
Zapomenuté
Velikonoce – pohyblivé svátky
Velikonoce
patří k vrcholům církevního roku a pro křesťany byly vždy nejdůležitějšími
svátky. Jsou oslavou zmrtvýchvstání Krista po jeho ukřižování. Se svátkem
jeho narození, které se slaví o Vánocích představují hlavní osu liturgického
roku (Liturgie – je souhrn bohoslužeb a obřadů). Noc, kdy Kristus vstal
z mrtvých, se začala označovat jako Velká noc, noc největšího tajemství –
odtud název Velikonoce.
Toto období také souvisí s příchodem
jara, slunce a tepla a má mnohem starší tradici již z pohanské doby. Některé
ritualy keltů, germánů a slovanů se zapsaly i do našich tradic a zvyků.
Před Velikonocemi je období půstu, které trvá
šest týdnů. Předvelikonoční půst začíná každý rok v jiný den. Trvá 40 dnů a
jeho konec zasahuje až do velikonočních svátků.
Strava se v tyto dny omezovala na jednoduchý
bezmasý jídelníček. Po celou tuto dobu se nekonaly žádné zábavy, svatby a
platil i zákaz milostných nočních schůzek. Bylo to období pokání,
sebezpytování, rozjímání a vlastně přípravy těla i duše na nejdůležitější
svátek roku Velikonoce.
Počátek půstu byla ,,Popeleční
středa“( letos 10.2.) – popeleční ? –
připomíná pomíjivost pozemského života ,,Prach jsi a v prach se obrátíš“.
Symbolický popel se získával z pálení posvěcených kočiček (květů) z větviček
vrby jívy.
Poté následovaly postní neděle. Každá se
označovala jinak a celkem jich bylo šest.
PRVNÍ- Černá – INVOCABIT
– ženy kvůli půstu odkládaly pestré oděvy a nahrazovaly modrou nebo černou.
Z jídel je nejznámější pučálka (naklíčený
hrách, který se zapékal v troubě ) a preclíky s mákem a solí.
DRUHÁ - Pražná – REMENISCERE
– JMÉNO SE UJALO PODLE POKRMU, který se připravoval z nedozrálého obilí,
které se pražilo na pánvi- tedy pražmo.
TŘETÍ – Kýchavná – OCULI
– věřilo se , že kolikrát se tento den kýchne, tolik let bude žít.. Kýchání
se záměrně vyvolávalo bylinkami nebo šňupacím tabákem. Vše dokresluje známé
rčení pří kýchnutí ,,Pozdrav Pán Bůh“.
ČTVRTÁ – Družebná – LAETARE
– v tento den se uvolňovala přísná pravidla a lidé se mohli scházet, pobavit
se a zatancovat. Někde chodíval družba se ženichem na seznamovací návštěvu
do domu budoucí nevěsty.
PÁTÁ – Smrtná - JUDICA
– v kostelech se zahalovaly kříže a v některých
oblastech se vynášela smrt (Morana). ,,Smrt jsme vám vynesli, nový líto
přinesli“
ŠESTÁ – Květná – PALMARUM
– podle památného Kristova vjezdu do Jeruzaléma. Obyvatelé ho vítali
palmovými ratolestmi. U nás tuto funkci převzaly větvičky jívy nebo jiných
stromů. Zhotovovaly se z nich malé křížky pro ochranu.
,,Líto, líto, líto, kdes tak dlouho bylo“
– vítání jara
Tradiční líta se vyráběla z jívových
ratolestí. Nebo z malých smrčků , bohatě zdobených bílými vajíčky na šňůrce,
svatými obrázky a panenkou z hadříků na vrcholu.
Poslední týden před Velikonocemi se
nazývá pašijový. Začíná Květnou nedělí a končí Velikonočním pondělím.
V tomto týdnu jsou významné dny, které
počínají ŠKAREDOU středou – prý v tento den podle legendy
Jidáš zradil Krista. Podle lidových tradic se v tento den nesměl nikdo
mračit, jinak by mu to zůstalo po celý rok.
ZELENÝ čtvrtek
– název je odvozen od zeleného roucha užívaného v kostele a také podle
stravy. Jedl se hrách, špenát, jarní bylinky, zelí a peklo se pečivo
z kynutého slaného těsta tzv. JIDÁŠE – které mělo tvar placek, preclíků,
figurek.
V tento den zvonily kostelní zvony naposledy
a hned nato,,odlétly do Říma“ a zůstaly tiché až do soboty.
Jejich hlas na venkově nahradily ŘEHTAČKY
A KLAPAČKY.
VELKÝ pátek
– ukřižování Ježíše. Je den smutku, má to být nejtišší den v roce. V tento
den by se nemělo kopnout do země a pracovat. A v mnoha domácnostech se i
málo mluvilo.
Věřilo se, že motlitby a věštby mají zvlášť
velkou moc.
BÍLÁ sobota
je to poslední den dlouhého půstu a název je odvozen podle bílých oděvů
těch, kteří byli pokřtěni a přijati do církve. Byl to čas naděje i radosti a
páteční ticho vystřídalo zvonění kostelních zvonů. Hrála hudba zpívalo se a
světil se oheň - symbol přechodu zimy do jara. Z tohoto pohanského rituálu
církev žehná světlem.
Chodníčky lásky
– od Vzkříšení do Velikonoc měli svobodní chlapci možnost vyznat lásku
děvčeti.Chodníčky se označovaly vysypáváním nebo poléváním směrem k domu své
milé.
HOD BOŽÍ VELIKONOČNÍ
–neděle - podle legendy Kristus vstal z mrtvých. Nazýval se
Den Páně.
Sloužily se mše, světily se pokrmy a
následoval rodinný oběd. Jedlo se jehněčí, velikonoční nádivka, masa
s jarními bylinkami, vajíčka, pekly se mazance a beránci.
Také se jezdilo na koních kolem polí a
zapichovaly se křížky ze svěceného dřeva, aby zajistily dobrou úrodu.
PONDĚLÍ VELIKONOČNÍ –
na tento den se nevážou žádné významné liturgické úkony,
není to ani církevní svátek, ale z pohledu lidových zvyků je nejdůležitějším
dnem Velikonoc. Především pomlázka (dynovačka, čugar). Nejstarší
záznamy o mrskání neboli MLAZENÍ ( ozdravení a proti hříchu) , pocházejí
z přelomu 14. a 15. století – hovoří se o šlehání metlami z vrbových
proutků. Šlehali se navzájem muži, ženy, chlapci i dívky.
Polévání – OBLÉVAČKA
– smysl tohoto zvyku je stejný jako šlehaní, protože voda měla zajistit
zdraví a krásu.
Říkalo se : ,, Bude prašivý, kdo nebyl
politý .“
Dětská koleda
– časem se pomlázka stala doménou dětí a mládeže a začal převažovat způsob
kolední obchůzky dům od domu. Koled se zachovalo hodně , tak například:,,
Naše zlatá, krásná panno, slepičky vám nesou dávno,
vejce pěkný bílý, dejte vejce malovaný, slípka snese jiný.“
,,Dáte- li kus mazance, dostanete
mládence, dáte- li kus pečeně, půjdem domů vesele, pak-li nám nic nedáte,
tehdy se letos nevdáte.“
,,Hody, hody doprovody, dejte vejce
malovaný! Nedáte-li malovaný, dejte aspoň bílý, slepička vám snese jiný,
v komoře v koutku, na zeleném proutku.“
Kraslice
– malované vajíčko. Nenajdeme nikde
tolik různorodých technik zdobení vajíček, jako v Čechách a Moravě
(batikování, škrabání, zdobení voskem,, leptání, zdobení slaměnými
aplikacemi, lepení sítinou ( dužinou z rostliny JUNCUS - šáší), drátování i
okutí (okovaná vajíčka), provrtávání – krajkování)
Červené vajíčko – symbolizuje život, lásku
a ochranu
Zelené vajíčko – symbolizuje sílu přírody
a prosperitu
Žluté – bohatství a blahobyt
Bílé – nevinnost a čistotu
Ve většině evropských zemí lidé Velikonoce
slaví, ale stejně jako u nás ustupuje do pozadí náboženský význam svátku a
spíše začíná jít o zábavu a kulinářské speciality.
Ale je dobré skloubit tyto dva
způsoby a zamyslet se . Uvědomit si hodnoty života, vzájemné pomoci, lásky
k bližnímu a nezapomenout na legendu - lásky, oběti a šance na lepší,
kvalitnější , možná skromnější ,ale šťastnější a čistší život.
VELIKONOCE
K Velikonočnímu pondělí patří „pomlázka“ – což je označení jak pro pletenec
z osmi vrbových proutků, tak i pro velikonoční nadílku. S pomlázkou měla
vstupovat ta nejlepší vůle. Šleháním se přálo šlehanému děvčeti, aby se na
ně přenesla pružnost a pohyblivost proutků.
Velikonoční koledy:
Panímámo
krásná, Já
jsme malý chocholáček,
dejte
lžičku másla,
přišel jsme si pro koláč,
bude-li to
maličko,
koláček mi dejte,
přidejte
nám vajíčko. jen se
mi nesmějte!
Bude – li
to ještě míň, Jestli
mně ho nedáte,
hodíme to
přes komín. vaši dceru
nevdáte.
(z Čech)
(z Čech)
Velikonoční výzdobu v některých částech školy Vám přibližuje několik
obrázků.
Fotogalerie
(výzdoba školy):
Louny, 23. 3. 2016
vedení školy a Irena Linajová
|