žáci projevili o preparát s klíštětem. Moc děkujeme za možnost nahlédnout tam, kam naše oko nedohlédne. 

Hodnocení 4. A – Mgr. Milana Korfová –Mikroskop

V naší třídě 4.A probíhala přenáška o mikroskopu. V úvodu hodiny se žáci dozvěděli o vzniku mikroskopu v 16.století a největším rozmachu v 19.století. Na interaktivní tabuli byly prezentovány jednotlivé díly mikroskopu a druhy mikroskopů – polarizační, stereoskopický, školní, videomikroskop, laboratorní a fotomikroskop.

Druhá praktická část byla velmi poutavá, zajímavá, rušná. Žáci ve skupinách po deseti pozorovali různé preparáty a zkoumali, co to je. Zároveň zapisovali a zakreslovali své domněnky do tiskopisů jako vědci. Pak se dohadovali, co v mikroskopu viděli. Preparáty byly – rybí šupina, ovčí vlna, klíště, část slinivky, křídlo motýla, část tenkého střeva, sůl, cukr, čaj.

Přednáška se velmi vydařila. Děti byly po celou dobu praktické části ukázněné. Hodina se jim líbila. Těchto poznatků budeme využívat v hodinách přírodovědy, českého jazyka i výtvarné výchovy.

Fotogalerie:  

Hodnocení 5. A – Mgr. Lenka Meruňková – Včela a žahadlový hmyz

Ve čtvrtek 8. 2. jsme měli ve třídě výukovou lekci s názvem "Vosa a žahadlový hmyz." Lektor dětem osvěžil dřívější vědomosti a doplnil je o mnoho dalších zajímavostí o tomto druhu hmyzu. Své vyprávění ozvláštnil několika pomůckami, které pomohly představě žáků o životě včel, vos, čmeláků a ostatního hmyzu. Děti prokázaly, že si z hodin přírodovědy něco zapamatovaly a někteří měli i několik podrobnějších vědomostí. Po celou dobu děti aktivně spolupracovaly a lekce se jim velice líbila. Určitě přispěla ke zpřesnění a prohloubení jejich vědomostí zábavnou formou a tyto vědomosti využijeme i v hodinách přírodovědy.

Hodnocení 5. B – Mgr. Veronika Nipauerová – Potravní řetězec

Dne 9. 2. naši třídu 5. B navštívil třetí vyučovací hodinu pan Lukáš  Plotnárek , který k nám přijel z Litvínova - z Centra ekologické výchovy Viana při Schole Humanitas a představil nám program POTRAVNÍ ŘETĚZEC. Nejprve s dětmi složil a zakreslil potravní řetězec, ukázal jim potravní pyramidu, vysvětlil jim princip pyramidy i proč je to právě tvar pyramidy. Popsal jednotlivé kategorie pyramidy, které děti doplňovaly konkrétními příklady. Dále se děti rozdělily na tři skupiny, dostaly obálky s obrázky a plnily úkol - rozdělit obrázky do jednotlivých skupin pyramidy- na producenty (rostliny), býložravce, predátory (masožravce) a poté skládaly konkrétní potravní řetězce, které s panem Plotnárkem rozebíraly. Hodina se dětem moc líbila.

Fotogalerie:  

Dne 10. 2. 2017 probíhal výukový program ve třídách 6. A, 6. B, 7. A, 7. B pod názvem Potravní řetězec  a Fenologie (hodnocení pedagogů)

Hodnocení 6. A, 6. B – Ing. Romana Černá – Potravní řetězec

Každý se musí něčím život. Jaké jsou typy potravních řetězců, jaká mají přizpůsobení predátoři k lovu, parazité a jaké naopak rostliny, aby se ubránily býložravcům, co je to potravní pyramida, jak se v ní hromadí škodlivé látky, kdo jsou producenti a jak pracují konzumenti, jaký je význam rozkradačů.

To byl základní otázky tohoto programu pro žáky v 6. Ročníku. Žáci si sestavovali několik druhů potravních pyramid, odpovídali na řadu otázek a na některé získávali nové informace.  

Hodnocení 7. A, 7. B – Ing. Romana Černá – Fenologie

Fenologie přiblížila žákům poznání souvislostí kalendáře přírody, uvědomili si, jak charakter počasí a roční období ovlivňují různé pochody a strategie jak u rostlin, tak živočichů. Skládali si u několika druhů posloupnost jednotlivých fenologických fází (např. třešeň, jabloň, čáp, vlaštovka, kukuřice, pšenice), poznat fenologické jaro, léto, podzim a zimu, jak se počátky a délky trvání ročních období liší v různých oblastech a nadmořských výškách, k čemu se fenologické kalendáře využívají v praktickém životě např. zemědělců, alergiků nebo včelařů.

Hodnocení – II. stupeň

Environmentátní výchova si klade za cíl propojovat jednotlivé znalosti dětí do celků a vytvářet tak ucelený pohled na dění kolem nás. Toho se dá dosáhnout různými způsoby. Programy CEV Viana při Schole Humanitas jsou koncipovány tak, aby si děti mohly v rozsahu svých znalostí vytvořit ucelenější pohled na dění v přírodě. Přesvědčili nás o tom sami děti, které velice pěkně spolupracovaly a řešily problémové úlohy. Projektový den se povedl a přinesl mnoho nových poznatků.

 

Louny, únor 2017¨

 

Zpracoval kolektiv pedagogů, kteří se společně se žáky vzdělávacích programů zúčastnili.

 

 

 

zpět na aktuality