Projekt I. stupně - Pohádkové bytosti 2011

 

Námět činnosti

 

„Pohádkové postavičky Václava Čtvrtka – naši kamarádi“

 

(v rámci celoročního projektu Rozvoj čtenářství napříč školou a jednotlivými předměty)

Projekt ročníkový a  tématický - určený PT, 1. až 5. ročník ZŠ

třída:  .......................................předmět.....................................................

vyučujících ........................................................

Vzdělávací oblast

 

 

 

Průřezová témata

Jazyk a jazyková výchova – český jazyk a literatura, anglický jazyk (NJ)

Umění a kultura – hudební výchova, výtvarná výchova

Člověk a svět práce – praktické činnosti

Volitelné předměty (od 2. do 5. ročníku)

 

OSV/osobnostní rozvoj/sociální rozvoj  - individuální volba

Environmentální výchova – individuální volba

Mediální výchova – individuální volba

Výchovně vzdělávací cíl

 

Výchova ke čtení, čtenářství (správně číst a chápat vše přečtené)

 

Motivace

Žák je motivovaný nejen k vlastní četbě -  pro sebe, pro sourozence, pro kamaráda

k poslechu mluveného slova – čte p. učitelka, maminka, dědeček, herec,

práce s ilustrací – obrázky v knize, vysílání pořadů v televizi, obrázky na omalovánkách, pexesech atd.

Zde společně se žáky připravit a následně využít všechny možnosti. Respektovat věkové možnosti žáků.

Pomůcky

Knihy Václava Čtvrtka, desky, CD, DVD, mluvené slovo, Večerníček, pohádkové zpracování (zde nezůstávat pouze u knih, ale zapojit další varianty možností, kde se setkají s postavou V. Čtvrtka a hlavně

s pohádkovými postavičkami (osoby, zvířátka).

Metody

Vyučující využívá nejrůznější vhodné metody, které vedou ke splnění určeného cíle:

(metody slovní – monologické – vyprávění, výklad, metody dialogické – rozhovor, diskuse, metody práce s textem – knihou, CD, DVD), metody názorně demonstrační (práce s obrázky, dramatizace).

Formy

Nelze jednoznačně určit, bude záležet na organizaci projektového dne (skupinová práce, činnostní učení, projektové učení, individuální aktivita žáků, vlastní nápady, realizace ve třídě pod vedením učitelky).

Průběh činnosti

Listopad 2011 (bude určen jeden den, kdy bude projekt probíhat (již je nutné připravovat – hlavně u žáků 3. až 5. ročníků).

Vyučující si buď rozhodne pracovat pouze s některými postavičkami (Rumcajs a jeho rodina) nebo s určeným textem (např. O víle Amálce, Makové panence, O hajném Robotkovi atd.), nebo bude vycházet z postavičky Křemílek a Vochomůrka (dvojice kamarádů) nebo připraví průřez tvorbou V. Čtvrtka (každý žák či dvojice bude pracovat s textem nějaké pohádky či příběhu).

V určený den již bude probíhat po dobu celého dne projekt (četba, dramatizace, pracovní výstup, zpěv písní, poslech desky, sledování pohádky. Vyhodnocení a nástěnky.

! Můžete přizvat a zapojit do projektu i rodiče (přímo ve třídě).

Očekávaný výstup

Postoj žáka ke čtení

Žák je k četbě motivovaný (viz motivace)

Žák předvídá (odhaduje před čtením podle obálky, autora, obsahu).

Vlastní čtení

Žák se na četbu a práci s textem soustředí (nechá se vtáhnout do textu)

Žák vyhledá v textu informace (otázky učitele)

Žák shrnuje přečtené (podle potřeby)

Žák si v průběhu čtení vyjasňuje souvislosti (slova, myšlenky, domněnky)

Žák si klade otázky pro lepší porozumění textu (odpověď přímo v textu)

Žák předvídá (text je vyvíjí, vlastní zkušenosti).

Aktivity po skončení čtení

Žák pracuje se základní složkou příběhu (vyjádří, jaké závěry si odnáší)

Žák pracuje s textem různými formami a metodami (stanoví učitel)

Žák hledá další souvislosti s jinými texty (V. Čtvrtka) a svými poznatky

Žák vyjadřuje svou bezprostřední reakci na četbu (slovem, kresbou, malbou, dramatizací, hranou úlohou a dalšími prostředky.

 

V tomto projektu nejde ani tak o výstup v podobě materiální (výkres, obrázek, figurka - modelovací hmota atd.), ale spíše se v rámci výstupu zaměříme na seznámení s postavou V. Čtvrtka a jeho pohádkovými postavičkami různými formami (mediální výchova).

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení je zcela v kompetenci učitelky dané třídy, objevuje se pochvala, známka, společné hodnocení před třídou, sebehodnocení

Nástěnky ve třídě, na chodbách, na ředitelství

Článek + fotografie na školní web, článek do tisku (spolupráce s redakční radou – p. Kotek + členové – pozvání do hodiny)

Novinka: pozvat rodiče, aby se žáci mohli pochlubit svými výtvory.

Čím činnost přispěla k získávání a posilování klíčových kompetencí

Kompetence k učení – vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody

Kompetence komunikativní - rozumí obsahu sdělení a přiměřeně na něj reaguje (dialog, písemná komunikace, informační prostředky)

Kompetence pracovní – žák používá bezpečné a účinné materiály, dodržuje vymezená pravidla (třídní projekt – cíl)

Kompetence občanské – váží si práce druhých (práce a výtvory V. Čtvrtka – rozdával radost mnoha jiným dětem – jak, kdy, proč?

 

Poznámka:

1. Vyučující vychází z celoškolního projektu – zpracovala ředitelka školy

2. Vyučující si připraví následně vlastní realizaci projektu (přípravná fáze)

3. Po skončení projektu zpracuje každá vyučující Projektovou tabulku (hlavně s podrobným popisem bodů: formy, průběh činnosti, očekávaný výstup + přílohy). Tento projekt a jeho plnění se bude odevzdávat ředitelce školy.

4. Do TP (u určených předmětů) si každá vyučující zapíše informace o projektu a splnění průřezových témat.

5. Doplnit vlastní postřehy, poznámky, hodnocení za třídu (i zajímavosti).

Fotogalerie:

Z akce bylo pořízeno video, které autorsky připravil Mgr.Porubčan : Video z akce (cca 400 MB) ke stažení zde

 

Louny, listopad 2011                                                                  Mgr. Věra Benešová, ŘŠ

 

 

 

 

zpět na hlavní stránku