Námět činnosti |
„Pohádkové postavičky Václava Čtvrtka –
naši kamarádi“
(v rámci
celoročního projektu Rozvoj čtenářství napříč školou a jednotlivými
předměty)
Projekt ročníkový
a tématický - určený PT, 1. až 5. ročník ZŠ
třída:
.......................................předmět.....................................................
vyučujících
........................................................ |
Vzdělávací
oblast
Průřezová
témata |
Jazyk a jazyková
výchova – český jazyk a literatura, anglický jazyk (NJ)
Umění a kultura –
hudební výchova, výtvarná výchova
Člověk a svět
práce – praktické činnosti
Volitelné
předměty (od 2. do 5. ročníku)
OSV/osobnostní
rozvoj/sociální rozvoj - individuální volba
Environmentální
výchova – individuální volba
Mediální výchova
– individuální volba |
Výchovně
vzdělávací cíl |
Výchova ke čtení,
čtenářství (správně číst a chápat vše přečtené)
|
Motivace |
Žák je motivovaný
nejen k vlastní četbě - pro sebe, pro sourozence, pro kamaráda
k poslechu
mluveného slova – čte p. učitelka, maminka, dědeček, herec,
práce s ilustrací
– obrázky v knize, vysílání pořadů v televizi, obrázky na omalovánkách,
pexesech atd.
Zde společně se
žáky připravit a následně využít všechny možnosti. Respektovat věkové
možnosti žáků. |
Pomůcky |
Knihy Václava
Čtvrtka, desky, CD, DVD, mluvené slovo, Večerníček, pohádkové zpracování
(zde nezůstávat pouze u knih, ale zapojit další varianty možností, kde se
setkají s postavou V. Čtvrtka a hlavně
s pohádkovými
postavičkami (osoby, zvířátka). |
Metody |
Vyučující využívá
nejrůznější vhodné metody, které vedou ke splnění určeného cíle:
(metody slovní –
monologické – vyprávění, výklad, metody dialogické – rozhovor, diskuse,
metody práce s textem – knihou, CD, DVD), metody názorně demonstrační (práce
s obrázky, dramatizace). |
Formy |
Nelze jednoznačně
určit, bude záležet na organizaci projektového dne (skupinová práce,
činnostní učení, projektové učení, individuální aktivita žáků, vlastní
nápady, realizace ve třídě pod vedením učitelky). |
Průběh
činnosti |
Listopad 2011
(bude určen jeden den, kdy bude projekt probíhat (již je nutné připravovat –
hlavně u žáků 3. až 5. ročníků).
Vyučující si buď
rozhodne pracovat pouze s některými postavičkami (Rumcajs a jeho rodina)
nebo s určeným textem (např. O víle Amálce, Makové panence, O hajném
Robotkovi atd.), nebo bude vycházet z postavičky Křemílek a Vochomůrka
(dvojice kamarádů) nebo připraví průřez tvorbou V. Čtvrtka (každý žák či
dvojice bude pracovat s textem nějaké pohádky či příběhu).
V určený den již
bude probíhat po dobu celého dne projekt (četba, dramatizace, pracovní
výstup, zpěv písní, poslech desky, sledování pohádky. Vyhodnocení a
nástěnky.
! Můžete
přizvat a zapojit do projektu i rodiče (přímo ve třídě). |
Očekávaný
výstup |
Postoj žáka ke
čtení
Žák je k četbě
motivovaný (viz motivace)
Žák předvídá
(odhaduje před čtením podle obálky, autora, obsahu).
Vlastní čtení
Žák se na četbu a
práci s textem soustředí (nechá se vtáhnout do textu)
Žák vyhledá
v textu informace (otázky učitele)
Žák shrnuje
přečtené (podle potřeby)
Žák si v průběhu
čtení vyjasňuje souvislosti (slova, myšlenky, domněnky)
Žák si klade
otázky pro lepší porozumění textu (odpověď přímo v textu)
Žák předvídá
(text je vyvíjí, vlastní zkušenosti).
Aktivity po
skončení čtení
Žák pracuje se
základní složkou příběhu (vyjádří, jaké závěry si odnáší)
Žák pracuje
s textem různými formami a metodami (stanoví učitel)
Žák hledá další
souvislosti s jinými texty (V. Čtvrtka) a svými poznatky
Žák vyjadřuje
svou bezprostřední reakci na četbu (slovem, kresbou, malbou, dramatizací,
hranou úlohou a dalšími prostředky.
V tomto projektu
nejde ani tak o výstup v podobě materiální (výkres, obrázek, figurka -
modelovací hmota atd.), ale spíše se v rámci výstupu zaměříme na seznámení
s postavou V. Čtvrtka a jeho pohádkovými postavičkami různými formami
(mediální výchova). |
Způsob a
kritéria hodnocení |
Hodnocení je
zcela v kompetenci učitelky dané třídy, objevuje se pochvala, známka,
společné hodnocení před třídou, sebehodnocení
Nástěnky ve
třídě, na chodbách, na ředitelství
Článek +
fotografie na školní web, článek do tisku (spolupráce s redakční radou – p.
Kotek + členové – pozvání do hodiny)
Novinka:
pozvat rodiče, aby se žáci mohli pochlubit svými výtvory. |
Čím činnost
přispěla k získávání a posilování klíčových kompetencí |
Kompetence
k učení – vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody
Kompetence
komunikativní - rozumí obsahu sdělení a přiměřeně na něj reaguje
(dialog, písemná komunikace, informační prostředky)
Kompetence
pracovní – žák používá bezpečné a účinné materiály, dodržuje vymezená
pravidla (třídní projekt – cíl)
Kompetence
občanské – váží si práce druhých (práce a výtvory V. Čtvrtka – rozdával
radost mnoha jiným dětem – jak, kdy, proč?
|
Poznámka:
1. Vyučující vychází z celoškolního projektu –
zpracovala ředitelka školy
2. Vyučující si připraví následně vlastní
realizaci projektu (přípravná fáze)
3. Po skončení projektu zpracuje každá vyučující
Projektovou tabulku (hlavně s podrobným popisem bodů: formy, průběh činnosti,
očekávaný výstup + přílohy). Tento projekt a jeho plnění se bude odevzdávat
ředitelce školy.
4. Do TP (u určených předmětů) si každá vyučující
zapíše informace o projektu a splnění průřezových témat.
5. Doplnit vlastní postřehy, poznámky, hodnocení
za třídu (i zajímavosti).
Fotogalerie:
Z akce bylo pořízeno video, které autorsky
připravil Mgr.Porubčan : Video z akce (cca 400 MB) ke
stažení zde
Louny, listopad 2011
Mgr. Věra
Benešová, ŘŠ
|