ORGANIZAČNÍ
ŘÁD - VNITŘNÍ SMĚRNICE
Směrnice
k zajištění bezpečnost a ochrany zdraví dětí a žáků školy
č.j. 262/2006,
aktualizace září 2012
(platnost
od 1. 9. 2012)
Přílohy
·
Osnovy ke
školení žáků
·
Tiskopis pro
oblast Poučení žáků školy
·
Konání školních
výletů, kurzů, exkurzí a dalších výchovně vzdělávacích akcí i mimo
školu, organizovaných sloužící k zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví dětí a žáků
Základní škola
Louny, Školní 2426, příspěvková organizace
Bezpečnost a ochrana zdraví dětí a žáků
ve škole při výchově a vyučování a při organizování školních i
mimoškolních akcí
(vnitřní směrnice školy, součást
organizačního řádu školy)
V Lounech dne 28. února 2006 (doplněk
září 2012) Č.j.: 262/2006/RŠ
Úvodní ustanovení
Tato vnitřní směrnice stanoví postupy vedoucí k zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví žáků na Základní škole Louny, Školní 2426,
příspěvková organizace a je součástí organizačního řádu školy. Ke
změnám dochází z důvodu aktualizace v legislativní oblasti.
1)
Základní aspekty výchovného vlivu
2)
Povinnosti žáků
3)
Zdravotní předpoklady
4)
Uvolňování žáků z vyučování
5)
Dohled nad žáky
6)
Poučení žáků (obecné zásady)
7)
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším
odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), § 29 - Bezpečnost a
ochrana zdraví ve školách
8)
Řády odborných učeben, místností a prostor
9) Opatření ke
zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví při výuce tělesné výchovy na
škole
10 První pomoc a
ošetření
11) Plavecký
výcvik a plavání v hodině TV
12) Lyžařský
výcvik (LVVZ) a zimní ozdravný pobyt
13) Bruslení (v
běžných hodinách tělesné výchovy)
14) Školní
výlety, školy v přírodě a jiné projektové akce školy
15) Bezpečnost
při laboratorních projektech
16) Školní
družina, školní klub
17) Školní
jídelna
18) Úrazy žáků
19) Kontrolní
činnost
20) Legislativní
předpisy
článek 1
Základní aspekty výchovného vlivu
Orgány, organizace a škola, které zabezpečují výchovu a vzdělávání,
jsou ze zákona zavázány také k tomu, aby péči o zdárný vývoj mladé
generace spojovaly s ochranou mladých lidí při všech činnostech a
aktivitách, souvisejících s výchovně vzdělávacím procesem. Při
rozvíjení osobnosti mladého člověka škola usiluje nejen o získání
vysoké úrovně znalostí, nýbrž i o prohlubování potřebných
charakterových vlastností, k jakým patří smysl pro pořádek, uvědomělé
dodržování bezpečnostních zásad, hygienických a zdravotních požadavků.
To je ovšem i základní povinností rodičů (v jejichž zastoupení je
škole svěřen nad žáky náležitý dohled), aby s obdobnými cíli co
nejhojněji využívali svého práva daného Listinou základních práv a
svobod – tj. svědomitě pečovat o děti a vychovávat je.
Výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví předpokládá dostatečně odborně
způsobilého pedagogického pracovníka, jak požaduje zejména školský
zákon i pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení a
rovněž zákoník práce. Pedagogy s dostatečnou autoritou ve svém okolí,
vybudovanou vlastními zásadovými přístupy a kázní na úseku bezpečnosti
a ochrany zdraví.
Níže uvedený
stručný výčet vypovídá o značné odpovědnosti pedagogických pracovníků
(ale i nepedagogických pracovníků) za plnění povinností v péči o
bezpečnost a ochranu zdraví žáků (označené úseky BOZP):
·
rizika spojená
s kouřením, používání alkoholu a jiných návykových látek,
·
dopravní
bezpečnost, požární bezpečnost,
·
bezpečnost a
ochrana zdraví ve školní dílně a laboratoři,
·
bezpečnost a
ochrana zdraví při tělesné výchově, sportu, při plaveckém a lyžařském
výcviku, exkurzích, školních výletech, na školách v přírodě apod.,
·
hygiena a ochrana
před infekčními chorobami,
·
poskytování první
pomoci,
·
ochrana před
trestnou činností dětí, žáků a mladých lidí.
článek 2
Povinnosti žáků
Žáci jsou povinni na úseku zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
zejména
a)
dodržovat školní řád, provozní řád a další předpisy a směrnice školy
k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimiž byli seznámení a o kterých
byli poučeni (blíže článek 6),
b)
plnit pokyny zaměstnanců školy vydané v souladu s bodem a.
článek 3
Zdravotní předpoklady
Škola se legislativou, týkají se zjišťování a zajišťování zdravotního
stavu žáků.
a)
Pro účast na některých vzdělávacích činnostech školy (např. na škole
v přírodě, výuce plavání, lyžařském výcviku či sportovních akcích
školy), se vyžaduje zdravotní způsobilost žáka (příloha č. 1), kterou
posuzuje a posudek vydává praktický lékař pro děti a dorost.
b)
Zákonní zástupci nezletilých žáků jsou povinni informovat školu o
změně zdravotní způsobilosti, závažných zdravotních obtížích žáka
nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh
vzdělávání nebo na účast na akcích pořádaných školou.
c)
Změny zdravotního stavu, ke kterým dojde v průběhu vzdělávání a s ním
přímo souvisejících činnostech a které mohou mít vliv na zapojení žáka
do prováděných činností, oznamují žáci okamžitě příslušnému
pedagogickému pracovníkovi (součást poučení žáků).
článek 4
Uvolňování žáků z vyučování
1)
Ředitel školy může ze závažných důvodů, zejména zdravotních, uvolnit
žáka na žádost zákonného zástupce zcela nebo zčásti z vyučování
některého předmětu (většinou se jedná právě o předmět tělesná výchova
a plavecký výcvik). Žáka se zdravotním postižením může také uvolnit
z některých předmětů zcela a z těchto předmětů nebude žák hodnocen.
Konkrétní podmínky stanovuje i školní řád a jeho přílohy.
2)
Ředitel školy uvolňuje žáka z nějakého předmětu na základě žádosti
zákonného zástupce žáka (příloha), ke které ředitel požaduje i písemné
vyjádření praktického lékaře žáka, kde je většinou uvedeno i
doporučení např. pro účast na ZVT nebo z předmětu zcela uvolnit. Pokud
jsou splněny všechny požadavky, včetně vyjádření třídního učitele a
vyučujícího konkrétního předmětu (jejich vyjádření má spíše
administrativní charakter), vydá ředitel jakési rozhodnutí (souhlas) o
uvolnění žáka zcela či zčásti.
článek 5
Dohled nad žáky
1) Pedagogický
dohled nad žáky představuje zásadní prvek v činnosti dětí a žáků.
Vysokou míru odpovědnosti při výkonu pedagogického dohledu zdůrazňuje
především Pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení,
který s odkazem na Občanský zákoník stanoví vedle výchovných i
bezpečnostní a preventivní hlediska pedagogického dohledu nad žáky.
Pedagogický pracovník koná dohled nad žáky ve škole před vyučováním,
po vyučování, o přestávkách, při přechodu žáků z jednotlivých budov
školy do druhé, při přechodu z výuky do školní družiny, školního klubu
nebo do školní jídelny. Při zajišťování dohledu nad žáky se postupuje
podle rozvrhu pedagogického dohledu, který schvaluje ředitel školy a
je umístěn na viditelném místě ve škole. Pedagogický dohled nad žáky
začíná 15 minut před začátkem dopoledního nebo odpoledního vyučování a
končí odchodem žáků (po skončení výuky) v prostorách šaten, kde se
učitel přesvědčí, zda žáci skutečně opustili bezpečně školu nebo
přešel do jiné části budovy (např. školní klub).
2) Podle
rozhodnutí ředitele školy mohou dohled ve výjimečných případech konat
vedle PP jiné odpovědné osoby (NP), ale to jen pokud to s nimi
zaměstnavatel dohodne (dohoda o pracovní činnosti). Tyto osoby musí
být řádně poučeny o povinnostech dohledu.
3) Pedagogičtí
pracovníci vykonávají dohled nad žáky i mimo školu při praktickém
vyučování, při kurzech, exkurzích, výletech a jiné činnosti předepsané
školním vzdělávacím programem školy (při účasti na soutěžích a při
jiných akcích organizovaných školou). Dále jsou pedagogičtí pracovníci
povinni ve školních jídelnách dohlížet na společné chování žáků a to
podle pokynů ředitele školy po dohodě s vedoucí školní jídelny
(vnitřní řád školní jídelny).
4)
Základní škola
– třídy se naplňují do počtu 30 žáků (výjimka povolená zřizovatelem do
34 žáků). Ředitel školy stanoví s přihlédnutím k pedagogickým,
hygienickým, ekonomickým a prostorovým podmínkám počty žáků
v jednotlivých třídách. Ředitel může v souladu se ŠVP dělit třídy na
skupiny. Počet skupin a počet žáků ve skupině určí podle podmínek
školy a charakteru vyučovacího předmětu a v souladu s požadavky na
bezpečnost a ochranu zdraví žáků a pedagogického pracovníka.
Při
akcích organizovaných mimo sídlo školy vykonává dohled do počtu 25
žáků jeden pedagogický pracovník. Při větším počtu žáků zajistí
ředitel školy (pokud to vyžadují okolnosti) účast další zletilé osoby.
Případnou nutnost doprovodu další zletilé osoby je nutné předem
projednat a požádat (včetně doložení nutnosti požadavku) o posílení
dohledu. Vždy zapisovat do knihy (sborovna) počty žáků při odchodu.
5)
Dohled při akcích školy mimo školu
– při akcích konaných mimo školu, kdy místem shromáždění žáků není
škola, začíná 15 minut před dobou shromáždění na určeném místě. Po
skončení akce dohled končí na předem určeném místě a v předem
stanoveném čase. Místo a čas shromáždění žáků a skončení akce oznámí
učitel nejméně dva dny před konáním akce zákonným zástupcům
žáka (písemně do ŽK nebo na lístečku).
6)
Školní družina a školní klub – za bezpečnost žáků v družině
nebo klubu odpovídají pedagogičtí pracovníci ŠD, ŠK, a to od příchodu
žáka do odchodu žáka z družiny nebo klubu. Podrobná pravidla jsou
stanovená ve vnitřním řádu školní družiny a ve vnitřním řádu školního
klubu (podrobněji článek č. 16).
Zde
je nutné se vždy předem domluvit, zda si vychovatelky ŠD přebírají
žáky přímo v kmenové třídě nebo jejich přechod zajistí učitel. Stejná
pravidla platí i při organizování činnosti zájmových kroužků, kdy si
vedoucí kroužku buď přebírá děti přímo ve školní družině, nebo je
vychovatelka doprovodí do určené místnosti (tělocvična, hudebna), kde
je předá vedoucímu kroužku.
Při
akcích organizovaných mimo sídlo školy vykonává dohled do počtu 30
žáků jeden pedagogický pracovník. Při větším počtu žáků zajistí
ředitel školy účast další zletilé osoby. Případnou nutnost doprovodu
další zletilé osoby je nutné předem projednat s ředitelem školy a
požádat (včetně doložení nutnosti požadavku) o posílení dohledu.
7)
Přípravní třída základní školy – u žáků
zapsaných do přípravné třídy se jedná o
nepřetržitý tzv. stálý dohled, kdy se vyžaduje trvalou
přítomnost osoby pověřené vedením přípravné třídy (pedagogický
pracovník). Jedná se o časové období 8. 00 – 11. 30 hodin od pondělí
do pátku (dle organizace školního roku). V případě nějakého zásahu
(změny, zdravotní důvody atd.) řeší situaci operativně vedení školy.
8)
Dohled nad žáky
- pedagog je povinen po dobu vyučovací
hodiny zabezpečit kázeň ve třídě a zabránit případnému ohrožení
zdraví či života ostatních žáků či žáka samotného. Současně musí být
učiněna taková organizační opatření, aby ani v průběhu přestávek a
příchodu či odchodu žáků nedocházelo k úrazům či ohrožení bezpečnosti
žáků.
O
průběhu a zajišťování pedagogického dohledu při některých dalších
akcích organizovaných školou (plavecký výcvik, LVVZ, ozdravné pobyty,
školní výlety, exkurze) je zmíněno v dalších kapitolách této vnitřní
směrnice ředitele školy o BOZP.
9) V rámci
bezpečnosti žáků se učitel nesmí vzdalovat během hodiny ze třídy.
Vzdalovat se může pouze v případě, kdy je zajištěn náhradní dohled
jiným učitelem či dospělou osobu (zdravotní důvody). Uvolňování žáků
na WC řeší školní řád.
Rozhodně nelze z kázeňských důvodů vykázat žáka ze dveří, kde by byl
bez dohledu. I tzv. nechávání žáků „poškole“ (i po škole) je velice
nebezpečné a učitel si musí vždy své kroky pečlivě promyslet. O této
skutečnosti musí být předem (podle vyhlášky o základní škole 2 dny
předem) informován zákonný zástupce žáka. To z toho důvodu, že by se
jednalo u žáka např. o prodloužení délky výuky, změnu rozvrhu. A to
legislativa nepřipouští. Pokud je to nevyhnutelné a nejde toto
opatření předem rodičům sdělit, je nutné je alespoň kontaktovat ten
den telefonicky a vše projednat i s vedením školy. Doporučuji raději
tyto kroky nepodnikat.
10) Náležitým
dohledem není možno rozumět nepřetržité sledování, ale dohled, který
je přiměřený okolnostem, zejména věku, zdravotnímu stavu, vlastnostem
a chování nezletilého žáka, v neposlední řadě i místem pobytu (ve
škole, na chodbě, venku, na hřišti, na horách atd.).
Veškerá tato
činnost směřuje k jednomu cíli – předcházet škodám a to nejen na
zdraví, ale i na majetku. Dojde – li totiž ke škodě, pak se především
zkoumá, zda osoby, které jsou povinny dohledem, tento náležitý dohled
nezanedbaly a řádně plnily.
článek 6
Poučení žáků (obecné zásady)
1) Poučení žáků
o pravidlech bezpečného chování se provádí každoročně podle potřeby i
opakovaně – několikrát během školního roku. Zápis o poučení žáků je
proveden do třídní knihy. Současně zaměstnavatel vydal školní řád,
provozní řád a řády odborných učeben a jednotlivých pracovišť (školní
družina, školní klub, školní jídelna), v nichž jsou stanovená pravidla
bezpečného chování žáků, včetně jejich povinnosti chránit své zdraví a
zdraví spolužáků.
2) Poučení na
počátku školního roku provádí třídní učitel (třídnické hodiny), který
žáky seznámí zejména s těmi řády, pokyny a instrukcemi ředitele školy
vztahující se k dodržování bezpečnosti a ochrany zdraví ve škole:
Ø
se školním řádem a
jeho přílohami,
Ø
se zásadami
bezpečného chování ve třídách, na chodbách, schodech a schodištích,
v šatnách, při odchodu ze školy a příchodu do školy, při pobytu ve
školní jídelně,
Ø
se zákazem nošení
nevhodných, nebezpečných a jiných předmětů, které nesouvisí
s vyučováním,
Ø
s postupem při
úrazech a poskytování první pomoci,
Ø
s nebezpečím
vzniku požáru a s postupem v případě požáru (protipožární zásady).
3) Dokladem o
provedeném poučení je záznam poučení (třídní kniha, zvláštní
příloha/vnitřní dokument školy), součástí je vždy osnova poučení
(body). Pokud to vyžaduje situace k zajištění bezpečnosti a ochrany
žáků, nebo je – li to odůvodněno rizikem činnosti, jsou znalosti žáků
ověřeny. Součástí zápisu je datum poučení a podpis příslušného
učitele, který poučení prováděl, nebo bude vykonávat dohled na akci
(viz pověření).
4) Poučení na
počátku první vyučovací hodiny přichází v úvahu pouze u některých
předmětů (fyzika, chemie, tělesná výchova, pracovní vyučování) nebo
před výukou ve školní dílně, odborných učebnách, počítačové učebně,
multimediální učebně. Vyučující seznámí žáky s pravidly bezpečného
chování a upozorní je na možné ohrožení života, zdraví či majetku.
O tomto postupu
jsou vedeny písemné záznamy, uloženy na vedení školy.
5) Poučení žáků
bude také probíhat před činnostmi, které jsou prováděny mimo školní
budovu. Jde o činnosti (projektové dny, vycházky, exkurze, výlety,
lyžařské výcviky, plavecký výcvik, sportovní akce, školy v přírodě,
bruslení, plavání atd.).
6) Žáky, kteří
nebyli v době poučení přítomni (na počátku školního roku, na třídnické
hodině, v odborné učebně atd.) je třeba v nejbližším vhodném termínu
poučit a prokazatelně doložit. Ve složitějších případech, při
seznamování s obsahem důležitých předpisů, pokynů, norem, se vždy
pořizuje zápis podepsaný žákem, z něhož lze podle potřeby zjistit
konkrétní obsah provedeného poučení. Podrobněji o této příloze
v článku č.11, 12, 14.
7) Poučení o
bezpečnosti a zdraví žáků bude také probíhat:
Ø
před prázdninami
(dle vyhlášky o organizaci školního roku),
Ø
před mimoškolními
akcemi (ŠVP, LVVZ, plavecký výcvik, hodiny TV v terénu,
v plavecké hale,
na jiném sportovním zařízení, před exkurzemi, výlety atd.
Ø
před hodinou
tělesné výchovy (v tělocvičně, v plenéru).
Vyučující
vychází z časového období poučení (např. před zimními či jarními
prázdninami), z věku žáků a jejich zkušeností (I. st. II. st. ŠD, ŠK )
a z povahy akce (např. LVVZ, školní výlet, plavecký výcvik atd.).
Nutné je zmínit
poučení o škodlivosti a zákazu kouření, používání alkoholu, drog a
seznámení s ostatními škodlivými vlivy (sociálně patologické jevy),
včetně nebezpečí seznamování se s neznámými osobami. Měli by být
upozorněni na nebezpečí nálezu nevybuchlé munice, odložených předmětů
apod. Důrazně by měla být připomenuta dopravní disciplína chodců, jako
účastníku silničního provozu, chování na veřejných komunikacích a
nutnost dodržování dopravních předpisů při jízdě na kole. Upozornění
na nebezpečí koupání v neznámých místech, rozdělávání ohňů a zdržování
se v nebezpečných prostorách, by mělo být obsahem poučení před
školními výlety a hlavními prázdninami.
článek 7
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším
odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),
§ 29 - Bezpečnost a ochrana zdraví ve školách a školských zařízeních
1) Školy a
školská zařízení jsou při vzdělávání a s ním přímo souvisejících
činnostech a při poskytování školských služeb povinny přihlížet
k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet
podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně
patologických jevů.
2) Školy a
školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a
studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při
poskytování školských služeb a poskytují žákům a studentům nezbytné
informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
3) Školy a
školská zařízení jsou povinny vést evidenci úrazů dětí, žáků
a studentů, k nimž došlo při činnostech uvedených v odstavci 2,
vyhotovit a zaslat záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím
(vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů,
v aktuálním znění).
článek 8
Řády odborných učeben
Součástí organizačního řádu školy jsou i řády jednotlivých odborných
učeben. Tyto řády jsou přizpůsobeny podmínkám školy. Učitel odborného
předmětu s nimi seznamuje žáky před zahájením vyučování na začátku
roku, v případě nutnosti opakovaně i během školního roku (v případě
většího výskytu úrazů, ničení majetku či pomůcek v odborné učebně,
nástupu nového žáka do třídy, nástupu nového vyučujícího atd.).
Řády jednotlivých odborných učeben jsou aktualizovány (většinou na
počátku nového školního roku), v návaznosti na modernizaci techniky,
nábytku, pomůcek, změny vyučujícího.
Jsou vždy vyvěšeny na viditelném místě v jednotlivých odborných
učebnách či úsecích:
Ø
řád odborné učebny
pro výuku hudební výchovy (a dalších odborných předmětů),
Ø
řád školních
šaten,
Ø
řád tělocvičny,
řád školního hřiště,
Ø
řád odborné učebny
pro výuku pracovních činností – dílna,
Ø
řád odborné učebny
pro výuku praktických činností/cvičná kuchyňka,
Ø
řád odborné učebny
výpočetní techniky, multimediální učebny,
Ø
řád odborné učebny
pro výuku přírodopisu (a dalších odborných předmětů),
Ø
řád odborné učebny
zeměpisu,
Ø
řád odborné učebny
pro výuku fyziky, chemie (a dalších odborných předmětů),
Ø
řád odborné učebny
pro výuku výtvarné výchovy (a dalších odborných předmětů)
Ø
řád učebny hudební
výchovy a jiných předmětu nebo organizace přednášek.
článek 9
Opatření ke
zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví při výuce tělesné výchovy na
škole
Při výuce
tělesné výchovy a souvisejících předmětů (sportovní hry, zdravotní
tělesná výchova, nepovinné předměty) postupuje škola podle svého
školního vzdělávacího programu. Bezpečnost žáků při tělesné výchově
zajišťuje pedagogický pracovník po celou dobu vyučování.
1) Organizace
vyučovací hodiny
a) Učitel
v úvodní hodině na začátku školního roku poučí žáky o možnostech úrazu
v TV. Seznámí je se zásadami prevence a s požadavky na dodržování
kázně (viz článek 6). O tomto poučení provede zápis v třídní knize.
V dalších hodinách upozorní na nejčastější příčiny úrazů, hlavně před
zahájením nového tématického celku.
Kladu na
tento bod velký důraz právě proto, že hodiny tělesné výchovy jsou
předmětem, při kterých jsou žáci vystaveny zvýšenému riziku možnosti
úrazu.
b) Každá
vyučovací hodina začíná organizovaným nástupem žáků, při němž se
provede zjištění přesného počtu svěřenců, stanovení cíle (výstupu)
vyučovací hodiny a způsob jejího vedení (zvolené vyučovací metody).
Vyučovací hodina končí opět organizovaným nástupem, opakovanou
kontrolou počtu cvičenců, hodnocení a rozchodem.
c) Vyučovací
hodina probíhá v celém rozsahu pod odborným vedením vyučujícího, který
je přítomen po celou dobu vyučování. Pokud se ve výjimečném a
nezbytném případě musí dočasné vzdálit, cvičení přeruší a zajistí
dohled jinou vhodnou osobou po dobu své přechodné nepřítomnosti. Do
objektu (tělocvičny) vchází první, odchází poslední.
d) Vyučující
vydá před začátkem vyučovací hodiny jasné a srozumitelné organizační
pokyny. Kontroluje bezpečnost a funkčnost tělocvičného nářadí a náčiní
před zahájením cvičení. Přihlíží zejména k fyzické vyspělosti žáků,
k jejich věku a předchozím zkušenostem. Učitel také zajišťuje výcvik
v dopomoci a v záchraně u všech druhů cvičení. Při cvičení na
stanovištích věnuje pozornost zejména nácviku a cvičení obtížných
prvků. Určí přesně vedoucího družstva a sám působí zpravidla na
nejvíce exponovaném místě.
e) Učitel
vyžaduje dodržování platných pravidel jednotlivých druhů sportů a
zamezí každému projevu směřujícímu k hrubosti, jako jsou vulgární
výrazy, nevhodné chování, bezohledná hra, ohrožování spolužáků,
záměrné porušování pravidel apod.
2) Chování
žáků
Učitel
zdůrazňuje nutnost ukázněného chování a vydá pokyny, jimiž zejména
uloží žákovi:
a) provádět
tělesná cvičení ukázněně a řídit se pokyny učitele,
b) necvičit
svévolně na jiném než určeném nářadí a nevykonávat jinou činnost než
tu, která vyplývá z úkolu stanoveného učitelem,
c) nevzdalovat
se bez dovolení učitele z místa cvičení (tělocvičny, hřiště atd.),
d) žák, který se
před nebo během cvičení necítí zdráv nebo má jiné zdravotní potíže,
upozorní učitele, který přihlédne k okolnostem a rozhodne o jeho další
účasti na cvičení.
3) Učitel dbá
na to, aby žák:
a) měl
odpovídající cvičební úbor a sportovní obuv. Při cvičení na hřišti,
v přírodě a jinde (ve vodě, v bazénu, na horách atd.) má výstroj podle
druhu vykonávané činnosti a podle dispozic učitel (vedoucího akce),
b) při cvičení
žák nenosí hodinky, prstýnky, náramky, výrazné náušnice, ozdoby apod.
c) žák by také
neměl mít při cvičení nadměrně dlouhé nehty, neměl by nosit dlouhé a
volné vlasy padající do obličeje a zamezující vidění a orientaci.
4) Dodržování
vydaných pokynů učitel kontroluje a vyžaduje jejich řádné plnění:
a) u žáků, kteří
momentálně v hodině TV necvičí (a mají řádnou omluvu) učitel zajistí,
aby tito žáci dodržovali kázeň, bez pokynu učitele se nepřemísťovali
z místa na místo, nepobíhali po tělocvičně a nepočínali si způsobem
ohrožujícím si vzájemně zdraví,
b) tělocvičnu,
hřiště neopouštějí bez vědomí učitele
c) v případě,
pokud to vyžadují okolnosti povahy a cíle hodiny či místa výkonu,
jedná vyučující s vedením školy o umístění necvičícího žáka v jiné
učebně pod odborným dohledem.
5) Cvičení
v místnosti, tělocvičně (hale) a cvičení na hřišti, venku
Učitelé i žáci
dodržují další pravidla vztahující se k jednotlivým zvláštním
činnostem:
a) Učitel
zkontroluje před začátkem cvičení stav cvičebního prostoru,
používaného nářadí. Závady odstraní nebo dá odstranit, než zahájí
vyučování. Příprava i úklid používaného nářadí i náčiní probíhá pod
jeho přímým dohledem (dohledem).
b) Učitel při
technickém výkladu vysvětlí i způsob záchrany a dopomoci. Žáky
osvobozené od cvičení ustanovuje k činnostem odpovídajícím jejich
zdravotnímu stavu (pokud nejsou osvobozeni od výuky zcela a běžné
výuky TV se nezúčastňují). K vykonávání dopomoci a záchrany je určí
jen tehdy, nebude –li hrozit další poškození zdraví.
c) Učitel při
cvičení na nářadí činí opatření k omezení možnosti pádu z nářadí,
zajistí upravení prostoru kolem nářadí a povrchu, na který žák dopadá
(žíněnky, koberce atd.).
d) Při cvičení
na hřišti vyžaduje učitel zvýšenou ukázněnost žáků a dodržování přesné
organizace (nejen při vlastním cvičení, ale i při přesunu tam i zpět).
Sleduje vzdálenost mezi cvičenci při nácviku vrhů a hodů, při
kolektivním nácviku dbá na bezpečné rozestupy i na bezpečný způsob
vrácení náčiní k vržišti a k místu odhodu. Zvýšenou pozornost věnuje
bezpečnosti za nepříznivého počasí (déšť, šero, intenzivní sluneční
svit).
e) Při nácviku
skoku v tělocvičně a na hřišti nechá učitel odstranit z blízkosti
doskočiště všechny předměty, které by mohly způsobit zranění.
článek 10
První pomoc a
ošetření
1) Škola
zajistí, aby byly vytvořeny podmínky pro včasné poskytnutí první
pomoci.
Zajistí, aby se
zásadami poskytování první pomoci byli seznámeni žáci a všichni
zaměstnanci školy (školení provedené odborným lékařem, školeným
vyučujícím).
Na vhodných
místech školy jsou seznamy telefonních čísel zdravotnických zařízení
(první pomoci).
Objekt používaný
k tělesné výchově je vybaven lékárničkou první pomoci, která je vhodně
a dostupně umístěna, obsah se pravidelně 1x ročně kontroluje (v rámci
roční prověrky BOZP). O všech opatřeních, která zaměstnavatel provede
ve vztahu k bezpečnosti a zdraví žáků, informuje vždy všechny
zaměstnance a žáky školy, podle závažnosti i zákonné zástupce.
2) Podle
závažnosti úrazu a s ohledem na věk zraněného žáka, případně k dalším
okolnostem, zajistí učitel v součinnosti s vedením školy, doprovod
žáka do zdravotnického zařízení nebo přivolání lékařské pomoci. O
událostech a provedených opatřeních informuje neprodleně škola
zákonného zástupce žáka. Doprovodem k lékaři se zraněným žákem může
být pouze zletilá osoba, osoba plně způsobilá k právním úkonům a
v pracovně právním vztahu ke škole.
3) Opatření
k zajištění první pomoci provede pedagogický pracovník školy (vedoucí
akce) i při školních akcích konaných mimo školu (viz dále článek č.
11, 12, 13, 14).
4) Ředitel školy
podrobně seznamuje na počátku školního roku, ale i během školního roku
s vyhláškou č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů,
v aktuálním znění, včetně příloh. Všichni zaměstnanci školy musí
respektovat a dodržovat tuto vyhlášku a fundovaně postupovat nejen při
poskytování první pomoci, ale i při následných akcích tj. informovat
vždy vedení školy (o naprosto všech úrazech ve škole i mimo školu),
informovat zákonné zástupce. Zapsat okamžitě úraz do Knihy úrazů
(umístěna u ředitele školy) a podílet se na vyplňování dalších
potřebných tiskopisů. Všechny údaje musí být vyplňovány vždy pravdivě
bez zkreslování skutečnosti.
5) Rozsah
vybavení prostředky pro poskytnutí první pomoci při zotavovacích
akcích stanovuje zvláštní právní předpis tj. vyhláška č. 106/2001 Sb.,
o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění
pozdějších předpisů.
článek 11
Plavecký
výcvik a plavání v hodině TV
Plavecký
výcvik
Vyhláškou č.
256/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním
vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky,
bylo upraveno znění § 2 odst. 3 vyhlášky „Pokud škola zařadí do
školního vzdělávacího programu základní plaveckou výuku, uskutečňuje
ji v rozsahu nejméně 40 vyučovacích hodin celkem během prvního
stupně“.
Rozšiřuje se
tedy pravomoc školy organizovat zajištění plavecké výuky.
Základní
škola Louny, Školní 2426, příspěvková organizace má v ŠVP zařazen
plavecký výcvik pro žáky 3. a 4. ročníku. Provoz si hradí žáci,
odborný výcvik (smlouva) hradí škola jako objednavatel odborné služby.
1) Přípravné
kroky před vlastním zahájením plaveckého výcviku žáků:
a) ředitel školy
písemně pověří konkrétního učitele přípravou, organizací a vlastní
přítomností při plaveckém výcviku,
b) pověřený
učitel informuje v předstihu zákonné zástupce o organizaci, podmínkách
a dalších krocích při plaveckém výcviku,
c) seznam všech
žáků přihlášených na plavecký výcvik je opatřen všemi důležitými
informacemi a je vedena přesná evidence účasti (v souladu s platnou
legislativou).
2) Učitel
zodpovídá za bezpečnost žáků až do nástupu do prostor bazénu, kdy žáky
přepočítává a předává učitelům (pracovníkům) plavecké školy. Od této
chvíle až po nástup při závěru výukové hodiny přebírají veškerou
zodpovědnost pracovníci plavecké školy. Ve smlouvě uzavřené ve věci
plaveckého výcviku v jiném zařízení, je nutno upravit ve smyslu těchto
zásad podrobnosti zaměstnanců zúčastněných stran, týkající se jejich
odpovědnosti za bezpečnost výcviku či za vzniklou školu (zdraví, úraz,
oblečení).
3) V průběhu
vyučování je doprovázející učitel ZŠ ve cvičebním úboru (plavky,
tričko, tepláky) a nevzdaluje se po celou dobu z prostoru bazénu
(vykonává nepřímou činnost - dohled). Také upozorní učitele plavání na
různé zvláštnosti žáků, které učiteli plavání umožní lepší
individuální přístup k žákům a významně přispívají ke kvalitě výuky.
a) Během
plavecké výuky se učitel základní školy zdržuje v místě vstupu
ze šaten na bazén, dohlíží na žáky a doprovází je i na WC (ke dveřím).
Je nápomocen při poskytování první pomoci a ošetření drobných
poranění. Při eventuálním nutném odborném ošetření zajistí doprovod
při přepravě žáka pracovník plavecké školy. Učitel ZŠ okamžitě
informuje vedení školy a zákonné zástupce žáka.
b) Doprovázející
učitel je povinen dohlížet na žáky, aby nebyl porušován provozní řád
plaveckého areálu. Před vstupem do šaten poučí učitel své žáky o
chování v těchto prostorách.
4) Do plavecké
výuky mohou být zařazeni pouze ti žáci, kterým lékař plavání nezakázal
a kterým rodiče potvrdí svůj souhlas do žákovské knížky. Nemocní
nepatří do bazénu, škodí sobě a mohou přenést nemoc na druhé.
a) Na plaveckou
výuku budou žáci vybavení ručníkem, plavkami, koupací čepicí a dalšími
osobními hygienickými věcmi. Na plaveckou výuku žáci ponechávají doma
větší obnos peněz, cenné předměty, prstýnky, náušnice, mobilní
telefony a další věci. V zimních měsících se žáci na cestu do
plaveckého bazénu vždy teple obléknou a nezapomenou na čepici a šálu.
b) Ještě pro
připomenutí (součást poučení žáků) co se NESMÍ:
Ø
znečišťovat vodu
v bazénu, křičet v prostorách bazénu, strkat do spolužáků
Ø
běhat a klouzat se
po mokrých dlaždicích, svévolně skákat do vody
Ø
opustit skupinu
bez povolení vyučujícího.
Pokud v celém
průběhu výcviku nemůže být zachován náležitý přehled o všech jeho
účastnících, pedagogický pracovník nebo učitel plavání výcvik přeruší.
Plavání během
běžné hodiny tělesné výchovy (tělesná výchova, nepovinný předmět)
a) Učitelé při
hodině plavání, která je součástí hodiny tělesné výchovy nebo
nepovinný předmět plavání, postupují zcela obdobně jako u plaveckého
výcviku, pouze s tím rozdílem, že po celou dobu pobytu
v plaveckém areálu, sociálním zařízení a v samotném bazénu odpovídá za
bezpečnost všech žáků kmenový učitel školy.
b) Poučení žáků
o chování v bazénu, o ukládání osobních věcí žáků, zákazu nošení
cenných věcí, a o plnění pokynů učitele, jsou základní povinnosti před
vlastním zahájením hodin plavání v rámci osnov tělesné výchovy na
škole ze strany učitele.
c) Učitel musí
respektovat doporučení, aby při stanovení počtu žáků ve skupinách při
této činnosti vycházel z počtu 10 neplavců a 15 plavců na jednoho
cvičitele plavání (učitele).
Před zahájením
činnosti vyučující přichází na místo výcviku první, zjišťuje prezenci
a odchází poslední. Pokyny vydává tak, aby je slyšeli a brali na
vědomí všichni žáci. Při výcviku (hodině) rozdělí žáky podle stupně
vyspělosti a volí odpovídající metodický postup. Má na zřeteli
zdravotní stav žáků. K vlastnímu výcviku přistupuje po řádném
rozcvičení a délku pobytu ve vodě stanoví se zřetelem na trénovanost
žáků, teplotu vody a vzduchu.
d) Vyučující má
přehled o celém prostoru výcviku a o všech žácích ve vodě i na suchu.
Dbá přísně na kázeň a dodržování všech zákazů. Po skončení výcviku
(hodiny) překontroluje vždy počet žáků. Zvláštní pozornost
věnuje neplavcům. Jejich výcvik (hodinu) provádí odděleně v bazénu
s mělkou vodou – cca 1 metr.
Koupání
(realizováno hlavně o školních výletech)
Koupání se
provádí pouze na vyhrazených místech, kde není koupání zakázáno.
a) Učitel
(vedoucí akce) si osobně předem ověří bezpečnost místa pro koupání,
přesně vymezí prostor, kde se žáci mohou pohybovat (plavat) a učiní
taková opatření, aby měl přehled o počtu koupajících se žáků ve
skupině. Skupina na jednoho učitele je maximálně 10 žáků.
b) Učitel
rozdělí žáky na dvojice, které se vzájemně při koupání sledují. Po
skončení koupání skupiny žáků učitel vždy překontroluje počet žáků.
článek 12
Lyžařský
výcvik (LVVZ) a zimní ozdravný pobyt
Lyžařský
výcvik (dále i kurz)
LVVZ (kurz) se
koná na Základní škole Louny, Školní 2426, p.o. každý rok pro žáky 4.
až 9. ročníku. Přednostně je nabízen žákům 7. a 8. ročníku. Vybrané
objekty pro konání kurzu musí z hlediska zdravotního a bezpečnostního
vyhovovat platným obecně závazným právním předpisům a směrnicím. Kurz
je zpravidla 5 denní.
1) Za personální
zajištění kurzu kvalifikovanými pracovníky zodpovídá ředitel školy,
který písemně pověří přípravou a organizací vedoucího kurzu.
2) Vedoucí
odpovídá za řádnou organizační přípravu kurzu, personální zajištění
(po dohodě s ŘŠ), dopravu, kontrolu lyžařského vybavení žáků, poučení
o předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků. Zpracovává
řád a program kurzu, včetně jeho kulturně výchovné části, odborných
přednášek a plánu výcviku (rozdělení do družstev) diferencovaného
podle výkonnosti žáků, denní rozkazy/plány.
3) Zpracovává
režim dne, aktuální seznamy účastníků (včetně dalších důležitých údajů
RČ, bydliště, pojišťovna atd.), potvrzení od zákonných zástupců se
souhlasem k výjezdu, které slouží zároveň jako omluvenka ze školy
(jedná se většinou o 5 vyučovacích dní), vzor posudku o zdravotní
způsobilosti dětí, prohlášení o bezinfekčnosti a další. Program kurzu
a všechny další výše uvedené dokumenty schvaluje před vlastním konáním
ředitel školy, kterému vše předkládá pověřený vedoucí (nejpozději 2
dny před odjezdem), doplněné o aktuální změny.
4) Při realizaci
kurzu řídí vedoucí činnost jednotlivých pracovníků (určuje jednotlivé
úkoly a témata), dbá na dodržování stanoveného programu praktické a
teoretické části kurzu. Pokud nepřesáhne počet kurzu 60 žáků, vede
jedno družstvo i vedoucí kurzu. Na škole ředitel vychází z počtu 12
(až 15) žáků na jedno družstvo a k tomu jeden vedoucí.
Na kurzy (LVVZ
či ozdravný pobyt / zimní) vysílá ředitel školy vždy jednu osobu
pověřenou funkcí zdravotníka. Podle platných předpisů by měl být
přítomen zdravotník (lékař, student lékařské fakulty atd.) při počtu
více než 30 žáků.
5) Před vlastním
výjezdem (nejméně 15 dní ) zajistí ohlášení příslušnému orgánu
veřejného zdraví konání akce/ohlásí termín, místo jejího konání, počet
žáků, způsob zajištění stravování.
6) Vedoucí a
ostatní pověření pracovníci zorganizují v prostorách školy vždy před
vlastním výjezdem schůzku zákonných zástupců žáků, kteří se kurzu
zúčastní a všechny potřebné organizační věci týkající se bezpečnosti a
zdraví žáků proberou a zodpoví případné dotazy a nejasnosti na základě
zaslaných písemných organizačních pokynů.
Na schůzce jsou
předány organizační pokyny, požadavky ze strany školy, požadavky na
finanční stránku, včetně vyúčtování, tiskopis pro bezinfekčnost
(příloha), vzor posudku o zdravotní způsobilosti dítěte k účasti na
zotavovací akci - platnost pouze 1 rok a požadavek na potvrzení o
odborném seřízení lyží (bezpečnostního vázání).
Doporučuje
se, aby si zákonní zástupci nezletilého žáka sjednali i jednorázové
úrazové připojištění žáků, i když má škola za všechny žáky sjednanou
smlouvu o pojištění z odpovědnosti za škodu vzniklou při výchovně
vzdělávacím procesu.
7) Zákonní
zástupci žáka předloží vedoucímu v den odjezdu požadovaná prohlášení a
potvrzení, včetně kopie průkazu zdravotní pojišťovny. Před zahájením
kurzu zajistí vedoucí řádné poučení žáků o možnostech vzniku úrazu a
první pomoci, o vlastním chování v dopravních prostředcích, o chování
v objektu (ubytovně, hotelu), o chování v terénu, při výcviku, v době
volna, stravovací návyky (viz písemné potvrzení všech žáků, včetně
osnovy.
Účastnici
kurzu jsou POVINNI dodržovat předpisy a pokyny vedoucího k zajištění
bezpečnosti a ochraně zdraví, včetně pravidel bezpečného pohybu na
sjezdovkách a běžeckých tratích. U žáků se při lyžařském výcviku na
základě zhodnocení rizik POVINNĚ POŽADUJÍ lyžařské ochranné přilby.
8) Žáci jsou
rozděleni do družstev podle své výkonnosti a zdravotního stavu. Při
rozřazování do družstev se nevyžaduje od úplných začátečníků
předvedení výkonu, který by byl nad jejich síly, ale zařadí se přímo
do družstva. Tato hlediska jsou dodržována i v průběhu výcviku, při
výběru místa výcviku, za snížené viditelnosti a podobně. Družstvo má
nejvýše 12 (až 15 členů).
9) Během pobytu
na horách jsou všichni účastníci kurzu povinni dodržovat pokyny
příslušné horské služby a respektovat výstražná znamení na
nebezpečných místech. Po celou dobu kurzu jsou všichni instruktoři
povinni vyžadovat dodržování kázně, denního řádu a životosprávy,
nedovolit žákům přeceňovat své síly nebo prokazovat nemístnou odvahu.
Výcvik se provádí v terénu, který odpovídá lyžařské vyspělosti členů
družstva. Za krajně nepříznivých podmínek (hustá mlha, sněhová bouře,
nízká teplota, mráz apod.) se výcvik omezuje nebo nekoná.
10) Lanovky a
vleky se používají pro organizovaný výcvik po řádném poučení o všech
pravidlech a bezpečnostních předpisech o jízdě na vlecích a lanovkách.
11) Zpravidla
třetí den lyžařského kurzu se doporučuje, z hlediska zdravotního,
zařadit odpočinkový půlden s aktivním programem a bez lyžařského
výcviku.
12) Při výletu
(půl či celodenní) jedou žáci ve skupině v pravidelných odstupech,
které se při snížené viditelnosti zkracují až na dotek. Skupina se
řídí pokyny vedoucího přesunu (určuje vedoucí kurzu), který jede
v čele. V závěru jede vždy zkušený lyžař. V průběhu přesunu se
pravidelně provádí překontrolování počtu účastníků. Totéž se provádí
při jejich zakončování.
O trase a
časovém plánu výletu MUSÍ být informován vedoucí kurzu nebo
odpovědný zástupce ubytovacího zařízení.
13) Po ukončení
kurzu a po návratu do školy informuje vedoucí bezprostředně ředitele
školy o celkovém průběhu, organizačních záležitostech, o chování žáků.
Úrazy v době kurzu zapisuje do Knihy úrazů.
14) Nejpozději
do 5 dnů provede vedoucí kompletní zpracování veškeré dokumentace,
včetně podkladů pro vyúčtování (přehledně pro žáky a jejich rodiče) a
zpracuje i krátkou hodnotící zprávu, včetně podkladů pro uveřejnění na
www stánkách školy (foto, text atd.).
článek 13
Bruslení (v
běžných hodinách tělesné výchovy)
1. Při bruslení,
organizovaném školou, odpovídá za bezpečnost žáků učitel tělesné
výchovy. Ten musí vždy před zahájením hodiny posoudit kvalitu plochy a
případně i mantinelů. Hodina bruslení probíhá pouze na zimním
stadionu, nikdy ne na přírodním ledě.
2. Žáci bruslící
na ledové ploše respektují pokyny vyučujícího, chrání zdraví své a
neohrožují zdraví a bezpečnost svých spolužáků např. nevhodným
chování, rychlou a nebezpečnou jízdou. Pokud je to možné, jsou žáci
vybavení ochrannými prostředky např. chrániče, rukavice i přilba.
3. Před vlastním
zahájením bruslení (většinou se jedná o několik vyučovacích hodin)
všechny žáky učitel poučí a provede o tom zápis do třídní knihy a
v požadované příloze k BOZP. S sebou nosí vyučující základní pomůcky
pro poskytnutí první pomoci (vata, náplast, obvaz).
4. Nebruslící
žáci (zdravotní či organizační důvody) zůstávají po dobu bruslení
(hodiny TV) ve škole, pod odborným dohledem jiného pedagogického
pracovníka.
článek 14
Školní
výlety, školy v přírodě a jiné projektové akce školy
Vyhláškou č.
256/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním
vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky,
bylo upraveno znění § 2 odst. 3 vyhlášky „Pokud škola zařadí do
školního vzdělávacího programu organizování projektových akcí,
školních výletů, exkurzí a dalších vzdělávacích aktivit, je možné je
realizovat v souladu s platnou legislativou“.
Základní škola
Louny, Školní 2426, příspěvková organizace organizuje pro žáky školy
během roku projektové akce, exkurze, vycházky, výlety, ozdravné pobyty
i školy v přírodě.
1) Na všechny
akce se vztahuje několik základních povinností pro učitele:
Ø
musí být součástí
školního vzdělávacího programu,
Ø
musí být zahrnuty
do roční plánu činnosti školy,
Ø
organizaci akce
musí předem projednat učitel s ředitelem školy,
Ø
vedoucí akce je
vždy písemně ředitelem školy pověřen organizací, při které se
postupuje v souladu se ZP a dalšími předpisy,
Ø
požadovaná
dokumentace musí být vedoucím akce zpracovaná nejpozději 2 dny před
výjezdem a
všechny materiály musí být schváleny ředitelem školy,
Ø
na každou akci
musí být předem vedení školy předloženo poučení žáků (příloha),
Ø
o průběhu každé
akce musí vedoucí (pověřený učitel) po návratu informovat ředitele
školy a
nejpozději do 5 dnů předat písemnou zprávu o akci, přehled o
vyúčtování a doložení všech potřebných dokumentů ke kontrole.
2) Před
výjezdem:
a)
V požadovaných dokumentech musí být zpracován účel akce (zaměření na
vyučovací předmět, spojení teoretických a praktických poznatků
v návaznosti na ŠVP), místa akce (přesný název místa, města, lokality,
včetně adresy, spojení), požadavek na pedagogický dozor, finanční
náročnost pro žáky, časové údaje (místo nástupu, předpokládaný
návrat), způsob dopravy, písemné povolení od zákonných zástupců žáka,
organizační pokyny,
b) seznamy žáků
– jméno žáka, bydliště, rodné číslo, pojišťovna (včetně těch, kteří
nejedou),
c) seznam osob
vykonávající dohled (schvaluje ředitel školy) – jméno, bydliště,
pojišťovna,
na vedoucího
telefonické spojení, cestovní příkaz (služební cesta - návaznost na ZP),
d) celková
organizace akce – časové údaje, místo, mapy, obrázky, doprovodný
materiál,
e) poučení žáků
(příloha), včetně zajištění lékárničky první pomoci (s sebou).
3) Po návratu:
a) poskytnutí
nejdůležitějších informací (zpráva) o celkovém průběhu akce vedení
školy,
b) celkové
finanční vypořádání (pro žáky, pro rodiče) na požadovaném tiskopisu
(příloha),
c) zhodnocení
akce (hodnocení i žáků, obrázky s textem na www stránky školy),
d) vypořádání
cestovních náhrad (pracovně právní vztahy).
4 Vícedenní
akce, výlety, ozdravné pobyty
a) Základní
obsah akce může tvořit turistika, sporty v přírodě, pobyt v přírodě a
další rekreační činnosti. Turistiku pěší, horskou, vodní, lyžařskou,
cykloturistiku a další formy je možné kombinovat podle věku žáků,
délky pobytu a zaměření akce, výletu, kurzu.
b) Vlastní
turistická činnost se vhodně doplňuje podle možností materiálních,
personálních a místních o další pohybové aktivity v přírodě (např.
cvičení v přírodě, orientační běh, míčové hry, různé formy cvičení
s hudbou atd.). Nedílnou součástí těchto akcí (většinou v závěru
školního roku) je kulturně poznávací činnost.
c) Obsah akce,
výletu, kurzu doplňují teoretická a praktická témata zvolené formy
turistiky (technika na kole nebo na lodi, údržba a drobné úpravy, péče
o turistickou výzbroj a výstroj), dále procvičování a upevňování
dovedností z poskytování první pomoc, upevňování ekologických zásad
při pobytu v přírodě, používání tábornických dovedností, orientace
v terénu a další topografické dovednosti (viz zaměření a cíl akce).
d) Před vlastním
výjezdem předloží pověřený vedoucí akce řediteli školy návrh plánu
akce, včetně materiálního zajištění, tematického a časového rozvrhu,
finančního zajištění. Plán akce schvaluje vždy ředitel školy.
e) Vedoucí akce
odpovídá za jeho řádnou organizační přípravu (např. s předstihem
projedná celou akci nejen se žáky, ale i s jejich zákonnými zástupci),
dále zajišťuje vhodný objekt, který musí vyhovovat z hlediska
zdravotního obecně závazným právním předpisům, dopravu (objednávku
povoluje a podepisuje ředitel školy).
f) Při vlastní
realizaci akce vedoucí (písemně pověřený) upřesňuje denní program,
řídí činnost jednotlivých osob doprovodu, dbá na dodržování
stanoveného programu praktické i teoretické oblasti a odpovídá za
hospodaření. Dále vedoucí či instruktoři jednotlivých družstev
odpovídají za plnění výchovného a výcvikového programu svého družstva,
za zdraví a bezpečnost jeho členů.
g) Péči o zdraví
žáků je povinen zajistit vedoucí akce, výletu, kurzu a při počtu více
než 30 žáků, musí být ustanoven zdravotník.
4) Bezpečnost a
ochrana zdraví
a) Zákonní
zástupci žáka předloží před odjezdem prohlášení o tom, že je žák
zdravý a nebylo mu nařízeno karanténní opatření a ani jim není nic
známo o eventuálním styku žáka s nakažlivou chorobou.
b) Vedoucí akce
zajistí a písemně předloží doklad o řádném a průkazném poučení všech
žáků (v souladu s touto směrnicí).
c) Vedoucí akce
a jeho doprovod jsou povinni dbát na úroveň pohybové vyspělosti,
předchozí výcvik, výkonnost a zdravotní stav žáků. Trasu přesunu volí
vedoucí podle technické vyspělosti a celkové zdatnosti žáků. Ohled je
třeba brát zejména na frekvenci dopravy na komunikaci, na skutečný
vodní stav sjížděné řeky a na další možné objektivní příčiny
případného zdravotního poškození žáka.
d) Vedoucí akce
je povinen se přesvědčit vhodným způsobem před zahájením cyklistické
trasy (organizováno v rámci výchovného cíle) o úrovni znalosti žáka
z pravidel silničního provozu. Doporučuji si též uspořádat
s dostatečným předstihem cvičnou vyjížďku.
V silničním
provozu má družstvo maximálně 10 cyklistů, za které odpovídá vedoucí
družstva.
e) Před akcí,
výletem, kurzem, kde je obsahem i vodní turistika, je vedoucí povinen
se prakticky přesvědčit o stupni plavecké vyspělosti žáka
(spolupracuje s učitelem TV).
Zde provede
vedoucí vhodné poučení o výstroji a chování na vodě. Při vodní
turistice odpovídá vedoucí (i instruktor) nejvíce za 5 kanoí nebo
kajaků nebo za 2 pramice. Výjezd do obtížnějších podmínek se žákům
v rámci akcí školy (základní) zakazuje. Žáci jsou vybaveni VŽDY
při jízdě plovací vestou (i přilbou).
Pokud se
v průběhu jízdy na divoké řece podmínky zhorší nebo se zvýší riziko,
vedoucí kurzu jízdu přeruší nebo sjíždění ukončí.
f) Při horských
túrách musí být vedoucí (instruktor) seznámen s nebezpečím hrozícím
v horách a musí důsledně respektovat aktuální podmínky, zejména
povětrnostní, a také musí důsledně respektovat momentální zdravotní
stav žáků, značení a pokyny.
Vedoucí je
povinen řídit se pokyny horské služby, oznamovat směr a cíl túry a
včas hlásit eventuální zdržení.
Na horskou túru
doprovázejí skupinu žáků vždy nejméně dvě dospělé osoby/dozor.
Je zcela
zakázáno s těmito žáky (základní školy) provádět horolezecký výcvik.
článek 15
Bezpečnost
při laboratorních projektech
1) Obsah
laboratorních projektů v předmětech chemie, fyzika a přírodopis bude
souviset s obsahem jednotlivých oblastí a oborů.
2) Konkrétní
úkoly pro laboratorní projekt zvolí vyučující v souladu s tématickým
plánem, vyučovací metodou, vybavením školy a s ohledem na zručnost a
hlavně bezpečnost žáků. Před vlastním laboratorním projektem
prokazatelně učitel žáky poučí o jejich chování, přístupu k pomůckám,
materiálům, chemikáliím, vymezí postup prací a poučí žáky o rozdílu
mezi teoretickými a praktickými úkoly a postupy.
3) Při vlastním
laboratorním projektu rozdělí učitel žáky na tak velké skupiny, aby
měl bezpečný přehled o práci každého žáka a měl možnost zajistit
jejich bezpečnost a zdraví.
4) O
organizačním krocích v rámci realizace laboratorních projektů
informuje učitel s předstihem (nejméně 2 dny ) zákonné zástupce žáka
(místo, čas, hodina, téma, případě nutné pracovní ochranné pomůcky pro
vlastní práci v hodině).
článek 16
Školní
družina, školní klub
Podle školského
zákona (§ 111) platí, že ve školských zařízeních pro zájmové
vzdělávání (školní družina, školní klub) se uskutečňuje zájmové
vzdělávání, které poskytuje dětem a žákům naplnění volného času
zájmovou činností se zaměřením na různé oblasti.
Školní družina (ŠD)
a školní klub (ŠK) určitě není pokračováním školního vyučování, má svá
specifika, která se odlišují od školního vyučování a z tohoto hlediska
je nutné postupovat při hodnocení její činnosti a při zajišťování
bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, kteří ŠD a ŠK navštěvují.
1) Na školní
družinu a školní klub jako na školské zařízení je třeba aplikovat také
základní ustanovení o bezpečnosti a ochraně zdraví dětí, žáků a
studentů dle § 29 školského zákona. Platí pro ni tedy obdobně jako pro
školu, že při své činnosti je povinna (pedagogičtí pracovníci)
přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí i žáků a vytvářet
podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně
patologických jevů. Zároveň musí zajišťovat bezpečnost a ochranu
zdraví žáků a poskytovat žákům nezbytné informace k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví.
2) Ředitel školy
stanovil přesné pokyny a zásady bezpečnosti a ochrany zdraví žáků ve
vnitřním řádu školní družiny a ve vnitřním řádu školního klubu (dle
vyhlášky č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších
předpisů), které jsou zveřejněny na přístupném místě ve škole, a jsou
s ním seznamováni všichni žáci a jejich zákonní zástupci, kteří školní
družinu a školní klub navštěvují (součást organizačního řádu školy).
3) Školní
družinu a školní klub (školská zařízení) plně respektuje zákon č.
561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a
jiném vzdělávání (školský zákon) v aktuálním znění, § 29 o bezpečnosti
a ochraně zdraví dětí a žáků a vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci
úrazů dětí, žáků a studentů (v aktuálním znění).
článek 17
Školní
jídelna
1) Školní
jídelna je z pohledu školských předpisů školským zařízením, tudíž se
na ně vztahuje i ustanovení § 29 školského zákona. Ředitel školy vydal
vnitřní řád školní jídelny, ve kterém jsou stanoveny i podmínky
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků při školním
stravování, ale také jsou zde žákům zdůrazněny zásady slušného a
bezpečného chování při stravování a další práva i povinnosti
strávníků.
2) Vnitřní řád
školní jídelny je zveřejněn na viditelném místě ve škole, ale i
v prostorách školní jídelny, včetně zveřejnění dohledů ze strany
pedagogických pracovníků v době stravování dětí a žáků (zveřejněn i na
www školy).
článek 18
Úrazy žáků
1) Školním
úrazem je úraz, který se stal žákům při výchově a vzdělávání na škole
a při činnostech, které s nimi přímo souvisejí. Jedná se také o úrazy
žáků na vycházkách, výletech, exkurzích, sportovních akcích, při
plaveckém a lyžařském výcviku, při účasti na soutěžích a přehlídkách.
2) Úrazem žáka
není úraz, který se žákovi stane na cestě do školy a zpět, nebo na
cestě na místo nebo cestu zpět, jež bylo určeno jako shromáždiště mimo
prostory školy při akcích konaných mimo areál školy, při akcích
konaných mimo školu.
3) Ve smlouvách,
které uzavírá ředitele školy (např. o výuce plavání, lyžařském
výcviku) si škola dohodne všechny podmínky, za kterých bude toto
poskytování školské služby probíhat. Ředitele školy ale zajistí, aby
byla vedena evidence případných úrazů. Jedna se totiž o školní úraz
smluvní školy. Za škodu, která vznikne žákovi základní školy při
vyučování nebo v přímé souvislosti s ním, odpovídá právnická osoba
vykonávající činnost dané školy podle
§ 391 zákona č.
262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
článek 19
Kontrolní
činnost
1) Dodržování
podmínek pro bezpečnost a ochranu zdraví žáků kontrolují průběžně
všichni vedoucí pracovníci školy v rámci své působnosti a plnění úkolů
v oblasti prevence rizik a v rámci své kontrolní činnosti (ředitel
školy, zástupkyně ředitele školy, vedoucí vychovatelka ŠD a ŠK,
školnice, vedoucí školní jídelny).
2) Pedagogičtí
pracovníci kontrolují a vyžadují dodržování předpisů k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků, (Organizační řád Základní
školy Louny, Školní 2426, příspěvková organizace a jeho přílohy,
Pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení v platném
znění).
3) Nepedagogičtí
pracovníci kontrolují a vyžadují dodržování předpisů k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků, (Organizační řád Základní
školy Louny, Školní 2426, příspěvková organizace a jeho přílohy,
Pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení v platném
znění).
Prověrka
bezpečnosti
Do
programu prověrek bezpečnosti a ochrany zdraví při činnostech
organizovaných školu nejméně jednou ročně zahrnuje škola také kontrolu
školní dílny, tělocvičny, hřiště, tělocvičného nářadí a náčiní a
dalších míst a pracovišť užívaných žáky, včetně jejich vybavení. U
tělocvičného nářadí a ostatního náčiní se kromě jeho běžných kontrol v
hodinách
tělesné výchovy
a v rámci prověrek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci provádějí i
odborné technické kontroly. Součástí prověrek bezpečnosti a ochrany
zdraví při činnostech organizovaných školou je rovněž kontrola
vybavení školy prostředky pro poskytnutí první pomoci, z hlediska
obsahu, tak i jejich lhůt použitelnosti. Dále je v rámci prověrky
kontrolováno používání osobních ochranných osobních pomůcek, stav
žebříků a dalším pracovních pomůcek, načiní a nářadí.
článek č. 20
Legislativní
předpisy
Organizační řád
Základní školy Louny, Školní 2426, příspěvková organizace a jeho
přílohy
Školní řád
Základní školy Louny, Školní 2426, příspěvková organizace a jeho
přílohy
Zákon č.
561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a
jiném vzdělávání (školský zákon), v aktuálním znění
Zákon č.
563/2004 Sb.,o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů,
ve znění pozdějších úprav
Zákon č.
258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých
souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č.
16/2005 Sb., o organizaci školního roku, ve znění pozdějších úprav
Vyhláška č.
256/2012 Sb., kterou mění vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním
vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
Vyhláška č.
64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, v platném znění
Vyhláška č.
74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, v platném znění
Vyhláška č.
106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti,
ve znění pozdějších předpisů
Zákon č.
262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
Pracovní řád pro
zaměstnance škol a školských zařízení, v platném znění
MP MŠMT ČR
k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve školách a
školských zařízeních pod čj. 37 014/2005 – 25.
Toto vnitřní
směrnice nabývá účinnosti dne 1. 9. 2012
Mgr. Věra
Benešová
ředitelka
školy
Přílohy:
Osnovy školení
pro žáky, před prázdninami, při vykonávání dohledu
Poučení žáka
školy (vnitřní dokument školy pro oblast bezpečnosti dětí a žáků
školy)
Školní výlety,
kurzy, exkurze a další výchovně vzdělávací akce
Základní škola
Louny, Školní 2426, příspěvková organizace
příloha k
BOZP
Konání
školních výletů, kurzů, exkurzí a dalších výchovně vzdělávacích akcí i
mimo školu, organizovaných Základní školou Louny, Školní 2426,
příspěvková organizace
pro zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků (příloha ke směrnici)
příloha k
Bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a žáků ve škole při výchově a
vyučování a při organizování školních i mimoškolních akcí – vnitřní
směrnice školy, součást organ.řádu)
Ředitelka školy
stanovuje následující pravidla:
a) pro žáky 1.
až 7. tříd školní výlet v trvání 1 pracovní (vyučovací) den
b) pro žáky 8. a
9. tříd školní výlet v trvání 2 pracovní (vyučovací) dny.
Případné
odůvodněné výjimky v časovém rozsahu těchto školních výletu musí být
s ředitelem školy předem projednány a povoleny.
c) Zaměření
školní akce, kurzu, výletu musí vycházet ze školního
vzdělávacího programu školy, musí respektovat pevné osvojení
podstatných poznatků v jejich těsném spojení s funkčními dovednostmi a
schopnostmi ověřovanými v praxi. Musí vycházet z propojení
mezipředmětových vztahů napříč předměty. Dále bude plně podporovat
plnění klíčových kompetencí a průřezových témat při konání cíleně
zaměřených projektových akcí.
d) Vedoucího
projektu, kurzu, výletu musí být vždy písemně pověřen ředitelem
školy.
e) Vedoucí bude
postupovat v souladu s vnitřní směrnicí ředitele školy: Bezpečnost a
ochrana zdraví dětí a žáků ve škole při výchově a vyučování a při
organizování školních i mimoškolních akcí, vydanou ke dni 1. 9. 2012
(aktualizace).
f) Ředitelka
školy v ročním plánu vždy stanoví časové období pro konání těchto
závěrečných školních akcí (hlavně výletů) a všichni pedagogičtí
pracovníci jsou povinni toto časové rozmezí respektovat při přípravě
svých akcí. Výjimky povoluje ředitelka školy.
g) Stejný postup
bude respektován při organizaci ostatních akcí během školního roku
(např. exkurze, vycházky).
h) Na všechny
konané akce (pokud budou povoleny zaměstnavatelem) se vztahuje zákon
č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů a další
vnitřní normy školy např.
o cestovních
náhradách nebo vnitřní platový předpis.
Tímto ruším
Vnitřní předpis pro konání školních výletů, vydaný dne 28. 2. 2006.
Louny, dne 28.
8. 2012
Mgr. Věra Benešová
ředitelka školy
|